ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا از دوربین DSLR خود کمال بهره را می برید؟

راهنمای استفاده از دوربین DSLR یکی از بهترین چیزهایی است که تا کنون در مورد عکاسی نوشته شده و قطعا باید آن را خواند. اما خیلی از اوقات یا از آن سر در نمی آوریم ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۲۲ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

راهنمای استفاده از دوربین DSLR یکی از بهترین چیزهایی است که تا کنون در مورد عکاسی نوشته شده و قطعا باید آن را خواند. اما خیلی از اوقات یا از آن سر در نمی آوریم و یا این که اصلا حوصله ی خواندنش را نداریم.

چند نفر را می شناسید که وقتی یک دوربین DSLR خریده است رفته باشد و دفترچه ی راهنمایش را خوانده باشد؟

اما اگر می دانستیم که دوربین مان چه خصوصیت هایی دارد و همچنین چه زمانی باید از این خصوصیت ها استفاده کنیم می توانستیم بهترین بهره را از آن ببریم.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با 10 ویژگی (از صد ها ویژگی) دوربین های DSLR آشنا کنیم تا شاید بتوانیم وسوسه تان کنیم که گشتی در بخش تنظیمات دستی دوربین تان بزنید.

اگر دوربین DSLR دارید و یا قصد دارید روزی یکی از آنها را تهیه نمایید ادامه ی مطلب را از دست ندهید.

شخصی سازی اسم عکس

شاید این مسئله چندان چیز مهمی به نظر نرسد، اما باور کنید که مهم است. برند های مختلف هر کدام برای خود نحوه ی نام گذاری متفاوتی دارند. معمولا دوربین های DSLR دارای بخشی هستند که به شما اجازه می دهد تا نام ها را با الگوی خود تعریف کنید.

در عکس زیر می توانید به طور خلاصه با نحوه ی انجام این کار در دوربین های کانن و نیکون آشنا شوید.

Customize File Names

فایده: نام گذاری عکس می تواند به شخصی سازی و همینطور دسته بندی عکس ها کمک کند. برای مثال می توان عکس هایی را که توسط شما و شخص دیگری گرفته شده را با عنوان های متفاوتی ذخیره کرد. به علاوه می توان عکس ها را به توجه به سوژه، تاریخ و یا مکان از یکدیگر جدا کرد.

شخصی سازی در این زمینه در مواقعی که از چند دوربین استفاده می کنید هم بسیار مفید است. بعضی از دوربین ها حتی اجازه ی ساختن فولدر را به کاربران می دهند تا بتوانند هر چه بهتر فایل های خود را دسته بندی کنند.

بازی کردن با افکت های مختلف

از DSLR های مبتدی گرفته تا پیشرفته ترین شان همه از قابلیتی با نام "image effects" بهره می برند. سری EOS کانن دارای 6 حالت مختلف و یک حالت قابل تنظیم است: استاندارد، پرتره، دورنما، طبیعت، دقیق، حالت مونوکروم یا تک رنگ.DSLR های نیکون هم تقریبا همین وضعیت ها را دارند: استاندارد، طبیعت، پررنگ و سرزنده، مونوکروم، پرتره و دورنما یا منظره.  همچنین می توان این حالت های عکاسی را با تغییر در میزان شارپنس، کنتراست قدری تغییر داد و به حالت دلخواه درآورد.

Picture Styles

علاوه بر این موارد قادر خواهید بود افکت ها و استایل های دیگری را از سایت شرکت سازنده ی دوربین تان دانلود کنید. در اینجا می توانید آموزش های کانن و در اینجا آموزش های نیکون را در این رابطه بیابید.

picture Stile

فایده: استایل ها و افکت ها به شما کمک می کنند تا در کمترین زمان ممکن به تنظیمات مورد نظر دست یابید. همچنین به شما کمک می کند تا بتوانید خلاقانه تر عکاسی کنید.

امتیاز دهی به عکس در دوربین

خیلی از دوربین های DSLR امروزی از قابلیت امتیاز دهی بهره می برند. مثلا دوربین 7D کانن می تواند به هر عکس امتیازی از صفر تا پنچ ستاره دهد. این امتیاز دهی در اطلاعات دوربین ثبت می شود و در هنگام ویرایش عکس در نرم افزار هایی مانند Adobe Lightroom و یا مشاهده ی عکس در ویندوز های 7 و 8 و در پنجره ی ویندوز اکسپلورر قابل استفاده است.

Rating photo

فایده: اگر زیاد عکاسی می کنید و از هر سوژه بارها عکس می گیرید، امتیاز دهی به عکس ها به شما کمک فراوانی در کاهش زمان انتخاب عکس نهایی می کند. اما برای این که عکس خوب را پیدا کنید، تنها به نمایشگر کوچک و بعضا بی کیفیت دوربین تان اعتماد نکنید. حتما عکس ها را در نمایشگری بزرگتر ببینید.

قفل کردن تنظیمات فوکوس و نوردهی

همیشه می توان با فشار دادن دکمه ی شاتر تا نیمه، بر روی سوژه فوکوس کرد. در بیشتر دوربین ها می توان فوکوس و نوردهی را به وسیله ی یک دکمه که در پشت دوربین قرار دارد در حالتی خاص قفل کرد. نام این دکمه معمولا AF ON یا AE Lock و یا AE-L است.

he Focus & Exposure Lock Button

فوکوس اتوماتیک خیلی شایع و معمول است. اما اگر با انگشت شست دست راستتان دکمه ی قفل کردن فوکوس را نگه دارید، دروازه ی جدید را به روی خود گشوده اید.

فایده: اگر فاصله ی شما و سوژه ی مورد نظر ثابت است – فرقی نمی کند که هر دو در حرکت باشید یا ساکن – فوکوس قفل شده بسیار کار آمد خواهد بود، زیرا سرعت و دقت عکاسی شما را به نحو چشم گیری افزایش می دهد. وقتی در حال عکاسی از یک شیء متحرک هستید و پشت سر آن راه افتاده اید – شاید هم او به دنبال شماست – فوکوس قفل شده به دادتان می رسد. تنها کاری که لازم است انجام دهید فشار دادن دکمه است (در بعضی از دوربین ها باید آن را نگه داشت)

تراز کردن افق

دوربین های پیشرفته تر دارای تراز هستند و دوربین های مبتدی تر خطوط افقی و عمودی به نام Grid دارند. تراز افق در خیلی از زمینه های عکاسی کارآمد است. وقتی دوربین را روی سه پایه و در زمینی ناهموار استفاده می کنید، Grid می تواند بسیار سودمند باشد. در DSLR های اخیر می توان چه از طریق چشمی و چه از طریق صفحه نمایش از تراز افق استفاده کرد.

Electronic Level

فایده: برای عکاسی از منظره ها و همچنین عکس های پانوراما بسیار مهم است که دوربین را افقی نگه داشته باشید. همچنین عکاسی معماری و عکاسی از سوژه هایی که خطوط افقی و عمومی مشخص دارند کمک گرفتن از Grid را می طلبد.

استفاده از هیستوگرام بعد از گرفتن یک عکس

کنترل نور دهی یکی از معضلات همیشگی عکاسان است. هیستوگرام ابزاری است که به شما نقشه ای از عکس گرفته شده را نشان می دهد و در آن مشخص می کند که کدام مناطق زیادی سیاه و کدام مناطق زیادی سفید هستند. همیشه بعد از گرفتن یک عکس نگاهی به این نمودار بیندازید. این که بتوان هیستوگرام را از طریق خود دوربین مشاهده کرد بسیار کمک بزرگی است.

Histogram

وقتی عکاسی می کنید، هیستوگرام در کنار عکس گرفته شده به نمایش در می آید، مانند عکس بالا. بیشتر دوربین ها این قابلیت را دارند. حتی برخی می توانند هیستوگرام رنگ را هم نمایش دهند. این هیستوگرام درجه ی رنگ های سبز  و قرمز و آبی را نشان می دهد.

فایده: وقتی در محیط هایی با نور شدید و یا نور ضعیف عکاسی می کنید، هیستوگرام می تواند کیفیت واقعی عکس تان را نمایش دهد. در زیر نور آفتاب نمی توان چیز خاصی از صفحه نمایش 3 اینچی دوربین ها فهمید. شما به دنبال عکسی هستید که رنگ هایش طبیعی باشد و رنگ و نور را نمی توان با چشم غیر مسلح تفسیر کرد.

عکاسی پیوسته

عکاسی پیوسته واقعاً امکان فوق العاده ای است. شما به راحتی با نگه داشتن دکمه ی شاتر می توانید بطور پیوسته عکس بگیرید. این شیوه ی عکاسی برای سوژه های متحرک و یا جشن ها و بازی کودکان بسیار مثمر ثمر است.

DSLR های مختلف در این قابلیت متفاوت هستند. برخی دوربین ها قابلیت تنظیم تعداد عکس گرفته شده در ثانیه را دارند. به طور معمول ضعیف ترین دوربین ها هم از 3 عکس در ثانیه پشتیبانی می کنند که برای عکاسی غیر حرفه ای واقعاً فوق العاده است. البته سرعت و فضای در دسترس حافظه هم در این امر موثر است. پس برای دوربین تان یک حافظه ی پر سرعت و البته جادار تهیه کنید.

Continuous Drive Modes

فایده: به طور پیش فرض دوربین ها بر روی تک عکس (Single-shot) تنظیم شده اند. اما به نظر ما بهتر است آن بر روی عکس های پیوسته قرار دهید. زیرا انتخاب یک عکس از میان چندین عکس پشت سر هم، گاهی اوقات نتایج اعجاب آوری دارد.

محدوده ی نور دهی اتوماتیک

این اصطلاح کمی گیج کننده است. در واقع دوربین شما بعد از تهیه ی هر عکس، دو عکس دیگر یکی با نور کم و دیگری با نور زیاد تهیه می کند. نگران نباشید تمام این کارها به صورت اتوماتیک انجام می شود. تنها کافی است دوربین تان را در حالت AEB برای دوربین های کانن و در حالت BKT برای دوربین های نیکون قرار دهید.

Automatic Exposure Bracketing

سنسور های مدرن در نوردهی بسیار عالی عمل می کنند، اما هنوز هم به پای قدرت نوردهی چشم انسان نمی رسند. DSLR ها به شما اجازه می دهند تا با تعیین محدوده ی نوردهی بتوانید مقدار نوری را که وارد دوربین می شود کنترل کنید.

شما می توانید یکی از سه عکس تهیه شده را که احساس می کنید نور بهتری دارد انتخاب کنید. اگر هم از نتیجه راضی نبودید، محدوده ی نور دهی را تغییر دهید. راه های بسیار مناسبی هم هست که می توانید سه عکس تهیه شده را با هم ترکیب کنید و یک عکس HDR واقعی بسازید.

فایده: برای کسانی که تازه عکاسی را آغاز کرده اند AEB یک موهبت الهی محسوب می شود. زیرا این شیوه ی عکاسی حاشیه اطمینان را بالا می برد. این گونه دیگر حسرت عکس های کم نور و پر نور را نخواهید خورد. به علاوه با استفاده از سه عکس گرفته شده و البته جادوی فتوشاپ می توان عکس های HDR فوق العاده گرفت.

Automatic Exposure Bracketing

تراز سفیدی (White Balance)

وقتی به یک جسم در نور های مختلف نگاه می کنیم، چشم ما به طور خودکار نور را تنظیم می کند. فرقی نمی کند که در زیر نور آفتاب، هوای ابری و یا در اتاق باشیم، چشم ما همیشه تخم مرغ را سفید می بیند. دوربین های دیجیتال که مخلوق انسان هستند بسیار از چشم انسان که مخلوق خالق هستی هستند ضعیف ترند. این دوربین ها به اندکی کمک نیاز دارند تا بتوانند رنگ های طبیعی یک سوژه را تولید کنند.

white balance

فایده: تراز سفیدی یک خصوصیت مهم در هر دوربینی است. این ویژگی رنگ ها را در عکس بررسی کرده و سعی در تولید رنگ طبیعی سوژه دارد. آشنایی با حالت های مختلف این بخش کمک زیادی به تهیه عکس هایی با رنگ طبیعی می کند. دوربین ها به صورت پیش فرض بر روی حالت اتوماتیک (AWB) تنظیم شده اند. در زیر می توانید تفاوت را در عکسی که در دو حالت مختلف گرفته شده مشاهده کنید. فلوئورسنت در محیط هایی با نور سفید می تواند عکس هایی زنده تر تولید کند.

dslr settings

در کنار این ها بیشتر دوربین ها به شما این اجازه را می دهند تا تراز سفیدی را به طور دستی تنظیم کنید. این کار بسیار ساده محسوب می شود.

کافی است با تغییر تراز سفیدی از کاغذی سفید رنگ در شرایط مورد نظر عکس بگیرید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به بخش تراز سفیدی در سایت کانن و نیکون مراجعه کنید.

خاموش شدن خودکار

این امکان تقریبا در تمام دوربین های دیجیتال موجود یافت می شود. دوربین ها برای این که باتری بیهوده مصرف نشود بعد از مدت زمانی بلا استفاده بودن خاموش می شوند. دوربین های پیشرفته تر به شما این اجازه را می دهند که این امکان را حذف کنید و یا زمان آن را تنظیم کنید. برای این که دوربین تان دوباره روشن شود فقط کافی است دکمه ی شاتر را فشار دهید.

فایده: ذخیره باتری در حالی که تنها با فشار یک دکمه دوباره آماده به کار می شود.

از قلم افتاده ها

شما شاید با تمام ویژگی هایی که در این مقاله بررسی کردیم آشنا باشید. اگر با قابلیت هایی آشنا هستید که مهم تر از ده ویژگی بالا هستند، حتما ما و دوستان تان را بی نصیب نگذارید. بسیاری معتقدند نحوه ی استفاده از فلش یکی از مهم ترین قابلیت هاست. عده ای هم فاصله ی کانونی را حیاتی می دانند. شما چه فکر می کنید؟ نظرات تان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • ایمان
    ایمان | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

    قشنگه؟؟

  • fatemeh
    fatemeh | ۲۱ آبان ۱۳۹۴

    سلام من دوربین d5200 نیکون دارم خیلی خوبه کیفیتش عالیه قیمتش در برابر کنون 700d کمتره با اینکه ویزگی هاشون تقریبا شبیه به همه.
    البته اینم بگم که من قبلا فکرشم نمیکردم که کار کردن با دوربین های dslrتا این حد سخت باشه.

  • mohamad
    mohamad | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    دوستان من دوربین canon D 550 دارم میخواستم ازتون بپرسم کسی برنامه ای برای ادیت عکسای دیجیتال میتونه بهم معرفی کنه

  • عادل
    عادل | ۲۳ مهر ۱۳۹۳

    لطفا اصلاح کنید : در قسمت افکتهای تصویر، معنی neutral خنثی هست نه طبیعت.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی