ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیم کارت
تکنولوژی

منتظر اپراتورهای مجازی تلفن همراه در ایران باشید

از اواخر اردیبهشت امسال با طرح ارتقای شبکه های تلفن همراه در کمسیون تنظیم مقررات، بحث اپراتورهای مجازی در کشور آغار شد و امید به راه اندازی این اپراتورهای به نسبت کوچک و عملیاتی در ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۹ مهر ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

از اواخر اردیبهشت امسال با طرح ارتقای شبکه های تلفن همراه در کمسیون تنظیم مقررات، بحث اپراتورهای مجازی در کشور آغار شد و امید به راه اندازی این اپراتورهای به نسبت کوچک و عملیاتی در دل مدیران برخی از شرکت ها زنده شد.

اما شاید شما هم بخواهید بدانید اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) چیست و چگونه می تواند در سطح کشور به فعالیت بپردازد.

اپراتورمجازی تلفن همراه در واقع از امکانات فیزیکی و ساختاری شبکه های مخابراتی همراه برخوردار نیست. البته این جمله خیلی فنی شد.

با دیجیاتو همراه باشید.

بگذارید راحت تر بیان کنم، شرکتی که علاقه دارد در زمینه ارائه خدمات تلفن همراه فعالیت کند و در بین گستره ای از کاربران داخلی این خدمات را عرضه کند می تواند با ثبت یک قرارداد با اپراتورهای اصلی و کسب مجوز مربوطه به اصطلاح خرده فروشی کرده و ارائه خدمات خود را طبق پروانه کسب شده آغاز کند.

به عنوان مثال اگر شرکتی با نام «الف» بخواهد به 70 تا 100 هزار مشترک در استان های تهران و اصفهان خدمات ارائه کند، می تواند پس از کسب مجوز لازم با یکی از 3 اپراتور تلفن همراه قرار داد بسته و سیم کارت های خود را با همان نام برند الف در شهرهای این دو استان به فروش رساند و بدین ترتیب تجارت خود را در زمینه اپراتوری تلفن همراه آغاز نماید.

تماس با تلفن همراه

در همین رابطه معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری از بررسی و مطالعه ورود اپراتور چهارم تلفن همراه و تدوین اصول حاکم بر مجوز اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) با همکاری پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات و با استفاده از مشاوران داخلی و خارجی خبر داد.

صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: مطالعات اولیه که براساس برآوردهای اقتصادی و حقوقی انجام شده، نشان می‌دهد برای ارتقاء رقابت بین اپراتورها، شرایط حاضر، زمان مناسبی است تا اپراتورهای مجازی تلفن همراه وارد بازار شوند. بر همین اساس تدوین اصول حاکم بر مجوز این اپراتورها در مراحل نهائی است و پس از ارائه و تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات احتمالاً تا پایان سال، اپراتورهای مجازی، مجوز ورود به بازار تلفن همراه کشور را دریافت می‌کنند.

اپراتور مجازی

این معاون رگولاتوری همچنین درباره نتایج مطالعات انجام شده برای ورود اپراتور تلفن همراه افزود: بر مبنای مطالعات صورت گرفته به نظر می‌آید که راه ورود اپراتور چهارم تلفن همراه از طریق MVNO می‌باشد، البته آنچه که می‌تواند عامل موفقیت اپراتور چهارم موبایل شود تخصیص فرکانس‌های مناسبتر در باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز است که در اینصورت فضا برای توسعه خدمات در مناطق محروم تر فراهم می‌شود.

لازم بذکر است فرکانس 700 مگاهرتز در کشور که یکی از بکرترین فرکانس های مخابراتی است و می تواند تحولی بسزایی در صنعت ارتباطات کشور انجام دهد در دست سازمان صدا وسیما قرار دارد و بلا استفاده مانده است. چند ماهی است که اپراتورهای تلفن همراه، شرکت های انتقال دهنده داده (PAP) و اپراتور رادیو ترانک عمومی کشور در حال مذاکره با این سازمان برای در اختیار گیری بخشی از این فرکانس حیاتی مخابرات هستند تا بتوانند سطح ارائه خدمات خود را ارتقا دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • sddddddddddd
    sddddddddddd | ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

    درباره این اپراتورهای مجازی باید بگم این طرح چیو میخاد نشون بده؟ این طرح برای کشورهای توسعه یافته دنیا مثل آمریکا و آلمان و... جواب میده؟؟ حالا معلوم نیست چه قراردادی با چه شرکتی بستن و نمی توانند حلش کنند میخان یک جوری حلش کنند
    اصلا چه لزومی داره شرکت همراه اول یا ایرانسل بخاد بازار تجارتش رو با کسی شریک شه؟؟ چرا میشه بگید؟؟
    اونی هم که شما مثال زدی گفتی at&t dh یا t.com یا verizon
    اونا این شکلی نیست اونا خودشون اپراتور هستند مثل همراه اول بعد میرن با سامسونگ مثلا قرارداد می بندند که 100 هزار گوشی براشون تولید کنند و مثلا روی گوشی بجای سامسونگ بزنه verizon

  • shayan_Q9
    shayan_Q9 | ۱۶ مهر ۱۳۹۳

    جالبه! :/

  • Amir
    Amir | ۱۱ مهر ۱۳۹۳

    اوووف عجب طرح توپی
    ولی ولی ولی ایرانی جماعت میاد یه سیم کارت میذاره رو موبایل، قیمت موبایل رو میاره پایین ولی پول 100 تا گوشی از شارژ اون سیم کارت می کشه بیرون :|

  • iphone.ir
    iphone.ir | ۱۰ مهر ۱۳۹۳

    خب به سلامتی همراه اولو ایرانسل که یکم رسمین اینطوری به ناحق پول کم میکنن (البته از اون واژه مخصوصش استفاده نکرددم)
    اینا که دیگه !!!!
    خدایا خودت به فریادمون برس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی