ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

جایزه نوبل شیمی مشترکا به دانشمندان آمریکایی و آلمانی اهدا شد

اریک بتزیگ، استفان هِل و ویلیام مورنر، به دلیل تلاش های شان در زمینه توسعه دانش بشری و کاهش محدودیت های مشاهده ذرات میکروسکوپی، ساعاتی پیش موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی سال 2014 شدند. بتزیگ ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰

اریک بتزیگ، استفان هِل و ویلیام مورنر، به دلیل تلاش های شان در زمینه توسعه دانش بشری و کاهش محدودیت های مشاهده ذرات میکروسکوپی، ساعاتی پیش موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی سال 2014 شدند. بتزیگ و مورنر شهروندان آمریکایی و دکتر هل از آلمان، جایزه ای 1.1 میلیون دلاری، برابر با 8 میلیون کرون سوئد را به یکدیگر به اشتراک می گذارند.

سال ها، دانشمندان معتقد بودند که وضوح میکروسکوپ های نوری به نیم طول موج نور یا 0.2 میکرومتر محدود شده اما دکتر هل این حد را در سال 1994 میلادی پشت سر گذاشت. شیوه ای که وی برای اولین بار در سال 1999 با دنیا به اشتراک گذاشت، متودی بود که از دو پرتوی لیزری برای دریافت تصویر با وضوح بیشتر نسبت به گذشته استفاده می شود.

دو دانشمند آمریکایی، متود ثانویه ای به نام "میکروسکوپیِ تک مولکولی" را ساخته اند که دکتر بتزیگ برای اولین بار در سال 2006 آن را معرفی نمود. این شیوه به کنترل فلوئورسنس هر تک مولکول متکی است و در نهایت تصویری بسیار پر جزئیات در سطح نانو ارائه می دهد.

امروزه، نانوسکوپی برای ردیابی حرکات یک مولکول درون سلول ها کاربرد دارد و راه های جدیدی برای مطالعه روی بیماری های آلزایمر، هانتیگسون و پارکینسون به وجود آورده. همچنین از این روش می توان برای مطالعه سیناپس ها، فاصله بین دو سلول عصبی، در مغز و پروتین ها در تخم مرغ های بارور استفاده کرد.

امروز صبح در دیجیاتو پیرامون جایزه نوبل فیزیک خواندیم. این جایزه به دانشمندان ژاپنی اهدا شد که مدل جدیدی از LED را توسعه داده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • reza
    reza | ۴ آبان ۱۳۹۳

    خیلی اطلاعات ندارم

  • LG Forever
    LG Forever | ۱۶ مهر ۱۳۹۳

    خدایی به این نوبل برا میگن مخااااا :)

  • GEEEK
    GEEEK | ۱۶ مهر ۱۳۹۳

    دیجی من فوق لیسانس زبان دارم.نمره تافلم 113 و حدود 30 سالمه. برای ISI مقاله های فارسی رو به انگلیسی ترجمه میکنم و 9 ساله زبان درس میدم .خوراکمونم که تکنولوژیه ولی پایان خدمت ندارم و تهرانم نیستم. نمیشه همکاری راه دور رو قبول کنی؟ چند ماه بعد ازمون دکتراست. قبول میشم میام تهران پیشت. ها؟ نمیشه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی