ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

6 راه ساده برای بهتر صحبت کردن

راز افراد اجتماعی و موفق، آن ها که عالی ارتباط برقرار می کنند چیست؟ یکی از مهمترین دلایلش شیوه صحبت کردن آن ها است. تن صدا، شدت، لحن و توجه به حرف هایی که از ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۱۴ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰

راز افراد اجتماعی و موفق، آن ها که عالی ارتباط برقرار می کنند چیست؟ یکی از مهمترین دلایلش شیوه صحبت کردن آن ها است. تن صدا، شدت، لحن و توجه به حرف هایی که از دهانمان بیرون می آید مهمترین موارد تاثیرگذار در این موضوع هستند.

رهبران کسب و کار توجه فوق العاده ای روی برقراری ارتباط دارند. اگر شما هم می خواهید که در این فن استاد باشید، باید بدانید که چه گفتن و چگونه گفتن، فاکتور های بسیار مهمی در برقراری یک رابطه موثر هستند.

صحبت کردن برخی از مردم آنچنان نا مطبوع است که شنونده به کل چیزی از حرف های آن ها متوجه نمی شود

حتما همه شما تا به حال صداهایی را شنیده اید که خوشامدگو و گرم، نرم و لطیف، یا حتی دروغین و وانمودی هستند. صحبت کردن برخی از مردم آنچنان نا مطبوع است که شنونده به کل چیزی از حرف های آن ها متوجه نمی شود. اگر چه می توان برای بهبود این وضعیت با اصلاح کیفیت، تن و لحن صدا، قدم های موثری برداشت و آموخت که چگونه می توان توسط مهارت های شنیداری، شخصیت خود را بیان کرد. البته که این کار به کمی دانش و تمرین نیاز دارد.

در ادامه مطلب ما دانش مورد نیاز را برای تان فراهم کرده ایم. می ماند تمرین که با خود شماست. با دیجیاتو همراه باشید.

1-شمرده صحبت کنید

به گفته «کیت شوارتز» کارشناس در این زمینه، یکی از مهمترین مواردی که توسط آن می توانید وضوح پیام خود را بالاتر ببرید، شمرده صحبت کردن است. هنگامی که اشخاص در مورد آنچه می گویند نامطمئن و عصبی هستند، تمایل به سریع صحبت کردن دارند. شمرده تر صحبت کردن نه تنها باعث می شود که شنوندگان درک بهتری از گفته های شما داشته باشند، بلکه علائم اعتماد به نفس و خویشتن داری نیز در لحن شما نمود پیدا خواهد کرد.

معیارخوبی که برای شمرده صحبت کردن در نظر می گیرند: اگر یک شماره تلفن را قرائت کنید فرد شنونده شما قادر خواهد بود آن را بنویسد. سرعت صحبت کردن خود را با خواندن رشته طولانی از اعداد و نوشتن شان در هوا بسنجید. هرگاه توانستید تمام اعدادی که می خوانید را بنویسید، سرعتتان در حد مطلوبی قرار دارد. او اضافه می کند که این کار ریتم و آهنگ مناسبی به صحبت های شما می دهد.

2-تنفس عمیق

اگر در هنگام صحبت به جای تنفس عمیق از ناحیه شکم، تنفس سطحی در قفسه سینه داشته باشید، صدای شما ضعیف تر و احتمالا وحشت زده و عصبی به نظر خواهد رسید. کار سختی است که هنگام حالت های عصبی و استرسی یادمان باشد که نفس های عمیق بکشیم، در این مواقع یک نفس عمیق آرامش بخش می تواند عمق صدای شما را بهبود بخشیده و کمک کند که اعتماد به نفس بیشتری از خود در لحن تان بروز دهید. این ها را «کیت دووره» موسس شرکت مربیگری بیان در شیکاگو می گوید.

3-مراقب ژست تان باشید

دووره می گوید: اینکه نشسته اید یا ایستاده، می تواند روی صحبت شما تاثیر بگذارد. ایستادن یا صاف نشستن نه تنها به شما اجازه می دهد که بهتر تنفس کنید، بلکه در این حالت ها صدای شما قدرت و وضوح عالی تری خواهد داشت.

حرکت دادن سر نیز می توانند تغییراتی ایجاد کند. با کمی بالاتر بردن چانه، می توانید از پژواک ها کم کرده بنابراین صدای شما واضح تر به گوش خواهد رسید. او می گوید اگر شانه هاتان افتاده و به هم نزدیک باشند، یا به اصطلاح قوز کنید، "مقدار زیادی از قدرت بالقوه صداتان بریده خواهد شد."

4-آب

پر آب نگاه داشتن سلول های بدن نیز می تواند به کیفیت صدای شما کمک کند. دووره می گوید اگر که شما در طول روز به جای آب، چای و قهوه و نوشابه می نوشید، احتمالا تارهای صوتی تان رطوبت لازم برای ایجاد بهترین صدایی که می توانید داشته باشد را ندارد.

او می گوید: "به دلیل ارتعاشات سریعی که تارهای صوتی دارند، انعطاف پذیری در آن ها بسیار مهم است. تارهای صوتی در زنان ارتعاشی در سطح متوسط 200 بار در ثانیه و برای مردان حدودا 120 بار در ثانیه دارند."

5-به تن صدا دقت کنید

شوارتز می گوید صداهای با فرکانس بالا و تودماغی ممکن است دلیل بر عصبی یا نامطمئن بودن سخنران باشد. استفاده از فرکانس درست صدا به شما کمک می کند ارتباطات موثرتری برقرار کنید. برای یافتن فرکانس مناسب خود ببینید هنگام گفتن "آها" به دوست تان هنگامی که می خواهید به سوال او "بله" بگویید، با چه فرکانسی صحبت می کنید. شوارتز می گوید فرکانس صدای شما باید با بخش اول کلمه "آها" یکی باشد.

6-از فریاد کشیدن اجتناب کنید

دوست دارید تیم مورد علاقه تان را با استفاده از کل سلول های ریه تشویق کنید؟! شوارتز می گوید که این کار برای تارهای صوتی شما خیلی هم جالب نیست.  فریاد کشیدن فشار زیادی به ان ها وارد می کند و صحبت کردن را برای شما سخت خواهد کرد. در موارد شدید، فریاد زدن می تواند منجر به ایجاد گره های صوتی یا ناهمواری در تارهای صوتی تان شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • MILAD DORAGHI
    MILAD DORAGHI | ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

    سلام.ممنونم از اطلاع دادن. من یک مشکلی دارم ،مشکل آینه که قدرت حرف زدن و بیان کردن هر موضوعی رو ندارم ،حتی نمیتوانم کسی را قانع کنم لطفا به بنده کمکم کنید.ممنونم

  • Helya
    Helya | ۲۰ فروردین ۱۳۹۵

    باحال بود من نمیدونستم

  • صادق
    صادق | ۹ فروردین ۱۳۹۵

    سلام خدمت همه اگه میشه از این مطالب زیاد بزارید من با این مسئله خیلی مشکل دارم مخصوصا اگه شنوندم دختر باشه

  • میلاد
    میلاد | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

    خوب بود ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی