ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نوبل فیزیک ۲۰۱۴ به سه محقق ژاپنی ابداع کننده LED با نور آبی تعلق گرفت

جایزه ی نوبل فیزیک ۲۰۱۴ به سه دانشمند که طراحی و ساخت LED های کم مصرف با نور آبی را صورت داده اند تعلق گرفته است، ابداعی که در نهایت منجر به تولید LED های دارای ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۱۸

جایزه ی نوبل فیزیک ۲۰۱۴ به سه دانشمند که طراحی و ساخت LED های کم مصرف با نور آبی را صورت داده اند تعلق گرفته است، ابداعی که در نهایت منجر به تولید LED های دارای نور سفید و بهره گیری از آنها در سراسر جهان گردید.

LED ها با رنگ های دیگر از اواسط قرن بیستم وجود داشتند، اما تولید LED با نور آبی تا سال های ابتدایی دهه ی ۹۰ امکان پذیر نشده بود و نیازمند تحقیقات بسیار گسترده تری محسوب می گشت.

جوایز سه محقق یاد شده با نامهای هاروشی آمانو، شوجی ناکامورا و ایسامو آکازاکی امروز به آنها اهدا خواهد شد. این افراد متوجه شدند نیترید گالیم می تواند رنگ آبی پدید آورد و سپس راهی پیدا نمودند تا با استفاده از این ماده و به کارگیری آن در کنار آلومینیوم و ایندیم به تولید نور از طریق روشی با صرفه بپردازند.

برای تولید نور به رنگ سفید یا LED های که بتوانند نور سفید ارائه نمایند نیاز به سه رنگ قرمز، سبز و آبی بوده است و اکتشاف محققین مورد اشاره در اصل کامل کننده حلقه ی گم شده در زمینه ی LED ها محسوب می گردد.

پس از این ابداع اندک اندک به کارگیری LED های سفید در عرصه های متفاوت امکان پذیر شد. قیمت پایین لامپ های مبتنی بر LED، عمر طولانی و مصرف اندک آنها روشنایی را برای ۱.۵ میلیارد نفر در جهان به ارمغان آورده است.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در همین رابطه می افزاید با توجه به مصرف انرژی اندک LEDها می توان آن ها را از طریق پانل های خورشیدی انرژی بخشید و صرفه جویی که این محصولات با خود به همراه می آورند سبب متحول شدن سیاره ی زمین می گردد. جایزه ی تعلق گرفته به این افراد ۱.۱ میلیون دلار است که بین آنها به صورت مساوی تقسیم خواهد گردید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • manuchehr farahmand
    manuchehr farahmand | ۲۶ آذر ۱۳۹۳

    در اینکه ژاپن موفقترین کشور در زمینه صنعت هست حرفی نیست! چون اونا بعد از تحمل جنگ و شکست تونستن ظرف مدت نسبتا کوتاهی خودشون را به جایگاهی در دنیا برسونن که دیگر ابرقدرتهایه صنعتی طی چندین دهه به اون جایگاه رسیده بودن!

  • دانیال
    دانیال | ۱۶ مهر ۱۳۹۳

    پس،بقیه نوبلا چی؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی