ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت تلسکوپ سی متری در هاوایی با بودجه ۱.۴ میلیارد دلار آغاز گردید

بعد از سال ها برنامه ریزی، ساخت تلسکوپ سی متری (TMT) در هاوایی آغاز شده است. این تلسکوپ پیشرفته قدرتی بی همتا را برای دانشمندان به ارمغان خواهد آورد (چیزی حدود 10 برابر رزولوشن هابل) ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۱۹ مهر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

بعد از سال ها برنامه ریزی، ساخت تلسکوپ سی متری (TMT) در هاوایی آغاز شده است. این تلسکوپ پیشرفته قدرتی بی همتا را برای دانشمندان به ارمغان خواهد آورد (چیزی حدود 10 برابر رزولوشن هابل) تا ناشناخته های فضا را از زمین نظاره گر باشند. اگر چه در رابطه با محل ساخت آن مخالفت هایی از طرف جوامع مدنی بوده است. این مخالفت ها البته در اکثر پروژه های بزرگ وجود دارد.

همانطور که از اسم این تلسکوپ پیداست سطح بازتاب دهنده ی آن سطحی برابر با 30 متر خواهد داشت. در واقع سطح این تلسکوپ از 492 آینه ی 6 ضلعی تشکیل شده است. این آینه ها می توانند جهت استفاده های مختلف تغییر حالت دهند. شاید بزرگ ترین نو آوری این تلسکوپ هم همین باشد. زیرا می تواند تا حد قابل توجهی جای تلسکوپ های گران قیمت فضایی را بگیرد.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر در مورد این تلسکوپ بدانید.

قابلیت انطباق در TMT از تلسکوپ های twin Keck گرفته شده است. این تلسکوپ سی متری می تواند فوکوس خود را طوری تنظیم کند که تاثیر اتمسفر زمین بر تصاویرش به حداقل برسد. همانطور که می دانید، هوا و همچنین آلاینده ها و ابرها می توانند تاثیر عمیقی بر کیفیت تصاویر تلسکوپ ها داشته باشند. دلیل اصلی فرستادن تلسکوپ هایی مانند هابل (و تلسکوپ جدید جیمز وب) به فضا هم همین امر است.

tmt laser guide star

سیستم انطباق اپتیکی برای استفاده در تلسکوپ TMT بهینه شده است. آینه ها طوری برنامه ریزی شده اند تا به صورت اتوماتیک و یا دستی بتوانند تاثیر اتمسفر را به حداقل برسانند. همانند تلسکوپ های دو قلوی Keck، «سی متری» هم از یک سنسور پیشرفته استفاده می کند تا ابتدا نور دریافتی را بررسی کرده و الگوی به هم ریختگی و انحراف آن را بیابد. به همین دلیل است که در بالای این تلسکوپ یک عدد لیزر فوق العاده قرار گرفته است.

TMT قدرت لازم برای مطالعات طولانی بر روی ماده ی تاریک (Dark matter) ، سیاه چاله های بزرگ و شکل گیری کهکشان را به ستاره شناسان می دهد. همچنین تا آماده شدن تلسکوپ جیمز وب (James Webb) می تواند به ستاره شناسان در مطالعه ی سیاره ها کمک کند.

thirty meter telescope

دانشمندان معتقدند انطباق اپتیکی بر روی «سی متری» به خوبی کار خواهد کرد، حتی با وجود این که تلسکوپ سی متری اندازه ای حدود 9 برابر تلسکوپ های Keck دارد. اگر چه مشکلاتی بر سر راه ساخت این تلسکوپ وجود دارد.

این تلسکوپ قرار است در دامنه ی کوه های آتش فشانی هاوایی ساخته شود. اهالی محلی هاوایی معتقد هستند این کوه های آتش فشانی محلی مقدس محسوب می شوند. افراد معترض به ساخت این تلسکوپ با خراب کردن مسیر و بستن جاده، چندین بار جلوی ساخت و ساز را گرفته اند. اما با این وجود ساخت تلسکوپ طبق برنامه پیش می رود و برای سال  2022 آماده خواهد شد.

تلسکوپ TMT در عرصه ی کیهان شناسی بی رقیب هم نیست. دو تلسکوپ پر قدرت در شیلی در حال ساخت هستند که قطر آینه شان 24 و 39 متر است. هر کدام از این تلسکوپ ها خصوصیت های منحصر به فردی دارند. همه طراحی شده اند تا به سوالات بزرگی پاسخ دهند. سوال هایی آن چنان بزرگ که یافتن پاسخ شان به بیشتر از این ها نیازمند است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • مهرداد
    مهرداد | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

    گوگل خیلی راحت میتونه این مبلغ تامین کنه و بزرگتر از اینارُ بسازه.

  • TROOL
    TROOL | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

    برای سال ۲۰۲۲ آماده خواهد شد.یعنی امید هست در سن 34 سالگیم خبر افتتاحشو تو دیجیاتو بخونم!

    • Farid
      Farid | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

      عباس جان ایشالا موفق باشی

      • TROOL
        TROOL | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

        مرسی
        به امید موفقیت ها بیشتر برای فرید عزیز.

    • LG Forever
      LG Forever | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

      تا اون موقع شک نکن 200 تا دیجیاتو ساخته میشن همه نویسنده هارو به خاطر فتنه میبرن زندان سیاسی :)

  • Lord
    Lord | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

    اینجا کره زمینه یا فضا؟

    الحق که زیبا و بی نقصه

  • steve
    steve | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

    اميدوارم خوب در بياد و خوب باشه راستي در خطاب به عامر:عامر جان كار جديد مبارك دلم برات تنگ ميشه اميدوارم هميشه موفق باشي اگر بعضي موقع ها تونستي يه نظري بده ببخشيد كه نتونستم زير پست خودت بهت تبريك بگم(يه عذر خواهي بايد از همه دوستان بكنم كه تقريبا بي ربط بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی