ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راهنمایی جدید برای تازه کاران اندروید

اندروید واژه ای است که معنی آن می شود ربات انسان نما! بسیاری ممکن است تعریفشان از آن در وهله اول گوشی های هوشمند باشد٬ اما چه چیزهای دیگری می تواند باشد؟ اندروید در واقعا ...

سامه گل زاده
نوشته شده توسط سامه گل زاده | ۸ مهر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

اندروید واژه ای است که معنی آن می شود ربات انسان نما! بسیاری ممکن است تعریفشان از آن در وهله اول گوشی های هوشمند باشد٬ اما چه چیزهای دیگری می تواند باشد؟ اندروید در واقعا نام یک سیستم عامل است که برای گوشی٬ ساعت٬ تبلت٬ تلویزیون و حتی اتومبیل بهینه سازی شده است.

اندروید چیست؟

"اندروید" به طور ویژه به سیستم عامل موبایل منتسب است که بر پایه لینوکس بوده و توسط گوگل توسعه داده شده است. این برنامه متن باز است٬ یعنی هر کسی می تواند کد منبع آن را از پروژه متن باز اندروید دانلود کرده و از آن استفاده کند و یا آن را تغییر دهد. سازندگان سخت افزار مانند سامسونگ و ال جی معمولا کد پایه اندروید را دریافت می کنند و ویژگی های نرم افزارهای اختصاصی خودشان را به آن اضافه می کنند تا قابل اجرا بر روی گوشی ها و وسایل شان باشد.

ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آیا اندروید فقط برای گوشی های تلفن همراه است؟

android_devices-670x440

قطعا نه! اگرچه تلفن ها پرمصرف ترین وسیله ای هستند که از اندروید بر روی آنها استفاده می کنند اما بسیاری از تبلت ها و وسایل دیگر هم هستند که این سیستم عامل بر رویشان نصب شده است. نمونه هایی از تبلت های معروف Nexus7 و Kindle Fire آمازون هستند. علاوه بر تبلت وسایل دیگری مانند ساعت٬ دوربین٬ تلویزیون٬ کنسول بازی٬ عینک و اتومبیل هایی تولیده شده اند که با این سیستم عامل کار می کنند و حتی اپلیکشن هایی هم بر روی آنها نصب می شود.

ویژگی های گوشی های اندرویدی این که تنوع آنها چه از لحاظ قیمت برای کسانی که بودجه محدود دارند و چه از لحاظ امکانات و توانایی برای کسانی که علاقه مند تکنولوژی هستند٬ فراوان است. اما از همه این ها مهم تر این است که اگر شما شکل سیستم عامل روی گوشی خود را دوست ندارید می توانید با استفاده از Cyanogenmod آن را به شکل خالص نصب و سفارشی کنید.

وسایل اندرویدی چه قابلیت هایی دارند؟

ویژگی های سخت افزاری آن به وسیله ای که خریده اید بستگی دارد اما سیستم عامل اندروید پشتیبانی لازم برای دوربین ها٬ مکان یابی جی‌پی‌اس٬ بلوتوث٬ NFC، شتاب سنج٬ قطب نما٬ ژیروسکوپ٬ و خیلی امکانات دیگر را فراهم می کند.

از ویژگی های بارز سیستم عامل اندروید اجزای نرم افزاری آن مانند تصاویر پس زمینه متحرک و ویجت٬ نوار اطلاع رسانی برای اطلاع اعلانات مهم٬ تایپ از طریق صدا٬ و یکپارچگی اپلیکشن هاست که به کاربر اجازه می دهد به راحتی اطلاعات را از طریق شبکه های اجتماعی٬ و یا سایر روش های ارتباطی مانند بلوتوث یا NFC به اشتراک بگذارد.

همه چیز درباره پیشرفت اندروید

در میان دستگاه های موبایلی که بر روی آنها سیستم عامل نصب شده است٬ اندروید بیشترین تعداد کاربر را دارد. این امر برای برنامه نویسان این فرصت استثنایی را فراهم کرد تا برنامه هایی بنویسند که توسط صدها نفر از میلیون ها کاربر اندروید مورد استفاده قرار بگیرد. شاید این سیستم کار کردن، برای کسانی که آشنایی با برنامه نویسی اندروید ندارند کمی پیچیده باشد، اما پروژه یک اپلیکشن ساده اندروید بساز با آموزش گام به گام این برنامه نویسی به کاربر آموزش می دهد که چطور در این عرصه کار خودش را آغاز کند.

شرکت گوگل در هر نسخه اصلی از سیستم عامل اندروید نام یک محصول غذایی را برگزیده و یک مجسمه یادگاری برای هر کدام آنها در محوطه شرکت گوگل بنا کرده است.
شرکت گوگل در هر نسخه اصلی از سیستم عامل اندروید نام یک محصول غذایی را برگزیده و یک مجسمه یادگاری برای هر کدام آنها در محوطه شرکت گوگل بنا کرده است.

زبان های برنامه نویسی اپلیکشن های اندروید

android

اپلیکیشن های اندروید معمولا با زبان برنامه نویسی جاوا نوشته می شوند. جاوا یک زبان برنامه نویسی بسیار معروف و شی گرا است. اگر شما با سایر زبان های برنامه نویسی شی گرا مانند ++C ٬ Objective-C و یا Ruby کمی آشنایی داشته باشید٬ آنگاه جاوا برایتان زبان ساده ای است. گوگل همچنین یک ابزار به نام Native Development Kit فراهم کرده که به برنامه نویسان امکان آن را می دهد قسمت های مهم اپلیکیشن هایشان را با زبان های ماشین مانند C یا ++C بنویسند. این امکان وقتیکه نیاز دارید از کد نوشته شده به دفعات در برنامه تان استفاده کنید٬ و یا بخواهید بهترین بازدهی را از اپلیکیشن تان به دست آورید بسیار کاربردی است.

ابزارهایی نیز وجود دارند که به شما امکان می دهند تا اپلیکیشن خود را با استفاده از زبان های تحت وب مانند HTML ٬ CSS و JavaScript بنویسید. شما حتی می توانید برنامه خود را بنویسید و آن را در محیطی به نام WebView اجرا کنید.

بدین معنی که برنامه در یک صفحه وب ِ داخل اپلیکیشن به جای مرورگر اجرا می شود. شما می توانید از ابزارهایی مانند PhoneGap یا Appcelelaretor Titanium استفاده کنید و کد خود را به زبان های ماشین ترجمه (کامپایل) نمایید.

مزایا و معایبی در استفاده از این روش وجود دارد. شما بهترین نتیجه را وقتی به دست می آورید که اپلیکشن تان را با زبان برنامه نویسی مانند جاوا بنویسید٬ البته همیشه می توانید از زبان های برنامه نویسی دیگر استفاده کنید و با استفاده از برنامه های واسطه آن را ترجمه کنید و در نهایت نتیجه مطلوب را برای کاربرها فراهم کنید٬ اما همیشه یک گام از آخرین ویژگی هایی که در به روز رسانی های اندروید اتفاق می افتد عقب خواهید ماند. در ادامه چند نمونه از برنامه های واسطه برای چند زبان برنامه نویسی را مشاهده می کنید:

 

چطور برنامه نویسی را شروع کنیم؟

learning

اگر به پیشنهاد توصیه شده گوش کرده اید و می خواهید با استفاده از زبان جاوا برنامه نویسی را آغاز کنید آنگاه ساده ترین راه این است که یکی از بسته های نرم افزاری اندروید را که توسط Treehouse فراهم شده٬ انتخاب کنید. با استفاده از وبسایت یک اپلیکشن ساده اندروید بساز٬ شما یاد می گیرید که چطور یک محیط برنامه نویسی اندروید را با استفاده از اندروید استودیو٬ ویندوز٬ مک یا لینوکس راه اندازی کنید.

در سایت برنامه نویس اندروید داکیومنت های بسیاری درباره این که چطور شروع به کار کنیم٬ چطور یک اپلیکشن برای اندروید طراحی کنیم و جزییانی درباره رابط برنامه نویسی اپلیکیشن (API) در دسترس است.

این ابزار ها برای ویندوز٬ مک و لینوکس وجود دارند و نیازی به خرید سخت افزار اضافی برای برنامه نویسی اندروید وجود ندارد. آماده سازی رایانه تان برای برنامه نویسی اندروید راحت نیست اما کار چندان دشواری هم نمی باشد. مراحل کار به شرح زیر است:

۱ - برنامه جاوا را بر روی رایانه خود نصب کنید (هر چند که ممکن است قبلا هم نصب شده باشد.)

۲ - اندروید استودیو را نصب کنید.

۳ - آخرین نسخه از کیت توسعه اندروید (SDK) را دانلود کنید تا بتوانید در کنار استفاده از امولاتور اندروید در کامپیوتر، از پکیج ساخت نرم افزار آن نیز استفاده نمایید. 

هزینه برنامه نویسی برای اندروید چقدر است؟

این کار کاملا رایگان است. کیت توسعه اندروید دارای یک امولاتور است که در رایانه شما دقیقا مانند یک وسیله اندرویدی شبیه سازی شده٬ و شما حتی نیازی به موبایل یا تبلت هم ندارید. همه ابزارهایی که در بالا نام برده شد رایگان هستند. اگر شما یک اپلیکیشن بنویسید و بخواهید آن را در گوگل پلی انتشار دهید باید برای یک مرتبه مبلغ ۲۵ دلار هزینه ثبت نام بپردازید.

چه تفاوت هایی بین کیت کت٬ اندروید L ٬ SDK ۴٬۴ و API 19  وجود دارد؟

نسخه بندی اندروید بسیار جالب و عجیب است. هر نسخه از اندروید یک سری کد اسم و شماره دارد که متناظر با آن هستند. این موضوع در ابتدا می تواند بسیار گیج کننده باشد.

Screen Shot 2014-09-29 at 15.24.08

در حال حاضر نسخه نهایی و پایدار اندروید ۴٬۴ است. این شماره مربوط به سیستم عامل است٬ اما گاهی با  اسم کدش Kit Kat نیز از آن یاد می شود. هر اسم کد متناظر با یک شماره نسخه است. و گاهی ممکن است بیشتر از یک نسخه را نیز شامل شود. بعنوان مثال٬ "Jelly Bean" برای اندروید ۴٬۱ و ۴٬۲ و ۴٬۳ بکار رفته بود. در صفحه ویکیپدیا می توانید اطلاعات بیشتری درباره تاریخ نسخه های اندروید به دست آورید.

هر نسخه از سیستم عامل شامل یک بروز رسانی بر روی API ای است که ما برای توسعه اپلیکیشن هایمان از آن استفاده می کنیم. هر رقم اعشار که به شماره نسخه اضافه می شود یک به روز رسانی بر روی API اعمال می شود. بعنوان مثال Kit Kat ۴٬۴ دارای API سطح ۱۹ و Jelly Bean ۴٬۳ دارای API سطح ۱۸ است و این روال به همین ترتیب ادامه دارد.

android-x86-apps

اندورید L نسخه بعدی سیستم عاملی است که به بازار ارائه خواهد شد٬ اما در حال حاضر نسخه بتای آن در دسترس همگان است. هر چند ما هنوز از چگونگی اسم و شماره گذاری دقیق آن اطلاعاتی در اختیار نداریم. نسخه پایدار آن باید به زودی به بازار عرضه شود و در آن زمان ما درباره نام و شماره و سطح API آن اطلاعات دقیق را به دست خواهیم آورد.

متریال دیزاین چیست؟

Material design

اگر شما مطالعاتی درباره اندروید داشته باشید حتما اسم Material Design به گوشتان خورده است. متریال دیزاین در واقع زبان طراحی جدید گوگل محسوب می شود که قرار است در نسخه های بعدی اندروید و سایر محصولات شرکت پیاده کننده اش مورد استفاده قرار بگیرد. از این زبان به خوبی استقبال شده و اپلیکشن هایی که با آن طراحی شده اند خارق العاده اند. اگر شما قصد دارید که اپلیکشن اندورید توسعه دهید یا طراحی نمایید پیشنهاد میکنیم که نگاهی به مطالب این سایت بیاندازید. شاید لازم نباشد که خودتان را درگیر تمام جزییات کنید اما نیم نگاهی به اصول طراحی به شما کمک می نماید که اپلیکیشن های جالب توجهی طراحی کنید.

چطور می توانم برای تمام وسایل مختلف اندرویدی اپلیکیشن بنویسم؟

مفهوم اصلی اپلیکیشن های اندروید برای موبایل٬ تبلت٬ ساعت و تلویزیون یکسان است. شما می توانید اندروید استودیو را برای همه چیز استفاده کنید و معمولا بیشتر کدهایی که نوشته اید برای تمام وسایل قابل استفاده است. اما گاهی شاید لازم باشد که واسط کاربری خود را اصلاح کنید اما در نهایت نیازی نیست که برای هرکدام از این وسایل یک برنامه جدید بنویسید.

چند توصیه

free-debt-advice-big

راه های زیادی برای نوشتن اپلیکیشن برای اندروید وجود دارد اما تجربه نشان می دهد که بهترین کار این است که پیشنهادات گوگل را دنبال کنید. یکی از بزرگ ترین مزایای اندروید آن است که افراد زیادی هستند که به این زبان برنامه نویسی می کنند و عده زیادی هستند که از زبان جاوا برای نوشتن اپلیکیشن هایشان استفاده می کنند. این موضوع به شما امکان می دهد که به یک منبع بزرگی از کد دسترسی پیدا کنید. منابعی مانند Treehouse و StackOverflow.

اگر شما تصمیم گرفتید که برای نوشتن اپلیکیشن های اندروید برنامه نویسی با جاوا را انتخاب کنید یادتان باشد که جاوا برای اندروید بسیار با آن زبان برنامه نویسی جاوا که برای سیستم های بزرگ و پیچیده شرکت ها متفاوت است. این فقط زبان برنامه نوبسی نیست که در نوشتن اپلیکیشن برای اندروید٬ iOS ٬ و وب اهمیت دارد بلکه ابزارها و منابعی که استفاده می کنید نیز بسیار مهم هستند. پس اجازه ندهید که زبان برنامه نویسی همه دغدغه شما شود. دانستن زبان فقط به شما کمک می کند که برنامه نویس بهتری باشید.

برای شروع نگاهی به مطالب آموزنده ارائه شده در Treehouse بیندازید. این سایت به شما مطالب پایه را یاد میدهد. اگر همه آنها را نمی توانید به خاطر بسپارید و یا حتی قابل فهمیدن نیستند نگران نباشید. ابتدا سعی کنید که به یک درک کلی از نحوه کار برسید و سپس با یک پروژه ساده که فکر می کنید به آن علاقه دارید و یا برایتان کاربردی است کار خود را شروع کنید.

اگر دوست دارید که آگاهیتان از اندروید بیشتر و حرفه ای تر باشد٬ این کتاب را به شما پیشنهاد می کنیم. با توجه به رشد روز افزین برنامه نویسی اندروید الان بهترین زمان است تا شما برنامه نویسی اندروید را آغاز کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (66 مورد)
  • فرزاد
    فرزاد | ۲۶ خرداد ۱۳۹۴

    سلام. اندروید استودیو اخرین نسخه اش هم اومده 1.2.1
    تو این سایتم آموزشش موجوده
    http://shopdroid.ir/android-training/56-installing-android-studio

  • shayan_Q9
    shayan_Q9 | ۱۱ مهر ۱۳۹۳

    مقاله خوبی بود ولی اندروید باز نیستم....... ;)

  • مهرداد
    مهرداد | ۹ مهر ۱۳۹۳

    پست جالبی بود.
    این کتابی که معرفی کردید روی آمازون، چطور میشه این کتاب رو تهیه کرد؟

  • LG Forever
    LG Forever | ۸ مهر ۱۳۹۳

    همه نوبای اندروید دستاشون بال :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی