ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

قصه جاده ابریشم: رقابت کنسولی مایکروسافت و سونی در گذرگاه چین

مایکروسافت چند روز پیش فروش کنسول اکس باکس وان را در چین آغاز کرد. در مدت کوتاهی موفق به فروش 100 هزار نسخه ای در کشوری شد که یک میلیارد و 357 میلیون نفر جمعیت ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ مهر ۱۳۹۳ | ۰۱:۰۰

مایکروسافت چند روز پیش فروش کنسول اکس باکس وان را در چین آغاز کرد. در مدت کوتاهی موفق به فروش 100 هزار نسخه ای در کشوری شد که یک میلیارد و 357 میلیون نفر جمعیت دارد. جمعیت کل کشورهایی که تا به حال اکس باکس وان در آن منتشر شده شاید از مرز 1.5 میلیارد نگذرد اما چرا چین در عین اینکه جمعیت بالایی دارد، به همان اندازه برای مایکروسافت و سونی ارزش ندارد؟

پس از اینکه مدتی پیش، ممنوعیت 14 ساله ی فروش کنسول در چین برداشته شد و دولت وارد کردن تجهیزات الکترونیکی را آزاد کرد، مایکروسافت و سونی در این مسیر پیشگام شدند تا در کشوری که بیشترین جمعیت جهان را دارد پیروز تجارت باشند اما یک مانع بسیار بزرگ وجود دارد.

سونی پس از مشاهده موفقیت مایکروسافت در چین آماده فروش کنسول محبوبش در این کشور می شود اما به گفته منابع معتبر، ژاپنی ها سالانه اجازه فروش 200 هزار واحد از پلی استیشن 4 را دارند (دو برابر میزانی که مایکروسافت در مدت کوتاهی فروخت).

باید در نظر گرفت که کنسول بازی تنها بخش کوچکی از محصولات سونی هستند در حالی که محصولات مصرفی خانگی جایگاهی در خطوط تولید مایکروسافت ندارد. آمریکایی ها در مجموع و تا پایان عمر اکس باکس وان، تنها 5 میلیون واحد از این کنسول را می توانند در چین بفروشند. در واقع تنها 0.36 درصد از کل جمعیت کشور چین شانس این را خواهند داشت که با کنسول مایکروسافت به صورت قانونی بازی کنند؛ احتمالا رقابت سختی در خرید این کنسول شکل خواهد گرفت.

سونی اگر تا 25 سال دیگر به فروش پلی استیشن 4 در چین ادامه دهد، قطعا موفق خواهد شد که مایکروسافت را در این کشور شکست دهد. پس با این حساب سرانگشتی ساده متوجه شدیم از همین حالا تا 25 سال آینده، مایکروسافت پیروز اصلی بازار کنسولی چین خواهد بود.

از سوی دیگر، پس از ممنوعیتی 14 ساله، چینی ها تمایل شدیدی به پی سی و بازی های آنلاین پیدا کرده اند. یکی از نمونه های واضحی که در این زمینه می توان مثال زد، مسابقات The International 2014 بود که دو فینالیست آن، تیم های چینی بودند.

اما به هر صورت و در خوش بینانه ترین حالت، بیشتر از 0.5 درصد مردم چین به کنسول بازی نیاز خواهند داشت. این فناوری از کجا تامین می شود و چگونه؟ پاسخ بسیار ساده است، در حالی که کنسول ها درون کشور چین تولید و سر هم بندی می شوند اما چینی ها با بازار کشورهای اطراف نا آشنا نیستند. مایکروسافت و سونی عرضه کنسول در کشورهای آسیایی را برنامه ریزی و آغاز کرده اند، پس تغذیه بازارهایی چون ایران، چین و دیگر کشورها از این طریق انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • nilz
    nilz | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

    ﻭﺍﻗﻌﺎ ۱۴ ﺳﺎﻝ ﮐﻨﺴﻮﻟﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﭼﯿﻦ ﻧﻤﯿﺸﺪﻩ ؟ ﺩﻟﻢ ﺳﻮﺧﺖ ﻭﺍﺳﺸﻮﻥ :(
    ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﻟﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻭﺍﺳﻪ ﺧﻮﺩﻡ ﻣﯿﺴﻮﺯﻩ ﮐﻪ ﺗﻮﯼ ﮐﺸﻮﺭﻡ ﮐﻨﺴﻮﻝ ﻫﺴﺖ ﻣﻦ ﻧﻤﯿﺘﻮﻧﻢ بخرم

  • دادا
    دادا | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

    مثل چینی ها مثل کوزه گری هست که از کوزه شکسته آب می خوره!!!!

  • سامان
    سامان | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

    اين چه قانونيه؟ " به گفته منابع معتبر، ژاپنی ها سالانه اجازه فروش ۲۰۰ هزار واحد از پلی استیشن ۴ را دارند". يعني چيني ها بخاطر جمعيت محدود ژاپن، قانون محدوديت واردات محصولات ژاپني را وضع كردند يا بخاطر جنگ اسبق چين و ژاپن؟

    دوستان، مرجعي در اين خصوص مي شناسيد؟

  • bahram
    bahram | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

    چینه دیگه.چه میشه گفت
    یه وقت میبینی قطار قطار جنس وارد یه کشور میکنه ولی 14 سال واردات کنسول نداشته...

    • TROOL
      TROOL | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

      اونا مثه ما قاچاق ندارن؟!

      • bahram
        bahram | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

        دارن.ولی نه در حد ما
        قانون دارن نظارت دارن...
        ولی ما چی؟! :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی