ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

متال چیست و چرا iOS 8 برای بازی مناسب تر است؟

چند ماه پیش در WWDC، اپل از تکنولوژی جدیدی به نام متال پرده برداشت، که به توسعه دهندگان اجازه می دهد از پردازنده های A7 و A8 نهایت استفاده را ببرند و حالا iOS 8 ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱ مهر ۱۳۹۳ | ۰۰:۳۰

چند ماه پیش در WWDC، اپل از تکنولوژی جدیدی به نام متال پرده برداشت، که به توسعه دهندگان اجازه می دهد از پردازنده های A7 و A8 نهایت استفاده را ببرند و حالا iOS 8 از راه رسیده تا همه بتوانند از این رابط نرم افزاری استفاده کنند.

آسفالت 8، مدرن کامبت 5 و Plunder Pirates از اولین بازی های سیستم عامل iOS هستند که ورژن جدیدی از آن ها منتشر شده تا قدرت نرم افزاری نهفته درون تلفن های همراه اپل را نشان دهد.

Screen Shot 2014-09-22 at 12.22.19 PM

اپل بخش ویژه ای برای بازی های مختص iOS 8.0 آماده کرده که از این لینک می توانید به آن دسترسی داشته باشید. در مجموع تا به الان 7 بازی بیشتر با متال سازگاری پیدا نکرده اند که تنها یکی از آن ها صرفا و به صورت انحصاری روی ورژن هشتم سیستم عامل اپل کار می کند.

اما متال چیست و چرا تا به این حد اهمیت دارد؟ در ادامه مطلب با استفاده از چندین مثال، عکس و ویدیو، تفاوت ورژن ارتقا یافته این سیستم عامل را با نگارش قبلی، برای شما شرح می دهیم. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

متال چیست؟

به طور خلاصه و ساده، این رابط به توسعه دهنده اجازه می دهد که بیش از پیش به صورت مستقیم با واحد پردازش گرافیکی در ارتباط باشد. این API (رابط نرم افزاری)، روی پردازنده های A7 و A8 کاربرد دارد که یعنی آیفون 5 اس به بعد چنین قابلیتی را می توانند در خود ببینند.

Draw Call، برای رندر تمامی اشیاء در صحنه یک بازی سه بعدی کاربرد داشت که حالا با متال، 10 برابر قدرت بیشتر یافته. بنابراین سرعت بازی ها بالاتر رفته و جزئیات بیشتری به محیط اضافه می شود. در زمینه بارگذاری و لودینگ هم متال به کمک پردازنده می آید و سایه زنی دیگر مقوله ای است که در iOS 8 بهتر دیده می شود. همه این ها یعنی اینکه زمان بارگذاری بازی ها به حداقل رسیده و در آینده ای نزدیک احتمالا صفحات "منتظر بمانید" کم کم از یادمان خواهند رفت.

در زیر دو نمونه از بازی Plunder Pirates را مشاهده می کنید.

17
Plunder Pirates با iOS 7
18
Plunder Pirates با iOS 8
27
Plunder Pirates با iOS 7
28
Plunder Pirates با iOS 8

و یک نمونه از جزئیات چهره و ماشین و سایه زنی در بازی Beach Buggy Racing.

17
Beach Buggy Racing با iOS 7
18
Beach Buggy Racing با iOS 8

اگر به تکنیک های سایه زنی و نورپردازی بیشتر علاقه دارید هم این دو تصویر از Modern Combat 5 را با یکدیگر مقایسه کنید.

metal-mc5-ios7-01
Modern Combat 5 با iOS 7
metal-mc5-ios8-01
Modern Combat 5 با iOS 8

یافتن وجه تفاوت میان تصاویر، مخصوصا در بازی های سه بعدی مثل Modern Combat 5 فوق العاده سخت است. در حقیقت توسعه دهندگان بازی هنوز به حدی نرسیده اند که بتوانند قدرت متال را به مرحله ای از تکامل برسانند که کاربران را انگشت به دهان باقی بگذارند.

اما بررسی های کوتاه ویدیویی راحت تر با ما سخن می گویند. با MC5 ادامه می دهیم که پیش نمایشی از آن را در بالا دیدید. گیم لافت تغییرات زیادی اعمال نکرده و تنها جزئیات ریز به بازی افزوده شده.

برای پیدا کردن کوچک ترین تغییرات بین دو نسخه، باید ده ها بار ویدیوها و تصاویر کنار هم قرار گرفته را مشاهده کنید. اما در صحنه های پر خروش و انفجاری باید به راحتی متوجه باشید که چه در جریان است. حتی موقع شلیک گلوله هم، آتش به گونه متفاوتی از اسلحه خارج می شود. به هر حال با این تفاسیر، عکس نمی تواند مقایسه منصفانه ای ارائه دهد.

در ویدیو زیر صحنه ابتدایی شهر ونیز را مشاهده می کنید. به وضوح مشخص است که ابرها نه تنها با کیفیت تر هستند بلکه به حجم شان هم افزوده شده.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/MC1.mp4"]

 

انفجار این در حرف های زیادی برای گفتن دارد. از آتش و دود گرفته تا خرده ذرات چوب که با جزئیات بیشتری به سمت بازیکن پرتاب می شوند، همگی صحنه را پر التهاب تر جلوه می دهند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/MC2.mp4"]

 

حباب های بیشتر... برای یک صحنه کوتاه زیر آب باید به همین حباب های بیشتر اکتفا کنیم.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/MC3.mp4"]

 

ویدیو اول صحنه فرار و انفجار روی iOS 7 را نشان می دهد و ویدیو دوم همین صحنه را در iOS8 به نمایش در می آورد. هیچ تکسچر و بافت جدیدی اضافه نشده، تنها زمان انفجار متوجه می شوید که افکت ذرات و تعداد جزئیات چقدر در دو ورژن با یکدیگر متفاوت اند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/MC4.mp4"]

 

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/MC5.mp4"]

 

اپیک گیمز و Zen Garden

Capture

«اپیک زِن گاردن» اولین بازی برای iOS 8 است که به طور کامل بر اساس تکنولوژی متال ساخته شده. اگرچه شباهت بالایی به یک بازی ندارد اما برای به رخ کشیدن قدرت گرافیکی دستگاه های اپل مناسب است و می تواند لحظات آرامی به ارمغان آورد.

اگر دستگاه تان را آپدیت کرده اید، می توانید از محیط آرامی که اپیک تدارک دیده لذت ببرید و در عین حال متوجه قدرت آنچه در دست دارید شوید.

Epic Zen Garden

Epic Zen Garden

سازنده: اپیک گیمز قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS 8.0 حجم: 232 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • معصومی
    معصومی | ۹ مرداد ۱۳۹۴

    با سلام
    مطلب ios خیلی عالی بود
    http://vibershetab.ir/
    http://vibershetab.com/
    ممنونم

  • TROOL
    TROOL | ۲ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی