ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۱۰ تکنولوژی که جهان را تغییر خواهند داد – قسمت دوم (آخر)

همانطوری که پیش از این نیز اشاره شد نیازهای بشر در زمینه ی غذا، سلامت و... رو به فزونی است و پاسخ این نیازها را فقط تکنولوژی می تواند برآورده نماید، از همین رو و ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۳:۰۰

همانطوری که پیش از این نیز اشاره شد نیازهای بشر در زمینه ی غذا، سلامت و... رو به فزونی است و پاسخ این نیازها را فقط تکنولوژی می تواند برآورده نماید، از همین رو و در قسمت اول از مقاله ی ۱۰ تکنولوژی که جهان را تغییر خواهند داد نگاهی داشتیم به برخی از همین موارد و مشاهده نمودیم که نسل آتی انسان برای تامین غذای مورد نیازش، داشتن توان فیزیکی بیشتر، جا به جایی سریعتر و پیشگیری از برخی بیماری ها چه گزینه هایی را پیش روی خود دارد.

و اکنون قصد داریم با هم برخی دیگر از تکنولوژی های آینده که می توانند زندگی ما را متحول نمایند را مرور کنیم و از همین رو از شما دعوت به عمل می آوریم تا با دیجیاتو همراه باشید.

۶- انرژی خورشیدی

1

از آنجائی که به سمت اتمام انرژی‌های فسیلی پیش می‌رویم، انرژی‌های جایگزین مورد توجه شرکت‌های بسیاری برای سرمایه گذاری قرار گرفته اند. این تکنولوژی یک راه مناسب است و آینده ما به آن وابستگی دارد. انرژی خورشیدی احتمالا میتواند فراوان‌ترین انرژی جایگزین باشد.

سلول های خورشیدی مدتی‌ است که مورد استفاده قرار می‌‌گیرند ولی‌ بازده بالایی‌ ندارند. بیشترین بازده به دست آماده در سال ۲۰۱۴ چیزی حدود ۴۴.۷% بوده است ولی‌ بیشتر این سلولها کارایی کمتری دارند.

جای بسیاری برای بهبود وجود دارد و این تازه شروع کار است.  بسیاری از متخصصان مانند پرفسور David Mills، موسس شرکت Ausra Inc بر این باورند که انرژی خورشیدی توانایی رقابت با سوخت‌های فسیلی را در آینده نزدیک دارد. در "مصاحبه‌ای با دانشمند آمریکایی‌" وی چنین می‌‌گوید:

<<با قوانین مالیاتی همچون مکانیزم قیمت گذاری کربن هیچ دلیلی‌ بر قابل رقابت نبودن انرژی خورشیدی از لحاظ اقتصادی با سوخت‌های فسیلی در آینده نزدیک وجود ندارد.>>

بسیاری از تکنولوژی‌ها توانایی تاثیر گذاری در این زمینه را دارند، همانند نانوساختار ها، سلول های خورشیدی با قابلیت عبور نور، سلول های خورشیدی با سطح اسپری شده و رایانه‌های پیشرفته پیش بینی‌ وضع آب و هوا. با کاهش قیمت رفته رفته ی موارد یاد شده، به زودی می‌‌توان تصور کرد که مردم این سلول های خورشیدی را بر روی خانه‌های خود نصب کرده و در زمینه انرژی مستقل شوند.

۷- تقطیر

2

ذخایر آب شیرین ما رو به اتمام است. ممکن است این مسئله در زمینی‌ که با آب احاطه شده است عجیب به نظر برسد، ولی‌ تمام اقیانوس‌های ما آب شور دارند. فرآیند تقطیر مدتی‌ است که به دنیا ارائه شده ولی‌ عملیاتی گران و غیر قابل اتکا‌ برای تولید آب شیرین محسوب می شود. از سوی دیگر همان طور که حتما حدس زده اید، این تکنولوژی هم در حال اقتصادی شدن است.

وقتی‌ که آب شور به آب شیرین تبدیل می‌‌شود، مقداری محلول اشباع از نمک تولید می‌‌شود. این ماده همچنین شامل گونه‌های متفاوتی از فلزات است و همان طور که در کل به آن پسماند اطلاق می‌‌شود، روش های جدیدی ابداع شده تا فلزات با ارزش از این پسماند ها استخراج شوند. اگر جداسازی این فلزات از پسماند از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه شود، عواید حاصل از آن می‌‌تواند منجر به ایجاد توازن در قیمت تقطیر شود.

تصور کنید که هم بتوان آب شیرین تولید کرد و هم فلزات بیشتر برای باتری‌ها و وسایل الکترونیکی به دست آورد، این یک فرایند برد- برد خواهد بود.

 ۸- یک Tricorder واقعی‌

5555

اگر مجموعه فیلم های علمی تخیلی Star Trek را دیده باشید، حتما با Tricorder آشنایی دارید. این یک دستگاه پزشکی‌ است که با آن می‌‌توان تمام اندام‌های حیاتی بیمار را مورد بررسی قرار داد و در نهایت مریضیش را معین نمود.

Qualcomm در حال حاضر میزبان رقابتی ۱۰ میلیون دلاری برای تولید یک Tricorder واقعی‌ است. برای برنده گشتن، دستگاه وارد شده به این مسابقه باید بتواند فشار خون، میزان اکسیژن خون، ضربان قلب، دمای بدن و تنفس را اندازه گیری کند و قادر به تشخیص بیماری‌هایی‌ مثل سیاه سرفه، ایدز و shingles باشد.

این یک هدف پلند پروازانه است ولی‌ می‌‌تواند به پیشرفت در زمینه پزشکی‌ کمک کند، به خصوص اگر به اندازه ای ارزان شود که امکان توزیعش در کشور‌های در حال توسعه ای که دچار کمبود پزشک و بودجه هستند فراهم آید. این تکنولوژی شاید به داستانهای علمی‌ تخیلی‌ شبیه باشد، ولی‌ به زودی می‌‌تواند به واقعیت تبدیل گردد.

Aezon جوان‌ترین تیم شرکت کننده در مسابقه، از این که بتواند دستگاهی متحول کننده بسازد بسیار هیجان زده است. مدیر تیم‌ Tatiana Rypinski دانشجوی دانشگاه Hopkins، این حرف‌ها را در مصاحبه در مورد تیمش به زبان آورد:

<<از آن جایی‌ که ما در این رشته تازه کار هستیم، تنها به وضعیت موجود اتکا‌ نمی‌کنیم و به دنبال راهکار‌های خلاقانه هستیم. تکنولوژی واقعا می‌‌تواند رویکرد مردم نسبت به سلامت خود را تغییر دهد به نحوی که اگر احساس بیماری کردند، سریعاً بتوانند تشخیص دهند که آیا دلیلی‌ برای نگرانی وجود دارد یا خیر.>>

با این همه تیم‌ مصمم که به دنبال راه حل میگردند، این دستگاه مبتکرانه به زودی به یک واقعیت بدل می‌‌شود.

۹- پهبادهای مخصوص کشاورزی

3

کشاورزی کار طاقت فرسایی محسوب می شود که نیازمند به تلاش بسیار در مقابل دریافت ناچیز است، اما ربات ها در حال تغییر این معادله هستند.

امروزه شاهد ظهور ربات هایی در بخش کشاورزی هستیم که شبیه به دوربینهای پرنده اند. این دستگاه ها به صورت قابل ملاحظه‌ای به سمت ارزان شدن پیش می‌‌روند آن هم به لطف افت قیمت پردازنده ‌ها و دوربینها و ابزارهای جی پی‌ اس‌. حتی نرم افزار‌های منبع باز در مکان‌هایی‌ مانند DIY Drones برای آن‌ها وجود دارد.

این ماشین‌ها میتوانند به طور خودکار پرواز کنند - از بلند شدن تا فرود - و عکس‌های گسترده‌ای برای آنالیز زمین بگیرند. تصویر برداری مادون قرمز این امکان را می‌‌دهد تا قسمت‌های نا سالم محصول که از روی زمین قابل رویت نیست، دیده شوند.

آنها حتی می‌‌توانند مشکلات آبیاری و آلودگی به آفت‌ها را نشان دهند. برای افزایش بهره‌وری و استفاده کمتر از منابع، این ماشین‌ها جایگاه مهمی‌ در نسل بعدی کشاورزی خواهند داشت.

با جمعیت کنونی سیاره زمین، کشاورزی باید به حداکثر بهره‌وری ممکن برسد، اینطور فکر نمی کنید؟

۱۰- منابع عظیم ذخیره الکتریسیته

5555

ذخیره الکتریسیته در مقیاس‌های بزرگ کار دشواری است و این قضیه به عنوان یک چالش اساسی‌ برای منابع تولید انرژی که در زمان‌هایی متغیر می توانند به کار بپردازند محسوب می شود. به طور مثال سلول های خورشیدی، انرژی بسیاری در طول روز تولید می‌‌کنند ولی‌ کارایی آنها در شب تقریباً صفر است.

علاوه بر این توربین‌های بادی در نرخی کاملا تصادفی عمل می نمایند و گاهی انرژی بسیار زیادی تولید می‌‌شود و گاهی هم مقداری ناچیز، ولی‌ برای جایگزینی این منابع با سوخت‌های فسیلی نیاز به ذخیره سازی دستاورد آنها داریم.

ایده های زیادی در حال آزمایش هستند، شامل باتری‌های جامد و جریان منظم، ولی‌ تکنولوژی هیجان انگیز مد نظر ما "خازن‌های گرافینی ابری" است. این سیستم توانایی ذخیره الکتریسیته در مقیاس‌های بزرگ - بسیار بیشتر از باطری‌های ذخیره کننده موجود- را دارند و گرافین یک ماده سازگار با محیط زیست و مقرون به صرف است. تکنولوژی یاد شده کماکان در حال توسعه قرار دارد ولی‌ تحقیقات در این باره بسیار امیدوار کننده هستند.

تکنولوژی های خیره کننده ی بسیاری وجود دارند که در لیست ما نیستند. کدام تکنولوژی ها را باید از لیست خط بزنیم؟ کدام تکنولوژی ها را باید به لیست بیافزاییم؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • ندونی بهتره
    ندونی بهتره | ۱۵ فروردین ۱۳۹۵

    آخه دیوونه ها اگه یکی به جات بره مدرسه بعد حافظه رو بهت منتقل کنه اینجوری که همه دکتر مهندس میشن دیگه کسی نیست آشغالها رو جمع کنه دیگه هیچ کی مغازه نمیزنه دیگه هیج کی ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی