ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یک سیاه چاله فوق متراکم در فضا چگونه به نظر می رسد

یکی از کهکشان های کوتوله M60-UCD1 نام دارد و به قدری متراکم است که اگر آنجا زندگی می کردیم، شب ها به جای 4000 ستاره که به طور معمول از زمین قابل رویت است، 1 میلیون ستاره ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ | ۰۹:۳۰

یکی از کهکشان های کوتوله M60-UCD1 نام دارد و به قدری متراکم است که اگر آنجا زندگی می کردیم، شب ها به جای 4000 ستاره که به طور معمول از زمین قابل رویت است، 1 میلیون ستاره می دیدیم. حال به لطف تلکسوپ هابل که چندی پیش توضیح دادیم چگونه از فضا تصاویر رنگی تهیه می کند، ناسا کشف کرده که این کهکشان با وجود داشتن یک پانصدم قطر کهکشان راه شیری، اما سیاه چاله ای بسیار عظیم را در خود جای داده که 15 درصد جرم آن را تشکیل می دهد.

این مؤسسه فضایی، سیاه چاله را اینگونه توصیف می کند: «مقدار بسیار زیادی از ماده که در فضایی بسیار کوچک مجتمع شده و به قدری میدان جاذبه آن قدرتمند است که هیچ چیز، حتی نور نمی تواند از آن عبور کند.»

برای مقایسه میزان چگالی سیاه چاله مذکور با چگالی سیاه چاله ای از کهکشان خودمان کافیست بدانید سیاه چاله کهکشان ما جرمی معادل 4 میلیون خورشید دارد، در حالی که جرم سیاه چاله کهکشان M60-UCD1، حدود 5 برابر بیشتر، یعنی 21 میلیون خورشید است. در تصویر رندرشده بالا می توانید تصوری از شکل ظاهری این سیاه چاله به دست آورید.

به گفته ناسا، این کشف مشخص می کند که کهکشان های کوتوله در حقیقت تکه هایی از کهکشان های بزرگی هستند که قبلاً با هم برخورد داشته اند. آنیل سِث (Anil Seth) که رهبری گروه مطالعاتی این کهکشان را عهده دار است، اخیراً طی مقاله در نشریه Nature اظهار داشته: «هیچ راه دیگری در مورد چگونگی تشکیل سیاه چاله ای این چنین بزرگ در کهکشانی کوچک به ذهن ما نمی رسد.»

البته ممکن است این نظریه ها در طول زمان ممکن است تغییر کنند. همانطور که هاوکینگ و دیگر نوابغ توانستند با پی بردن صحیح به چگونگی عملکرد سیاه چاله ها، بسیاری از نظریات پیشین را رد یا اصلاح کنند. در هر صورت، پیشرفت علم، چشمان ما را به حقیقت هستی باز می کند و هیچ چیز بالاتر از آگاهی نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (56 مورد)
  • Audio Hamid
    Audio Hamid | ۳۰ تیر ۱۳۹۴

    دوستان عکسهای که از فضا گرفته میشه ترکیبی از مادون قرمز فرابنفش و اکس ری هست تو این نوع عکسها هر جسمی که جرم بیشتری داشته باشه بخاطر انرژی بیشتری که از خودش بیرون میده روشنتر هست بخاطر همین هست که تو عکس کهکشانها مرکزش که سیاهچاله هست بسیار روشن به نظر میرسه.
    سیاهچاله ها بقدری متراکم هستن که یک قاشق چای خوری از اونا وزنی معادل 1200000000 تن دارن.

  • الیاس
    الیاس | ۲۶ آبان ۱۳۹۳

    Helpمی:-B

  • الیاس
    الیاس | ۲۶ آبان ۱۳۹۳

    سامبولیکوم جمعن.میگمااا من عاشق نجومم ولی خیلی چیزاشو متوجه نمیشم نمیگم خنگم ولی یاری نیاز دارم سایتی میتونین معرفی کنین ک ب زبون ساده وبا عکس ب درک بیشترتر کمکم کنه؟!!
    تنکیلو:-)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی