ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: Xperia Z3؛ سوار بر اسب تکامل

ژاپنی ها همواره به پشتکار و تلاش شناخته شده اند. مردمانی کوشا که توانستند پس از جنگ جهانی، کشور خود را باز سازی کنند و در زمینه های مختلف تبدیل به قطبی جهانی شوند. نام ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۲۱ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

ژاپنی ها همواره به پشتکار و تلاش شناخته شده اند. مردمانی کوشا که توانستند پس از جنگ جهانی، کشور خود را باز سازی کنند و در زمینه های مختلف تبدیل به قطبی جهانی شوند. نام «سونی» یادگار دوران طلایی ژاپن است. دورانی که در آن مرز های تکنولوژی توسط چشم بادامی ها تعیین می گشت.

امروز شاید دیگر «سونی» آن ابهت قبل را نداشته باشد، اما هنوز آن فرهنگ سخت کوشی و تلاش در بین مدیرانش دیده می شود. سال ها قبل و درست در زمانی که تلفن های هوشمند در حال بلعیدن بازار موبایل بودند، سونی پایبند اریکسون شد و نتوانست چالاکی لازم را در بازار به نمایش بگذارد.

ژاپنی ها خیلی سریع به این نتیجه رسیدند که باید وزنه اضافه را رها کنند؛ آنها به همکاری خود با اریکسون پایان دادند و تصمیم گرفتند بازگشتی رؤیایی را برای خود رقم زنند.

معرفی پرچمداران در بازه های زمانی ۶ ماهه کار سختی است؛ اما سونی تا کنون موفق به انجامش شده. در حالی که دیگر تولید کنندگان بهترین محصول خود را به صورت سالیانه به بازار عرضه می کنند، ژاپنی های با پشتکار همیشگی خود توانسته اند این زمان را به ۶ ماه کاهش دهند. سیاستی که به خوبی عزم جدی سونی برای موفقیت در بازار تلفن های هوشمند را به نمایش می گذارد.

چند هفته پیش و در حاشیه نمایشگاه IFA، اکسپریا Z3 معرفی شد. جدیدترین پرچمدار سونی، نمونه بارزی از فرآیند تکامل در طول زمان است. زد۳ شاید در نگاه اول محصولی تکراری به نظر بیاید، اما در واقعیت نقطه تکاملی در نقشه راه سونی برای خانواده اکسپریا به شمار می رود.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید، تا جدیدترین سامورایی سونی را مورد بررسی قرار دهیم و بیشتر با نقاط ضعف و قوت آن آشنا شویم.

طراحی

موبایل اکسپریا زد ۳ سونی sony xperia z3

اکسپریا زد ۳ اگرچه از همان زبان طراحی نسل های قبلی پیروی می کند، اما به لطف تغییراتی کوچکی که در آن اعمال شده، یکی از خوش دست ترین اعضای خانواده اکسپریا به شمار می رود. طراحی زد ۳ به خوبی بیانگر این موضوع است که سونی انتقادات را در مورد پرچمداران قبلی شنیده و تلاش کرده آنها را در محصول جدیدش برطرف نماید.

موبایل های قبلی این شرکت ژاپنی همگی از حاشیه های بسیار در اطراف نمایشگر خود رنج می بردند؛ حاشیه هایی که نمای جلوی دستگاه را به شدت تحت تاثیر قرار می دادند و باعث می شدند تا از زیبایی محصول کاسته شود.

در زد ۳،  سونی تمام تلاش خود را به کار بسته تا از میزان این حاشیه ها بکاهد. در نتیجه این تلاش، پرچمدار جدید در سمت چپ و راست نمایشگرش حاشیه های بسیار باریکی دارد. این اقدام علاوه بر اینکه به زیبایی های دستگاه افزوده، در کاهش ابعاد آن نیز تاثیر داشته است.

موبایل اکسپریا زد ۳ سونی sony xperia z3

بر خلاف Bezel های کناری، حاشیه های بالا و پایین نمایشگر چندان دستخوش تغییر نشده اند. هرچند در مجموع طول دستگاه ۰.۸ میلیمتر کمتر شده، اما همچنان در مقایسه با رقبا زد ۳ از فضای زیادی در بالا و پایین نمایشگر برخوردار است. خوشبختانه سونی این فضا را بدون استفاده رها نکرده و با ایده گرفتن از HTC، دو اسپیکر را در جلوی دستگاه خود به کار گرفته است.

همانطور که در چند خط بالاتر نیز اشاره کردیم، اکسپریا زد ۳ یکی از خوش دست ترین پرچمداران سونی در طول سالیان اخیر است. مهندسان سونی موفق شده اند وزن این دستگاه را در مقایسه با نسل قبلی، ۱۱ گرم کاهش داه و آن را به ۱۵۲ گرم رسانند. علاوه بر این موضوع، ضخامت زد ۳ نیز هم اکنون به ۷۲ میملیمتر رسیده که نسبت به زد ۲، نزدیک به ۱ میلی متر باریک تر شده است.

موبایل اکسپریا زد ۳ سونی sony xperia z3

سونی در طراحی زد ۳ ترجیح داده به ترکیب تیم برنده دست نزند و از همان شیشه و آلومینیوم دوست داشتنی، بهره ببرد. شیشه و آلومینیومی که هنگام قرار گرفتن در کنار یکدیگر، به خوبی می توانند ظاهر یک موبایل لوکس را تشکیل دهند.

هرچند بدنه شیشه ای جلوه جذابی را به زد ۳ بخشیده، اما معایبی را نیز با خود به همراه آورده است. این بخش از دستگاه به سرعت چربی دست را جذب می کند و با آثار انگشت شما، هر بار طرحی جدید را در پشت زد ۳ به نمایش در می آورد. علاوه بر این موضوع، همواره باید مواظب بود که دستگاه بر روی سطحی خشن کشیده نشود؛ چرا که در این صورت شیشه پشتی به سرعت خط خواهد افتاد.

IMG_7410-w600

بر خلاف گوشه های تیز اکسپریا زد ۲، پرچمدار جدید سونی گوشه هایی با انحنای بیشتر دارد. انحنای به وجود آمده باعث می شود زد ۳ راحت تر در دستان کاربر قرار گیرد و احساس بهتری را منتقل کند. نکته جالب در مورد گوشه های دستگاه، جنسی است که سونی در ساخت آنها به کار برده است.

در حالی که قاب اطراف دستگاه از آلومینیوم ساخته شده، سونی ترجیح داده در گوشه ها از نایلون استفاده کند. با توجه به اینکه گوشه های محصول هنگام افتادن از دست کاربر، نقطه ای به شمار می رود که احتمال آسیب دیدگی آن بسیار است، ژاپنی ها با این ترفند قصد داشته اند تا میزان آسیب وارده به دستگاه را به حداقل رسانند.

موبایل اکسپریا زد ۳ سونی sony xperia z3

اکسپریا زد ۳ همچون سایر پرچمداران سونی در برابر آب و گرد و غبار از خود مقاومت نشان می دهد. این دستگاه با برخورداری از استاندارد IP68 نسبت به مدل های قبلی از مقاومت بیشتری برخوردار است و می تواند به مدت ۳۰ دقیقه بدون هیچ گونه مشکلی در عمق ۱.۵ متری آب قرار بگیرد.

IMG_7442-w600

مقاومت در برابر آب سونی را مجبور کرده تا بر روی پورت های دستگاه پوشش هایی را قرار دهد. سونی سال گذشته موفق شد جک ۳.۵ میلیمتری هدفون را از در پوش بی نیاز نماید، اما مهندسین این شرکت هنوز نتوانسته اند راهکاری را برای پورت microUSB پیدا کنند. این پورت از آن جهت که روزانه جهت شارژ دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد، از اهمیت بالایی برخوردار است و برداشتن درپوش از روی آن می تواند تجربه بهتری را در اختیار کاربر قرار دهد.

IMG_7417-w600

سونی در طول سال های گذشته مقاوت در برابر آب را به امضای خود در محصولاتش تبدیل کرد. در همین راستا بیهوده نیست اگر از این شرکت ژاپنی انتظار داشته باشیم تا در این مسأله نسبت به رقبای دیگرش برتری داشته باشد. اگر فکر می کنید برداشتن درپوش microUSB در یک دستگاه مقاوم در برابر آب، امری محال است، بد نیست اشاره کنیم که HTC در موبایل Desire Eye که چند روز پیش معرفی شد، توانست به این مهم دست یابد.

 

نمایشگر

موبایل اکسپریا زد ۳ سونی sony xperia z3

سونی در جدیدترین پرچمدار خود، از نمایشگر ۵.۲ اینچی با پنل IPS LCD استفاده کرده که رزولوشنی معادل ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد. در این ابعاد تراکم پیکسلی که ما در این صفحه نمایش می بینیم ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ است. شاید در وهله اول و با نگاه به این اعداد به نظر برسد نمایشگر نسبت به Z2 تفاوت چشمگیری ندارد، اما کاملا برخلاف این موضوع صفحه نمایش زد ۳ شما را به خوبی مسحور خود می کند.

با یک مقایسه اجمالی درخواهیم یافت که دمای رنگ ها نسبت به قبل پیشرفت محسوسی کرده. نکته جالب توجه در این است که در پنل جدید مصرف باتری تا حد زیادی کاهش یافته و همین موضوع باعث شده سونی بتواند روشنایی بیشتری به زد ۳ ببخشد.

موبایل اکسپریا زد ۳ سونی sony xperia z3

اما راز پشت این نمایشگر در چیست؟ سونی در تکنولوژی موتور نمایشگر انحصاری خود، یعنی Triluminos که پیشتر در محصولات اکسپریا دیده بودیم، فن آوری جدیدی را اضافه کرده که نام آن را Live Color LED نهاده است. این ویژگی باعث می شود نمایشگر فسفر قرمز و سبز را با LEDهای به رنگ آبی -که سازندگان آن امسال برنده جایزه نوبل شدند- ترکیب کند تا بدین ترتیب دستگاه به تولید نور روشن تر و یکنواخت تر، بدون مصرف انرژی اضافی، بپردازد.

شما با نگاه به نمایشگر اکسپریا زد ۳ پیشرفت را نسبت به گذشته حس خواهید کرد. رنگ ها با شفافیت هرچه تمام تر و همچنین گرمای بسیار خوبی نمایش داده می شود. به جرات می توان گفت کمتر نمایشگری توانسته این حجم از زیبایی و وضوح را از خود به نمایش بگذارد.

کافیست اکسپریا زد ۲ و زد ۳ را در کنار یکدیگر بگذارید و تا تفاوت را حس کنید. سونی به خوبی توانسته قدرت خود را در بهبود نمایشگر نشان دهد. از طرفی به نظر می رسد فاصله بین شیشه محافظ و نمایشگر بسیار کم شده و حین کار کردن با زد ۳ خود را درون محتوای نمایش داده شده حس خواهید کرد.

IMG_7459-w600

سونی با این تکنولوژی توانست رکورد بیشترین روشنایی صفحه نمایش را بشکند. ما شاهد یک نمایشگر با نور 866 نیتی در این محصول هستیم. جهت مقایسه بد نیست بدانید که حداکثر روشنایی محصولاتی همچون ال جی جی۳ و گلکسی اس ۵ هر کدام به ترتیب 570 و 529 نیت است. بنابراین همانطور که انتظار می رفت، بدون هیچ مشکلی توانستیم با سونی اکسپریا زد ۳ در زیر نور مستقیم آفتاب کار کنیم. از طرفی حداقل روشنایی این صفحه نمایش هم عدد ۴ نیت را به ثبت رسانده و بدین ترتیب در تاریکی مطلق هم می توانید بدون اذیت شدن چشم با زد ۳ کار کنید.

در انتها باید اضافه کنیم سونی در نمایشگر اکسپریا زد ۳ ویژگی خاصی را به نام "حالت فوق حساس" قرار داده که با کمک آن، صفحه نمایش دستگاه حتی دستکش هم به دستورات لمسی شما پاسخ می دهد. با توجه به نزدیک بودن فصل سرما این قابلیت، بسیار خوب و مفید به حساب می آید.

 

سخت افزار

IMG_7412-w600

قلب تپنده اکسپریا زد ۳ محصول کوالکام، یعنی اسنپدرگن ۸۰۱ است که یک پردازنده چهار هسته ای Krait 400 با حداکثر ۲.۵ گیگاهرتز توان پردازشی و پردازنده گرافیکی آدرینو ۳۳۰ با توان ۵۷۸ مگا هرتز قدرت به روی آن سوار شده است. مدل چیپ استفاده شده در زد ۳ MSM8974-AC است که در خانواده اسنپدرگن ۸۰۱ پر سرعت ترین آنها محسوب می شود. در واقع این همان پردازنده ای است که در گلکسی اس ۵ به کار رفته و نسبت به نسل قبلی خود قدرتمند تر شده.

با چنین پردازنده قدرتمندی رم بالایی هم انتظار می رود که سونی به خوبی این موضوع را دریافته و ۳ گیگابایت رم در کنار آن قرار داده تا شما با چنین ترکیبی هیچ نگرانی از بابت عملکرد تلفن هوشمند خود نداشته باشید.

benchmark

از اعداد و ارقام که بگذریم این دستگاه با سرعت بالا به دستورات شما پاسخ می دهد و هیچ گونه تاخیری را حس نخواهید کرد. این موضوع نه تنها در رابط کاربری، بلکه در اجرای اپلیکیشن ها و بازی های سنگین مثل Asphalt 8، Fifa 14 و یا Shadow Gun دیده می شود.

اکسپریا زد ۳ دو سیم کارته هم در دو مدل ۱۶ و ۳۲ گیگابایت فضای داخلی عرضه می شود که از این مقدار، به ترتیب چیزی در حدود ۱۲ و ۲۸ گیگابایت آن در دسترس کاربر قرار دارد که می توان تا ۱۲۸ گیگابایت دیگر به وسیله کارت حافظه جانبی microSD به آن اضافه کنید.

از دیگر امکانات سخت افزاری این دستگاه می توان به پشتیبانی از نسل چهارم شبکه مخابراتی، WiFi دو بانده با سرعت انتقال بسیار بالا، بلوتوث ۴.۰ و همچنین چیپ ارتباط از راه نزدیک (NFC) اشاره کرد.

نرم افزار

homelock

اکسپریا زد ۳ تحت آخرین نسخه منتشر شده اندروید ۴.۴.۴ عرضه می شود که لباس آشنای رابط کاربری سونی، Xperia UI را به تن کرده. این رابط کاربری در نسخه های اخیرش ظاهری ساده و مینیمال به خود گرفته و البته به هیچ عنوان به اندروید خالص شباهتی ندارد.

رابط کاربری زد ۳ از نظر ظاهری و کارایی دقیقا همانند تلفن های هوشمند اخیر سری اکسپریا است که در نسخه ۴.۴.۴ امکانات بیشتری به آن اضافه شده. روال باز کردن صفحه قفل، مرتب سازی صفحات خانگی و بخش اپلیکیشن ها کما فی السابق بدون تغییر باقی مانده. همانند دیگر تلفن های هوشمند اندرویدی، به سادگی می توانید به صفحه خانگی خود اپلیکیشن ها و ویجت های دلخواه را اضافه یا حذف کنید.

appdrawer

در صفحه اپلیکیشن ها شما می توانید با سوایپ چپ به راست وارد منوی جستجو، حذف، تغییر ترتیب قرار گرفتن اپ ها و ورود به گوگل پلی و اپ استور سونی شوید.

با سوایپ عمودی منوی نوتیفیکیشن ها و تنظیمات سریع را خواهید دید که پس از باز شدن آن، می توانید با سوایپ چپ و راست بین آنها جابجا شوید. همچنین امکان تغییر آیکن های نمایش داده شده در بخش تنظیمات سریع را با زدن دکمه Edit خواهید داشت.

سونی در سری Z ویژگی بسیار خوبی را اضافه کرده که به وسیله آن شما می توانید با دو بار ضربه زدن به نمایشگر خاموش، آن را روشن کنید و بدین ترتیب دیگر نیازی به فشردن دکمه پاور نخواهید داشت.

playstation

احتمالا در جریان باشید که سونی پیشتر اعلام کرده بود قصد دارد یکپارچگی کامل را در بین محصولاتش ایجاد کند. یکی از ویژگی های نرم افزاری اصلی موجود در این دستگاه، یکپارچگی آن با پلی استیشن ۴ این کمپانی است. اگر شما دارنده این کنسول هستید، باید به شما اطلاع بدهیم که به وسیله اپلیکیشن PlayStation می توانید بازی های خود را مستقیما به روی تلفن همراه هوشمند خود مشاهده کنید.

از دیگر ویژگی های جالب و البته مبهم اکسپریا زد ۳ می توان به "کم کردن سرعت مکالمه" اشاره کرد. ما هم مثل شما تعجب کردیم و در ابتدا هیچ تصوری نسبت به این ویژگی نداشتیم. با فعال کردن گزینه "Slow Talk" صدایی که در حین مکالمه به گوش شما می رسد کاهش سرعت دارد و با کمی کشیدگی بیشتر شنیده می شود. بدین معنی که زد ۳ می تواند سرعت صدای شخصی که با شما مکالمه می کند را کم کرده و بدین وسیله شما صحبت های او را شمرده تر خواهید شنید.

simplehome

اگر دقت کرده باشید، شرکت ها به ایجاد گزینه ای برای استفاده ساده از تلفن همراه هوشمند روی آورده اند و حالتی که عموما "Easy Mode" نام دارد را به محصولات خود اضافه کرده اند. سونی هم از قافله عقب نمانده و در بخش تنظیمات و قسمت Home گزینه ای با نام Simple Home را در کنار Xperia Home قرار داده. با انتخاب گزینه ساده، صفحه خانگی شما متشکل از خانه های ۳ در ۵ شده و برای افرادی که ابتدا به ساکن نمی توانند از رابط کاربری اصلی استفاده کنند، بسیار مفید خواهد بود.

recordscreen

اما سونی پس از عرضه اندروید ۴.۴.۴ برای سری اکسپریا امکان گرفتن اسکرین شات های ویدیویی را فراهم کرد. برای شروع این قابلیت باید دکمه پاور را نگه دارید و در منویی که باز می شود دو گزینه جدید با نام های "Take Screenshot" و "Record Screen" را خواهید دید که با انتخاب مورد دوم می توانید اسکرین شات ویدیویی خود را با دو کیفیت ۱۰۸۰ و ۷۲۰پی ضبط کنید.

call sms

اما همانطور که گفتیم این دستگاه از دو سیم کارت همزمان فعال پشتیبانی می کند. بدین ترتیب که شما دو سیم کارت از نوع نانو سیم در دستگاه قرار می دهید و هر دو را به صورت همزمان در اختیار خواهید داشت. برای برقراری تماس و ارسال پیامک ۲ دکمه سبز رنگ ظاهر می شوند که با انتخاب هر کدام می توانید عملیات مورد نظر را با سیم کارت دلخواه خود به انجام برسانید. همچنین جا دارد اشاره ای به امکان فعال سازی ۲ منشی تلفنی به صورت جداگانه برای هر دو سیم کارت اشاره داشته باشیم. شما می توانید برای ۲ سیم کارت خود ۲ منشی تلفنی قرار دهید تا تماس گیرندگان در صورت عدم دسترسی به شما بتوانند پیغام خود را برای شما ضبط کنند. 

کیفیت صدا و مکالمه

IMG_7464-w600

سونی از پیشگامان صنعت موسیقی محسوب می شود و به همین دلیل، همیشه توجه خاصی به بخش کیفیت صدا داشته است. از قدیم الایام سری های واکمن سونی طرفداران بسیاری داشته و پس از وارد شدن به صنعت تلفن همراه هم این نام را زنده نگاه داشته. در اکسپریا زد ۳ هم ما شاهد یک کیفیت پخش بسیار خوب و واضح هستیم.

به دلیل ضد آب بودن اکسپریا زد ۳، اسپیکرهای دستگاه به بالا و پایین نمایشگر منتقل شده تا در این پوشش هم در مقابل آب مقاوم شود و هم تجربه یک صدای استریو (همانند بوم ساند در اچ تی سی) را به شما ببخشد.

eq

باید بگوییم همانطور که از این کمپانی انتظار می رود، کیفیت صدا در این دستگاه بسیار خوب ارزیابی می شود. ضمن اینکه شما در بخش تنظیمات صدا، به امکاناتی همچون Dynamic Normilizer و  +ClearAudio دسترسی خواهید داشت که به افزایش شدت و کیفیت صدای موزیک یا فیلم در حال پخش کمک بسیاری می کند. همچنین با استفاده از اکولایزر و فیلتر افکت می توانید تجربه موسیقی بسیار دلنشینی را کسب کنید.

به همراه نمونه ای که در اختیار ما قرار گرفته بود، یک هندزفری مدل MH750 هم قرار داشت که بد نیست اشاره ای هم به آن داشته باشیم. این هندزفری از کیفیت پخش بسیار خوب و مطلوبی برخوردار بود و شما تمام فرکانس های باس، میانه و زیر را به خوبی می شنوید.

audio

همانطور که می دانید، هر هندزفری یا هدفونی، صدا را به یک صورت پخش می کند، برخی با باس بیشتر و برخی دیگر با تریبل بالاتر. سونی این موضوع را مد نظر قرار داده و در بخش Headphones چند مدل خاص از هندزفری های خود را انتخاب کرده و در آن قسمت قرار داده. با انتخاب مدل هندزفری خود صدا را به شکل اصلی و با بهترین کیفیت ممکن خواهید شنید.

این موضوع در کیفیت مکالمه هم تاثیر خود را می گذارد و در تماس های صوتی، صدا را با بهترین کیفیت ممکن بدون هیچ گونه نویزی خواهید شنید. آن سوی تماس هم به کمک میکروفون دوم کنسل کردن نویز، صدای شما را بدون هیاهوی آزاردهنده محیط خواهد شنید.

 

دوربین

IMG_7409-w600

رزولوشن دوربین در طی دو پرچمدار قبلی سونی بر روی ۲۰.۷ مگاپیکسل ثابت مانده. این شرکت به درستی دریافته که برای بهبود کیفیت تصاویر راه های دیگری نیز به جز افزایش تعداد مگاپیکسل وجود دارد و در همین راستا تلاش نموده در محصولات اخیر تمرکز خود را بر روی ارتقای دیگر بخش های دوربین قرار دهد.

یکی از ایراداتی که همواره به عکس های ثبت شده توسط موبایل های قبلی سونی وارد می کردیم، بی روح بودن رنگ ها بود. به نظر می رسد که این ایراد در زد ۳ تا حد بسیاری برطرف شده است؛ عکس های این دستگاه همگی از شفافیت مطلوبی بهره می برند و رنگ ها را با شادابی بالایی به ثبت می رسانند.

IMG_7434-w600

به صورت پیش فرض عکس ها در حالت Superior Auto گرفته می شوند. در این حالت نرم افزار به صورت خودکار ایده آل ترین تنظیمات را انتخاب می کند تا عکس شما کیفیت بهتری داشته باشد. متاسفانه در این حالت ماکزیمم رزولوشن تصاویر ۸ مگاپیکسل خواهد بود. این موضوع باعث می شود عکس ها علیرغم اینکه کیفیت مطلوبی دارند، اما از جزییات چندان بالایی برخوردار نباشند.

DSC_0004

اشتباه نکنید، وقتی از نبود جزییات بالا سخن می گوییم، به این معنی نیست که عکس ها در حالت Superior Auto در مقایسه با دیگر تلفن های هوشمند کمبودی دارند. در واقع معیار سنجش میزان جزییات در اینجا، خود اکسپریا زد ۳ است. زد ۳ در حالت Manual از رزولوشن کامل ( ۲۰.۷ مگاپیکسل ) استفاده می کند و از همین حیث قادر است جزییات بسیار بالایی را در تصاویر به ثبت رساند.

نمونه عکس ثبت شده در تاریکی شب
نمونه عکس ثبت شده در تاریکی شب

به لطف ابعاد بزرگ سنسور، پرچمدار سونی در تاریکی شب نیز عملکرد بی نظیری را از خود به نمایش می گذارد. سنسور Z3 علاوه بر ابعاد بزرگی که دارد، می تواند از ISO 12.800 نیز پشتیبانی کرده، که همین موضوع قدر مانور آن را در تاریکی شب، چند برابر می کند. (در واقع زد ۳ اولین موبایلی است که چنین عددی در ISO رسیده است)

نمونه عکس ثبت شده در حالت
نمونه عکس ثبت شده در حالت Superior Auto با رزولوشن ۸ مگاپیکسل - در ابعاد اصلی ببینید
نمونه عکس ثبت شده در حالت j
نمونه عکس ثبت شده در حالت Manual با رزولوشن کامل - در ابعاد اصلی ببینید

قابلیت ثبت تصاویر HDR تنها در حالت Manual فعال می شود، آن هم فقط در شرایطی که کاربر رزولوشن ۸ مگاپیکسل را برای عکس های خود انتخاب کند. در روزگاری که آیفون به صورت اتوماتیک و در تمام حالات قادر است تصاویر HDR را به ثبت رساند، طی کردن چنین فرآیندی در زد ۳، کم سلیقگی سونی را به نمایش می گذارد.

ثبت تصاویر Panorama نیز در زد ۳ چندان تعریفی ندارند. نرم افزار دستگاه بسیار بر روی سرعت حرکت دست حساس است و با سخت گیری های خود، آزادی عمل را از شما می گیرد. علاوه بر این موضوع کیفیت تصویر نهایی نیز چنگی به دل نمی زند. عدم بهم پیوستگی دقیق عکس ها و رزولوشن ۵ مگاپیکسلی در هر یکی از عکس های ثبت شده از جمله عواملی هستند که باعث می شوند کاربر تمایل کمتری برای استفاده از قابلیت Panorama در زد ۳ داشته باشد.

در زمینه فیلمبرداری نیز Z3 قادر است ویدیوهایی با کیفیت 4K را ضبط کند. این دستگاه همچنین به شما این اجازه را می دهد تا ویدیو های Slow-Motion را نیز تولید کنید. ضبط ویدیوهای صحنه آهسته با رزولوشن 720p و سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه صورت می پذیرد.

IMG_7416-w600

زد ۳ بر روی بدنه خود از دکمه فیزیکی شاتر دوربین بهره می برد. این دکمه به خوبی طراحی شده و به لطف عملکرد دو مرحله ای خود به کاربر امکان فوکوس کردن قبل از ثبت عکس را می دهد. همچنین با توجه به اینکه نمایشگر دستگاه هنگامی که زیر آب قرار بگیرد کار نمی کند، این دکمه می تواند راه حلی باشد برای کاربرانی که دوست دارند عکس های متفاوتی را در زیر آب شکار کنند.

DSC_0016

اما از لحاظ نرم افزاری اگر بخواهیم به قابلیت های دوربین زد ۳ بپردازیم، باید بگوییم که سونی همچون همیشه قابلیت های جالبی را در این بخش قرار داده است. از جمله برخی از این ویژگی ها می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

Sound Photo: در این حالت شما می توانید هنگام ثبت عکس صدای پس زمینه محیط را نیز به آن ضمیمه کنید.

Multi Camera: در این حالت دستگاه شما می تواند به دوربین سایر موبایل های اکسپریا وصل شود و ویدیویی ترکیبی را ضبط نماید. بدین گونه شما در نهایت فیلمی خواهید داشت که به صورت همزمان از چند دستگاه و چند زاویه مختلف به ثبت رسیده است.

Timeshift Burst: با فعال کردن این گزینه دوربین قادر است در ۲ ثانیه ۳۰ عکس را به ثبت رساند. نکته مثبت در این حالت عملکرد خودکار دستگاه است. بدین صورت که دوربین همواره قبل از لمس دکمه شاتر توسط کاربر نیز تصاویر را ذخیره می کند. در صورتی که می خواهید هیچ سوژه ای را از دست ندهید، TimeShift می تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

AR Effect : این گزینه صرفا جنبه تفریحی دارد و شاید کمتر مورد استفاده قرار بگیرد. در این حالت دوربین تصاویری همچون دایناسور و یا آدمک های بامزه را در قالب واقعیت افزوده بر روی عکس های شما قرار می دهد.

در نهایت باید گفت اگرچه دوربین سونی هنوز در زمینه نرم افزاری از ضعف هایی برخوردار است، اما کیفیت تصاویرش آن را در میان برترین دوربین های موجود در دنیای تلفن های هوشمند قرار می دهد.

 

باتری

IMG_7437-w600

سرانجام نوبت به جذاب ترین بخش این بررسی می رسد. نتیجه کار آنقدر هیجان زده است که می خواهیم حرف آخر را اول بزنیم: باتری Xperia Z3 بی نظیر است.

زد ۳ در داخل خود از یک باتری ۳۱۰۰ میلی آمپر در ساعتی بهره می برد. اگر بخواهیم این عدد را با باتری زد ۲ مقایسه کنیم، باید بگوییم که پرچمدار جدید 100mAh قدرت کمتری دارد. در آزمایش تست باتری دیجیاتو که شامل اتصال دستگاه به WiFi و پخش ممتد ویدیو می شود، زد ۳ توانست از خود زمانی نزدیک به ۱۳ ساعت را بر جای گذارد. عددی که پیش از این زد ۲ نیز توانسته بود در بررسی دیجیاتو آن را به ثبت رساند.

اما با این اعداد، چرا در اول کار عمر باتری Z3 را بی نظیر خواندیم؟

جادوی سونی در استفاده روزمره از دستگاه، خود را نشان می دهد. جایی که در کمال تعجب زد ۳ تا دو روز کامل شما را همراهی می کند. اینکه مجبور نباشید هر شب دستگاه خود را به شارژ زنید، حس عجیبی است که زد ۳ آن را با خود به همراه می آورد. در واقع سونی موفق شده با کنترل تعداد به روز رسانی های صفحه نمایش، در استفاده روزمره عمر باتری دستگاه خود را افزایش دهد.

ultrastaminamode

علاوه بر موارد ذکر شده، زد ۳ از قابلیتی به نام Ultra Stamina Mode نیز بهره می برد. با فعال کردن این ویژگی، دستگاه اکثر قابلیت های خود را از دست می دهد و جهت صرفه جویی هرچه بیشتر در مصرف باتری، تنها چند اپلیکیشن خاص از جمله تلفن، دوربین، پیامک و … در اختیار کاربر قرار می گیرد.

 

رقبا

زمان آن رسیده اشاره ای هم به رقبای اکسپریا زد ۳ داشته باشیم:

Samsung Galaxy S5
Samsung Galaxy S5
  • صفحه نمایش: ۵.۱ اینچ
  • رزولوشن: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • پردازنده: اگزینس ۵ هشت هسته ای با توان ۱.۹ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: Mali-T628 MP6
  • رم: ۲ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶/۳۲ گیگابایت
  • دوربین: ۱۶ مگاپیکسل
  • باتری: ۲۸۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴
  • قیمت: یک میلیون و ۷۲۵ هزار تومان (آل دیجیتال)
LG G3
LG G3
  • صفحه نمایش: 5.5 اینچ
  • رزولوشن: ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن ۸۰۱ چهار هسته ای با توان ۲.۴۶ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۳۰
  • رم: ۲ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶/۳۲ گیگابایت
  • دوربین: ۱۳ مگاپیکسل
  • باتری: ۳۰۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴
  • قیمت: یک میلیون و ۷۲۵ هزار تومان (آل دیجیتال)
HTC One (M8)
HTC One M8
  • صفحه نمایش: 5 اینچ
  • رزولوشن: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن ۸۰۱ چهار هسته ای با توان ۲.۳ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۳۰
  • رم: ۲ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶/۳۲ گیگابایت
  • دوربین: ۴ مگاپیکسل
  • باتری: ۲۶۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴
  • قیمت: یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان (آل دیجیتال)
iPhone 6 Plus
iPhone 6 Plus
  • صفحه نمایش: ۵.۵ اینچ
  • رزولوشن: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • پردازنده: Apple A8 دو هسته ای با توان ۱.۴ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: PowerVR GX6650
  • رم: یک گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶/۶۵/۱۲۸ گیگابایت
  • دوربین: ۸ مگاپیکسل
  • باتری: ۲۹۱۵ آمپر
  • سیستم عامل: iOS 8
  • قیمت: چهار میلیون تومان (آل دیجیتال) - نسخه ۱۶ گیگابایت

جمع بندی

IMG_7424-w600

کنار هم قرار دادن اعضای خانواده اکسپریا در کنار یکدیگر، به خوبی روندی که زد ۳ برای رسیدن به تکامل طی کرده است را نشان می دهد. آخرین پرچمدار سونی بی شک یکی از بی نقص ترین موبایل های اکسپریا است که در طول سالیان اخیر به بازار عرضه شده. موبایلی که به نظر می رسد می تواند موفقیت های خوبی را در بازار به دست آورد.

زد ۳ با وجود اینکه طراحی جدیدی ندارد، اما باز هم موبایل جذابی به شمار می رود. این دستگاه ضمن برخورداری از نمایشگری با کیفیت خوب، قدرت سخت افزاری بالایی را نیز در خدمت کاربر قرار می دهد. عکس های زد ۳ همگی دارای کیفیت مطلوبی هستند و جزییات بالایی را نیز در خود به نمایش در می آورند.

اما بی شک مهم ترین برگ برنده زد ۳، باتری آن است. پرچمدار سونی را شاید بتوان اولین نماینده تلفن های هوشمند نسل آینده دانست. نسلی که معضل باتری در آن ها باید به حداقل رسد تا کاربر بی دغدغه به انجام کارهایش بپردازد.

مدل دو سیم کارت اکسپریا زد ۳ با قیمت ۲.۴۲۰.۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسد. 

نقاط مثبت :

  • عمر باتری بی نظیر
  • کیفیت ساخت خوب
  • دوربین عالی

نقاط منفی :

  • رابط کاربری کهنه

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (104 مورد)
  • داوود
    داوود | ۱۵ تیر ۱۳۹۴

    من یه چیزی رو نمیفهمم وقتی در حال ترانه پخش کردنه اگه بزاریش زیر آب چی میشه؟؟؟؟؟؟

  • امیر
    امیر | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام.واقعا که این ژاپنی ها چکار می کنند که اینقد صنعتشون مشهوده.
    دمت گرمsony جان با این نام زیبات
    من سونی sp دارم تقریبا یک ساله خریدمش از همه چیش راضیم خداوکیلی.
    موتور براویا اینجین دو داره عجب کیفیتی میده به عکسا و فیلماش
    لازم به ذکر است که این موتور قدرتمند در تلویزون هایش هم موجود است.عکساش هم که حرف نداره فقط یکم وزنش نسبت به گوشی های دیگرش سنگین تره فقط همین
    این سونی اس پی اگر اینکارایی رو داشته باشه این غولی که الان واسش نظر میدم باید چی باشه؟

  • سینا
    سینا | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    آقا یکی به من بدون تعصب بگه خدایی بین این گوشی ها کدومو انتخاب کنم وچرا ؟؟؟
    ملاکم اینه برام حد اقل دوسال بدون دردسر واذیت کار کنه در عین حال لوکس باشه و خوش دست باشه و کارایی های خوبی داشته باشه و سبک باشه و کیفیت ساخت خوبی داشته باشه .....

    iphone 5s
    s5mini
    z3compact
    galaxy ALFA

  • احمدی
    احمدی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    سلام
    من 2 3 روز میشه که این گوشی رو خریدم ولی فارسی نداشت بردم به ی برنامه ریز که برام فارسیشو بریزه
    وقتی کوشیرو دید گفت اندرویدش 4.4.4 هست نمیشه ولی یه کاریش میکنه!!!!!!!!میخواستم بدونم ممکنه به خاطر اندروید 4.4.4 قارسی نگیره؟
    و اینکه وقتی فارسی کرد دیدم اندرویدش به 4.4.2 کاهش داده خواهشا جواب منو بدید ممنون

  • hgfghfjhg
    hgfghfjhg | ۱۳ دی ۱۳۹۳

    :love:

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی