ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

NFC چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی که از قابلیت های وسایل اندرویدی،  پشتیبانی از تکنولوژی NFC است. در این مقاله قصد داریم در مورد آن بیشتر بدانیم. اِن‌اف‌سی بعد از پیاده سازی در موبایل‌ها، لپتاپ‌ها و سایر وسایل هر روز ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

یکی که از قابلیت های وسایل اندرویدی،  پشتیبانی از تکنولوژی NFC است. در این مقاله قصد داریم در مورد آن بیشتر بدانیم. اِن‌اف‌سی بعد از پیاده سازی در موبایل‌ها، لپتاپ‌ها و سایر وسایل هر روز بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

گفته می‌شود که در آینده نزدیک اِن‌اف‌سی بیشترین تاثیر را در نحوه استفاده ما از موبایل‌هایمان خواهد داشت. از خرید تا برقراری ارتباط با دوستان و یا قفل کردن وسیله نقلیه‌تان همه به نوعی وابسته به این تکنولوژی خواهند بود.

در ادامه به بررسی اِن‌اف‌سی می‌پردازیم.

NFC چیست

NFC چیست

NFC مخفف کلمه Near Field Communication است و همان طور که از اسم آن برمی‌آید، مجموعه‌ای از استانداردهای مخابرات بی‌سیم در فاصله های بسته و کوتاه است.

تلفن‌های هوشمند و یا گجت‌هایی که از امکان اِن‌اف‌سی برخوردارند می‌توانند به سادگی اطلاعات را بین خود جابه‌جا کنند.

اِن‌اف‌سی و (RFID (Radio Frequency IDentification گاهی به جای یک دیگر به کار می‌روند. اما در حقیقت NFC نسخه جدیدتری از RFID است. امواج RFID می‌توانند برد بیشتری داشته باشند. مثلا در هنگام عبور از عوارضی با استفاده از این تکنولوژی شماره دستگاه پردازنده خودکار عوارض شما خوانده می‌شود. در حالی که برد ارتباطی اِن‌اف‌سی به ۴ اینچ محدود شده. این موضوع اِن‌اف‌سی را برای کاربردهای حساس مانند موارد استفاده از کارت اعتباری و یا ورود به محل‌های امنیتی بسیار کارآمد می‌کند.

NFC امکان برقراری ارتباط دو طرفه را به وجود می‌آورد در حالیکه RFID یک تکنولوژی خواندن یک طرفه است. انتقال عکس و کانکت ها بین وسایل رایج تریت کاربرد اِن‌اف‌سی است.

کدام وسیله‌ها مجهر به اِن‌اف‌سی هستند؟

بیشتر تلفن‌های هوشمند و تعدادی از لپتاپ‌های جدید دارای چیپ اِن‌اف‌سی هستند. لیست کاملی از ابزارهای مجهز به اِن‌اف‌سی توسط سایت دنیای اِن‌اف‌سی فراهم شده است. چیپ‌های اِن‌اف‌سی در تگ‌ها نیز جاسازی شده‌اند و نشان می‌دهد که دستگاه‌های شما با کدام یک می‌تواند ارتباط برقرار کند.

کدام وسیله‌ها مجهر به اِن‌اف‌سی هستند؟

NFC چگونه کار می‌کند؟

NFC چگونه کار می‌کند؟

این فناوری که در اوایل دهه ۲۰۰۰ معرفی شد، برای برقراری ارتباط بی‌سیم در فاصله‌های چندین سانتیمتری از فرکانس خاص دسترس می‌کند که دقیقاً ۱۳.۵۶ مگاهرتز است. برای استفاده از NFC نیازمند هیچ‌گونه ایجاد ارتباط فیزیکی بین دوسیله مجهز به این فناوری نیستیم.

افراد با استفاده از گوشی هوشمند خود از NFC استفاده می‌کنند و برای بهره‌مندی از آن تنها کافی است گوشی خود را در فاصله چندین سانتیمتری وسیله‌ای که می‌خواهید با گوشی خود با آن‌ا ارتباط برقرار کنید (مثل دستگاه پوز، برچسب NFC و دستگاه‌های مختلفی که برای کاربردهای مختلف از این فناوری پشتیبانی می‌کنند)، نزدیک کنید تا ارتباط بین آن‌ها برقرار شود و فرایندی که فناوری NFC برای انجام آن به کار گرفته شده است مثل پرداخت بی‌سیم، اسکن و غیره، انجام و تکمیل شود.

برای استفاده از NFC باید گوشی حداکثر در فاصله ۵ سانتیمتری یا حتی کمتر از برچسب NFC یا دستگاه‌های NFC خوان نگه‌دارید تا ارتباط برقرار شود. زمانی که ارتباط بین گوشی و دستگاه NFC خوان برقرار می‌شود، اطلاعات رمزگذاری‌شده در عرض چند ثانیه بین دو طرف ارتباط ردوبدل می‌شود تا فعالیت‌هایی مثل پرداخت، اسکن و غیره انجام شود. سرعت‌ بالای این فناوری باعث شده در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلفی استفاده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کار NFC می‌توانید مقاله NFC چیست و چگونه کار می‌کند دیجیاتو را مطالعه کنید

از کجا بفهمیم گوشی NFC دارد؟

nfc  چیست

در کل برای اینکه بفهمیم گوشی ما مجهز به NFC است یا نه می‌توانید بدون نیاز به بررسی مشخصات گوشی، تنها با مراجعه به تنظیمات آن و جستجوی کلمه NFC در تنظیمات دستگاه از این موضوع مطمئن شوید، چنانچه پس از جستجوی این کلمه، نتایج دربردارنده آن نمایش داده شد، طبیعتاً گوشی شما این فناوری را دارد و می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. در گوشی‌های اندرویدی مجهز به این فناوری آیکون آن در پنل نوتیفیکیشن‌ها نیز دیده می‌شود.

در ضمن چنانچه باتری گوشی شما دارای یک قطعه مستطیل شکل با سیم صاف است (آنتن NFC) یا لوگوی این فناوری روی باتری درج شده است، گوشی شما این فناوری را دارد. همچنین می‌توانید با نزدیک کردن گوشی خود به یک برچسب NFC یا سایر وسایل دارای این فناوری، از این موضوع مطمئن شوید؛ چنانچه پس از انجام این کار گوشی واکنش نشان داد، این فناوری را دارد؛ اما در صورت عدم واکنش، فاقد آن است.

در ضمن می‌توانید برای امتحان یک اپلیکیشن بررسی‌کننده وجود یا عدم وجود قابلیت NFC مثل اپلیکیشن nfc check by tapkey را روی گوشی خود نصب کنید (البته این اپلیکیشن در گوگل پلی موجود نیست و باید آن را از منابع غیررسمی دریافت کنید). لازم به ذکر است روی بدنه برخی از گوشی‌های مجهز به NFC لوگوی این فناوری دیده می‌شود. در مدل و نام برخی از گوشی‌های NFC هم واژه NFC ذکر شده است

درصورتی‌که گوشی شما فاقد این فناوری است، می‌توانید با خرید یک سیم‌کارت NFC مجهز به تراشه NFC این قابلیت را در گوشی خود ایجاد کنید. این سیم‌کارت ها توسط هر سه اپراتور موبایل ایران یعنی همراه اول،  ایرانسل و رایتل عرضه می شود. 

با NFC چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

اِن‌اف‌سی بیشتر از هر چیزی با "کیف پول موبایل" در ارتباط است. ایده‌ای که تلفن هوشمند شما را جایگزین پول نقد و کارت‌های اعتباری‌تان خواهد کرد. بدین ترتیب با یک تپ روی موبایل می‌توانید پول خرید خود را پرداخت کنید. Google Wallet یا کیف پول گوگل یک مثال در این مورد است. شما می‌توانید اطلاعات کارت‌های اعتباری خود را در گوگل والت ذخیره کنید و یک "کارت بانکی مجازی" دریافت کنید و با آن تمام خریدها و هزینه‌های خود را پرداخت کنید.

علاوه بر پرداخت با موبایل کاربردهای دیگر اِن‌اف‌سی عبارتند از:

  • پرداخت پارکومتر
  • دریافت بلیط یا کارت پرواز
  • باز و بسته کردن درها. به عنوان مثال بی‌ام‌دبلیو دارای کلیدهای مجهز به اِن‌اف‌سی است و یا برای ورود و دسترسی فیزیکی به اتاق ها در ادارات و دانشگاه‌ها می توان از اِن‌اف‌سی موبایل استفاده کرد و با نزدیک کردن تلفن هوشمند با محل موردنظر در را باز کرد.
  • دانلود اطلاعات. شرکت‌های تبلیغاتی و بازرگانی از چیپ‌های اِن‌اف‌سی برای فروش کالا و محصولاتشان بهره می‌برند که از کد QR به مراتب ساده‌تر است.
  • چاپ کردن تصاویر: برخی از پرینترهای بی‌سیم دارای قابلیت NFC هستند و چنانچه گوشی شما دارای این فناوری یا سیم‌کارت مجهز به تراشه NFC باشد، می‌توانید تنها با استفاده از اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برای این کار مثل PrinterShare Mobile Print، تصاویر موردنظر خود برای چاپ کردن را انتخاب و آن‌ها را در عرض چند ثانیه چاپ کنید.
پرینتر nfc
  • برقراری ارتباط گوشی با تلویزیون‌ها و سیستم‌های صوتی جهت نمایش تصاویر گوشی روی تلویزیون یا پخش فایل‌های صوتی آن در سیستم‌های صوتی: برای انجام این کار تنها کافی است گوشی خود را به تراشه NFC موجود در این وسایل نزدیک کنید یا به آن ضربه بزنید تا ارتباط بین گوشی و تلویزیون یا سیستم‌های صوتی برقرار شود.
ساندبار nfc
  • شارژ گوشی درصورتی‌که گوشی شما از فناوری شارژ بی‌سیم NFC پشتیبانی می‌کند و یک شارژر بی‌سیم مجهز به این قابلیت نیز دارید، می‌توانید با بهره‌مندی از NFC گوشی خود را بی‌سیم شارژ کنید.
شارژر NFC
  • ایجاد کارت‌ها و بلیط‌های الکترونیکی: با استفاده از تراشه NFC می‌توان کارت‌ها و بلیط‌های الکترونیکی مثل کارت‌های غذای دانشجویی و بلیط مترو ایجاد کرد؛ در صورت استفاده از این کارت‌ها و بلیط‌ها تنها کافی است آن‌ها را در نزدیکی دستگاه گیرنده NFC نگه‌دارید تا بتوانید ژتون غذای خود را دریافت کنید یا از مترو سایر وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. حتی می‌توان این بلیط‌ها و کارت‌ها را به صورت کامل حذف کرد و و از گوشی به جای بلیط یا کارت الکترونیکی استفاده کرد. 
بلیط الکزرونیکی nfc
  • ایجاد برچسب‌های ارائه‌کننده اطلاعات مختلف: برچسب‌های NFC می‌توانند برای ارائه اطلاعات مختلف به افراد نظیر قیمت و سایر اطلاعات اجناس، اطلاعات گردشگری، اطلاعات مرتبط با منوی رستوران‌ها، اطلاعات داروها، اطلاعات آموزشی و سایر موارد استفاده شوند. شما می‌توانید تنها با اسکن کردن این برچسب‌ها با ضربه زدن به آن‌ها یک گوشی مجهز به NFC، اطلاعات آن‌ها را دریافت و مشاهده کنید. این برچسب‌ها می‌توانند در کارت‌های ویزیت نیز استفاده شوند.
برچسب های nfc

استفاده از این برچسب‌ها برای کاربردهای مختلف کاملاً ساده است و تنها کافی است اطلاعات لازم در آن‌ها نوشته و ثبت شود و آن را روی وسایل و مکان‌های مختلف قرارداد. از کاربردهای جالب برچسب‌های NFC می‌توان به ایجادهای پوسترهای تبلیغاتی هوشمند با استفاده از آن‌ها، کنترل گوشی و انجام وظایف مختلف با آن‌ها، کنترل کامپیوتر از راه دور، کنترل وسایل هوشمند خانگی و متصل کردن آن‌ها به شبکه اصلی استفاده شود.

برای کنترل وسایل مختلف با استفاده از برچسب‌های NFC تنها کافی است، وظایف مختلف را برای آن‌ها تعریف و در آن ثبت کرد تا هنگام متصل شدن به وسایل مختلف وظایف مربوطه را انجام دنهد. در ضمن با استفاده از این برچسب‌ها می‌توان دستورالعمل استفاده از وسایل مختلف را به‌راحتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد. در صورت استفاده از این برچسب‌ها در کالاهای مختلف مصرف‌کنندگان با اسکن آن‌ها می‌توانند از اصل بودن آن‌ها مطمئن شود و خدمات پس از فروش آن‌ها را نیز فعال کنند (البته در صورت وجود اطلاعات لازم در برچسب‌ها)

تبدیل برخی از اسباب‌بازی‌ها به شخصیت‌های بازی و جان بخشیدن به آن‌ها در کنسول‌ها: برخی از اسباب‌بازی‌های فیگوراتیو از NFC پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید با زدن آن‌ها به کنسول‌های دارای تراشه‌های NFC یعنی کنسول‌های 2DS و 3DS و 3DS XL آن‌ها را به شخصیت‌های واقعی تبدیل و در بازی‌های مختلف وارد کنید.

  • ارسال اطلاعات و فایل‌های کم‌حجم: با استفاده از این فناوری می‌توان اطلاعات کم‌حجمی مثل شماره تلفن‌ها و سندهای دیجیتالی را بین دو گوشی منتقل کرد.
ارتباط دو گوشی با nfc

کاربردهای NFC در ایران

خوشبختانه در کشور ما نیز استفاده از برخی از قابلیت‌های NFC مانند پرداخت‌های الکترونیکی با استفاده از تجهیزات و اپلیکیشن‌های لازم امکان‌پذیر شده است. برای استفاده از اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برای پرداخت‌های الکترونیکی با استفاده از NFC تنها کافی است کارت‌های مختلف عضو شتاب را به این اپلیکیشن‌ها معرفی کنید یا کیف پول الکترونیکی ایجادشده در آن‌ها را شارژ کنید. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توان از گوشی به‌جای کارت الکترونیکی مترو یا اتوبوس نیز استفاده کرد. اجازه دهید با تعدادی از این سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های NFC در ایران آشنا شویم.

سرویس NFC ایرانسل

با استفاده از این سرویس که تحت عنوان کیف پول ایرانسل عرضه شده است، می‌توانید برای پرداخت کرایه مترو یا اتوبوس، تنها گوشی خود را روی دستگاه گیرنده NFC بزنید و دیگر نیازی به استفاده از کارت الکترونیکی مترو یا اتوبوس ندارید. همچنین می‌توانید با استفاده از این سرویس برای پرداخت‌های الکترونیکی با دستگاه پوز مبلغ موردنظر را در دستگاه وارد کنید و سپس گوشی را به آن بزنید تا پرداخت انجام شود.

درصورتی‌که گوشی شما فاقد قابلیت NFC است، می‌توانید با خرید سیم‌کارت‌های NFC ایرانسل از این سرویس استفاده کنید. برای افزایش موجودی کیف پول ایرانسل باید پس از قرار دادن کارت بانکی در عابر بانک سازگار با فناوری NFC و انجام فرآیندهای لازم برای برداشت از کارت، گوشی خود را به دستگاه نزدیک کنید تا کیف پول شارژ شود.

سرویس کیف پول همراه اول: در سرویس NFC همراه اول به‌جای سیم‌کارت NFC باید از برچسب NFC استفاده کنید و آن را به پشت گوشی متصل کنید (البته درصورتی‌که گوشی فاقد NFC است) و از قابلیت‌های مشابه قابلیت‌های سرویس NFC ایرانسل بهره‌مند شوید. اپراتور رایتل نیز سرویس NFC را ارائه کرده است

به‌تازگی تعداد قابل‌توجهی از بانک‌های کشور نیز تجهیزات و اپلیکیشن‌های لازم برای پرداخت‌های الکترونیکی از طریق NFC را تهیه کرده‌اند؛ به‌عنوان‌مثال بانک ملت تعداد قابل‌توجهی از دستگاه‌های پوز NFC را در سراسر کشور توزیع کرده است و اپلیکیشنی تحت عنوان اپلیکیشن سکه را نیز برای پرداخت‌های الکترونیکی با این روش منتشر کرده است.

امنیت NFC

NFC دارای امنیت بالایی است و به همین دلیل برای پرداخت موبایلی و الکترونیکی از آن استفاده می‌شود. به دلیل اینکه در این روش اطلاعات به‌صورت رمزگذاری ‌شده ردوبدل می‌شوند، امکان نفوذ به اطلاعات و سرقت آن‌ها وجود ندارد.

آینده NFC

آینده NFC

در صورت گسترش استفاده از NFC پرداخت‌های الکترونیکی بسیار سریع‌تر و امن‌تر می‌شوند. در ضمن در صورت گسترش استفاده از برچسب‌های NFC برای ارائه اطلاعات، فرایند انتقال اطلاعات بسیار سریع و راحت می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از بروشورهای ارائه‌دهنده اطلاعات نیست. با استفاده از این فناوری می‌توان نحوه ارائه خدمات الکترونیکی در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها به شکل قابل‌توجهی بهتر کرد و تمام اطلاعات لازم را به‌سرعت در اختیار مشتریان قرار داد.

سوالات متداول در مورد NFC

فناوری NFC چیست؟

NFC یک روش ارتباطی بی‌سیم برپایه فناوری ارتباطات میدان نزدیک برای برقراری ارتباط بین دو دستگاه NFC مثل یک گوشی هوشمند و یک دستگاه پوز NFC در فاصله بسیار کوتاه است.

مهم‌ترین کاربردهای NFC چیست؟

از میان مهم‌ترین کاربردهای NFC می‌توان به پرداخت موبایلی بدون تماس، ارائه اطلاعات مختلف به افراد در حوزه‌های مختلف با استفاده از برچسب‌های NFC و مشاهده این اطلاعات توسط افراد تنها با اسکن کردن برچسب‌ها و iهمچنین ساخت بلیط‌ها و کارت‌های الکترونیکی با استفاده از تراشه‌های NFC اشاره کرد.

چگونه می‌توان فهمید یک گوشی مجهز به NFC است؟

برای کسب اطمینان از این موضوع تنها کافی است کلمه NFC را در تنظیمات گوشی خود جستجو کنید، چنانچه نتیجه‌ای با این کلمه نمایش داده شد، گوشی شما مجهز به NFC است.

NFC
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (54 مورد)
  • Vahid NGH
    Vahid NGH | ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

    نویسنده عزیز ممنون از مطلبتون اما اشاره کردید برد nfc چهار اینج هست درصورتی که ۴ سانت هست. (۱.۶ اینچ). منبع ‌: https://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication

  • Mehrshad
    Mehrshad | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

    بی ام دبلیو ریگه چیه :|،این بی ام وه هستش چون یک ماشینه آلمانیه،حرف w در آلمانی میسه وه،توی انگلیسیه که میشه دبلیو ? BMW درستش بی ام وه هم نیست،درستش(به ام وی)عه

  • علی
    علی | ۱ دی ۱۳۹۴

    به دوستانی که علاقمندند حرف مفت بزنند باید بگم این تنبلی و بی عرضگی و بی فرهنگی و . . . ماست که ما رو جهان سومی کرده نه دین و مذهب و حلال و حرام. آره داداش ، بیعرضگی!

  • alireza rezaii
    alireza rezaii | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    هانر 7 از ان اف سی پشتیبانی میکنه ولی این ان اف سی زیاد کاربردی فکر نکنم باشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی