ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

بررسی دیجیاتو: OnePlus One؛ اعجوبه ای از چین

کمی به عقب برگردیم؛ تا پیش از ماه آوریل گذشته اگر به دنبال تلفن هوشمند اندرویدی قدرتمند و در عین حال نسبتا ارزان قیمت بودیم به مواردی همچون نکسوس ۴، نکسوس ۵ و موتورولا موتو ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۴ مهر ۱۳۹۳ | ۲۳:۰۰

کمی به عقب برگردیم؛ تا پیش از ماه آوریل گذشته اگر به دنبال تلفن هوشمند اندرویدی قدرتمند و در عین حال نسبتا ارزان قیمت بودیم به مواردی همچون نکسوس ۴، نکسوس ۵ و موتورولا موتو جی برمیخوردیم. اما پس از ماه آوریل یک شرکت چینی به نام وان پلاس، دستگاهی را معرفی نمود که تمام توجه ها را به خود جلب کرد و آن، One نام دارد.

این تلفن همراه هوشمند اندرویدی، سخت افزاری بسیار قدرتمند در حد یک پرچمدار و صفحه نمایشی ۵.۵ اینچی دارد. اما موضوعی که باعث شد این دستگاه به شدت با اقبال عمومی روبرو شود قیمت به شدت رقابتی آن بود. وان پلاس وان تنها با قیمتی معادل 299 دلار به فروش می رسد. شما برای خرید پرچمدارانی همچون گلکسی اس۵ سامسونگ یا وان ام۸ اچ تی سی باید در حدود دو برابر این مبلغ را بپردازید.

اما شرکت وان پلاس توزیع این دستگاه را همانند دیگر برندها به صورت انبوه آغاز نکرد بلکه به دو طریق دعوتنامه از دیگران و قرعه کشی آن را به فروش می رساند. بنابراین خرید این دستگاه از کمپانی کمی به سختی انجام می پذیرد و برای دریافت آن باید مدت بسیاری را در انتظار بمانیم یا از شخصی درخواست دعوتنامه کنیم.

اجازه دهید سخن را کوتاه کرده و با هم به بررسی پرچمدار ارزان قیمت چینی، OnePlus One بپردازیم تا ببینیم ادعاهای این شرکت در رابطه با این دستگاه تا چه مقدار صحت دارد.

با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

IF

طراحی وان پلاس وان بسیار ظریف و بدون هرگونه عوامل پر زرق و برق یا دکوراسیون بیش از حد است. در نگاه اول شما یک تلفن همراه هوشمند بسیار ساده و زیبا را در مقابل خود می بینید. وان پلاس وان ۵.۵ اینچی با داشتن ابعاد ۱۵۲.۹ در ۷۵.۹ و ضخامت ۸.۹ میلیمتری بسیار خوش دست است و دستگاه به خوبی در دستان شما قرار می گیرد. البته وزن ۱۶۹ گرمی آن زیاد سنگین نیست ولی سبک هم محسوب نمی شود.

IF

بدنه پشت دستگاه هم جنس جالبی دارد که در وهله اول احتمالا حس خوبی به شما منتقل نکند. پلاستیک مات با جنسی شبیه به ترکیب کاغذ و شن که بدنه ای نسبتا زبر را تشکیل می دهد. به همین دلیل بدنه پشت در برابر اثر انگشت کاملا مقاوم است.

IF

در جلوی دستگاه ما یک کمربند آلومینیومی میبینیم که دور تا دور نمایشگر را فرا گرفته و زیبایی خاصی به وان پلاس وان بخشیده. دوربین دوم، سنسور نزدیکی و نور سنج و اسپیکرهای داخلی در بالای نمایشگر دیده می شود و دکمه های نرم افزاری بازگشت به عقب، هوم و مولتی تسکینگ هم در پایین نمایشگر قرار دارند.

IF

در زیر وان پلاس وان اسپیکرهای استریو، میکروفون و درگاه شارژ میکرو یو اس بی دیده می شود.

IF

قسمت فوقانی دستگاه هم محل قرار گیری میکروفون دوم جهت از بین بردن نویز مکالمه و پورت ۳.۵ میلیمتری صدا قرار دارد.

IF

 

دکمه کوچک و پلاستیکی پاور در سمت راست و دکمه های کنترل صدا و درگاه سیم کارت (میکرو سیم) در قسمت چپ وان قرار دارند.

IF

در پشت دستگاه هم دوربین دستگاه دیده می شود که میکروفون ضبط صدا و فلاش دو گانه در پایین آن قرار دارد. لوگوی رسمی وان پلاس هم در مرکز و سیانوژن هم در پایین دستگاه دیده می شود.

تفاوت ضخامت آیفون ۶ و وان پلاس وان
تفاوت ضخامت آیفون ۶ و وان پلاس وان

اما درب پشت دستگاه نکته ای دارد که باید به عرض تان برسانیم. در نگاه اول حتی با تلاش های بسیار به نظر می رسد درب پشت دستگاه باز نمی شود ولی چنین نیست. قاب دستگاه به وسیله پین های زیاد محکم به دستگاه متصل شده و باز کردن آن از طریق درگاه سیم کارت انجام می شود که حتی سازندگان هم توصیه می کنند که این کار را فقط در ضرورت انجام دهید. چرا که با شکستن پین ها عملا درب دستگاه بلا استفاده باقی می ماند.

IF

لازم است اشاره ای به بسته بندی بسیار زیبای وان پلاس وان هم داشته باشیم. چینی ها همراه با این دستگاه یک پک کامل از از لوازم جانبی شامل هدفون، شارژر و همچنین یک کاور کتابی زیبا ارسال می کنند که هر کدام در یک جعبه قرمز و سفید رنگ است که نشان از خوش ذوقی طراح آنها می دهد.

IF

اما شرکت وان پلاس برای این دستگاه کاور کتابی شکل هم عرضه کرده که از جنس بسیار خوبی برخوردار است. تلفن همراه هوشمند شما به طور کامل در کاور قرار می گیرد و ضمن محافظت از دستگاه، زیبایی خاصی هم به آن می بخشد. خوشبختانه این کاور در عملکرد دکمه های سخت افزاری آنچنان مشکلی ایجاد نمی کند و فقط دسترسی به کنترل کننده های صدا را کمی مشکل می کند که می توان در قبال محافظت بیشتر، از این ایراد هم گذشت. درب آن به گونه ای است که همانند اسمارت کاورها با باز و بسته کردن، صفحه نمایش هم روشن و خاموش می شود.

این دستگاه در دو رنگ سفید و مشکی عرضه می شود.

نمایشگر

IF

همانطور که گفتیم، وان پلاس وان یک نمایشگر ۵.۵ اینچی دارد و رزولوشن آن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل است که با این ابعاد به تراکم ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ می رسیم. اگر بررسی های اخیر را مطالعه کرده باشید درخواهید یافت که این رقم برای یک تلفن هوشمند ۵.۵ اینچی یک رقم خوب به شمار می آید و در عمل هم شما تصاویر را با تمام جزئیات مشاهده خواهید کرد.

IF

در ساخت این نمایشگر از فن آوری LTPS استفاده شده که باعث می شود نمایشگر در دمای بالا و استفاده مداوم داغ نشود. همچنین پنل IPS به کار رفته در این دستگاه به ما زاویه دید بسیار خوب و در خور یک پرچمدار می دهد. در نهایت نمایشگر وان پلاس وان به وسیله شیشه گوریلا گلس ۳ به خوبی محافظت می شود. همچنین با استفاده از تکنولوژی TOL شیشه محافظ به پنل لمسی بسیار نزدیک بوده و به همین دلیل حساسیت لمس صفحه تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا می کند.

کاور کتابی به گونه ای طراحی شده است که آنچنان به ضخامت دستگاه اضافه نمی کند.
کاور کتابی به گونه ای طراحی شده است که آنچنان به ضخامت دستگاه اضافه نمی کند.

اما دیگر مشخصات نمایشگر ما را متوجه این نکته می سازد که با یک تلفن هوشمند ارزان قیمت روبرو هستیم. کنتراستی که ما در این صفحه نمایش میبنییم تا حد زیادی با عبارت "عالی" فاصله دارد و رنگ مشکی در وان پلاس وان بیش از حد روشن است و متاسفانه این مشکل در حالت ۵۰ درصد روشنایی همچنان باقی است. در مقابل رنگ ها به نسبت بسیار زیادی طبیعی بوده و در زوایای مختلف ما هیچ رنگ پریدگی حس نکردیم.

IF IF IF

خوشبختانه مقدار روشنایی این نمایشگر بسیار خوب است و شما هیچ گونه مشکلی در استفاده از وان پلاس وان زیر نور مستقیم آفتاب نخواهید داشت. البته حداکثر روشنایی آن به اندازه گلکسی اس ۵ نیست ولی تفاوت زیادی هم حس نخواهید داشت.

به طور کلی باید گفت صفحه نمایش وان پلاس وان با وجود ضعف هایی که در کنتراست دارد، در مقایسه با هم رده های خودش، بسیار راضی کننده است و باید به جرات بگوییم لذتی که در کار کردن با این نمایشگر ما حس کردیم، در بسیاری از پرچمداران وجود ندارد.

سخت افزار

benchmark

اما دلیل محبوبیت فراوان وان پلاس وان (به غیر از قیمت!) سخت افزار بسیار قدرتمندی است که در آن قرار دارد. برای شروع باید بگوییم قلب تپنده این تلفن هوشمند یک چیپ اسنپدرگن ۸۰۱ است که پردازنده ای چهار هسته ایی از نوع Krait 400 با سرعت پردازشی معادل ۲.۵ گیگاهرتز است. سه گیگابایت رم و پردازشگر گرافیکی آدرینو ۳۳۰ هم در کنار این پردازنده قدرتمند قرار دارد و تقریبا تمام کارهای سنگین را به خوبی به انجام می رساند.

وان پلاس وان از نظر مقدار رم به خوبی پرچمدارانی همچون الجی جی ۳، گلکسی اس ۵ و اچ تی سی وان ام ۸ را شکست می دهد اما همیشه به یاد داشته باشید که عملکرد سخت افزاری دستگاه، تا حد بسیار زیادی به نرم افزار و سیستم عامل آن بستگی دارد.

IF

خوشبختانه در این مورد هم حین کار کردن با دستگاه هیچ گونه تاخیر یا سنگینی حس نکردیم و در تست AnTuTu هم به رقم 46630 رسیدیم که بالاتر از وان ام ۸ و گلکسی اس۵ قرار می گیرد.

همانطور که از این سخت افزار انتظار دارید، شما هیچ تاخیر یا پرش فریمی در اکثر بازی های سنگین مشاهده نخواهید کرد و به طور کلی، به خوبی می توانید به وان پلاس وان خود از این منظر هم اعتماد کامل کنید.

وان پلاس وان در کنار آیفون ۶
وان پلاس وان در کنار آیفون ۶

در انتهای بخش سخت افزار باید بگوییم که این دستگاه از فن آوری ارتباط نزدیک (NFC) پشتیبانی می کند و به خوبی می توانید از امکانات مربوط به این تکنولوژی بهره ببرید. همچنین وان پلاس وان از شبکه های مخابراتی نسل سوم و چهارم (3G و LTE) به خوبی پشتیبانی می کند و علاوه بر NFC دارای فن آوری های ارتباطی دیگری همچون MHL و DLNA است و ضمنا از بلوتوث ۴.۱، وای فای ۵ گیگاهرتزی و یو اس بی ۲ بهره می برد.

تنها نکته منفی سخت افزاری این تلفن هوشمند عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی است و فضای داخلی این دستگاه کاملا محدود به همان مقدار خواهد بود. وان پلاس وان در دو نسخه با حافظه های داخلی ۱۶ (به رنگ سفید) و ۶۴ گیگابایت (به رنگ مشکی) عرضه می شود.

نرم افزار

os

همانطور که احتمالا بدانید، وان پلاس وان از سیستم عامل سیانوژن بهره می برد. اگر این گروه را نمی شناسید، باید بگوییم یکی از معروف ترین سازندگان "رام" [ر.ک به مطلب "ترفندها: تمام آنچه که در رابطه با روت باید بدانید"] هستند که برای اکثر تلفن های هوشمند اندرویدی، سیستم عامل شخصی سازی شده خود را تحت نام "سیانوژن" عرضه می کنند. این تلفن هوشمند هم از همین سیستم عامل بهره می برد و اساسا وان پلاس وان با همکاری مستقیم همین گروه ساخته شده است.

homescreen-apps

از نظر امکانات نرم افزاری ما باید بگوییم سیانوژن نصب شده در وان پلاس وان، از اندورید خالص گوگلی ویژگی های بهتر و به طور کلی عملکرد سبک تری دارد. نسخه سیستم عاملی که به روی این دستگاه نصب شده سیانوژن ۱۱ اس است که بر پایه اندروید ۴.۴.۲ کیت کت ساخته شده. گفتنی ها در رابطه با اندروید شخصی سازی شده سیانوژن بسیار زیاد است، بنابراین از شما کسب اجازه می کنیم تا تنها به موارد خاص آن بپردازیم.

به طور کلی این سیستم عامل از نظر ظاهری و سرعت تا حدی به اندروید خالص نزدیک است اما به لحاظ سادگی به هیچ عنوان شباهتی با آن ندارد. چرا که تیم سیانوژن محدودیت های گوگل را برداشته و به شما امکان شخصی سازی های فراوانی را می بخشد که در اندروید گوگل به سادگی آنها را در اختیار نخواهید داشت.

IF

به طور مثال، لانچر نصب شده در وان پلاس وان Trebuchet است که به شما امکان شخصی سازی های بصری -همانند جلوه های ویژه تغییر صفحات خانگی و اپلیکیشن ها- را می دهد. اما از ویژگی های جالبی که در سیستم عامل وان پلاس وان دیدیم، امکان تغییر دکمه های نرم افزاری به سخت افزاری است. در پایین صفحه نمایش سه دکمه سخت افزاری لمسی وجود دارد که در حالت عادی غیر فعال هستند و در بخش Buttons با غیر فعال کردن دکمه های نرم افزاری، با نور پس زمینه آبی رنگ روشن می شوند. بدین ترتیب فضایی که در اختیار شما قرار می گیرد از قبل هم بیشتر شده و از اپلیکیشن ها بدون هیچ مشکلی می توانید در حالت تمام صفحه بهره ببرید. از طرف دیگر، در این بخش شما می توانید مدت زمان روشن بودن چراغ های پس زمینه دکمه های لمسی و دستورات اضافه به آنها بدهید. به طور مثال می توانید برای دکمه های لمسی هوم و منو، در حالت نگه داشتن و دو بار لمس دستورات اضافه تری مثل باز شدن اپلیکیشن خاصی را تعیین کنید.

notificationbar

از دیگر موارد شخصی سازی های موجود در این سیستم عامل، امکان تغییر کامل دکمه های موجود در منوی نوتیفیکیشن است و به سادگی می توانید آنها را جابجا کرده و یا مواردی را به آنجا اضافه و حذف کنید. یکی از مواردی که سیانوژن همیشه به آن وفادار بوده، امکان نصب پوسته های از یپش آماده شده است. این پوسته ها (رایگان و غیر رایگان) از طریق گوگل پلی قابل دریافت هستند و شما می توانید هر کدام را که خواستید را به روی وان پلاس وان خود نصب کنید و از تغییرات ظاهری آن لذت ببرید.

gesture

از دیگر ویژگی های جالبی که در این سیانوژن وجود داشت، امکان تعبیه کردن ۳ دستور حرکتی برای باز شدن دوربین، کنترل موسیقی و فعال/غیر فعال شدن چراغ قوه است که در حالت خاموش بودن صفحه نمایش عمل می کنند:

  • کشیدن دایره: باز شدن اپلیکیشن دوربین
  • سوایپ عمودی با دو انگشت: نگاه داشتن/پخش موسیقی
  • کشیدن فلش به سمت چپ: موزیک قبلی
  • کشیدن فلش به سمت راست: موزیک بعدی
  • کشیدن V: روشن/خاموش شدن چراغ قوه دستگاه

Privacy Guard

اما تیم سیانوژن توجه ویژه ای به امنیت داشتند و ویژگی های بسیار خوبی را در این حوزه در سیستم عامل خود قرار داده اند. به طور مثال شما می توانید سطح دسترسی تمام اپلیکیشن های خود را کنترل کنید که کدام یک به اطلاعات تماس ها یا دیگر موارد شخصی شما دسترسی داشته باشند یا خیر. ویژگی دیگری به نام سرویس WhisperPush وجود دارد که پیامک های شما را رمزنگاری می کنند و در آخر، باید به ایجاد لیست سیاه تماس ها اشاره کرد که به سادگی می توانید جلوی تماس یا دریافت پیامک از سوی مزاحمین خود را ببندید.

phone-sms

همانطور که گفتیم، اساس کلی سیانوژن، اشراف کامل شما در سیستم عامل تلفن همراه اندرویدی است و به سادگی می توانید تقریبا در تمام بخش های آن مثل چراغ نوتیفیکیشن، نحوه نمایش درصد و آیکن باتری و دیگر موارد موجود را شخصی سازی کرده و به شیوه دلخواه خود تغییر دهید. ظاهر ساده و چشم نواز سیانوژن ۱۱ اس نصب شده در وان پلاس وان به خوبی شما را راضی نگاه می دارد و به خوبی لذت استفاده از یک تلفن هوشمند اندرویدی را می بخشد.

کیفیت صدا و مکالمه

IF

وان پلاس وان از سه میکروفون داخلی برای بهبود هرچه بهتر کیفیت مکالمه استفاده می کند و به وسیله آنها، تقریبا هیچ گونه نویز و صدای مزاحمی از محیط به گوش طرف مقابل نخواهد رسید. دستگاه به وسیله این سه میکروفون صدا را به طور کامل ایزوله کرده و یک مکالمه شفاف و لذت بخش را برای شما به ارمغان می آورد و دو طرف تماس، هیچ گونه مشکلی در این زمینه نخواهند داشت.

از طرف دیگر اسپیکرهای دوگانه دستگاه که در قسمت زیرین آن قرار دارند، یک صدای با شدت قابل قبول ۷۸ دسیبلی و کیفیت خوب (و نه عالی) را به گوش شما می رساند. البته در نهایت تعجب باید به شما بگوییم با وجود دوگانه بودن اسپیکرها ما با یک صدای مونو و نه استریو روبرو هستیم.

AudioFX

شما به وسیله اپلیکیشن AudioFX به خوبی می توانید اکولایزر موسیقی در حال پخش را تغییر دهید و یا حتی افکت هایی را به آن اضافه کنید. همچنین در صورت اتصال هدفون به دستگاه شما می توانید مقدار باس و صدای سارند را هم افزایش دهید. خوشبختانه شدت صدای بلندگوها به حد کافی برای یک اتاق کوچک بلند است و شما بدون مشکل خاصی می توانید از موسیقی در حال پخش لذت ببرید.

دوربین

IF

وان پلاس وان با یک دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی با فلاش ۲ گانه و یک دوربین دوم ۵ مگاپیکسلی مناسب تصاویر سلفی عرضه شده است.

از مشخصات فنی دوربین باید به سنسور 1/3.06 اینچی CMOS ساخته شده سونی به نام Exmor IMX 214، گشادگی f/2.0 و لنز شش لایه اشاره کرد که در مجموع به شما امکان ثبت تصاویر در بهترین وضعیت نوری و رنگی می دهد.

از امکانات پر زرق و برق دوربین دیگر تلفن های هوشمند مثل سونی و سامسونگ خبری نیست اما باید بگوییم دوربین وان پلاس وان یکی از بهترین عملکردها را از خود به نمایش گذاشت. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی این تلفن هوشمند می تواند تصاویر را در نسبت ۴:۳ با حداکثر رزولوشن ۳۱۲۰ در ۴۲۰۸ پیکسل ثبت کند.

camera-1

تیم سیانوژن برای طراحی اپلیکیشن دوربین تلاش بسیاری کرده که یک بالانس بین سادگی و امکانات ویژه برقرار کند و باید گفت به خوبی در این راه موفق بوده، که البته در نگاه اول ما را به یاد ظاهر اپلیکیشن دوربین HTC انداخت. شما تمام امکانات حرفه ای را در یک محیط ساده در اختیار خواهید داشت. به سادگی می توانید به تنظیمات دوربین از جمله سایز عکس، کیفیت، تنظیمات تصویربرداری سریع و دیگر گزینه های رایج مثل تغییر ISO و نوع فوکس و غیره دسترسی داشته باشید.

camera-2

یکی از امکانات جالبی که ما در تلفن های هوشمند دیگری مشابه آن را ندیدیم، توجه طراحان به چپ دستان است. با فعال کردن این قابلیت تمامی دکمه ها به سمت مخالف می روند و بدین ترتیب برای این عزیزان هم استفاده با دست غالب شان راحت تر می شود.

اما برسیم به عملکرد دوربین. عکاسی با وان پلاس وان با سرعت بالا و به سادگی هرچه تمام تر انجام می رسد و این دستگاه تصاویر را یکی پس از دیگری ذخیره می کند و به سرعت آماده ثبت موارد بعدی می شود، اما نکته بسیار مهم در کیفیت بسیار عالی تصاویر است.

oneplusone-photo-sample6

تصاویر هیچ نویزی نداشته و کنتراست و شدت رنگ ها در طبیعی ترین حالت ممکن در عکس های ثبت شده دیده می شود و همچنین از جزئیات بسیار خوبی هم برخوردارند. از طرفی دامنه داینامیکی عکس ها شاید عالی نباشند ولی با توجه به میان رده بودن وان پلاس وان این مورد هم خوب ارزیابی می شود. خوشبختانه به دلیل وجود فلاش دو گانه و گشادگی مناسب لنز، تصاویر در تاریکی هم کیفیت و وضوح مناسبی دارند.

با لمس صفحه نمایش به سادگی می توانید دوربین را در نقطه مورد نظر متمرکز کنید و با فشردن دکمه شاتر عکس را ثبت نمایید. خوشبختانه به دلیل جایگیری مناسب دکمه پاور و همچنین، دقت نظر طراحان اپلیکیشن دوربین، شما می توانید عملکرد این دکمه را به شاتر تبدیل کنید تا دیگر نیازی به لمس صفحه نمایش نداشته باشید. همچنین دکمه های کنترل صدا هم می توانند وظیفه بزرگنمایی را بر عهده بگیرند.

با سوایپ عمودی به روی صفحه شما به حالات مختلف عکاسی دسترسی خواهید داشت. از جمله آنها می توان به عکاسی HDR، شاتر سرعت پایین، عکاسی سریع، عکاسی در شب، سیاه و سفید و غیره اشاره کرد.

اما بر خلاف انتظار ما، عکس های پانوراما با رزولوشن بسیار پایینی انجام می پذیرد و نتیجه نهایی هم کیفیت خوبی ندارد. برای تصویربرداری پانوراما به شما پیشنهاد می کنیم به اپلیکیشن دوربین گوگل مراجعه کنید، چرا که این حالت در دوربین وان پلاس وان به هیچ عنوان راضی کننده نیست.

IMG_20141006_155852

دوربین ۵ مگاپیکسلی دوم این تلفن هوشمند هم از خود عملکرد نسبتا مناسبی را نشان داد. شاید در مقایسه با دوربین اصلی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما اگر نگاهی به دیگر تلفن های هوشمند داشته باشیم، خواهیم دید که به اندازه کافی خوب عمل می کند.

حال برسیم به وضعیت فیلم برداری دوربین وان پلاس وان که در نوع خود عالی محسوب می شود. این تلفن همراه به دلیل برخورداری از سنسور سونی و ترکیب آن با پردازنده کوالکام، می تواند ویدیو را با رزولوشن 2160P یعنی ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. همچنین حالت دیگری در این دوربین وجود دارد که DCI 2160P نامیده می شود و رزولوشنی معادل ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه دارد.

IF

دوربین وان پلاس وان هم می تواند فیلم های اسلوموشن در حالات ۱۰۸۰پی و ۷۲۰پی به ترتیب با نرخ های ۶۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه را به خوبی ثبت کند.

از نظر کیفیت باید گفت همانند عکاسی، فیلم برداری هم با جزئیات خوب و کیفیت بالا انجام می شود. البته در برخی شرایط نوری خاص ما افت کیفیت را شاهد هستیم ولی در کل باید گفت عملکرد دوربین در این بخش هم راضی کننده است.

باتری

IF

وان پلاس وان با یک باتری ۳۱۰۰ میلی آمپری عرضه می شود که یک رقم بالا محسوب می شود. اما شاید در عملکرد چنین نباشد و شما انتظاری که از این حجم باتری دارید را در آن نبینید ولی با این حال وضعیت بهتری نسبت به خیلی از تلفن های هوشمند هم قیمت خودش دارد. پر شدن این باتری در حدود ۱۲۰ دقیقه به طول می انجامد که نسبتا زمان بالایی به حساب می آید، اما با توجه به حجم آن طبیعی است.

oneplus-one-b

در تستی که GSMArena از این دستگاه گرفته، به رقم حدود ۲۰ ساعت مکالمه در شبکه نسل سوم، ۹ ساعت و ۴۶ دقیقه مرور در وب، ۱۱ ساعت و ۲۳ دقیقه پخش ویدیوی ممتد و در نهایت ۶۶ ساعت حداقل استفاده رسیدند.

رقبا

حال که به یک شناخت نسبتا خوبی از وان پلاس وان رسیدیم، باید اشاره کوتاهی هم به رقبای این تلفن همراه هوشمند چینی داشته باشیم:

Google Nexus 5
Google Nexus 5
  • صفحه نمایش: ۵ اینچ
  • رزولوشن: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن ۸۰۰ چهار هسته ای با توان ۲.۳ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۳۰
  • رم: ۲ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶/۳۲ گیگابایت
  • دوربین: ۸ مگاپیکسل
  • باتری: ۲۳۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴.۴
  • قیمت: ۱ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان (آل دیجیتال)
Motorola Moto X
Motorola Moto X
  • صفحه نمایش: ۴.۷ اینچ
  • رزولوشن: ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن Krait دو هسته ای با توان ۱.۷ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۲۰
  • رم: ۲ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶ گیگابایت
  • دوربین: ۱۰ مگاپیکسل
  • باتری: ۲۲۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: ۴.۴.۴
  • قیمت: ۱ میلیون و ۳۵۰هزار تومان (آل دیجیتال)
Nokia Lumia 1520
Nokia Lumia 1520
  • صفحه نمایش: ۶ اینچ
  • رزولوشن: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن ۸۰۰ چهار هسته ای با توان ۲.۲ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۳۰
  • رم: ۲ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۳۲ گیگابایت
  • دوربین: ۲۰ مگاپیکسل
  • باتری: ۳۴۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: ویندوز فون ۸.۱
  • قیمت: ۱ میلیون و ۵۶۰هزار تومان (آل دیجیتال)

جمع بندی

IF

اصولا دستگاه هایی که در همه بخش ها نسبت به دیگر رقبای شان برتری هایی را از خود به نمایش می گذارند معمولا از قیمت بالایی هم برخوردارند. اما در مورد وان پلاس وان چنین صدق نمی کند و شما نسبت به قیمتی که پرداخت می کنید (البته در ایران این موضوع چندان ساده نیست)، امکانات بسیار بالاتری را هم در اختیار خواهید داشت. اما موضوع آزار دهنده در رابطه با وان پلاس وان عدم در دسترس بودن آن برای عموم مردم است و خرید و دریافت آن برای ما در ایران به دلیل محدودیت ها، از دیگر کشورها باز هم سخت تر است.

اما وان تلفن همراه هوشمندی است که شما را به شگفتی وا می دارد. یک سخت افزار بسیار قدرتمند و به روز، در کنار سیستم عامل محبوب سیانوژن بر پایه آخرین نسخه اندروید و قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری کاملا برابر با یک پرچمدار اما با نصف قیمت آن، یک ترکیب بسیار عالی را تشکیل می دهد. ما با یک فبلت ۵.۵ اینچی با پردازنده اسنپدرگن ۸۰۱، ۳ گیگابایت رم، امکان فیلم برداری 4K، نمایشگر تمام اچ تی ۱۰۸۰پی و حداکثر فضای ۶۴ گیگابایتی با قیمت 300 دلار رو برو هستیم که هر کسی را وسوسه می کند.

اگر سخت افزار را کنار بگذاریم، وان پلاس وان از نظر ظاهر و رابط کاربری هم به شدت اغوا کننده است. سیانوژن تمام هنر خود را در این تلفن همراه هوشمند به کار برده تا یک سیستم عامل همه چیز تمام را پیاده کند و با هر معیاری که بسنجیم باید اعتراف کرد که به خوبی از پس انجام این کار برآمده.

به طور کلی اگر فرض را بر این بگذاریم که وان پلاس وان به سادگی برای ما قابل دریافت باشد، باید بگوییم در رنج قیمتی 300 دلار ما هیچ تلفن هوشمندی را پیدا نمی کنیم که تمام این مشخصات را به صورت یک جا در اختیار داشته باشد. ما هم به شما پیشنهاد می کنیم اگر امکان تهیه آن را دارید، به وان پلاس وان به چشم یک گزینه جدی نگاه کنید.

نقاط قوت

  • قیمت پایین
  • سخت افزار قدرتمند
  • نمایشگر واضح و با رزولوشن بالا
  • سیستم عامل به روز، منعطف و با عملکرد روان
  • دوربین عالی
  • کیفیت بالا در مکالمه

نقاط ضعف

  • محدودیت عرضه
  • جنس بدنه پشت نامطلوب
  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (74 مورد)
  • سخا
    سخا | ۴ آبان ۱۳۹۴

    با سلام خدمت دوستان . من یک هفته س که این گوشی رو گرفتم. باید بگم از همه لحاظ از خیلی از گوشی های موجود در بازار سرتره. هم تجربه سامسونگ و هم سونی رو داشتم ولی وان پلاس خیلی سرتره . شاید به نظر خیلیا صفحه نمایش سامسونگ بهتر باشه ولی از نظر من نشان دادن رنگ بصورت اشباع شده نمیتونه کیفیت بالای صفحه رو برسونه. شاید تنها نقطه ضعفش باتریش باشه که با توجه به صفحه نمایش بزرگش و پردازنده قویش قابل قبول باشه. البته رام گوشی من Color OS هست که امکانات خوبی هم داره فقط فارسی نداره که با گوگل کیبورد حل میشه.
    البته همه اینها نظر شخصی بنده هست و به نظرات سایر دوستان احترام میذارم

  • عرفان
    عرفان | ۲۲ خرداد ۱۳۹۴

    سلام دوستان یه سوال داشتم لطقا پاسخ بدید این جا که گفته سیستم عاملش سیانروژنه یعنی نرم افزار و بازی های اندروید روش نصب نمیشه ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی