ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۵ چیزی که گوگل درباره شما می داند

اکثر ما از گوگل برای گشت و گذار در اینترنت و یادگیری استفاده می کنیم. با استفاده از گوگل، می توانیم اذهان خود را گسترش دهیم. در عوض، این سرویس دهنده هم برخی از اطلاعات ...

پویان رمضان پور
نوشته شده توسط پویان رمضان پور | ۸ مهر ۱۳۹۳ | ۰۰:۳۰

اکثر ما از گوگل برای گشت و گذار در اینترنت و یادگیری استفاده می کنیم. با استفاده از گوگل، می توانیم اذهان خود را گسترش دهیم. در عوض، این سرویس دهنده هم برخی از اطلاعات ما را جمع آوری می کند.

خوب است به عبارتی اشاره کنیم که امروزه کاربرد زیادی دارد: اگر برای استفاده از محصول پولی نمی پردازید، شما خود ِ محصول هستید. این قضیه همیشه درست نیست، اما در مورد گوگل، عوامل زیادی صحیح بودن آن را تایید می کند. 

اما گوگل تمام این سرویس های کاربردی و رایگان را به نیت خیر ارائه نمی دهد. طبیعتا، اطلاعات گوگل از شما با میزان به اشتراک گذاشتن اطلاعات و استفاده از سرویس های آن رابطه مستقیم دارد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا به مهم ترین مواردی که گوگل از شما می داند اشاره کنیم.

شما یک مشخصه ی آماری هستید

google-shadows

گوگل یک کسب و کار است، و همه کسب و کار ها به اطلاعاتی درباره مشتریانشان نیازمندند. این یعنی از ویژگی های اصلی شما به عنوان مشخصات آماری استفاده می شود: اساسا، این ویژگی ها، چیزهایی مثل جنسیت و سن شما هستند. 

کسب و کار ها، اطلاعاتی از بازار هدف خود را جمع آوری و بایگانی می کنند. به عنوان مثال، اگر راهنمای مربوط به روزنامه‌نگارهای نشریه های متفاوت جستجو کنید، احتمالا اسنادی با جزئیات وظایف و اهداف آن ها پیدا خواهید کرد. مشخصه های آماری، طبقه بندی می شوند؛ بنابراین، یکی از آن ها از بقیه مهم تر است. به عنوان مثال، نشریه New Yorker، اطلاعات و آماری پیرامون نسخه های چاپی، تحت وب و تبلت جمع آوری می کند، اطلاعاتی که آن ها از خوانندگانشان دارند باور نکردنی است.

به این دلایل گوگل می خواهد شما را بشناسد: تا تبلیغاتی مطابق با نیاز شما نمایش دهد، شما را وسوسه و به آن محصولات علاقه مند کند. 

علایق شما، علایق گوگل هستند

موارد بالا، اینجا اهمیت زیادی دارند. بیشتر این موارد بستگی به این دارد که شما Web History را در تنظیمات حساب گوگلتان فعال کرده باشید. این قابلیت، تمامی جستجو های شما در دستگاه های مختلف را ثبت می کند.

هر چند، این شرکت الزاما نیاز به حساب کاربری تان برای دانستن علاقه و تفریحات شما ندارد. کامپیوتر هر فردی کوکی ها را ذخیره می کند که حاوی جزئیات وبسایت هایی هستند که توسط آن فرد مشاهده شده اند و مروگر از آنها جهت بازیابی اطلاعات و لود سریع تر پایگاه های اینترنتی به هنگام مشاهده مجدد استفاده می نماید.
به عنوان مثال، اگر وبسایتی به شما اجازه مشاهده تعداد مشخصی مقاله را به صورت رایگان می دهد، از کوکی ها برای محاسبه تعداد مقاله های مشاهده شده توسط شما استفاده می کند.

گوگل از این اطلاعات برای بهتر شناختن تان بهره می گیرد. این شرکت بزرگ می داند چه سایت هایی را مرور می کنید (کافیست کروم را باز کنید، سپس آخرین وبسایت های مرور شده را مشاهده خواهید کرد)، چه مدت زمانی را صرف هر کدام می نمایید، روی چه لینک هایی کلیک می کنید، حتی میزان توجه شما نیز با استفاده از حجم اسکرول ها و زمانی که صرف مرور یک صفحه کرده اید محاسبه می شود و به آن توجه می گردد.

اما چرا گوگل این کار ها را انجام می دهد؟ برای تبلیغات!

این موارد همگی برای راحتی شماست، و البته راهی است افزایش درآمد از طریق شما. 

گوگل می داند کجا زندگی می کنید

گوگل ون بزرگی را به خیابان محل زندگی شما فرستاده، و تصاویری از آنجا تهیه کرده است. احتمالا با استفاده از سرویس Google Earth خانه خود را پیدا و تصاویر مربوط به محل آن را مشاهده کرده اید.

Google-Earth-2

اما این موضوع به معنی آگاهی این شرکت از محل زندگی شما نیست و از طریق سرویس یاد شده نیست. 

بلکه، گوگل محل استقرار تان را از طریق آدرس IP شما شناسایی می کند، کدی منحصر به فرد که به وسیله سرویس دهنده اینترنت و دستگاهی که با آن آنلاین می شوید ارسال می گردد. ذخیره این اطلاعات، به منظور نمایش نتایج بر اساس مکان انجام می گیرد. 

اگر تا به حال از My Location در سرویس نقشه گوگل، یعنی Google Maps، استفاده کرده باشید، این غول فناوری با استفاده از اطلاعاتی مانند آدرس IP، می تواند محل زندگی شما را با دقتی باورنکردنی تعیین کند. 

در Gmail شما چه می گذرد

اگر از Gmail استفاده می کنید، قبلا با قوانین بهره گیری از این سرویس موافقت کرده اید؛ به این معنی که گوگل می تواند به صورت خودکار به اسکن ایمیل های برای کلمات کلیدی، جهت نمایش نتایج جستجو و تبلیغات مناسب بپردازد. این قوانین، مدتی قبل به روز شدند: 

سیستم های خودکار ما، محتوای شما را (شامل ایمیل ها) جهت فراهم سازی ویژگی های سفارشی شده محصول، از جمله نتایج جستجوی شخصی سازی شده، تبلیغات مخصوص و تشخیص هرزنامه، بررسی می کنند. این بررسی، هنگام ارسال، دریافت و ذخیره محتوا انجام می گیرد. 

NSA و دولت انگلستان نیز می تواند این اطلاعات را برای جلوگیری از مواردی مانند تروریسم، درخواست نماید. 

چه زمانی از اینترنت استفاده می کنید

Gym-Membership

تشخیص این مورد خیلی ساده به نظر میرسد، اما معمولا تشخیص موارد ساده، سخت تر می شود.

گوگل با بررسی نتایج جستجوی شما، و ادامه این روند، بهترین زمان برای تبلیغ یک محصول خاص را تعیین می کند. به عنوان مثال، برنامه های کاهش وزن در ماه ژانویه تبلیغ می شوند، بیشتر به خاطر احساس گناهی که افراد بعد از تعطیلات کریسمس پیدا می کنند. 

ترند های معمولی می توانند به راحتی و توسط همه جستجو شوند، اما گوگل به بررسی دقیق IP های خاص می پردازد. 

چه می توان کرد؟

برای تغییر تنظیمات، کافیست به بخش Dashboard اکانت گوگل خود مراجعه کنید. امکان جلوگیری از جمع آوری اطلاعات توسط گوگل وجود ندارد، اما از این طریق می توانید اطلاعات فروخته شده به سرویس هاش شخص ثالث را محدود کنید. 

به غیر از مورد بالا، می توانید کوکی هایتان را پاک کنید، تنظیمات حریم شخصی شبکه های اجتماعی را عوض کنید، امکان شخصی سازی را غیرفعال کنید و واضح ترین گزینه، از گوگل استفاده نکنید! برخی موتور های جستجو اطلاعات کاربران را ثبت نمی کنند، مانند DuckDuckGo.

تمام این موارد بستگی به شما دارد، که چقدر اهمیت می دهید گوگل چنین مواردی را درباره شما بداند. این شرکت  به خاطر ساده بودن رابط کاربریش و شخصی سازی بی نظیر اطلاعات برای برآورده کردن نیاز های شما پر استفاده ترین موتور جستجو محسوب می شود. در اصل ویژگی که باعث منحصر به فرد بودن آن می شود گوگل را بحث برانگیز می کند. قبل از هر چیز، باید از خوتان بپرسید کدام برای شما مهم تر است: راحتی یا حریم شخصی؟ پاسخ به این سئوال می تواند تصمیم شما را در استفاده یا عدم استفاده از سرویس های یاد شده تعیین نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • وکالت
    وکالت | ۱۴ مهر ۱۳۹۳

    گوگل محرم ماست،ممنون از سایت خوبتون

  • yaqub
    yaqub | ۸ مهر ۱۳۹۳

    گوگل یه چیزی تو مایه های دکتر خودمونه که محرم همس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی