ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

مایکروسافت با ماینکرفت چه خواهد کرد؟

مایکروسافت دوشنبه این هفته خرید موجانگ با مبلغ 2.5 میلیون دلار را تائید کرد و مطلع شدیم مدیران این استودیوی سوئدی، پس از دریافت میلیون ها دلار از سهمشان تصمیم به فعالیتی نو گرفته اند ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

مایکروسافت دوشنبه این هفته خرید موجانگ با مبلغ 2.5 میلیون دلار را تائید کرد و مطلع شدیم مدیران این استودیوی سوئدی، پس از دریافت میلیون ها دلار از سهمشان تصمیم به فعالیتی نو گرفته اند و از شرکت خودشان جدا شدند.

اندکی بعد مارکوس ناچ پرسون، خالق ماینکرفت در نامه ای سرگشاده به طرفدارانش، علت جدایی از موجانگ را تشریح کرد و حالا همه چیز به اتمام رسیده. ماینکرفت در دستان مایکروسافت است و هیچ کس نمی داند آینده آن چگونه خواهد بود.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا برخی از نظریه ها را با یکدیگر مرور کنیم.

ماینکرفت همین حالا برای پی سی، مک، اکس باکس 360، پلی استیشن 3، اکس باکس وان، پلی استیشن 4، اندروید و iOS در دسترس است و نسخه ویتا هم به زودی از راه خواهد رسید. در نظر می گیریم که ورژن های اکس باکس و حتی ویندوز تمامی محتواهای انحصاری آینده را دریافت خواهند کرد در صورتی که دارندگان 3 پلتفرم پلی استیشن یکی در میان صاحب محتوای جدید شوند؛ به هر حال تجارت است و کاری نمی توان کرد.

for-minecraft-pocket-edition-send-a-sales-ticket-to-us-at-minecrafthosting.net_

یک چیزی جا ماند: ویندوزفون. عرضه نسخه ویندوزفون تقریبا قطعی است و باید به زودی خبرهایی از آن بشنویم اما تا به الان مایکروسافت صحبتی از آن به میان نیاورده. نسخه جیبی ماینکرفت (Pocket Edition) که به صورت عمده تنها برای دو سیستم عامل اندروید و iOS منتشر شده، تا ماه آوریل بیش از 21 میلیون فروش داشته.

موجانگ و مایکروسافت اوایل امسال اعلام کردند که از مجموع فروش 54 میلیونی ماینکرفت، 12 میلیون آن متعلق به اکس باکس 360 بوده. تا همین چند روز پیش سهم مایکروسافت کمتر از 25 درصد کل فروش بوده و حالا صاحب کل این 54 میلیون مشترک شده. بنابراین باید به دنبال کسب درآمد از کل جامعه ماینکرفت بازها باشد و نه فقط دارندگان برند اکس باکس. پس عجیب نیست که در آینده تعداد زیادی بسته برای همه پلتفرم ها منتشر شود اما بعضی از ان ها مثل بسته هیلو، در انحصار اکس باکسی ها بماند.

minecraft___master_chief_by_bohitargep-d5dnaug

خریداران موجانگ در همان چند خط ابتدایی اولین بیانیه صریحا اعلام کردند که پشتیبانی روی تمامی پلتفرم ها همچنان ادامه دارد و نسخه ویتا هم ابدا کنسل نخواهد شد. نکته جالب و طنز آمیزی که در این میان می توان برداشت کرد این است که مایکروسافت در حال ساخت بازی برای پلتفرم نسبتا شکست خورده سونی یعنی پلی استیشن ویتا است.

محتواهای بیشتر، تنها راه کسب درآمد بیشتر برای موجانگ بوده اند. بسته های هیلو، مس افکت (Mass Effect)، اسکایریم، مرد عنکبوتی، محافظین کهکشان و ... قیمت هایی تقریبا 20 دلاری دارند و با توجه به اینکه ظرافت بالایی در توسعه آن ها به خرج داده شده، طرفداران زیادی هم دارند. مایکروسافت قطعا به این مقوله توجه خاصی خواهد داشت و شاید در اینده مارکوس فنیکس و رفقا از Gears of War یا قهرمان های آلبیون از فیبل به زودی دیده شوند. جالب خواهد شد اگر ردموندی ها تصمیم بگیرند پای اسطوره های سونی را هم وسط بکشند.

minecraft-hand-island-download

اگر مایکروسافت به اندازه کافی باهوش باشد، از مقبولیت بالای ماینکرفت میان مردم نهایت استفاده را خواهد برد. برند اکس باکس حالا یک مهره بسیار بزرگ را در جبهه خود دارد و استفاده نکردن از آن احمقانه است. سال گذشته استیم با همکاری تقریبا تمامی استودیوها و ناشرین ویژگی جدیدی را به فروشگاهش اضافه کرد و از آن به بعد همه بازی ها با این قابلیت عرضه شدند. هر بازی تعدادی کارت (Trading Card) دارد و با بازی کردن آن نیمی از آن ها به شما اهدا می شود. می توانید به سادگی این تعداد را بفروشید یا به فکر تکمیل کلکسیون کارت ها باشید تا محتواهای اضافه ای مثل شکلک یا بکگراند مرتبط با بازی دریافت کنید.

تصور کنید مایکروسافت با ناشرین قراردادی مشابه داشته باشد. برای مثال، اگر Batman: Arkham Knight را به اتمام برسانید، پوسته بتمن به شما هدیه داده شود تا از آن برای کاراکتر آواتار ماینکرفتی خود استفاده کنید.

این نکات در عین اینکه بسیار پیش پا افتاده جلوه می کنند اما فوق العاده درآمدزا هستند. منفعتی دو طرفه که اگر مایکروسافت به فکر مطرح کردنش باشد، کمتر ناشری به آن "نه" خواهد گفت.

minecraft_1920x1080_36058

فیلم ماینکرفت را که هنوز فراموش نکرده اید؟ از این معرکه تر امکان پذیر نیست وقتی بدانید گروهی که The Lego Movie را ساخته حالا سراغ فیلم ماینکرفت رفته. کیفیت آن از همین حالا تضمین شده است و باز هم مایکروسافت خواهد بود که از قرارداد با برادران وارنر می تواند بهره ای دو چندان ببرد. ماینکرفت نه تنها دیگر یک بازی نیست، بلکه روی پرده های نقره ای سراسر جهان نمایش خواهد داشت و میلیون ها نفر دیگر هم با آن آشنا خواهند شد.

داستان چیست؟ هیچ کس نمی داند. مگر می شود در دنیایی که خلاقیت هر فرد بیانگر داستان شخصی اوست، محوری کلی ترسیم کرد؟ پس از نمایش فیلم، میلیون ها بازدیدکننده داریم که می خواهند دهکده خودشان را بیافرینند، شهری داشته باشند و زندگی را در آن جاری کنند. مایکروسافت می ماند و 30 دلارهای پیاپی که بابت خرید بازی به حساب هایش روانه می شوند.

minecraft-3

سخن از لگو به میان آمد. به هر حال مرزهای تجارت را باید گسترش داد و از بازارهای دیگر منفعت کسب کرد. لگوها اسباب بازی های محبوب کودکان هستند و طبق اطلاعاتی که منتشر شده، بسیاری از والدین برای تربیت و سرگرم کردن کودکانشان از ماینکرفت استفاده می کنند. چه چیزی می تواند بهتر از ماینکرفت های لگویی به صورت فیزیکی باشد؟

legomine11

همه این تصورات به کنار، مایکروسافت می تواند سوی شیطانی خودش را نشان دهد و روزهای خوش میلیون ها گیمر را در بهشت ماینکرفت تبدیل به کابوسی در جهنم کند. نسخه اول به زودی کنار گذاشته شود و موجانگ به سراغ ماینکرفت 2 برود، بازی ای که به دستور مایکروسافت انحصارا برای اکس باکس وان و ویندوز 9 توسعه یابد. تصور کنید ماینکرفت 2 رایگان عرضه شود اما مجبور باشید برای هر مدل بلاک متفاوت و پوسته های بیشتر، مرتبا دست به جیب شوید.

بازی در حالت ابتدایی عرضه شود و برای دریافت جلوه های بصری تجملی پشت سر هم مجبور به پرداخت باشید. ساپورت نسخه اول هم به طور کل از بین برود و میلیون ها سردرگم بمانند و ماینکرفتی که قربانی نبرد مادساز می شود.

اما پیش از اینکه بخواهید مایکروسافت را متهم به نابودکردن ماینکرفت کنید، این را در ذهن داشته باشید که میلیون ها چشم این روزها اعمال مایکروسافت را دنبال می کنند. کوچکترین خطایی از آن ها سر بزند، مجازات سختی در انتظارشان خواهد بود. پس احتمالا آمریکایی ها پیش از اینکه به فکر خرید این استودیو سوئدی باشند، می دانستند که ماینکرفت برای میلیون ها گیمر حکم فرزندشان را دارد که اکنون به دست بیگانه می افتد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (56 مورد)
  • PARSA PE
    PARSA PE | ۲۱ آبان ۱۳۹۴

    اونایی که ميگن این بازی چرته مسخرس پیکسله
    باید یاد بگیرند
    باید در survival بازی کرد

  • مبین
    مبین | ۲۷ دی ۱۳۹۳

    برید سایت ایرانکرفت همه چیز هست
    irancraft.ir
    اینم ایمیلمه
    mobin.creeper@gmail.vcpom
    من تقریبا حرفه ای کار میکنم تو ماینکرفت البته نوب نیستم ولس کارم حرفه ایه اکه سرور ساختن یاد بگیرم شاید نوب بشم
    شاااااااااااید اپه سوالی دارین از ایمیلم بپرسید
    تو ایرانکرفت هم اسم من ماینره
    miner

  • Saeid786
    Saeid786 | ۲۸ شهریور ۱۳۹۳

    ooooooooooo My God

  • xodigi
    xodigi | ۲۸ شهریور ۱۳۹۳

    البته موجانگ به قیمت 2.5 میلیارد دلار توسط مایکروسافت تصاحب شد نه 2.5 میلیون دلار!!!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی