ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده ی A8 آیفون 6 چطور باعث سرعت و چالاکی آن می شود؟

اگر چه آیفون های جدید اپل هنوز وارد بازار نشده اند تا دل و روده شان توسط تحلیل گران بیرون ریخته و در نهایت همگان از چند و چونشان مطلع شوند، اما به واقع چیپ پردازشی ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

اگر چه آیفون های جدید اپل هنوز وارد بازار نشده اند تا دل و روده شان توسط تحلیل گران بیرون ریخته و در نهایت همگان از چند و چونشان مطلع شوند، اما به واقع چیپ پردازشی A8 این شرکت آن قدر مهم است که سزاوار این حد از توجه باشد. قلب تپنده ی یکی از محصولات پر طرفدار بازار تکنولوژی از مهم ترین سخت افزار های حال حاضر است. چیپستی که به تنهایی می تواند یک تلفن هوشمند را از فرش به عرش ببرد (و شاید هم بالعکس).

چندین روز پیش، تیم کوک به روی صحنه رفت و از آیفون های جدید پرده برداشت، شاید از سال ها قبل هم می شد حدس زد که قلب این نسل از  آیفون، A8 نام خواهد داشت. A8 نسل بعدی پردازنده ی A7 است که موتور پیشرانه ی آیفون 5S بود. امسال شرکت اپل دست و دل بازی کرده و آخرین نسخه از پردازنده ی موبایلش را بر روی دو تلفن هوشمند قرار داده است. در این مطلب قصد داریم این پردازنده را قدری زیر و رو کنیم تا متوجه شویم چرا پادشاه دره سیلیکون آن را برای شوالیه های جدیدش برگزیده است.

برای آشنایی بیشتر با پردازنده قدرتمند A8 ادامه مطلب را از دست ندهید.

پردازنده ی A8 و تکنولوژی ساخت و تولید

2

اپل و سامسونگ مدت ها در زمینه ی تولید پردازنده های موبایل با هم عقد قرار کرده بودند. کمپانی کره ای میلیون ها پردازنده را برای رقیب دیرینه اش در طول چند سال گذشته تولید کرده. اما عقد این دو، چند وقتی است که به طلاق انجامیده. شرکت اپل سفارش ساخت پردازنده ی A8 را به یک کمپانی تایوانی با عنوان TSMC داده است. شایعاتی وجود دارد که خبر از بازگشت سامسونگ به چرخه ی تولید این پردازنده ی معروف در سال 2015 می دهد، اما فعلا که سامسونگ خارج از گود است.

اگر چه کوپرتینو به صورت رسمی هیچ حرفی در مورد سرعت پردازنده اش نزده (و طبق معمول نخواهد زد) اما برخی از بنچمارک های اولیه خبر از دو هسته ای بودن این پردازنده می دهند و مدعی هستند که پردازنده ی مذکور نسل دوم چیپ Cyclone است و با سرعت 1.4 گیگاهرتز کار می کند. لازم است یاد آوری کنیم که پردازنده ی A7 هم دو هسته ای بود و بر روی سرعت 1.3 گیگاهرتز تنظیم شده بود. نکته ی دیگر در مورد این پردازنده این است که معماری طراحی ش بر اساس ARMv8-a است که آن را همانند نسخه ی قبلی در زمره ی 64 بیتی ها قرار می دهد.

TSMC در واقع سازنده ی وارث به حق چیپ A7 است، پردازنده ای که انتظار می رود توان بالایی را از خود نمایش دهد. این پردازنده بر اساس طراحی پیشرفته ی 20 نانومتری است که یعنی ترانزیستور های این قطعه، کوچکتر و همچنین متراکم ار از نسل قبلی هستند. TSMC در اظهار نظری گفته است که این پردازنده نسبت به نسل قبلی که برپایه طراحی 28 نانومتری بود، 30 درصد سریع تر، 25 درصد کم مصرف تر و 1.9 برابر متراکم تر از چیپ های 28 نانومتری است. شاید جالب باشد بدانید که به صورت کاملا اتفاقی پردازنده ی تلفن هوشمند سامسونگ Galaxy Alpha که Exynos 5430 نام دارد، اولین پردازنده ی دنیا بر مبنای معماری 20 نانومتری است.

3

از طرف دیگر اپل اعلام کرده که پردازنده ی A8 از نسل قبلی اش 50 درصد کارآمد تر است. این پردازنده ی جدید، 2 میلیارد ترانزیستور را در دل خود جای داده، یعنی تقریبا حدود 2 برابر A7. در طول مراسم رونمایی هفته قبل اپل، تیم کوک مدیر عامل این شرکت اعلام کرد که این پردازنده 50 برابر سریع تر از اولین نسل آیفون است. مقایسه ای که چیزی بیش از بازی با اعداد نبود.

پردازنده ی گرافیکی A8

4

در طول مراسم هفته قبل، بارها و بارها تاکید بر این شد که آیفون های جدید از قدرت پردازشی بالایی برخوردار هستند و به صاحبانشان این اجازه را می دهند که از بازی هایی با بالاترین کیفیت نمایشی و اجرای بسیار روان و نرم لذت ببرند. این تعریف ها احتمالا رنگ حقیقت به خود خواهند گرفت و دلیل آن هم چیزی جز جهش گرافیکی پردازنده ی A8 نخواهد بود (همانطور که می دانید A8 به صورت سیستم مجتمع روی یک چیپ طراحی شده است). اگر چه اپل در این بخش از اعداد و اسامی واقعی متنفر است، اما احتمالا با یک پردازنده ی گرافیکی PowerVR GX6650 طرف هستیم. این پردازنده از 6 خوشه هسته بهره می برد و طراحی اش دست خوش تغییر نشده و دارای 192 هسته است. همه ی اینا به علاوه ی گذشته ی PowerVR، این پردازنده را به یکی از قدرتمند های نسل خود تبدیل می کند.

آیفون 5S هم از پردازنده ی گرافیکی PowerVR بهره می برد (در واقع مدل G6430)، برای بنچمارک های این پردازنده باید کمی بیشتر صبر کرد. اپل در مورد قدرت آن هم حرفی به میان نیاورد و تنها به گفتن این مطلب که این پردازنده 84 برابر سریع تر از نسل اول آیفون است، بسنده کرد.

5

اگر پردازنده ی گرافیکی آیفون 5S (یا همان PowerVR G6430) بر روی 600 مگاهرتز تنظیم شده بود، احتمالا نسخه جدید تر آن یعنی GX6650 با سرعت 650 هرتز کار می کند. با این تفاسیر آیفون 6 و 6 پلاس در دل خود هیولایی مهار ناشدنی را جای داده اند.

قلبی فلزی که زاده ی جدیدترین تکنولوژی های پردازشی دنیاست به یاری اپل آمده تا محصولی خلق کند که سریع تر و در عین حال کم مصرف تر باشد. طبق محاسبات و البته گفته های این شرکت و همکاری کمپانی های بازی سازی، انتظار داریم آیفون های جدید خوره های بازی را نا امید نکنند و امیدی دوباره در دل شان برویانند.

ملاقات با M8، پردازنده ی حرکتی

6

آیفون 5S اولین تلفن هوشمند اپل بود که به همراه یک پردازنده ی کمکی برای جمع آوری و تحلیل اطلاعات حرکتی عرضه شد. M7 اطلاعاتش را از ژیروسکوپ، شتاب سنج و قطب نما به دست می آورد. هدف اصلی این پردازنده افزایش سرعت نبود، بلکه کاهش مصرف باتری بود، که به نظر بسیاری از کارشناسان توانست موفق ظاهر شود. آیفون های جدید اپل این پردازنده را به ارث برده اند و با عنوان M8 در دل خود جای داده اند.

این پردازنده نسخه ی پیشرفته تر M7 است که حالا از سنسور های جدیدتر و پیشرفته تری بهره می برد، سنسورهایی همچون فشار سنجی قوی تر، سنسور قدم شمار، ارتفاع سنج و مسافت سنج. حتی قطعه ای در آن وجود دارد که وظیفه اش این است تا بداند شما در حال حرکت هستید یا ایستاده اید. M8 نه تنها به کمک پردازنده اصلی دستگاه آمده است، بلکه در هنگام فعالیت های گرافیکی، مانند بازی کردن، GPU را هم یاری خواهد کرد. بنابراین در هنگام بازی هم مصرف باتری نجومی نخواهد بود.

نحوه ی عملکرد پردازنده ی M8 راه را برای نرم افزار HealthKit باز خواهد کرد. HealthKit بخش جدیدی در iOS است که کنترل وضعیت سلامتی و آمادگی جسمانی کاربر را بر عهده دارد. به طور معمول توقع می رود که پردازنده ی اصلی از پردازش های این نرم افزار حمایت کند، اما در این صورت نباید توقع زیادی از باتری داشت. خوشبختانه پردازنده ی کمکی M8 به شکلی طراحی شده تا قسمت اعظم پردازش های HealthKit را بر عهده بگیرد تا آیفون های جدید را همانند پزشکی همیشه بیدار در اختیار کاربران قرار دهد.

7

پردازنده ی A8 و چشمان آیفون

بخش زیادی از زمان مراسم هفته ی گذشته ی  اپل صرف تعریف و تمجید از دوربین آیفون های جدید شد، جدای از پیشرفت های سخت افزاری، اپل اعلام کرد که دوربینش حالا اطلاعات خام بیشتری را توسط A8 مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد داد و همه ی این ها بخاطر تغییر در شیوه ی پردازش داده و پیشرفت چشمگیر این پردازنده است. حالا کاربران می توانند امکانات جدیدی را همچون Focus Pixels، تشخیص چهره ی بهتر و فوکوس خودکار دائم را تجربه کنند. رابطه ی دوستانه ی A8 و دوربین iSight اینک کمک خواهد کرد تا تصاویر نویز کمتری داشته باشند. آخرین و شاید دوست داشتنی ترین اتفاق در این بخش توانایی فیلم برداری 240 فریم در ثانیه است، که باعث خواهد شد، حرکت هیچ جنبنده ای از چشم تیز بین آیفون پنهان نماند.

پردازنده ی A8 و عمر باتری

این همه گفتیم و گفتیم، اما مهمترین خصوصیت پردازنده ی جدید اپل که بدون آن هیچ کدام از خصوصیات قبلی معنایی ندارند، افزایش عمر باتری است. شاید اگر بگوییم عمر باتری پاشنه ی آشیل هر تلفن هوشمندی است، دروغ نگفته باشیم. با وجود تلاش گسترده ی اپل در هماهنگی سخت افزار و نرم افزار، باتری 1570mAh آیفون 5S توان رقابت چندانی با دیگر پرچم داران بازار را نداشت. الان هم با قاطعیت نباید در مورد پیشرفت چشم گیر عمر باتری آیفون های جدید اظهار نظر کرد، اما تا حدودی می توان با توجه به اطلاعات اندکی که اپل منتشر کرده تخمین زد که این باتری چند مرده حلاج است.

8

در حالی که در این مطلب ذره ذره به عمق پردازنده ی A8 حمله بردیم، شاید دقت کرده باشید که همواره عبارتی خاص ورد زبانمان بود، کارآمدی بهتر. از پردازنده ی 20 نانومتری جدید گفتیم و قدرت و سرعت بیشترش تا کارآمدی بهتر GPU و افزایش عمر باتری توسط پردازنده ی کمکی M8. همه ی این ها گواه بر این مطلب دارد که اپل تمام تلاش خود را کرده تا کاربران را در زمینه ی عمر باتری راضی کند. اگر هنوز هم بر ادعاهای این شرکت شک دارید، باید بدانید که علاوه بر پیشرفت هایی که در زمینه ی مصرف باتری در آیفون های جدید شاهد خواهیم بود، آیفون 6 از یک باتری 1800mAh و آیفون 6 پلاس از باتری با ظرفیت فوق العاده ی 2915mAh بهره می برند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (71 مورد)
  • soorena
    soorena | ۲۶ شهریور ۱۳۹۳

    پ ن پ فکر کردین اپل الکی یک تغیر را ایجاد می کنه بر عکس سامسونگ اگر از چیزی مطمئن نباشد ان را بروی گوشی های خود قرار نمیدهد یا به اصطلاح تیری در تاریکی نمیزند ولی سامسونگ.....

  • حسین
    حسین | ۲۶ شهریور ۱۳۹۳

    یادش به خیر ایفون 4 داشتم با اون cpu تک هسته ای 1Ghz که داشت اصلا هنگی نداشت تقریبا همه بازی ها رو هم اجرا میکرد
    سامسنگ فقط دوست داره با اعداد و ارقام مشتری جذب کنه و سر مشتری رو شیره بماله در برابر اپل حرفی واسه گفتن نداره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی