ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تصاویری حیرت ‌انگیز از دیتاسنترهای عظیم گوگل

گوگل که در ذهن بسیاری از کاربران اینترنت به عنوان قوی ‌ترین موتور جست‌ و جو دنیا شناخته می ‌شود برای پردازش حجم انبوهی از اطلاعات نیاز به دیتاسنترهایی قدرتمند دارد و به این منظور ...

رامین جهان‌‌پور
نوشته شده توسط رامین جهان‌‌پور | ۹ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

گوگل که در ذهن بسیاری از کاربران اینترنت به عنوان قوی ‌ترین موتور جست‌ و جو دنیا شناخته می ‌شود برای پردازش حجم انبوهی از اطلاعات نیاز به دیتاسنترهایی قدرتمند دارد و به این منظور مراکز بسیاری در سراسر دنیا تاسیس نموده است. اخیرا نیز این شرکت تصمیم به ساخت مرکز جدیدی در هلند گرفته است که برایش ۷۷۰ میلیون دلار خرج خواهد داشت.

دیتاسنترهای گوگل همیشه مشغول پردازش اطلاعات هستند و لحظه‌ ای متوقف نمی گردند. از آنجا که سیستم‌ های رایانه ‌ای در جریان پردازش اطلاعات گرم می ‌شوند، نیاز به ‌تجهیزاتی برای خنک‌ کردن خود دارند. دیتاسنترها هم که از این قاعده مستثنی نیستند به استفاده چنین راهکارهایی الزام دارند. اما چه سامانه‌ ای می‌ تواند دیتاسنترهای عظیم گوگل را خنک کند؟

در ادامه تصاویری از سیستم‌ های خنک‌ کننده و دیتاسنترهای گوگل مشاهده خواهیم کرد، با دیجیاتو همراه باشید.

ایالت Oregon، شهر Dalles

1g
لوله‌ هایی که مشاهده می ‌کنید برای خنک کردن دیتاسنترهای گوگل واقع در شهر Dalles طراحی شده ‌اند. لوله ‌های آبی رنگ محتوی آب خنک و لوله‌ های قرمز محتوی آب داغ هستند که برای سرد کدن مجددشان به برج‌ های ویژه ای هدایت می ‌شوند.
2g
در این تصویر نیز برج ‌های خنک‌ کننده را مشاهده می‌ کنید.
3g
سیم‌ ها که ساده ‌ترین ابزار ارتباطی الکترونیکی هستند، نقش مهمی در جا به ‌جایی اطلاعات دارند. به کار گیری انواع رنگی آنها در تفکیک بهتر عملکردشان کمک قابل توجهی می نماید.

کشور فنلاند، شهر Hamina

4g
لوله ‌هایی که در این تصویر می‌ بینید نیز برای خنک‌ نگه ‌داشتن دیتاسنترهای گوگل در شهر Hamina در نظر گرفته شده ‌اند. اما از آن‌ جایی که این شهر در نزدیکی دریای بالتیک قرار دارد، از آب دریا برای خنک کردن لوله ‌های محتوی آب گرم استفاده می‌ شود.
5g
مخازنی که مشاهده می‌ کنید تانک ‌هایی برای ذخیره آب است. این تانک‌ ها و این کارخانه قبلا محلی برای تولید کاغذ بوده، اما امروزه رگ‌ ها و قلب دیتاسنتر گوگل درون آنها جا گرفته است.
6g
در این‌ جا محیط داخل کارخانه قدیمی تولید کاغذ را مشاهده می ‌کنید که حالا دیتاسنترهای گوگل در آن مستقر شده‌ اند. لوله ‌های آب از درون محفظه سرورها رد می‌ شوند و گرمای دریافتی را به دریا پس می‌ دهند. این سوله خیلی بزرگ به نظر می ‌رسد، اما تنها یکی از دیتاسنترهای گوگل را شامل می‌ شود.

ایالت Georgia شهر Douglas

7g
سرورهایی که مشاهده می‌ کنید در شهر  Douglas واقع شده ‌اند. نور آبی رنگ که از LED ساطع می ‌شود نشان ‌دهنده این است که همه چیز به خوبی کار می ‌کند و مشکلی نیست. گوگل از LED استفاده می ‌کند تا در مصرف انرژی صرفه جوبی کند و علاوه بر این عمر LEDها نیز بسیار زیاد است و سبب صرفه جویی در هزینه ی نگهداری می شود.
8g
این تصویر هم گوشه ‌ای از لوله ‌های سیستم خنک ‌کننده دیتاسنتر گوگل در شهر Douglas است. این لوله ‌ها با استفاده از آب، دیتاسنتر را خنک نگه می ‌دارند. در این تصویر دوچرخه‌‌ ای را می‌ بینید که با رنگ ‌های گوگلی تزیین شده، کارمندان از آن برای دور زدن در این بخش استفاده می ‌کنند.
9g
لوله ‌های عایق شکل زیر که به صورت U شکل خمیده شده ‌اند، می ‌توانند در حالی که دمای آب داخل لوله تغییر می ‌کند، انقباض و انبساط داشته باشند.
10g
در میان لوله ‌هایی که مشاهده کردید تعدادی از آنها رنگ سفید دارند و حاوی آب تمیز هستند. لوله های مورد اشاره برای مقابله با آتش در نظر گرفته شده ‌اند. در صورت استفاده از آنها برای خاموش کردن آتش چون آب فاقد هر گونه آلودگی بوده است نیاز به تمیز کاری مجدد نخواهد بود.

ایالت Iowa ، شهر Council Bluffs

11g
این هم یک سرور دیگر از سرورهای گوگل که در شهر Council Bluffs قرار گرفته ‌است. هوای سرد از دریچه ‌هایی که در کف سالن نصب شده‌ اند وارد می ‌شود و محیط پیرامون را خنک می ‌کند. اگر توجه کنید پرده ‌های پلاستیکی شفافی را مشاهده می‌ نمایید که به صورت آویزان در اطراف سرورها نصب شده‌ اند. این پرده ‌ها نقش جداکننده و عایق را بازی می‌ کنند و از ترکیب شدن هوای بیرون با محوطه داخلی جلوگیری می ‌نمایند.
12g
نمایی از بخش بالای سالن سرورها را مشاهده می ‌کنید. خرپاهای بزرگ هم نقش سازه‌ ای دارند و هم در انتقال کابل ‌های برق و ساپورت‌ ها عمل می‌ کنند.
13g
روترها و سوییچ ‌ها که در داخل یکی از اتاق‌ های شبکه قرار گرفته اند را مشاهده می ‌کنید. شبکه فیبرهای نوری که در این جا قرار دارند دارای سرعتی 200 هزار برابر سریع‌ تر از یک اتصال اینترنت خانگی هستند. فیبرهای نوری درون غلاف زرد رنگ توسط ساپورت‌ هایی که به سقف وصل شده ‌اند به یکدیگر مرتبط می ‌شوند.
14g
این آنتن بزرگ و نسبتا عجیب سیگنال‌ ها را از واحد Access Services گوگل دریافت می ‌کند. این واحد فیبرهای نوری را به خانه ‌های مسکونی سراسر دنیا می ‌رساند. همچنین این آنتن‌ها به عنوان منبع اصلی دریافت سیگنال‌ ها برای صدها کانال تلویزیونی که سرویس تلویزیون کابلی گوگل را تشکیل می‌ دهد، شناخته می ‌شود.

ایالت South Carolina شهر Berkeley County

15g
مخزن بزرگ عایق‌ کاری شده شبیه این تانک که در Berkeley County واقع شده است می‌تواند تا 240 هزار گالن آب را برای خنک کردن قلب دیتاسنتر گوگل در خود ذخیره کند.
16g
از آن ‌جایی که احتمال از دست رفتن اطلاعات وجود دارد، گوگل همیشه از تمامی آن ‌ها فایل پشتیبان تهیه می ‌کند. اما اطلاعات دیتاسنترهای گوگل آن‌ قدر زیاد است که برای ذخیره ‌سازی این حجم از اطلاعات نیاز به مکان ‌های ویژه ‌ای ست. گوگل این اطلاعات را بر روی نوارهای به خصوصی ذخیره می‌ کند. نمایی از بخش پشتیبانی اطلاعات دیتاسنترهای گوگل را مشاهده می‌ کنید. هر کدام از این نوارها بارکد مشخصی دارند که در مواقع ضروری به وسیله ربات ‌ها شناسایی شده و در اختیار کارمندان قرار می‌ گیرند.

ایالت Oklahoma ، شهر Mayes

17g
هر Server Rack در دیتاسنترهای گوگل مجهز به 4 سوییچ است که به وسیله کابل ‌های رنگی به همدیگر وصل شده‌ اند. برای این که در زمان خرابی هر کدام از این سیم‌ها، تعویض آن‌ها پردردسر نباشد، در تمامی دیتاسنترهای گوگل از رنگ ‌های یکسانی برای سیم‌ ها استفاده می‌ شود.
18g
این هم نمایی از سیستم ‌های خنک‌ کننده برای دیتاسنترها در شهر Mayes.

برای مشاهده عکس‌ های بیشتر می‌ توانید به Google Data Center مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (51 مورد)
  • محمد جواد ملکی
    محمد جواد ملکی | ۱ اسفند ۱۳۹۳

    یه سوال از حضرات عشق دیجیتال
    تا حالا فکر کردید گوگل که یه موتور جستجو هست چه نیازی به این همه دیتا سنتر داره؟
    فکر کنم وقتشه به خودمون بیاییم!
    مراقب اطلاعات خودتون باشید
    گوگل رو بذارین کنار یا سر کار!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی