ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کارزاری که شروع نشده پایان یافت؛ نگاهی به عملکرد بزرگان صنعت ساعت‌ های هوشمند در جهان

روز به روز بر تعداد ساعت‌های هوشمند موجود در بازار و قابلیت‌های آنها افزوده می‌شود و دیگر زمان زیادی به عرضه یک مدل تمام عیار باقی نمانده است. با این حال، هنوز هم بسیار زود ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

روز به روز بر تعداد ساعت‌های هوشمند موجود در بازار و قابلیت‌های آنها افزوده می‌شود و دیگر زمان زیادی به عرضه یک مدل تمام عیار باقی نمانده است. با این حال، هنوز هم بسیار زود است و مشخص نیست که آیا کمپانی‌های دست اندر کار این حوزه راه درستی را در پیش گرفته‌اند یا خیر اما همه این تولیدکنندگان مصمم هستند که به این مهم دست پیدا کنند و در نهایت محصولی را ارائه دهند که از هر لحاظ بهترین است.

اما مسأله اینجاست که علیرغم فاصله چند ماهه و حتی چندین ساله بشریت تا عرضه ایده‌آل‌ترین مدل ساعت‌های هوشمند، برندگان این عرصه مدت‌هاست که مشخص شده‌اند: بله! گوگل و اپل.

تلاش‌های زیادی برای ساخت ساعت‌های هوشمند صورت می‌گیرد که حاصل آن هر چند سال یک بار در دنیا نمود پیدا می‌کند. مدل‌های زیادی نیز تا به امروز به بازارهای جهانی عرضه شدند که از آن جمله می‌توان به SPOT مایکروسافت، GD910 Watch Phone از ال جی و Meta Watch اشاره نمود که تنها سه نمونه از محصولات عرضه شده در یک دهه اخیر هستند و همه آنها تنها اثری مبهم را در بازار لوازم الکترونیکی شخصی از خود برجای گذاشتند.

شاید فکر خرید جدیدترین و بهترین ساعت هوشمند عرضه شده از ذهن شما نیز گذشته باشد. در واقع این اتفاق را می‌توان تکامل تلفن های هوشمند در قالب نوعی کامپیوتر اولیه برای بسیاری از مردم دانست که فرصت شکوفایی محصولی به نام ساعت هوشمند را فراهم نموده است.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

2

شرکت‌های فعال در این حوزه هنوز هم با یک چالش روبرو هستند و آن کوچک کردن ابعاد صفحه نمایش‌ها، پردازنده‌ها و باتری‌ها برای استفاده در ساعت‌های هوشمند است، به بیان دیگر بزرگ بودن ابعاد ساعت‌های هوشمند هنوز هم مسأله‌ای آزاردهنده در نظر کاربران است، اما قابلیت اتصال این ساعت‌ها به تلفن های هوشمند مزیتی است که چشم‌پوشی از این مسأله را آسان‌تر کرده و تحمل این ساعت‌های حجیم را در نظر کاربر ممکن و حتی جذاب می‌کند.

به علاوه نباید فراموش کرد، این امکان، ساعت‌های هوشمند را به فضایی بسیار مهم و کلیدی متصل می‌کند: نوعی اکوسیستم که از سوی ارائه دهندگان تجهیزات سخت‌افزار و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری علاقمند پشتیبانی می‌شود. فروشندگان بسیاری هستند که می‌توانند کالای جدیدی چون ساعت‌های هوشمند را از وضعیت سکون خارج کرده و به دست طیف گسترده مشتریان برسانند، اما این فروشندگان به دنبال نوعی تضمین هستند تا زمان و هزینه‌های صرف شده‌شان به هدر نرود و این اطمینان را هم سیستم‌عاملی به آنها می‌دهد که روی تلفن های هوشمند قابل اتصال به ساعت‌های اسمارت نصب شده است.

4

چندی پیش، یکی از مقامات اپل در مراسم رونمایی از Apple Watch از یکپارچگی و عملکرد بدون نقص ساعت هوشمند خود با آی‌فون خبر داد. ایسوس نیز در زمان عرضه ZenWatch در نمایشگاه IFA آلمان اعلام کرد که این ساعت به خاطر بهره‌مندی از رابط کاربری اختصاصی آن موسوم به Zen UI، عملکرد بسیار خوبی را در کنار ابزارهای اندرویدی از خود به نمایش می‌گذارد.

ارتباط کاری نزدیک میان ساعت‌ها و تلفن‌های هوشمند منجر به محدود شدن دامنه انتخاب کاربر می‌شود.

هر دوی این خبرها بر این امر صحه می‌گذارند که ساعت‌های هوشمند محصول اپل یا ابزارهای پوشیدنی اندرویدی بدون امکان اتصال به تلفن‌های هوشمند، آنچنان که باید سودمند نیستند و حتی شاید داشتن یا نداشتن‌ شان توفیری در حال کاربر نداشته باشد. اغلب این ساعت‌ ها حتی به طور مستمر و همیشگی زمان را نمایش نمی‌ دهند و به همین دلیل حتی نمی‌ توان آنها را جایگزینی مناسب برای ساعت‌ های مچی دانست.

ارتباط کاری نزدیک میان ساعت‌ها و تلفن‌های هوشمند از سویی منجر به محدود شدن دامنه انتخاب کاربر می‌شود. اگر ظاهر ساعت Moto 360 را می‌پسندید باید آن را همراه با یک تلفن اندرویدی مورد استفاده قرار دهید تا بیشترین بهره را از اکوسیستم گوگل ببرید. همین مسأله در مورد ساعت اپل (Apple Watch) و آیفون صادق است: این دو عملکرد فوق‌العاده خوبی را در کنار یکدیگر دارند و زمانی که از هم جدا باشند کارکرد مطلوبی ندارند. گفتنی است که کاربران ویندوز فون و بلک‌ بری امکان استفاده از این ابزارها را ندارند.

moto360lead

ابزارهای پوشیدنی مرزهای تازه‌ای را در بازار لوازم الکترونیکی مصرفی تعریف می‌کنند که این امر، هم با توجه به پیشرفت‌های جدید صورت گرفته در حوزه فناوری مطرح می‌شود و هم پتانسیل بالای ادغام این محصولات با تلفن های هوشمندی را نشان می‌دهد که در دستان صدها میلیون کاربر وجود دارد. از طرفی، توسعه نرم‌افزار برای این ابزارها هم به خاطر طیف گسترده کاربران پلتفرم‌های اپل و گوگل تنها در صورتی معقول خواهد بود که روی این دو پلتفرم متمرکز شده باشند.

تصمیم‌گیری‌ ها در بازار تبلت نیز کم‌ شباهت به این موضوع نیست. اپل و گوگل برای عرضه تبلت‌های خود و پیشرفت در این حوزه،  هر دو  بر قدرت و توانمندی‌های نرم‌افزار و اکوسیستم تلفن های هوشمندشان متکی هستند. برای درک بهتر این موضوع کافی است که محصولات این دو را با تبلت ناموفق بلک‌بری موسوم به PlayBook مقایسه کنیم که حتی فاقد برخی امکانات ابتدائی مانند سرویس دریافت و ارسال ایمیل است یا یادی کنیم از سیستم عامل زیبای HP با نام WebOS که از لحاظ سطح پشتیبانی از مدل‌های مختلف TouchPad عملکرد خوبی را از خود به نمایش نگذاشت. در پایان می‌توان گفت که ویندوز مایکروسافت تنها گزینه جایگزین برای استفاده در تبلت‌هاست و علت هم متکی بودن این سیستم عامل به اکوسیستم اختصاصی خود است.

android-wear-google-io-w600

دو سیستم عامل طراحی شده اپل و گوگل برای ساعت‌های هوشمندشان دست کم تضمین می‌کنند که هر محصول جدید طیف گسترده‌ای از مخاطبان را به خود اختصاص خواهد داد و فرقی ندارد که این مخاطبان سخت‌افزاری باشند یا نرم‌افزاری. سونی نیز با پذیرفتن این حقیقت، چهار نسل از محصولات عرضه شده بهره مند از سیستم‌عامل ساعت هوشمند خود را کنار گذاشت و به جمع کمپانی‌هایی پیوست که Android Wear را برای محصولات پوشیدنی خود برگزیده‌اند و به این ترتیب خود را در رویایی مستقیم با نام‌های بزرگی چون  ال‌جی، سامسونگ، موتورولا، ایسوس و احتمالا اچ‌تی‌سی و هر شرکت دیگری قرار داد که در زمینه ساخت ساعت‌های هوشمند اندرویدی فعالیت می‌کند.

اما اگر حتی سونی با در اختیار داشتن تمامی منابع نتواند به موفقیت در این زمینه دست پیدا کند آنگاه چه انتظاری از یک سیستم عامل دیگر غیر از Android Wear یا محصول اپل می‌رود؟

پیشتر فیسبوک نیز سعی کرد تا از طریق HTC First یک تلفن هوشمند کامل را عرضه کند اما ناکام ماند. آمازون یکی دیگر از نام‌هایی است که تلاش‌های مشابهی را انجام داده و با عرضه تلفن Fire Phone همان درس‌های تلخ را تجربه می‌کند. بلک‌بری هم با ساخت تلفن های جدید و عجیب و غریب چشم به دیگر گروه‌های محصولات الکترونیکی دوخته و موفقیت را در جای دیگری جستجو می‌کند. روشن است که مایکروسافت هم سخت مشغول ساخت ابزارهای پوشیدنی ویندوزی است هرچند شایعات حکایت از آن دارد که محصول جدید این کمپانی به جای آنکه تماما یک ساعت هوشمند باشد نوعی مچبند با کارکرد ورزشی یا بهتر بگوییم تناسب اندام است. از این رو به نظر می‌رسد که تقریبا همه کمپانی‌ها از مواجهه مستقیم با اپل یا گوگل پرهیز می‌کنند.

5

شاید تنها شرکتی که به صورت جدی در برابر ابرقدرت‌های این حوزه مقاومت کرده است همان سامسونگ باشد که با عرضه ساعت‌های بهره‌مند از سیستم عامل تایزن (برای نمونه ساعت Gear S) خود را به اکوسیستمی متکی ساخته که محصول خودش است.

شاید تنها شرکتی که به صورت جدی در برابر ابرقدرت‌های این حوزه مقاومت کرده است همان سامسونگ باشد که با عرضه ساعت‌های بهره‌مند از سیستم عامل تایزن (برای نمونه ساعت Gear S) خود را به اکوسیستمی متکی ساخته که محصول خودش است.

پیشگامان کنونی ابزارهای پوشیدنی هوشمند نظیر Pebble، Jawbone و Fitbit نیز به شکلی کاملا هوشمندانه موج جدید ساعت‌های هوشمند را پذیرفته‌ اند و سعی دارند که همگام با آنها فعالیت کنند و از رویارویی مستقیم با آنها بپرهیزند. این ساعت‌های هوشمند جدید با عمر باتری بیشتر، قیمت پایین‌ تر و وزن کمتر خود را از سایر مدل‌های موجود در بازار متمایز کرده و به عنوانی نوعی کالای مکمل همچنان به بقای خود در بازار محصولات الکترونیکی ادامه می‌دهند. اما اپل تلاشی برای پایین آوردن قیمت محصولات خود و تغییر در روند فروش آنها نمی‌کند و ساعت‌های هوشمند بهره‌مند از سیستم عامل Android Wear نیز که اکنون به فروش می‌رسند علیرغم آنکه سود چندانی برای تولید کنندگانشان ندارند، قیمت نسبتا بالایی دارند.

مرتبا بر تعداد و کیفیت برنامه‌های موجود در فروشگاه‌های مجازی اندروید و اپل افزوده می‌شود، با این همه، ساعت‌‌های هوشمند Pebble همچنان یکی از گزینه‌های منطقی و خوب برای خرید به شمار می‌روند هرچند که عاقبت نمایشگرهای رنگی و حجم بالای حافظه به این ساعت‌ها نیز راه پیدا می‌کند.

ساعت‌های هوشمندی که این روزها در بازار می‌بینیم هنوز هم مدل‌هایی خام محسوب می‌شوند، با این حال پس از برطرف شدن نقص‌ها و کمبودهای فعلی این محصولات، تردیدی نیست که شاهد همه‌گیر شدن این ابزارها باشیم و چه بسا روزی فرا برسد که هر فرد در کنار موبایل خود یک ساعت هوشمند هم داشته باشد.

6

هنوز هم به طور کامل مشخص نیست که آینده ساعت‌های هوشمند چه می‌شود و این ابزارها چگونه (و چرا) باید مورد استفاده قرار گیرند؛ اما روشن است که اجتناب از دو مسأله غیر ممکن خواهد بود: نخست اینکه بشر عاقبت این قله را فتح خواهد کرد و  درست مانند هر فناوری دیگری، به خاطر کنجاوی‌اش به راز این ماجرا نیز پی خواهد برد.

مسأله دوم این است که مدل نهایی احتمالا  بهترین عملکرد را همراه با تلفن‌های هوشمند خواهد داشت و بعید به نظر می‌رسد که عملکردی کاملا مستقل داشته باشد. اوضاع حال حاضر بازار این محصولات نشان می دهد که اپل و گوگل مصمم هستند بی‌آنکه مواجهه جدی با دیگر بازیگران دنیای فناوری داشته باشند، همچنان سلطه خود بر بازار ساعت‌ها و تلفن‌های هوشمند را حفظ کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (60 مورد)
  • AlireZa
    AlireZa | ۲۴ شهریور ۱۳۹۳

    به نظرم هیچکدوم از این شرکت ها هنوز نمیدونن ساعت هوشمند به چه دردی میخوره اگه استیو جابز بود الان به همه نشون میداد یه محصول باید چی داشته باشه و چی نداشته باشه
    این حرفم رو خیلی راحت میتونید متوجه بشید یه نگاه به ساعت های جدید بندازین یکیشون سیم کارت میخوره یکیشون اسمس میشه فرستاد یکیشون توییت میشه کرد یکی حتی آهنگ پخش میکنه خداییش هیچکدوم از اینا هم به درد نمیخورن ساعت هوشمند باید یه کاربرد جدید داشته باشه تا کاربر نیاز پیدا کنه بهش و بره بخره نه اینکه همون امکانات موبایل هوشمند رو کوچیک کنن بندازن تو یه ساعت
    تو فکرش هستم یه تیم تشکیل بدم خودمون دست به کار شیم
    والا از وقتی استیو رفته همه شرکت ها ول معطلن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی