ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیگار های الکتریکی: آینده ی دخانیات؟

اگر به شما بگوییم که می توانید روزانه n, بسته سیگار مصرف کنید و هیچ دغدغه و مشکلی در مورد سرطان ریه و تمام مسائل و مشکلات سیگار نداشته باشید، آیا حرف مان را باور ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۱۲ مهر ۱۳۹۳ | ۲۳:۰۰

اگر به شما بگوییم که می توانید روزانه n, بسته سیگار مصرف کنید و هیچ دغدغه و مشکلی در مورد سرطان ریه و تمام مسائل و مشکلات سیگار نداشته باشید، آیا حرف مان را باور می کنید؟ اگر ادعای سازندگان سیگار های الکتریکی درست باشد، راهی جز باور کردن نمی ماند.

دو نکته ی اساسی در مورد سیگارهای الکترونیکی وجود دارد. اول این که در صورت درست بودن ادعاها، به دلیل هجوم گسترده ی مردم برای استفاده از این محصول، سازندگان آن باید چالش هایی را که کارخانه های توتون و تنباکو برایشان ایجاد می کنند به جان بخرند. دوم این که فروشندگان و توزیع کنندگان را هم باید بپذیرند که محصول جدید را جایگزین سیگار کنند.

تاثیرات دراز مدت سیگارهای الکترونیکی هنوز مشخص نشده است و از طرفی شرکت ها و سازمان های مرتبط با فعالیت های ضد دخانیات هم دید چندان خوبی نسبت به آن نخواهند داشت و تبلیغات منفی را آغاز خواهند کرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با چگونگی عملکرد این دستگاه جدید آشنا کنیم. همچنین بررسی خواهیم کرد که آیا سیگارهای الکتریکی دنیای دخانیات را قبضه خواهند کرد یا خیر. در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

سیگار الکتریکی چیست؟

در سال 1927 مخترعی به نام Joseph Robinson دستگاهی را اختراع کرد که می توان آن را نمونه ی اولیه ی سیگار های الکتریکی کنونی دانست. این وسیله به وسیله ی جریان برق مایعی مخصوص را گرم و سپس تبخیر می کرد. وقتی بیماران بخار حاصله را استعمال می کردند، مواد موجود در آن با سرعتی بیشتر از قرص و دیگر داروها جذب بدن و وارد خون می شد.

تعدادی از بیماران از سال 1960 به بعد از این روش برای درمان استفاده می کردند. در سال 2003 مردی چینی به نام Hon Lik تحت تاثیر فوت پدرش بر اثر سرطان ریه، دستگاهی را ساخت که ما اینک به عنوان سیگار الکترونیکی می شناسیم.

2

 

وی این گونه در مورد اختراعش توضیح می دهد:

بخار خروجی از این وسیله حاوی مقداری نیکوتین است، اما مقدار قطران آن صفر است. این دستگاه حاوی دو بخش کلی محفظه ی مایع و بخش دهانی می باشد. نکته ی مثبت این وسیله این است که استعمال سیگار –یا نیکوتین– بدون قطران تا حد بسیار زیادی احتمال مبتلا شدن به سرطان را کاهش می دهد. به علاوه، مصرف کنندگان دقیقا همان احساسی را تجربه خواهند کرد که در هنگام مصرف سیگار واقعی دارند. همچنین این وسیله نیازی به روشن شدن به وسیله ی آتش ندارد.

اولین نسخه ی تجاری این وسیله در سال 2006 وارد بازار اورپا شد و در سال بعد راه به آمریکا یافت. در حال حاضر نزدیک به 250 برند مختلف از این محصول وجود دارد که فروشی برابر یک میلیارد واحد را در سال 2013 به ثبت رسانده اند.

مصرف سیگار الکتریکی دقیقا چه حسی خواهد داشت؟

با وجود 250 برند مختلف از این محصول در بازار، باید به دوز نیکوتین موجود در هر محصول توجه بسیار کرد. نمونه هایی از این محصول وجود دارد که هیچ نیکوتینی ندارند.

با توجه به تجربیات استفاده کنندگان این نوع محصولات، احساس و تجربه ی استفاده از این نوع سیگار ها قدری با سیگارهای معمولی متفاوت است. برای استفاده از این محصول قسمت دهانی آن را باید قدری در دهان فرو کرد تا به هنگام کشیدن هوا به درون، بخار از محفظه وارد دهان شود.

برای خیلی از مردم که به دنبال جایگزینی برای سیگار می گردند، این محصول چندان مثمر ثمر نیست. نیکوتین موجود در بخار این محصول به دلیل ترکیب ویژه ای که دارد به صورت تمام و کمال به ریه ها نمی رسد و بخش اعظم آن در دهان از بین می رود.

ظاهرا برای دریافت نیکوتین موجود در بخار (یا دود) این محصول باید آن را به آرامی و به صورت مستقیم به درون ریه کشید، البته مقداری زیادی از آن را.

هر چیزی مکش بخار به درون ریه ها بیشتر و عمیق تر باشد، احساسی که از دریافت نیکوتین به فرد دست می دهد بیشتر خواهد بود. این شکل استعمال باعث می شود تا استفاده از سیگار الکترونیکی حسی همانند سیگار معمولی داشته باشد.

این هم بخشی از تجربیات صد ها نفر که از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند:

  • بعد از مصرف، دهان تقریبا طعم خاصی نمی گیرد حتی اگه استفاده از سیگار الکترونیکی طولانی مدت بوده باشد.
  • لباس ها و دهان بوی بد نخواهند گرفت.
  • دود این سیگار به هیچ عنوان بویی ندارد، در نتیجه فضا را بد بود نمی کند.
  • برای این که نیکوتینی معادل یک نخ سیگار وارد بدن شود باید چیزی بیشتر از آن که خود محصول پیشنهاد کرده مصرف کنید.
  • بعضی از افراد ممکن است دچار سرفه و یا سوزش ریه شوند.

البته تحریکات ریوی عاملی وراثتی دارند. تحقیقات بسیار بر روی اثرات کوتاه مدت مصرف این نوع سیگار ها نشان از عدم وجود هر نوع تاثیر مخربی در زمان کم دارد.

تحقیقات تا حد بسیار زیادی حاکی آن است که سیگارهای الکترونیکی از سیگارهای معمولی کم خطر ترند. مهم ترین خطر تنباکو و توتون این است که آنها در هنگام مصرف سوزانده می شوند، اما در سیگارهای الکترونیکی خبری از سوزانده شدن نیست. آزمایشات نشان داده است که مواد سمی جزئی از دود سیگارهای معمولی هستند.

اگرچه بحث در مورد اثرات طولانی مدت این نوع سیگار ها بسیار مشکل است، خصوصا اینکه افرادی که از این نوع سیگار ها استفاده می کنند، گه گاه گریزی هم به سیگارهای سنتی می زنند و این محاسبات را بر هم می زند. حال این که این نوع سیگار ها و بخارشان چه تاثیری بر روی سلامتی انسان خواهد داشت، در هاله ای از ابهام است و البته یک نکته ی مهم دیگر در مورد این سیگار ها میزان اعتیاد به نیکوتین است.

سیگارهای الکترونیکی، سلامتی، جامعه

واقعاً پشت پرده ی این نوع سیگار ها چیست؟ آیا واقعاً ابزار هایی بی خطر برای استعمال نیکوتین هستند؟ آیا آینده ای سالم تر را به ارمغان خواهند آورد؟

3

جواب سوال های بالا از دیدگاه افراد مختلف کاملا متفاوت است. سازمان ها و نهاد های ضد دخانیات سخت در تلاش هستند تا این سیگارهای آهنین را وسیله ی مضر و مخل سلامتی معرفی کنند، اما در واقع شواهد کمی ناظر بر این ادعا هستند.

برخی از دلایلی که نهادی ملقب به "حقوق غیر سیگاری ها" در آمریکا برای عدم سلامت سیگارهای الکترونیکی بر شمرده است به این صورت است:

  • بخار سیگارهای الکترونیکی حاوی موادی است که می تواند بیماری ها و التهابات ریوی را تشدید کند.
  • بخار حاصله از این سیگار ها حاوی مقداری از فرمالدئید، اکتالدئید و نیکوتین است.
  • در بخار سیگار های الکترونیکی نانو ذراتی از فلزات وجود دارد، فلزاتی اعم از کرومیم، نیکل و قلع.
  • استفاده از این محصول می تواند مقاومت ریه را کاهش داده و سیستم تنفسی را مختل کند.

در سال 2014، سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که سیگارهای الکترونیکی را یکی از "محصولات تنباکو" می داند و طبق همان قوانین با آن برخورد خواهد کرد. در صورتی که این محصول به هیچ وجه حاوی تنباکو و توتون نیست.

محققی به نام  Monique Williams از دانشگاه کالیفرنیا تحقیقی را در سال 2013 بر روی این سیگارها انجام داد، وی به این نتیجه رسید که این سیگارها اگر هم مضر باشند با اختلاف زیادی از سیگارهای معمولی بهترند:

بخار خروجی از این سیگارها شامل مقادیری از گازهای فرار، کربنایل و همچنین مقادیر از گازهای موجود در دود سیگار است. با وجود این که دود این نوع سیگارها حاوی مقادیر ناچیزی از گازهای پر خطر است اما تاثیرش بر روی سرطان و مشکلات ریه تا سال ها مشخص نخواهد شد.

این محقق همچنین معتقد است که کیفیت این نوع سیگار ها در بین برند های مختلف بسیار متفاوت است.

در حال حاضر در مورد سمی بودن این سیگارها اغراق بسیار می شود. به عنوان نمونه خیلی از نهاد های ضد دخانیات معتقدند ماده ای به عنوان ضد یخ در این سیگارها استفاده می شود -پروپالاین- سمی است، در حالی که درست برعکس این قضیه، این ماده برای دفع سموم به آن اضافه شده است.

4

این ماده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است. این ماده سال هاست در محصولاتی همچون مه پاش ها، اسپری های بینی و همچنین شربت های سینه مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر چه تاثیرات طولانی مدت پروپالاین هنوز مشخص نشده است ولی نکته ای که بسیاری بر آن تاکید دارند این است که استنشاق دود تنباکو صد ها برابر مضر تر از موادی همچون پروپالاین است.

یک شایعه ی دیگر در مورد این سیگار یافته شدن مواد سرطان زا و الکل صنعتی در بخار حاصله از سیگار های الکترونیکی است. در واقع سازمان غذا و داروی آمریکا مقدار بسیار ناچیزی از این مواد را در طی آزمایشی در سال 2013 یافت در دو مارک از این محصول یافت، حال آنکه بیشتر از 200 برند مختلف از این وسیله وجود دارد.

آیا سیگار های الکترونیکی آینده ی دخانیات هستند؟

5

جدای از تمام بحث ها سوال اصلی این است که آیا این وسیله به مرور جای سیگار های سنتی را خواهد گرفت؟ شاید خیلی ها از شنیدن این حرف خوشحال نشوند، اما تنوع و سازگار بودن این نوع سیگار ها نشان می دهد که رسیدن به آن مرحله چندان هم دور از انتظار نیست.

حقیقت این است که این سیگارها بسیار سالم تر از سیگارهای سنتی هستند. کافی است گشتی در اینترنت بزنید تا با داستان افرادی آشنا شوید که به دلیل مصرف سیگار از ناراحتی ریه رنج می بردند و با شروع به استفاده از سیگار های الکترونیکی، ریه هایشان به مرور بهبود یافته است.

تقریبا غیر ممکن است که جوامع ضد دخانیات با این نوع سیگار ها موافقت کنند، آنها هرگز استفاده از ابزاری مشکوک را به جای ابزاری پر خطر پیشنهاد نخواهند کرد. اما اگر سیگارهای الکترونیکی فراگیر شوند، می توانند جان هزاران انسان را نجات دهند.

البته در این میان یک مشکل اساسی هم وجود دارد. صرف "کم خطرتر" بودن سیگار های الکترونیکی برای افراد سیگاری، به این معنی نیست که این ابزار ها برای افراد غیر سیگاری "بی خطر" هستند. شاید دود این نوع سیگار ها سرطان زا نباشد، اما هنوز هم حاوی گازهایی مضر است. فراموش نکنیم که هدف اصلی این سیگارها رساندن نیکوتین به بدن است و نیکوتین یکی از اعتیاد آور ترین مواد شیمیایی است.

مصرف این نوع سیگار ها، یا هر سیگار دیگری قطعا اعتیاد را به همراه خواهد داشت. اعتیاد به مواد مخدر یکی از عادت های غلطی است که شاید با صرف سال ها هم از بین نرود.

شما چطور فکر می کنید؟ آیا سیگار های الکترونیکی جهان را تسخیر خواهند کرد؟ یا تنها موجی گذرا خواهند بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (63 مورد)
  • Parham Shabdin
    Parham Shabdin | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سیگار بسته ای 5 تومان کجا ویپ 200 هزار تومانی کجا
    من که پول ندارم ویپ بخرم اگه داشتم حتما امتحان میکردم

  • نیما
    نیما | ۲۷ اسفند ۱۳۹۴

    کسی میدونه ضرر قلیان معمولی بیشتره یا الکترونیکی؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی