ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به چرخه تکامل گلکسی نوت سامسونگ

در روزهای جاری مرز بین تبلت های با سایز کوچک، فبلت ها و تلفن های هوشمند رده بالا بسیار ناچیز تر از هر زمان دیگری شده و دورانی که موارد یاد شده سه دسته بندی ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۳ مهر ۱۳۹۳ | ۲۳:۲۵

در روزهای جاری مرز بین تبلت های با سایز کوچک، فبلت ها و تلفن های هوشمند رده بالا بسیار ناچیز تر از هر زمان دیگری شده و دورانی که موارد یاد شده سه دسته بندی کاملاً مجزا محسوب می شدند به سر آمده است.

نکته در اینجاست دست های ما انسان ها دارای اندازه ی ثابتی بوده و نه بزرگتر و نه کوچکتر شده اند ولی با این وجود شاهد این هستیم که بسیاری از پرچمداران برندهای گوناگون پای خود را بر روی گلیم فبلت ها دراز کرده اند.

از سوی دیگر شرکتی که فبلت ها را به عموم معرفی کرد یعنی سامسونگ و خانواده ی گلکسی نوت که محصولاتش در این زمینه محسوب می شوند، کماکان پیشتاز هستند و به ظاهر ذره ای حاضر نخواهند بود قلمروی خودشان را با کس دیگری تقسیم نمایند.

در حدود یک ماه پیش شاهد معرفی گلکسی نوت ۴ آخرین عضو از خانواده ی فبلت های سامسونگ بودیم و امروز به صورت همزمان در تهران و دوبی این محصول رونمایی گشت. سری گلکسی نوت در حال حاضر یکی از محبوب ترین های بازار به حساب می آیند و برای رسیدن به جایگاه فعلیشان از چالش های زیادی گذر کرده اند از همین رو بر آن شدیم تا مروری داشته باشیم بر تاریخچه ی این خانواده از محصولات سامسونگ و چرخه ی تکامل آنها.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Samsung Galaxy Note: پدر خوانده از راه می رسد

Samsung-GALAXY-Note

در بسیاری مواقع اولین ها در یک عرصه ی به خصوص درک نمی شوند یا زمان لازم است تا ارزش وجودیشان توسط عموم فهمیده شود. اگر به سال ۲۰۱۱ بازگردیم، دسته بندی فبلت ها برای بار نخست تعریف می گشت و شامل یک تلفن هوشمند نسبتاً قوی اندرویدی بود که یک قلم نیز آن را همراهی می کرد.

موبایل یاد شده اولین محصولی بود که صفحه نمایشی بسیار بزرگ در ابعاد ۵.۳ اینچ از نوع Super AMOLED با رزلوشن ۸۰۰ در ۱۲۸۰ پیکسل داشت. تراکم پیکسلی نمایشگر مذکور به ۲۸۵ppi می رسید که در دوران خود بسیار قابل توجه بود.

بنیانگذار خانواده ی گلکسی نوت به یک پردازنده ی دو هسته ای Exynos 4 با سرعت پردازش ۱.۴ گیگاهرتز و یک گیگابایت حافظه ی رم مجهز بود (این مدل در برخی از بازارها با چیپست ۱.۵ گیگاهرتزی اسنپدراگون S3 نیز عرضه گردید). باتری ۲۵۰۰ میلی آمپری که قابل تعویض نیز بود از دیگر مشخصه های اولین نوت به حساب می آمد.

البته اولین تلاش سامسونگ در ارائه ی فبلت ها بی نقص نبود، تلفن هوشمند مورد بحث از نظر دوربین ضعف های قابل توجهی داشت و برخی در مورد کیفیت تماس های تلفنی با آن نیز گلایه هایی را بیان می کردند. نباید از یاد برد که برند کره ای هدفش از ارائه ی این محصول یک آزمون و خطا و محک زدن بازار بود از همین رو آنها سعی نکرده بودند تا بهترین خودشان را ارائه نمایند.

از همه ی موارد بالا که بگذریم گلکسی نوت سامسونگ تا حد زیادی به خاطر ابعادش نیز مورد تمسخر قرار گرفت، تلفن های هوشمند با اندازه و ظاهر نوت در سال ۲۰۱۱ اصلاً موضوع پذیرفته ای به حساب نمی آمدند.

غول تکنولوژی کره ای به سختی توانست ۱۰ میلیون عدد از اولین فبلتش را ظرف مدت یکسال در سراسر جهان به فروش برساند ولی همین فروش برای سامسونگ امیدوار کننده بود و سبب شد آنها از راهی که آغازگرش بودند دست نکشند.

Samsung Galaxy Note II: هرگز یک تیم برنده را تغییر ندهید

Samsung-GALAXY-Note-II

بعد از دستاوردهای اولین گلکسی نوت سامسونگ به سادگی قانع شد لازم است جانشینی بهتر و در خور را برای آن تولید نماید. گلکسی نوت ۲ از هر نظر نسبت به مدل قبلیش پیشرفت داشت. در طراحی به جد می توان گفت این موبایل از دیگر پرچمدار موفق کمپانی تولید کننده اش در سال ۲۰۱۲ یعنی گلکسی S III الهام گرفته بود و از نظر سخت افزاری قدرتش به جایی رسیده بود که می توانست توجه هر فردی را به خود جلب نماید.

تلفن یاد شده به یک صفحه نمایش Super AMOLED با ابعاد ۵.۵ اینچ مجهز شده بود و رزلوشنی برابر با ۷۲۰ در ۱۰۸۰ پیکلسل داشت که سبب دستیابی به تراکم پیکسلی ۲۶۵ppi می شد. بر روی این محصول یک پردازنده ی ۱.۶ گیگاهرتزی چهار هسته ای Exynos 4412 با سرعت پردازشی ۱.۶ گیگاهرتز در کنار ۲ گیگابایت رم به کار گرفته شده بود و برای اینکه انرژی چنین ابزار قدرتمندی در حین انجام مولتی تسک تامین شود سامسونگ از باتری ۳۱۰۰ میلی آمپری استفاده می برد.

این شرکت سعی کرده بود نقاطی که در اولین نوت کامل به نظر می رسیدند را بازهم تقویت نماید و البته ضعف های قبلی را تا جای ممکن برطرف کند. قلم S Pen نسبت به نسل اولش در این نسخه از گلکسی نوت موسوم به نوت ۲ به مراتب بهبود یافته بود، دوربین به شکل قابل توجهی تقویت شده بود و دیگر ضعفی در برقراری و مدیریت تماس ها دیده نمی شد.

نوت ۲ جانشینی شایسته برای نسل پیشین خودش محسوب می گشت.

Samsung Galaxy Note 3: چرم مصنوعی، اما قابلیت های واقعی

Samsung-Galaxy-Note-3

حتی طبق استانداردهای امروز، گلکسی نوت ۳ سامسونگ که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، جزو قدرتمندترین دستگاه ها به شمار می رسد. در سال گذشته کره ای ها یک زبان طراحی جدید را همراه با این محصول معرفی کردند: استفاده از چرم مصنوعی در پشت دستگاه که در نوع خود اولین تجربه سامسونگ در این نوع طراحی محسوب می شود. گلکسی نوت ۳ همانند جد خود، در دو نسخه LTE و 3G معرفی گشت که مدل اول با پردازنده چهار هسته ای ۲.۳ گیگاهرتزی شرکت کوالکام (اسنپدرگن ۸۰۰ SoC) و دیگری، با پردازنده هشت هسته ای انحصاری سامسونگ، Exynos 5 Octa با سرعت ۱.۹ گیگاهرتز به بازار عرضه شد.

مجددا فبلت پرچمدار سامسونگ نسبت به قبل بزرگتر شد و حال به صفحه نمایش ۵.۷ اینچی با پنل Super AMOLED و برای نخستین بار در سری گلکسی نوت، دارای رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ و تراکم پیکسلی ۳۸۶ پیکسل در هر اینچ بود. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی پشت آن می تواند به صورت 4K فیلم برداری کند که سامسونگ برای نخستین بار این فن آوری را در همین دستگاه به کار برد.

یکی دیگر از ویژگی های اصلی گلکسی نوت ۳ در مقدار رم آن است: سامسونگ همانند نام این دستگاه، ۳ گیگابایت رم در آن تعبیه کرد و به همین دلیل، گلکسی نوت ۳ به خوبی در رده بهترین های دسته بندی خود قرار گرفت و عملیات چند وظیفگی و اجرای اپلیکیشن ها را بدون هیچ مشکلی به انجام می رساند.

رابط کاربری محبوب سامسونگ، TouchWiz نسبت به قبل بهتر شده بود و این موضوع در عملکرد قلم S Pen هم تاثیر بسیار خوبی گذاشته بود.

Samsung Galaxy Note 3 Neo: تجربه گلکسی نوت برای عموم

Samsung-Galaxy-Note-3-Neo

در اوایل سال ۲۰۱۴ سامسونگ نسخه ارزان تر و کمی ضعیف تر فبلت پرچمدار خود را با نام گلکسی نوت ۳ نئو عرضه کرد. این محصول برای کاهش قیمت می بایست از چند جهت نسبت به نسخه اصلی ضعیف تر می شد که اولین آنها، صفحه نمایش به ۵.۵ اینچ با پنل Super AMOLED کاهش یافت و همچنین رزولوشن و تراکم پیکسلی هم به ۱۲۸۰ در ۷۲۰ و ۲۶۷ پیکسل در هر اینچ تنزل کرد.

پردازنده شش هسته ای سامسونگ یعنی Exynos 5 Hexa SoC با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتزی قلب تپنده این محصول است و ۲ گیگابایت رم هم آن را همراهی می کند. برای کاهش هزینه ها، دوربین گلکسی نوت ۳ نئو هم نسبت به قبل ضعیف تر شده و به از ۱۳ به ۸ مگاپیکسل رسیده است. با وجود کاهش ۱۰۰ میلی آمپری، باتری گلکسی نوت ۳ نئو در برابر نسخه اصلی هیچ کم و کاستی نداشت و پا به پای دستگاه اصلی دوام آورد.

باید گفت گلکسی نوت ۳ نئو از نظر سخت افزاری بیشتر به نسخه دوم این سری محصولات شباهت دارد اما در بخش طراحی چنین نیست. ما همان ظاهر کلی پرچمدار را در این مدل می بینیم و همانند نسخه اصلی از زبان طراحی جدید سامسونگ و جنس چرم مصنوعی بهره می برد. با وجود اینکه سامسونگ قصد داشت گلکسی نوت ۳ نئو را به عنوان نسخه مقرون به صرفه نوت ۳ اصلی عرضه کند، ولی با این حال هنوز از قیمت بالایی برخوردار است.

Samsung Galaxy Note 4: سنگ بنای جدید فبلت

Samsung-Galaxy-Note-4

جدیدترین فبلت پرچمدار سامسونگ، یعنی گلکسی نوت ۴ کمی بیش از یک ماه پیش رونمایی شد. با وجود اینکه اکثر قابلیت های کلیدی این محصول انحصاری نیستند، ولی باز هم سامسونگ فبلتی را معرفی کرد که برای اولین بار در تمام دنیا عرضه می شود. فبلت پرچمدار این شرکت از یک صفحه نمایش بسیار شفاف ۵.۷ اینچی با رزولوشن QHD و کمربندی فلزی برخوردار است و به نظر می رسد یکی از موفق ترین محصولات کره ای ها خواهد بود.

در بخش سخت افزار سامسونگ نهایت تلاش خود را کرده تا محصولی بدون رقیب عرضه کند. همانطور که گفتیم گلکسی نوت ۴ اولین محصولی از سامسونگ است که در تمام کشورها عرضه می شود. طبق عادت سامسونگ، فبلت جدید در دو نسخه با ۲ پردازنده مختلف عرضه می شود: نسخه اول پردازنده چهار هسته ای اسنپدرگن ۸۰۵ SoC با توان پردازشی ۲.۷ گیگاهرتزی و دیگری، چیپ انحصاری سامسونگ، Exynos 5433 با پردازشگر هشت هسته ای و توان پردازشی ۱.۹ گیگاهرتز.

سامسونگ ترجیح داد مقدار رم را تغییر ندهد و همانند نوت ۳، فبلت جدید را هم با ۳ گیگابایت رم عرضه کند و این یعنی شما همچنان شاهد بهترین عملکرد در چند وظیفگی و انجام دستورات خود خواهید بود. آنچه که مشخص است، سامسونگ توانسته همانند گذشته، یک استاندارد جدید را در دنیای فبلت ها ایجاد کند.

Samsung Galaxy Note Edge: تلاش برای متفاوت شدن

Samsung-Galaxy-Note-Edge

برای اولین بار و در سال جاری سامسونگ به صورت همزمان دو عضو جدید از خانواده ی گلکسی نوت را معرفی نمود. در اصل  گلکسی نوت ۴ که همگان انتظارش را می کشیدند اینبار تنها نبود و شانه به شانه ی آن محصول دیگری ارائه گشت تحت عنوان گلکسی نوت اج که بر لبه ی آن نیز یک نمایشگر تعبیه گشته بود.

اما اگر از ظاهر متفاوت نمایشگر و اندازه ی ۵.۶ اینچی آن بگذریم نوت اج از لحاظ سخت افزاری تفاوتی با نوت ۴ نداشت و این شرایط در مورد طراحی دو محصول یاد شده نیز صادق بود.

کارشناسان بر این باور هستند تلفن هوشمند مورد بحث آغازگر یک آزمون خطای دیگر توسط سامسونگ است، رهبران برنده کره ای مانند روزگار ابتدایی فبلت ها می خواهند با ایجاد تفاوت هایی در طراحی تلفن های هوشمندشان واکنش ها را بسنجد و مجالی برای دگرگون کردن بازار بیابند.

هنوز بسیار زود است که بخواهیم در مورد برنامه های سامسونگ در سال ۲۰۱۵ گمانه زنی کنیم ولی اینکه شرکت مذکور این جسارت را کماکان داراست تا مرزهای تعریف شده را بشکند و ابداعاتی جدید ارائه نماید جای تحسین دارد.

لبه ی نمایشگر نوت اج از نظر ظاهری آن را متفاوت می نماید و امکاناتی جدید را با خود به همراه می آورد ولی واکنش بازار در مورد آن کماکان نامشخص است. شاید این فبلت سایر محصولات همتایش را باز تعریف کند و شاید برای همیشه به فراموشی سپرده شود. باید منتظر ماند و دید خانواده ی گلکسی نوت در آینده چه سرنوشتی خواهند داشت، آیا به یگانه محصول بازار بدل خواهند گشت و یا روزی از آن ها با عنوان یک خاطره ی خوش یاد می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (56 مورد)
  • homan mi
    homan mi | ۲۴ مهر ۱۳۹۳

    همیشه از سری نوت سامسونگ خوشم اومده واقعا میشه گفت بسیار کامل هستن

  • جابر
    جابر | ۲۴ مهر ۱۳۹۳

    به خاطر یک خبر نظریه مزخرف داروینی را تو عکستون گذاشتید و خلقت انسان را زیر سوال میبیرید عکس را عوض کنید وگرنه براتون گزارش فیلتر رد میکنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی