ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا به اپل نیازمندیم؟

بسیاری از افراد طرفدار پر و پا قرص اندروید هستند، پیشرفتش را دنبال می کنند و از هر اتفاق جدیدی در این اکوسیستم استقبال می نمایند. اما همین طرف داران دو آتشه ی سیستم عامل ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

بسیاری از افراد طرفدار پر و پا قرص اندروید هستند، پیشرفتش را دنبال می کنند و از هر اتفاق جدیدی در این اکوسیستم استقبال می نمایند. اما همین طرف داران دو آتشه ی سیستم عامل یاد شده، اگر کمی ریز بین و جامع نگر باشند، قطعا از مراسم رونمایی هفته ی گذشته ی اپل خوشحال شده اند. چرا؟ چون کاری که Apple انجام داد بر روی زندگی همه ما هواداران و کاربران عالم تکنولوژی تاثیر گذار خواهد بود.

در بین قشر گسترده ای از افراد یک اعتقاد خاص در مورد دنیای تکنولوژی وجود دارد (بخصوص در بخش ابزارهای قابل حمل)، آنها فکر می کنند که شرکت های بزرگ تکنولوژی کاملا مستقل از هم فعالیت می نمایند. اپل محصولات خودش را تولید می کند، گوگل سیستم عامل خودش را راه اندازی کرده و سایرین هم در حال دست و پا زدن در این بین هستند. این طرز تفکر مدت هاست که به بن بست رسیده و با واقعیت فاصله ی زیادی دارد.

 اپل برنامه ریزی دارد تا میلیون ها کاربر داشته باشد

2

 شاید مهم ترین دلیل این که اپل تا این حد اهمیت دارد شبکه ی توزیع ش باشد (تعجب کردید؟) حقیقتاً اپل تنها شرکتی نیست که ایده ها و سرویس های جذاب را درون محصولاتش جای می دهد. در واقع ساخت یک تلفن موبایل خوب چندان اهمیتی نخواهد داشت، وقتی که نتوانید آن را به دست کسانی که خواهانش هستند برسانید.

امکاناتی مثل پرداخت به وسیله ی NFC زمانی با ارزش خواهند بود که عده ی زیادی از آن استفاده کنند. و اپل یکی از معدود شرکت هایی است که می تواند محصولاتش را به دست حجم انبوهی از کاربران برساند.

وقتی اپل سال گذشته آیفون 5S را معرفی کرد، در شروع عرضه ۱۱ کشور را تحت پوشش قرار داد و تنها بعد از گذشت یک ماه تعداد آن را به ۵۰ رساند. این شکل از توزیع به زیر ساخت های مستحکم اپل بر میگردد که طی سال ها فعالیت به دست آمده و طبق برخی گزارش ها، فاکسکان- یکی از بزرگترین تامین کننده های کمپانی مذکور می تواند در هر روز پانصد هزار آیفون تولید کند.

آنچه مورد اشاره قرار گرفت به معنی فعالیت 24 ساعته ی واحد تولیدی است که مشکلاتی از قبیل تامین نیروی انسانی خواهد داشت. البته تولید 24 ساعته مختص اپل و فاکسکان نیست اما با این نرخ تولید اپل می تواند در طی 90 روز (یعنی یک فصل) 45 میلیون آیفون تولید کند.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این حجم تولید را با موتورولا مقایسه کنید. بعد از این که گوگل موتورولا را خرید، تغییرات عمده ای در سیستم های مدیریتی و حتی خطوط تولید آن به وجود آورد تا موتورولا را به شرکتی نیرومند تبدیل کند. همه ی این ها منجر به تولید محصولاتی خوب اما نه چندان فوق العاده شد. موتورولا توانست در طی 90 روز 500 هزار عدد Moto X بفروشد.

خرده فروشان برای این که سیستم های فروش خود را مجهز به NFC کنند به یک دلیل خوب و مناسب نیاز دارند و اهالی کوپرتینو می توانند در هر فصل به آنها 45 میلیون دلیل بدهند.

خود موتورولا ادعا کرد که کارخانه ی تجهیزاتش در تگزاس می تواند 100 هزار عدد موبایل در هفته تولید کند. که با یک محاسبه ی سر انگشتی به عدد 1.28 میلیون موبایل در طول یک فصل می رسیم، چیزی حدود 43.72 میلیون کمتر از اپل. موتورولا در عرصه ی شخصی سازی سخت افزار یک پیشتاز محسوب می شود، اما بخاطر این که شرکت یاد شده در زمان عرضه ی محصولش نمی تواند آن را در بیش از یک کشور توزیع کند، تقریبا کسی از این قابلیت آنها هرگز مطلع نگشت.

نزدیک ترین شرکت به اپل در زمینه ی حجم تولید، کسی نیست جز سامسونگ.کره ای ها در سه ماهه ی دوم سال 2013 توانستند 71 میلیون موبایل هوشمند تولید کنند، اپل در همین بازه زمانی 31.2 میلیون آیفون تولید کرد. البته همه ی تولیدات سامسونگ پرچم دار نبوده اند، اما این اصل که آنها میتواند این حجم تولید را داشته باشند هنوز پا برجاست.

one-m8

برای به دست آوردن کاربران جدید، شما به تعدادی کاربر اولیه احتیاج دارید که از محصولاتتان واقعاً استفاده کنند. برای مثال HTC و موتورولا را خیلی از کاربران دوست دارند و می ستایند. در رده بندی های 2 سال اخیر، HTC One همیشه جز سه محصول اول بوده است، پس چرا این 2 شرکت خوش آوازه درگیر مشکلات عدیده ای هستند که ناشی از عدم استقبال خریداران است؟

جواب پاسخی که مطرح گشت بسیار واضح است، برای این که آنها کاربران کمی دارند و با کاربران کم، نمی توان افراد زیادی را به خرید محصولات ترغیب کرد. اما اگر اپل حرف از ترغیب مصرف کنندگان می زند، واقعاً این قصد را دارد. خرده فروشان برای این که سیستم های فروش خود را مجهز به NFC کنند به یک دلیل خوب و مناسب نیاز دارند و اهالی کوپرتینو می توانند در هر فصل به آنها 45 میلیون دلیل بدهند. هیچ اهمیتی ندارد که هواداران HTC و موتورولا چه قدر محصولات این شرکت ها را دوست دارند، این عمل از عهده ی آنها خارج است.

 اپل برتری خاصی در ترغیب مصرف کنندگان دارد

mac

هر چه می خواهید اسمش را بگذارید، اما اپل محصولاتی می سازد که خیلی از مردم را شیفته ی خود می کند. شاید همه افراد محصولاتش را دوست نداشته باشند، اما همین تعداد هم برای اهداف کمپانی مورد بخث کافیست. هواداران اپل آنقدر عاشق و دلباخته ی محصولاتش هستند که در ترغیب دیگر مصرف کنندگان به استفاده از آنها نقش بسزایی را ایفا می نمایند.

برای نمونه می توان به دستورات صوتی اشاره کرد. با وجود این که Google Now در بسیاری از زمینه ها بهتر از Siri عمل می کند، اما کماکان یکی از مشخصه های iOS همین سیستم دستورات صوتی است. حتی جک هایی که در مورد این سیستم ساخته شده نیز به صورت غیر مستقیم خبر از محبوب بودن آن می دهد، چرا که اگر محبوب نبود، نیازی به تخریبش نیز وجود نداشت.

اما آیا این موارد بدین معنی است که برند اپل تنها برندی محسوب می شود که چیزهای جالبی می سازد؟ البته که نه، ولی نباید از یاد برد مد روز بودن در عالم تکنولوژی بسیار اهمیت دارد. برای مثال بسیاری به عینک گوگل ایراد می گیرند و آن را گجتی نه چندان جالب می خوانند.

دلیل این امر تکنولوژی استفاده شده در آن نیست، زیرا به نظر اکثر افراد، صفحه نمایش عینک یاد شده بسیار جذاب است و یا سیستم صوتی قدرت مندش همه را حیرت زده می کند. مشکل اصلی دوربین است، به نظر خیلی از مردم این که یک دوربین مدام روبروی صورتشان و درست در کنار چشم طرف مقابل قرار دارد اصلا جالب نیست. این افراد احساس می کنند که همیشه تحت نظر هستند. این چیزها اهمیت زیادی در نگاه به محصول دارد و در حال حاضر اپل به شدت آنها را رعایت می کند.

5

مد، جذابیت و زیبایی در ابزار های پوشیدنی هم به نوبه ی خود بسیار اهمیت دارد. ساعت های هوشمند خیلی وقت است که در بازار یافت می شوند، اما هنوز –جز چند نمونه ی خاص- چنگی به دل نمی زنند. در عالم تکنولوژی هیچ تضمینی وجود ندارد، اما اپل شاید بتواند ساعت های هوشمند را خواستنی کند. این حوزه قطعا به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد و بعد از رونمایی هفته ی گذشته ی اپل شاید این خانه تکانی اتفاق افتاده باشد. شرکت یاد شده نه تنها باعث خواهد شد که این محصول در میان مردم مقبول تر جلوه کند، بلکه آتش رقابت را داغ تر خواهد کرد و رقابت بیشتر یعنی گجت های بهتر.

اپل تنها شرکتی نیست که ابزار های جذاب تولید می کند. طراحی سخت افزار های گوگل هم در سال های اخیر بسیار قابل توجه گشته اند. در حال حاضر موبایل های بزرگ تر جذاب هستند، اپل هم موبایل بزرگ تولید می کند. اما این کمپانی چیزهای بسیار بیشتری از صفحه نمایش بزرگ تر و طراحی دارد تا دل مصرف کنندگان را برباید. یکی از این فاکتور ها- همانطور که ذکر شد- خط تولید شرکت مذکور است که توانایی پاسخ گویی به نیاز مشتریان بی شمارش را دارد. سامسونگ توانایی تولید یک موبایل خاص را در این تعداد ندارد و همین امر رقیب آمریکاییش را در زمینه خط تولید یکتا می کند.

 Apple جامعه ی هدف متموّل تری دارد

3

قیمت دستگاه های Apple گران است، اما اینطور هم نیست که قیمتی ناعادلانه باشد. شما اگر بخواهید یک لپ تاپ یا موبایل با کیفیت در حد محصولات این کمپانی را تهیه کنید، باید همین مقدار -یا شاید هم بیشتر- هزینه کنید.

تفاوت Apple با بقیه رقبا این است که قیمت "گران" تنها محدوده ای از قیمت است که Apple محصولات خود را عرضه می کند. شما نمی توانید یک آیپد را با قیمت 200 دلار تهیه کنید.

ارزان ترین مکینتاش قیمتی معادل 600 دلار دارد، تازه بدون مانیتور و تجهیزات. ارزان ترین قیمت لپ تاپ 900 دلار است و ساعت جدید این شرکت 350 دلار خرج بر می دارد که تقریبا دو برابر قیمت کالاهای معادل در اکوسیستم اندروید است. برای هر شرکت دیگری، این قیمت گذاری ها خودکشی محض است. در حقیقت، ساعت 300 دلاری سامسونگ شاید نمونه ای از این خود کشی باشد.

motog

 اگر از زاویه ی اپل به این قضیه نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که محبوبیت فقط به معنای هواداران بیشتر نیست، بلکه به این معنی است که بتوان به بازار نیازهای جدید را تحمیل کرد.

به طور ذاتی قیمت گذاری اپل هیچ ایرادی ندارد، اما این یعنی شرکت مورد بحث تمام کسانی را که قدرت خرید کمتری دارند و یا متمایل به پرداخت این مقدار هزینه نیستند را خط زده است. به بیان دیگر، Moto G موتورولا را در نظر بگیرید، این تلفن به طور مستقیم خریدارانی را هدف قرار داده که پول کمی برای خرید موبایل دارند، جامعه ی هدف موبایل یاد شده کشور هایی است که برایشان 600 دلار پول زیادی محسوب می گردد. در واقع اکوسیستم اندروید به خاطر این که گستره ی قیمت فوق العاده زیادی دارد، توانسته به جایگاه امروزیش دست یابد.

این قیمت گذاری یک نماد است، و این نماد به این معنی است که محصولات Apple برای افراد پولدار تر طراحی شده اند. پول نمی تواند برتری را ثابت کند، اما در جامعه ی امروز گاهی اوقات این اتفاق می افتد. کشور هایی که پول بیشتری دارند معمولا تعیین می نمایند که کدام محصول محبوب تر است. به همین دلیل است که بازارهایی همچون آمریکا و چین از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. محبوبیت، اغوا کننده ترین، بهترین و بی نقص ترین مشخصه ی یک محصول است.

اگر از زاویه ی اپل به این قضیه نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که محبوبیت فقط به معنای هواداران بیشتر نیست، بلکه به این معنی است که بتوان به بازار نیازهای جدید را تحمیل کرد.

گوگل برای ترغیب خورده فروشان به استفاده از سیستم های پرداختش، روابط خاص خود را دارد. اما در مورد برند اپل این قضیه قدری متفاوت است. هفته ی گذشته این شرکت اعلام کرد که سایت Target از سیستم پرداخت Apple پشتیبانی خواهد کرد. این پشتیبانی به دلیل استفاده از NFC در محصولات جدید نیست (زیرا که استفاده از سایت Target نیازی به NFC ندارد)، پس دلیل دیگری پشت این ماجرا نهفته است.

کاربران برای مدت زیادی منتظر پرداخت های موبایلی بوده اند. کارت های اعتباری در چند سال گذشته در کیف کاربران زاد و ولد کرده و در برخی موارد از دوجین هم بیشتر شده اند. بسیاری تلاش خود را کردند تا بتوانند بر مشکلات پرداخت های راحت فائق آیند اما به واقع بهترین راه حل در حال حاضر چیپست بسیار ریز و ارزان قیمت NFC است که علاوه بر امنیت، می تواند تعداد زیادی از حساب ها را تحت پوشش قرار دهد و Apple شاید کلید باز شدن این درگاه را همین هفته ی پیش چرخانده باشد.

 رقابت بسیار مهم بوده و Apple، بهترین مبارز است

4

هیچ کدام از فاکتورهایی که در موردش بحث کردیم، مختص اپل نیست. اما اگر برآیند همه را در نظر بگیریم واقعاً شرکتی همانند آن را پیدا نخواهید کرد. این یعنی اگر از هیچ کدام از محصولات این کمپانی استفاده نمی کنید، شرکت مذکور احتمالا تاثیراتی در تکنولوژی هایی که استفاده می کنید- حال مستقیم یا غیر مستقیم- داشته است.

Android Wear مثال بسیار خوبی است. این سیستم عامل قطعا پتانسیل بدل گشتن به یک محصول عالی را دارد (البته اگر آن را همین الان یک محصول خوب به حساب نیاوریم) اما بدون حضور اپل و تصمیمش برای ورود به بازار ابزارهای پوشیدنی و مد، به احتمال خیلی زیاد یا تا به حال همچین محصولی به وجود نیامده بود و یا فاصله زیادی تا تجاری شدن داشت.

اپل خالق بسیاری از تکنولوژی هایی که استفاده می کند نیست، اما کیفیتی که ارائه می دهد، الهام بخش بسیاری از شرکت ها است.

لازم به ذکر است که رقابت های دیگری هم در جریان هستند. بدون اپل احتمالا سامسونگ جهان اندروید را می بلعید ( که تا الان هم مقدار زیادی از آن را بلعیده است) بدون اپل هیچ رقیبی برای ویندوز وجود نداشت. رقیبی برای لپ تاپ های HP، SONY، ASUS و دیگر شرکت ها پدید نمی آمد. حتی اگر از Apple متنفر هم باشید، ته دل خود می دانید که این شرکت کمک بسیاری به پیشرفت تکنولوژی کرده است. "مردم همیشه به دلیل احتیاج دارند" تا پیشرفت کنند. اپل همان دلیلی است که دنیای تکنولوژی را به پیش می برد.

رقابت های ذکر شده همیشه باعث گشته تا شرکت ها از هم پیشی بگیرند و در بعضی مواقع یکدیگر را از دور رقابت بیرون کنند. گاهی اوقات هم باعث می گردند که چیزهایی از یکدیگر یاد بگیرند. احتمالا پروژه ی ‌Butter اندروید هرگز عملی نمی شد اگر iOS آنقدر روان نبود. در مقابل شاید Apple هیچ وقت نوار اعلانیه های iOS را به آن شکل نمی ساخت (یا شاید اصلا نمی ساخت!) اگر اندروید از یک نوار اعلامیه خوب بهره نمی برد. در هر دور از رقابت، یکی از دیگری یاد می گیرد، اما چه کسی در این میان سود می برد؟ ما.

صد البته که اپل تنها دلیل این رقابت ها نیست و همینطور تنها شرکتی نیست که ایده های جدید را به کاربران هدیه می دهد. اما به واقع بسیاری از ایده های خام توسط این برند محبوب شده اند. اپل خالق بسیاری از تکنولوژی هایی که استفاده می کند نیست، اما کیفیتی که ارائه می دهد، الهام بخش بسیاری از شرکت ها است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (133 مورد)
  • vahid_vahidfar
    vahid_vahidfar | ۱۴ شهریور ۱۳۹۴

    htc هم فقط طراحیش قشنگه. نوآوری آنچنانی نداره و یا کمه...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی