ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تفاوت واقعی بین دسکتاپ و لپ تاپ های گیمینگ چیست؟

اغلب گیمرها می دانند که پی سی ها با قطعات بزرگ تر همیشه بهتر و سریع تر از مدل های کوچک تر هستند. چیپ های سریع تر، قدرت بیشتری نیاز دارند، گرمای بیشتری تولید می ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۸ مهر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

اغلب گیمرها می دانند که پی سی ها با قطعات بزرگ تر همیشه بهتر و سریع تر از مدل های کوچک تر هستند. چیپ های سریع تر، قدرت بیشتری نیاز دارند، گرمای بیشتری تولید می کنند و ترانزیزستورهای زیادی دارند که مجموع گفته ها، به معنای فضای فیزیکی بیشتر است. بسیار کم هستند افرادی که معتقدند یک لپ تاپ گیمینگ می تواند، پی سی ها با همان محدوده قیمت را پشت سر بگذارد.

اما هنوز گیمرها برای انتخاب مردد اند. لپ تاپ گیمینگ یا دسکتاپ؟ حقیقت این است که لپ تاپ ها کندتر از دسکتاپ ها هستند اما چه مقدار کندتر؟ ما می خواهیم مبلغ زیادی بپردازیم و یک دستگاه فوق العاده قدرتمند بخریم، بنابراین باید بدانیم که قیمت کمتر برابر با توان پردازشی کمتر خواهد بود. از سوی دیگر، لپ تاپ ها هر چقدر هم که سنگین باشند، قابل حمل هستند.

برای خرید معقولانه چه باید کرد؟ چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت و چرا؟ در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر در مورد قطعات سخت افزاری و کارکردشان بدانیم.

توان پردازشگر

intelcorei74770kbox

پردازنده ی کامپیوترهای مدرن، ندرتا باعث محدودیت در توان اجرایی بازی ها می شوند. مکانیک های مهمی مثل موتور فیزیک و هوش مصنوعی روی CPU پردازش می شوند اما حجمی که آن ها روی سخت افزار می گذارند در برابر گرافیک های سه بعدی ناچیز است. اما همچنان، CPU باعث سرعت بخشیدن به تمامی نرم افزارهاست و در موقعیت های کمی اهمیت بالا پیدا می کند. برای مثال در یک بازی استراتژی به نام Civilization V، روی کامپیوتری با پردازنده 2 هسته ای بسیار ضعیف اجرا می شود.

احتمالا انتظار دارید که تفاوتی بزرگ میان CPU در دسکتاپ و لپ تاپ ببینید. اما اشتباه می کنید. پردازنده Core i7 4590 از اینتل، یک قطعه میان رده ی 4 هسته ای برای دسکتاپ محسوب می شود که در تست بنچمارک نرم افزار SiSoft Sandra Processor Arithmetic، امتیاز 80 را دریافت کرده. از سوی دیگر، Core i7 4700HQ یک پردازنده ابتدایی و پایین رده لپ تاپ است که در همین حدود عمل کی کند. همین نرم افزار به 4770K امتیاز 125 و به 4800MQ امتیاز 115 را می دهد.

بنابراین در انتخاب یک گیمر، این موضوع شاید اهمیت فراوانی نداشته باشد اما اگر گیمری هستید که در کنار بازی کردن، به تولید ویدیو و کارهای سنگین تر علاقه دارید، باید به پردازنده های قوی تر فکر کنید.

 

توان گرافیکی

gtx880m

چیپ های گرافیکی به روز، چالشی اساسی برای نوت بوک ها هستند. نیازمند قدرت بیشتری نسبت به پردازنده مرکزی هستند و اگر سیستم خنک کننده مناسبی اطراف شان نباشد، تمامی سیستم به خطر می افتد. به همین خاطر لپ تاپ های گیمینگ عظیم الجثه و سنگین هستند.

مدل جدید چیپ گرافیکی موبایل انویدیا با نام GTX 880M، در بنچمارک 3DMark Fire Strike امتیاز تقریبی 6 هزار را دریافت می کند. 8 برابر بهتر از گرافیک روی برد اینتل با نام HD 4600. اما همان چیپ اولی حتی به گرد پای GTX 780 Ti هم نمی رسد که اغلب امتیاز 9 هزار یا بالاتر را کسب کرده. حتی GTX 770 (که یک پرچم دار نیست) هم با امتیاز 6500، سرتر از 880M قرار می گیرد.

در بازار میان رده ها چطور؟ بگذارید دو مدل ساده تر که خوش قیمت تر هستند را با یکدیگر مقایسه کنیم. GT 650 با امتیاز 2 هزار در تست بنچمارک Fire Strike، از GT 750M با امتیاز 1700 پیشی می گیرید در حالی که کات دوم با حافظه GDDR5 جفت شده (برخی از ورژن های ارزان تر با GDDR3 VRAM یکی شده اند). کارت های گرافیکی دسکتاپ باز هم برنده هستند اما چیپ نوت بوک ها به اندازه ای قدرت دارند که توان اجرای بازی در همان سطح جزئیات، با اندک تفاوت عملکرد را داشته باشند.

 

توان عملی

battlefield4

اعدادی که بنچمارک ها ارائه می دهند قابل اتکا هستند اما همه قصه را برای ما تعریف نمی کنند. عملکرد در بازی های گرافیکی، کلید حل مشکل هستند و وقتی که از لحاظ توان عملی به آن بپردازیم، لپ تاپ ها به طرز شگفت آوری قابل و شایسته جلوه می کنند.

یک Alienware هفده اینچی (که در ادامه در مورد قیمت آن صحبت خواهیم کرد) را در نظر بگیرید. کارت گرافیک GTX 880M این نوت بوک می تواند بتلفیلد 4 را با تنظیمات نهایی و روی رزولوشن 1080پی به طور میانگین روی 44 فریم اجرا کند. بد نیست، گرچه یک دسکتاپ چهارهسته ای با GTX 780Ti به راحتی می تواند 60 فریم در همین تنظیمات ارائه و تجربه به مراتب نرم تری در اختیار کاربر قرار دهد.

اما بگذارید جور دیگری نگاه کنیم، شما بازی های پر گرافیکی مثل بتلفیلد 4 را انجام نمی دهید و تمرکزتان روی عناوینی چون League of Legends است. یک کارت GTX 750M برای لپ تاپ می تواند LoL را با نهایت تنظیمات اجرا کند و حتی فراتر از 60 فریم ارائه دهد در حالی که GTX 880M به شما 130 فریم در همین بازی می دهد. همان GTX 780Ti که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم می تواند حتی 250 فریم را مهیا کند اما آیا اهمیت دارد؟ بنابراین نازل ترین کارتی که اینجا از آن سخن گفتیم هم برای شخصی که فقط LoL بازی می کند کافی است.

به صورت خلاصه، سخت افزاری که شما نیاز دارید، به بازی ای که انجام می دهید بستگی دارد و همین مسئله یاری تان خواهد کرد تا بین لپ تاپ و دسکتاپ انتخاب مناسبی داشته باشید. گیمرهایی که گرافیکی ترین بازی های روز را دنبال می کنند نوت بوک ها را نمی پسندند ولی عده ای دیگر که بازی های ساده را دوست دارند و می خواهند همیشه در دسترشان باشد، لپ تاپ را انتخاب می کنند.

 

گزینه ارتقا

bgapackage

در مورد مسئله ارتقا، لپ تاپ و کیس وجه شباهت زیادی به یکدیگر ندارند. در دسکتاپ، تقریبا هر چیزی قابل جدا شدن و جایگزینی با مورد جدیدتری است. به صورت تئوری، شما می توانید یک کیس را سال ها پیش خریداری کرده باشید و به مرور زمان قطعات را آنقدر تعویض کرده باشید که هیچ شباهتی به روز اولش نداشته باشد.

اما لپ تاپ ها محدودیت بسیاری دارند. اغلب پردازنده هایی دارند که از تکنولوژی بسته بندی BGA استفاده می کنند. در این مدل مهندسی، پردازنده به برد اصلی لحیم شده و قابل جدا شدن نیست. چنین اتفاقی برای اکثر کارت های گرافیکی هم صادق هستند. بعضی از پی سی سازها حتی حافظه رم و درایوهای جانبی را هم لحیم می کنند که چنین موضعی در قبال نوت بوک ها اتخاذ نمی شود و این قسمت ها به راحتی قابل ارتقا هستند.

خریداران نوت بوک باید این راه در نظر داشته باشند که ارتقا معنای خاصی برای آن ها ندارد و سخت افزار سریعا پا به سن می گذارد. GTX 480M سال 2011، چیپ برتری بود اما امروز به سختی می تواند در حد و اندازه GTX 750M که یک سال از عمر آن گذشته ظاهر شود. یک لپ‌تاپ‌گیمر که تا همین 1-2 سال پیش می توانست به راحتی همه بازی ها را اجرا کند، حالا باید کل سیستم اش را دور بریزد و دوباره یک دستگاه جدید بخرد.

 

در ازای پولی که می پردازید چه دریافت می کنید؟

alienware17-519x500

لپ تاپ هایی که برای بازی ساخته شده اند معمولا گران تر از لپ تاپ های معمولی هستند. البته حقیقت محض نیست اما با بررسی بازار متوجه قیمت ها خواهی شد. ابتدا قیمت ها را به دلار مقایسه می کنیم و سپس یک کامپیوتر رده بالا با یک لپ تاپ Razer Blade را به تومان کنار هم می گذاریم.

یک Alienware هفده اینچی با کارت گرافیک 880M بیشتر از 3 هزار دلار قیمت دارد (حدودا 9 الی 11 میلیون تومان). بیایید این مدل را با دسکتاپ Alienware با نام Aurora مقایسه کنیم. کیسی که یک GTX 780 روی آن قرار دارد و قیمت اش 2300 دلار است. به معنای دیگر، خرید دسکتاپ با قدرت پردازشی بیشتر و اجرای بهتر در بازی ها به شما اجازه می دهد 700 دلار در جیب تان بماند. البته خرید یک مانیتور و موس و کیبرد مناسب را هم نباید از یاد برد.

اما Alienware را فراموش کنیم. محصولات عمدتا گران قیمتی هستند و موجودی کمی در بازار ایران دارند. یک کیس مشابه به Aurora، حوالی 1500 دلار قیمت دارد. در واقع با پرداخت نصف قیمت یک لپ تاپ 17 اینچی، کیسی دریافت می کنید که قوی تر هم هست. به هر حال، نباید هزینه های موس، کیبورد و صفحه نمایش را فراموش کرد.

قیمت گذاری ها متفاوت است. بعضی از لپ تاپ ها با کارت 880M با قیمت کمتری نسبت به 17 اینچی Alienware در دسترس هستند، نه در حد هزار دلار، بلکه نهایتا تا 200 الی 300 دلار.

هر چه بالاتر می رویم، این فاصله هم بیشتر می شود. یعنی با 800 دلار می توانید یک دسکتاپ و یک لپ تاپ بخرید که قدرت کیس اندکی بیشتر است. اما اگر 3 هزار دلار ذهن تان را درگیر کرده و می خواهید تا این حد هزینه کنید مطمئن باشید یک کیس 3 هزار دلاری، پایه های زندگی شما را چنان خواهد لرزاند که هیچ لپ تاپ گیمینگ در این محدوده قیمت توان آن را ندارد.

حالا نگاهی می اندازیم به قیمت محصولاتی که در بازار ایران یافت می شوند. لپ تاپ های جدید 17.3 اینچی ریزر با نام Blade Pro، تقریبا 10 میلیون تومان قیمت دارند. با پرداخت 10 میلیون تومان تنها توان پردازشی را نمی خرید. محصولات ریزر، من جمله لپ تاپ هایش، از زیبایی و ظرافت خاصی دارند و با وجود امکانات بالا، تنها 3 کیلوگرم وزن دارند.

با نصف این مبلغ می توانید برای یک گیمر حرفه ای، کیس و مانیتور رده بالا و البته تجهیزات جانبی ریزر را تهیه کنید. البته انتظار نداشته باشید که با 5 میلیون تومان بتوانید یک GTX Titan داشته باشید. اگر به GTX 780Ti قناعت کنید، کیسی خواهید داشت که حداقل تا چند سال پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

 

نتیجه

rzr_blade_v04_cmyk_wbg

دسکتاپ ها سریع تر از لپ تاپ ها هستند. هر دو در زمینه توان پردازشگر تقریبا برابرند اما دسکتاپ ها از امتیاز گرافیک های بسیار بهتری بهره می برند که تنها موضوع حائز اهمیت برای گیمرها در انتخاب سخت افزار مناسب است. علاوه بر این، شما برای یک لپ تاپ گیمینگ بیشتر از خرید یک کیس می پردازید و وقتی هر دو از رده خارج شوند، شاید بتوانید گرافیک بهتری را روی مادربوردتان جایگزین کنید اما آپگرید لپ تاپ گزینه قابل بحثی نیست.

همه صحبت های بالا باعث می شود که فکر کنیم گیمینگ لپ تاپ ها اندکی احمقانه اند اما به یاد داشته باشید، توان پردازشی به بازی ای که شما انجام می دهید وابسته است. هاردکور گیمینگ و نهایت تکنولوژی دیگر دست در دست یکدیگر نیستند. کافی است از گیمرهای حرفه ای که با بازی کردن Dota 2 یا League of Legends زندگی خود را می گذرانند صحبت کنید تا متوجه گفته ها شوید. آنجاست که متوجه اهمیت همراه بودن وسیله کارتان می شوید.

شما در رابطه با این مقایسه چه نظری دارید؟ آیا قدرت بیشتر دسکتاپ آن را به گزینه اول و آخر تبدیل می کند یا ویژگی هایی مثل همراه بودن در لپ تاپ ها، نکات منفی آن را کنار می زند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (54 مورد)
  • m
    m | ۶ آبان ۱۳۹۴

    الان بخوای یه لپ تاب گیمینگ بخری باید شیش هفت میلیون پول بدی ولی میشه با نصف این پول یه سیستمpc قوی جمع کرد با نصف دیگشم یه لپ تاب قوی برای کارای غیر بازی کردن

  • amirbadboy
    amirbadboy | ۲۴ مهر ۱۳۹۴

    من خودم پی سی رو ترجیح مسدم حتی اگر از چند تا متخصص کامپیوتر هم بپرسی میگه بهتون که پی سی صد در صد قدرت پردازشی و.گرافیکی رو بهتون میده که با همون سیستم در لپ تاپ نمیده بهت مثلا با یه مدل سی پی یو لپ تاپ با توربو بوست ۳.۷گیگاهرتز یادبیشتر میده در حالی که پی سی بالای ۴ گیگاهرتز رو بدون توربو بوست میده بهتون این نظر منه ممنونم که حوصله کردین خوندین موفق و موید باشید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی