ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چندوظیفگی می تواند روی چگالی بخش خاکستری مغز تاثیرگذار باشد

آیا همزمان با خواندن این مطلب در حال تماشای تلویزیون، صحبت با تلفن و کار با موبایل خود هستید؟ در این صورت شما یک MultiTasker هستید. کسی که معمولا به صورت همزمان در حال انجام ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۳ مهر ۱۳۹۳ | ۱۱:۰۰

آیا همزمان با خواندن این مطلب در حال تماشای تلویزیون، صحبت با تلفن و کار با موبایل خود هستید؟ در این صورت شما یک MultiTasker هستید. کسی که معمولا به صورت همزمان در حال انجام چند کار است. اما ظاهرا چندوظیفگی می تواند ساختار مغز را تغییر دهد.

نتیجه تحقیقی که اخیرا در یکی از دانشگاه های انگلستان انجام شده نشان می دهد افرادی که به صورت همزمان روی چند چیز تمرکز و کار می کنند در قیاس با اقوام نزدیکشان که تمرکز خود را تنها بر یک چیز مشخص می گذارند، دارای ماده خاکستری کمتری در بخشی که در مغزشان انتظار می رود، هستند.

البته این به معنی نابود شدن مغز به واسطه تمرکز همزمان به چندین صوت یا تصویر یا متن نیست اما به هر حال محققان به این نتیجه رسیده اند که افزایش تعداد وظایف همزمانی که از طریق چشم و گوش به مغز اجبار می کنیم، می تواند موثر باشد. هنوز به طور قطعی مشخص نیست که چندوظیفگی می تواند منجر به کاهش چگالی ماده خاکستری در مغز شود یا اینکه این پدیده تنها در افراد مستعد دیده می شود.

پروفسور Kep lee Loh عصب شناس در دانشگاه ساسکس در این باره می گوید: «چندوظیفگی می تواند تاثیر زیادی در میزان درک و روابط اجتماعی و سلامت ما داشته باشد. تحقیقات ما، تنها رابطه تغییر ساختار مغز به واسطه اعمال چندوظیفگی را آشکار می کند.»

به گفته لو، تحقیقات بیشتر می تواند تعیین کند که این تغییر ساختار مغز است که روی تغییر رفتارهای ما نیز تاثیرگذار است یا تغییر رفتارهای ماست که ساختار مغز را تغییر می دهد. اما اگر نتیجه تحقیقات گزینه دوم را ثابت کند، مشخص است که تحقیقاتی که تا به این لحظه انجام شده نیز نتایج صحیحی داشته اند و چندوظیفگی می تواند تاثیرات جانبی همچون افسردگی، اضطراب و عدم توانایی کافی در تمرکز حواس را در پی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • Ekramuddin Akbari
    Ekramuddin Akbari | ۶ آبان ۱۳۹۳

    عالی بود..

  • LG Forever
    LG Forever | ۶ مهر ۱۳۹۳

    بخش خاکستریه من دیگه سیاه شده

  • Mahdyar
    Mahdyar | ۳ مهر ۱۳۹۳

    چه جالب.

  • حمید رضا
    حمید رضا | ۳ مهر ۱۳۹۳

    چند وظیفگی که اصلا در سیستم های رایانه ای وجود نداره چون cpu در هر سیکل زمانی فقط یک دستور را میتواند اجرا کند حتی با سیستم های چند هسته ای هم بازم به علت سرعت بالای اجرا دستورات ما فکر میکنیم هر cpu میتواند در یک سیکل زمانی چند دستور را اجرا کند که اصلا صحیح نیست .

    ولی فکر میکنم این ویژگی در مورد مغز انسان کاملا برعکسه و میتونه در یک سیکل زمانی چند کار را انجام بده البته برای همه انسان ها مساوی نیستش.

    • bozorgmehr96
      bozorgmehr96 | ۴ مهر ۱۳۹۳

      کاملا اشتباه گفتی اگه تو cpu ها cache بتونه اطلاعات مورد نیاز هر هسته رو تو همون لحظه که درخواست میده بهش برسونه چند وظیفکی یا مولتی تسکینگ به طور واقعی انجام میشه ولی چون تو cpu های الان cache به صورت اشتراکی هست ممکنه نتونه این کارو انجام بده به خاطر همین یکی یا چندتا از هسته ها معطل بشن تا اطلاعات خام بهشون برسه (فکر نکنم این معطلی اونقدری باشه که اصلا ارزش حساب کردن داشته باشه) در صورتی که مغز انسان موقع مولتی تسکینگ خوب عمل نمیکنه یعنی اصلا بهینه نیست و سرعت و دقت خیلی پایین میاد میتونی امتحان کنی مثلا در حالی که داری چند تا کارو انجام میدی یه متنی رو بنویسی به احتمال خیلی زیاد بعد از چند تا جمله بیشتر چیزی که نوشتی یادت نمیاد و کار های دیگت رو هم کامل انجام ندادی مثلا اگه آهنگ گوش میدادی بعد از اینکه متن تموم شد میبینی آخر آهنگی در صورتی که اصلا با آهنگ نبودی و اصلا یادت نماد آهنگ کی تموم شد(اصلا آهنگ رو درک نکردی) البته این مثال زیاد خوب نبود چیزی بود که به ذهنم رسید
      و صد البته مقایسه مغز با cpu کاملا اشتباست یکی دسترسی تصادفی و بیشتر اوقات نا آگاهانه به اطلاعات داره یکی دسترسی کاملا برنامه ریزی شده و آگاهانه و کلی تفاوت که حسش نیست بگم ولی فقط به این فکر کنید که خاطرات چجوری به یادتون میاد...مثلا به بچگیتون فکر کنید ۴-۵ سال پیش فکر کنید کلی خاژره بدون اینکه هیچ دلیلی داشته باشه که این موقع به یادتون بیاد رو تو ذهنتون مرور میکنید...
      ببخشید خیلی طولانی شد از بحث cpu رسیدم به خاطرات بچگی :دی

  • MILAD
    MILAD | ۳ مهر ۱۳۹۳

    چند وظيفگي مييتونه باعث افت عمق عملكرد و كاهش بازدهي شود
    بعترين حالت تمركز روي يك كار هست تا سرعت و دقت به شدت بالا رود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی