ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آموزش: چگونه سرعت گوگل کروم را افزایش دهیم

آیا مرورگر کامپیوتر شما به کندی کار می کند یا حتی کرش می کند؟ پلاگین های غیر ضرروی، افزونه ها،  یا حتی داده انباشته بیش از حد تاریخچه و دیتای مربوط به مرور اینترنت می توانند ...

پویان رمضان پور
نوشته شده توسط پویان رمضان پور | ۲ مهر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

آیا مرورگر کامپیوتر شما به کندی کار می کند یا حتی کرش می کند؟ پلاگین های غیر ضرروی، افزونه ها،  یا حتی داده انباشته بیش از حد تاریخچه و دیتای مربوط به مرور اینترنت می توانند باعث کندی مرورگر شما شوند. در ادامه مطلب، چگونه حل اینگونه مشکلات را شرح خواهیم داد.

در این مقاله آموزشی، روش غیرفعال کردن پلاگین ها، حذف کردن افزونه ها و پاک کردن کش و تاریخچه سیستم را به منظور افزایش سرعت گوگل کروم آموزش خواهیم داد. 

غیرفعال کردن پلاگین ها

وقتی گوگل کروم را نصب می کنید، پلاگین های بسیاری به صورت پیشفرض به همراه آن نصب می شوند. پلاگین ها به مروگر امکان پردازش فایل هایی با فرمت های خاص مانند فلش، جاوا، سیلورلایت یا ویندوز مدیا را می دهند اما بیشتر آن ها کاربرد زیادی در وبسایت ها ندارند. پلاگین ها، می توانند باعث کاهش سرعت مرورگر شوند، اما شما می توانید پلاگین های غیرضروری را به راحتی غیرفعال کنید؛ برای این کار عبارت about:plugins را در نوار آدرس کروم وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید. 

شما می توانید همه ی پلاگین ها را غیرفعال کنید، اما بهتر است فلش را فعال نگاه دارید، چون بسیاری از وبسایت ها از فلش برای نمایش دادن منو ها، ویدیو ها و مواردی از این دست استفاده می کنند. همچنین اگر از سرویس هایی مانند Netflix استفاده می کنید، باید پلاگین سیلورلایت را نیز فعال نگاه دارید. امکان فعالسازی پلاگین ها در هر زمانی نیز وجود دارد. 

2

پس از وارد کردن عبارت مذکور در نوار آدرس کروم، لیستی از پلاگین های نصب شده را مشاهده خواهید کرد، می توانید پلاگین های غیرضروری را با کلیک روی گزینه Disable غیرفعال کنید. 

به یاد داشته باشید پلاگین ها قابل حذف یا Uninstall شدن نیستند، تنها می توان آن ها را غیرفعال کرد. اما استثنا هایی هم وجود دارند، مانند پلاگین هایی به عنوان بخشی از یک افزونه نصب می شوند و حذف کردن افزونه، آن پلاگین ها هم به صورت خودکار حذف می شوند.

3

پلاگین های غیرفعال در لیست با رنگ خاکستری نمایش داده می شوند و لینک Disable آن ها تبدیل به Enable برای فعالسازی دوباره آن ها در مواقع لزوم می شود.

4

غیرفعال کردن افزونه ها

افزونه ها، برنامه هایی کوچک موجود در فروشگاه کروم (Chrome Web Store) هستند که به قابلیت های کروم می افزایند. این برنامه های کوچک می توانند بسیار مفید باشند، اما اگر تعداد زیادی از آن ها را روی سیستم خود نصب کنید، می توانند روی عملکرد مرورگر تاثیر منفی بگذارند. شما می توانید برای افزایش سرعت مرورگر، افزونه ها را به راحتی غیرفعال کنید. بعضی از افزونه ها دارای یک آیکن روی نوار آدرس کروم هستند، و برای آن غیرفعال کردن آن ها می توانید پس از کلیک راست، Uninstall را انتخاب کنید.

5

امکان نصب اپلیکیشن هم روی کروم وجود دارد. می توانید اپلیکیشن های نصب شده را در صفحه تب جدید مشاهده کنید. غیرفعال کردن اپ ها نیز امکان پذیر است. 

6

برای مشاهده لیست اپلیکیشن و افزونه های نصب شده، روی تصویر آچار در نوار ابزار ها کلیک کرده و Tools -> Extensions را انتخاب کنید. امکان غیرفعال کردن افزونه ها با کلید مربوط به آن ها وجود دارد، اما بعضی افزونه ها کلیدی ندارند، ولی در این لیست موجود هستند. 

7

برای غیرفعال کردن افزونه ها، کافیست تیک گزینه Enabled در سمت راست آن ها را بردارید. 

8

با تیک زدن دوباره این گزینه، می توانید افزونه مورد نظر را دوباره فعال کنید. 

شما همچنین می توانید با کلیک روی آیکن سطل آشغال در سمت راست افزونه ای که دیگر نیازی به آن ندارید، آن را حذف کنید. 

9

پاک کردن تاریخچه مرورگر

همانطور که در وبسایت های مختلف سیر می کنید، پایگاه داده تاریخچه کروم، به ذخیره آدرس وبسایت ها و متون کش شده، تاریخچه دانلود ها، کوکی ها، و مواردی از این دست می پردازد. با اینکه هدف از پایگاه داده تاریخچه و کش، افزایش سرعت با ذخیره برخی موارد است، برخی مواقع ممکن است باعث کند شدن کروم شود. 

به یاد داشته باشید که لازم نیست تاریخچه مرورگر را به صورت متوالی برای افزایش سرعت پاک کنید، اما آزادید برای دلایل امنیتی این کار را انجام دهید.

راه های زیادی پاک کردن تاریخچه وجود دارد، مانند پاک کردن کل تاریخچه، یا پاک کردن تاریخچه برای برخی وبسایت های مشخص. 

پاک کردن کل تاریخچه

برای این کار، کافیست روی آیکن مربوط به تنظیمات، Tools و سپس Clear browsing data کلیک کنید. 

به خاطر داشته باشید با انجام این کار، دیگر امکان پیش بینی آدرس های در حال تایپ وجود نخواهد داشت. 

11

در صفحه مذکور، پس از انتخاب مواردی که قصد پاک کردنشان را دارید، بازه زمانی مورد نظر خود را نیز انتخاب کرده و روی Clear browsing data کلیک کنید. 

12

پس از اتمام عملیات، تب مربوط به تنظیمات باز خواهد شد، برای بستن آن روی ضربدر کلیک کنید. 

13

پاک کردن تاریخچه ی موارد خاص

اگر قصد دارید تاریخچه برخی صفحات خاص را پاک کنید، پس از کلیک روی آیکن تنظیمات، History را انتخاب کنید. 

14

چک باکس کنار صفحاتی را که قصد پاک کردن تاریخه شان را دارید، تیک بزنید. پس از اینکه تمام صفحات مورد نظر خود را انتخاب کردید، روی Remove selected items کلیک کنید. 

15

پاک کردن تاریخچه از تب جدید

وقتی یک تب جدید باز می کنید، مجموعه از وبسایت هایی را که بیشتر توسط شما بازدید شده اند، مشاهده خواهید کرد. با حذف این کردن این وبسایت ها از این صفحه می توانید تاریخچه خود را پاک کنید. 

برای حذف کردن این موارد، نشانگر ماوس خود را روی آن ها برده، و روی علامت ضربدری که در گوشه سمت راست و بالای آن ظاهر می شود کلیک کنید. 

18

شما همچنین می توانید این موارد را با کشیدن (درگ کردن) رو به پایین تا آیکن سطل آشغال و نوشته Remove from Chrome -که پس از کشیدن کاشی مربوطه ظاهر می شود،- نیز حذف کنید. 

19

پاک شدن خودکار تاریخچه پس از خروج از کروم

در همین مقاله، گفتیم که بهتر است برای بالا بردن سرعت کروم، افزونه های غیرضروری را غیرفعال کنید. حالا به معرفی افزونه ای می پردازیم که بسیار کارامد است. افزونه Click&Clean امکان پاک شدن خودکار تاریخچه پس از خروج از کروم به این مرورگر اضافه می کند. 

برای نصب افزونه ی مذکور، پس از کلیک روی لینک بالا، در صفحه ی مربوطه روی Add to Chrome کلیک کنید. 

20

صفحه ای برای تایید عملیات و اطلاع رسانی درباره سطوح دسترسی افزونه باز می شود. برای ادامه فرایند نصب، روی Add کلیک کنید. 

21

پس از اتمام نصب افزونه، کلید مربوط به آن در نوار ابزار کروم قابل مشاهده است. 

22

وقتی روی آیکن افزونه مذکور کلیک می کنید، با فهرست اصلی کارهایی قابل انجام با آن رو به رو می شوید. 

برای فعالسازی قابلیت پاکسازی تاریخچه پس از خروج، در فهرست اصلی رو Options کلیک کنید. 

24

برای انتخاب موارد جهت پاکسازی پس از خروج، روی تب Clear Private Data when Browser Closes در سمت چپ کلیک کنید. روی علامت به علاوه کلیک کنید. مواردی که مایلید پاک شوند را تیک بزنید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این افزونه، صفحه راهنمای آن را مطالعه کنید.

25

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • رامین
    رامین | ۲۳ آبان ۱۳۹۳

    همه چیزایی که من لازم دارمو اینجا نوشته پاک کنید تا سرعت کروم تون بره بالا!
    یکی از راه های خوب بالا بردن سرعت کروم نصب نسخه 64 بیتیه که اونم کلی مشکل داره :|

  • علی
    علی | ۳۰ مهر ۱۳۹۳

    مرسی

  • محمد جواد
    محمد جواد | ۱۷ مهر ۱۳۹۳

    برای پاک کردن تاریخچه ی مرورگر و کش و اینجور چیز ها از برنامه ی ccleaner استفاده کنید. عـــــالـــــــــیه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی