ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

باتری هایی که شاید تا ابد تلفن هوشمند شما را روشن نگه دارند

باتری ها و مدت زمان شارژدهی محدود آنها همواره برای کسانی که از گجت های خود استفاده زیادی می کنند، یک کابوس محسوب می شوند. امروزه بیشتر لوازم دیجیتالی و حتی خودروهای الکتریکی از باتری ...

علی خورشیدی بنام
نوشته شده توسط علی خورشیدی بنام | ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۰۱:۰۰

باتری ها و مدت زمان شارژدهی محدود آنها همواره برای کسانی که از گجت های خود استفاده زیادی می کنند، یک کابوس محسوب می شوند. امروزه بیشتر لوازم دیجیتالی و حتی خودروهای الکتریکی از باتری های لیتیوم یونی برای تامین انرژی خود بهره می برند اما پژوهشگران دانشگاه میسوری قصد دارند باتری های اتمی را جایگزین آنها کنند.

قطعا این خبر بسیار ناراحت کننده ای برای آن دسته از افرادی است که امواج وای فای را برای بدن مضر می دانند به ویژه که این بار در تلفن همراه خود یک تولید کننده تشعشعات اتمی خواهند داشت.

اما همین ابتدا باید بگوییم که باتری مذکور دارای یک نیروگاه کوچک شکافت اتمی نیست و این شاید در نگاه اول – و آن تصوری که از تولید الکتریسیته از نیروی اتمی داریم- احمقانه به نظر برسد اما Baek Kim و Jae Kwon، دو پژوهشگر و توسعه دهنده این محصول در دانشگاه میسوری، از فرآیند بتاولتاییک برای تولید الکتریسیته استفاده کرده اند.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

srep05249-f3

 

شباهت بتاولتاییک و فوتوولتاییک فقط محدود به نام آنها نمی شود و از نظر ساختاری نیز به یک شکل هستند اما با این تفاوت که در روش اول فوتون ها جای خود را به پرتوهای بتا داده اند. مسلما به همراه داشتن مواد پرتوزا آن هم در جیب شما در قالب تامین کننده انرژی تلفن همراه، ایده خوبی نیست اما تدابیری برای آن در نظر گرفته شده است.

چیزی که فناوری بتاولتاییک را امن و بی خطر می کند، نوع آن نیست بلکه سادگی مهار کردن پرتوها و تششعات بتا از طریق تنها یک پوشش نازک از جنس آلومینیوم است.

این باتری از الکترود دی اکسید تیتانیوم (با روکش پلاتین)، آب و تکه ای از استرانسیوم-90 تشکیل شده است. استرانسیوم-90 نیمه عمر 28.79 ساله دارد.

ویژگی متمایز کننده استرانسیوم در مقابل سایر عناصر پرتوزا، در عدم تولید پرتوهای گاما است که نفوذ پذیری و البته خطرات بسیار زیادی دارد.

باتری های بتاولتاییکی اختراع جدیدی محسوب نمی شوند و حتی قبل از لیتیوم یون ها در نمونه های قدیمی پیس.میکر (وسیله ای کوچک که با الکترودهایی به قلب متصل می شود و ضربان را منظم می کند) استفاده می شد. اما در این نوع جدید، اضافه شدن آب نقش مهمی دارد.

باتری های بدون نیاز به شارژ

آب علاوه بر اینکه جاذب انرژی پرتوهای بتا است، مولکول هایش شکسته می شوند و تولید رادیکال آزاد و الکتریسیته می کنند و آب در حقیقت برای افزایش بازده این باتری به کار گرفته شده است.

امروزه استفاده از انرژی اتمی به عنوان باتری و تامین کننده الکتریسیته به طور عمده در تجهیزات نظامی و فضایی کاربرد دارد، جایی که طول عمر مهمتر از خطرات احتمالی است.

با این تفاسیر به نظر می رسد، ظهور باتری های اتمی در گجت های روزمره ما چندان هم دور از انتظار نباشد و احتمالا بزودی شاهد تلفن های همراهی خواهیم بود که شاید نیاز به شارژ نداشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (53 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه

  • iBabak
    iBabak | ۱ مهر ۱۳۹۳

    آگه از این باتری ها استفاده کنند دیگر بعضی ها نمیتونن انواع تست های شلیک و پتک و انفجار و... روی این گوشی ها انجام بدن و اساسی حالشون گرفته میشه

  • Arsaces7
    Arsaces7 | ۳۱ شهریور ۱۳۹۳

    به نظر من به جایه اینکه این همه رقابت سر سی پی یو ،رم و صفحه نمایش و دوربین باشه بهتر بود شرکت ها رویه باتری بیشتر با هم رقابت میکردن خیلی رو اعصابه

  • zozozimzim
    zozozimzim | ۳۱ شهریور ۱۳۹۳

    انقدرا خوشبین نباشید، این مشکل امنیتی داره، اگه اینکارو بکنن دست هر کسی یک مقدار ماده رادیو اکتیو میفته معلوم نیست باهاش چه کارایی تروریستی که نمیتونن بکنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی