ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

نگاهی به ۱۰ تلفن همراه هوشمند ۱۰ سال پیش

دنیای تکنولوژی بی رحمانه در حال پیشرفت است و کسی نمی داند در ۱۰ سال آینده چه اتفاقاتی در این حوزه رخ خواهد داد. همانطور که در ۱۰ سال گذشته کسی نمی توانست حال و ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۲۳ مهر ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

دنیای تکنولوژی بی رحمانه در حال پیشرفت است و کسی نمی داند در ۱۰ سال آینده چه اتفاقاتی در این حوزه رخ خواهد داد. همانطور که در ۱۰ سال گذشته کسی نمی توانست حال و روز امروز را تصور کند. در سالیان گذشته تعریف تلفن های هوشمند با امروز بسیار متفاوت بود و تلفن های هوشمند آن زمان با مقایسه با امروز بسیار خنده دار و حتی مضحک به نظر می رسند.

در سال ۲۰۰۴ ما پلتفرم هایی به اسامی iOS یا اندروید نداشتیم، دو سیستم عامل مطرحی که بیشترین سهم بازار تلفن های هوشمند را به تصرف خود در آورده اند. در آن زمان ما ویندوز فون را هم نداشتیم و مایکروسافت به لطف ویندوز موبایل بازیگر اصلی و یکه تاز صنعت تلفن های هوشمند بود. در کنار این شرکت، ما پالم، بلک بری و البته، نوکیا و ارتش سیمبیانش را در آن زمان جزو برترین های بازار می دانستیم.

در این مطلب قصد داریم به گذشته سفر کنیم و نگاهی به ۱۰ تلفن هوشمند آن زمان داشته باشیم.

با دیجیاتو همراه باشید.

BenQ P50

1

یا و خاطره BenQ، کمپانی تایوانی به خیر که با مانیتورهای LCD و دوربین های دیجیتالی خود بسیار معروف شده بود و در زمانی هم اقدام به تولید تلفن های هوشمند کرد. در میانه سال ۲۰۰۴ بنکیو P50 را با سیستم عامل ویندوز موبایل ۲۰۰۳ SE عرضه کرد. این دستگاه یک کیبورد QWERTY سخت افزاری داشت و نمایشگر ۲.۸ اینچی آن هم لمسی از نوع مقاومتی بود که ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل رزولوشن داشت. از دیگر مشخصات سخت افزاری این دستگاه می توان به دوربین ۱.۳ مگاپیکسلی، پردازنده ۴۱۶ مگاهرتزی اینتل PXA270، رم ۶۴ مگابایتی و همچنین ۶۴ مگابایت فضای داخلی اشاره کرد. همراه با پی۵۰ یک قلم استایلوس هم عرضه شده بود که در آن زمان یکی از مشخصه های تلفن های هوشمند بود.

BlackBerry 7730 / 7750 / 7780

2

سری ۷۷ بلک بری جزو اولین تلفن های هوشمندی بودند که نمایشگری رنگی داشتند. این سه محصول یک نمایشگر ۳ اینچی با رزولوشن ۲۴۰ در ۲۴۰ پیکسلی داشتند که برای شبکه های مخابراتی مختلفی عرضه شدند. اگر می توانید باور کنید باید بگوییم این سه دستگاه تنها ۲ مگابایت رم داشتند.

HP iPAQ h6300

3

در سال ۲۰۰۲ اچ پی کمپانی Compaq -که دارنده برند iPAQ بود- را خریداری کرد. در طی همان سال ها این کمپانی تلفن های هوشمند HP iPAQ را به بازار عرضه کرد. سری h6000 این برند در سال ۲۰۰۴ با ویندوز موبایل ۲۰۰۳ برای پاکت پی سی را معرفی کرد که شامل مدل های h6310, h6315, h6320, h6325, h6340, h6345, h6360, و h6365 بودند. این موبایل های هوشمند نمایشگر ۳.۵ اینچی با رزولوشن ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل داشت و از فن آوری هایی مثل وای فای، دوربین VGA و کیبورد جدا شدنی سخت افزاری QWERTY بهره می برد. قلب تپنده این محصول از نوع TI OMAP 1510 بود که ۱۶۶ مگاهرتز سرعت داشت.

HTC Typhoon

4

اچ تی سی تیفون هیچگاه نتوانست با برند خودش به فروش برسد، چرا که در سل ۲۰۰۴ این کمپانی تایوانی اقدام به ساخت تلفن همراه برای دیگر شرکت ها می کرد. از جمله آنها می توان به مواردی همچون T-Mobile SDA, i-mate SP3, Orange SPV C500, Qtek 8010, Audiovox SMT5600 یا Dopod 565 اشاره کرد. اچ تی سی تیفون تحت ویندوز موبایل ۲۰۰۳ SE اجرا می شد و یک نمایشگر ۲.۲ اینچی با رزولوشن ۱۷۶ در ۲۲۰ پیکسل، پردازنده ۲۰۰ مگاهرتزی TI OMAP و یک دوربین VGA داشت. این دستگاه با ابعاد ۱۰۸ در ۴۶ در ۱۷ میلیمتر و وزن ۱۰۰ گرم یکی از سبک ترین و کوچک ترین تلفن های هوشمند مبتنی بر ویندوز موبایل آن زمان بود.

Motorola A1000

5

در اواخر سال ۲۰۰۴ موتورولا اولین تلفن هوشمند خود که با شبکه نسل سوم مخابراتی سازگار بود را با نام A1000 عرضه کرد. سیستم عامل این دستگاه سیمبیان UIQ بود و یک نمایشگر لمسی مقاومتی ۲.۹ اینچی با رزولوشن ۲۰۸ در ۳۲۰ پیکسلی داشت. از مشخصه های مطرح این تلفن همراه هوشمند دوربین اصلی ۱.۲ مگاپیکسلی و دوربین دوم VGA و همچنین پشتیبانی از کارت حافظه جانبی MicroSD بود.

Nokia 6630

6

سال ۲۰۰۴ یکی از بهترین سالهای نوکیا بود و ۶۶۳۰ از برترین تلفن های هوشمند آن زمان شناخته شد. سیستم عامل آن نسل دوم سیمبیان سری ۶۰ بود و ۶۶۳۰ به عنوان اولین دستگاه سازگار با نسل سوم شبکه مخابراتی دارای پردازنده ۲۲۰ مگاهرتزی Ti OMAP و دوربین اصلی ۱.۳ مگاپیکسلی بود که در دوران خود یکی از برترین تلفن های همراه به حساب می آمد.

Nokia 9500 Comminicator

7

نوکیا ۹۵۰۰ بعد از مدل های ۹۰۰۰، ۹۱۱۰ و ۹۲۱۰، چهارمین تلفن هوشمند افسانه ای این شرکت بود که از سری Communicator عرضه شد. این محصول باز و بسته شونده، از سیستم عامل سیمبیان بهره می برد که در قسمت باز شونده یک نمایشگر اضافه داشت. این صفحه نمایش ۴.۵ اینچ و رزولوشن آن ۶۴۰ در ۲۰۰ پیکسل بود. با یک کیبورد کامل QWERTY شما بدون هیچ مشکلی می توانستید به سادگی اقدام به تایپ کنید. مدل ۹۵۰۰ سری Communicator اولین دستگاهی بود که با وجود عدم امکان استفاده از نسل سوم مخابراتی، از فن آوری وای فای پشتیبانی می کرد.

Palm Treo 650

8

مدل Treo 650 شرکت پالم، یکی از موفق ترین محصولات این شرکت در میانه دهه ۲۰۰۰ بود که فروش ان از اواخر سال ۲۰۰۴ آغاز و تا سال ۲۰۰۸ هم ادامه یافت. این موبایل هوشمند تحت سیستم عامل انحصاری شرکت پالم -که با نام Palm OS شناخته می شد- عرصه گشت و پردازنده ایی از نوع Intel PXA270 با سرعت ۳۱۲ مگاهرتز داشت. در آن زمان یکی از برترین نمایشگرهای ۲.۷ اینچی را دارا بود که رزولوشنی معادل ۳۲۰ در ۳۲۰ پیکسلی داشت.

Sony Ericsson P910

9

یکی از نام آشناترین تلفن های هوشمند پیشرفته آن زمان ها P910 سونی اریکسون بود که از پیشرفته ترین موبایل ها شناخته می شد. سونی اریکسون طی سالها اقدام به تولید تلفن های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل سیمبیان UIQ می کرد که پی۹۱۰ هم یکی از بهترین آنها در سال ۲۰۰۴ بود. این محصول یک کیبورد متحرک و جدا شدنی داشت که در یک سمت، تنها اعداد و در سوی دیگر حروف نوشتاری وجود داشت. از دیگر مشخصات این دستگاه می توان به نمایشگر ۲.۹ اینچی لمسی مقاومتی داشت که رزولوشن آن معادل ۲۰۸ در ۳۲۰ پیکسل بود و ۲۵۶ هزار رنگ را نمایش می داد. به همراه این دستگاه یک قلم لمسی عرضه شد که آن را تبدیل به یک تلفن هوشمند بسیار زیبا و خاص کرده بود. پردازنده این دستگاه ۱۵۶ مگاهرتز سرعت بود و در کنار آن، ۶۴ مگابایت رم، ۶۴ مگابایت حافظه داخلی و دوربین VGA وجود داشت.

Samsung i700

10

در آن زمان سامسونگ ارتباط نزدیکی با مایکروسافت داشت و موبایل های زیادی را با سیستم عامل ویندوز موبایل عرضه کرد و مدل های SGH-i700 و SPH-i700 با نسخه پاکت پی سی ۲۰۰۲  معرفی شد. اما مدل های تولیدی بعد از ماه جولای سال ۲۰۰۴ با سیستم عامل ویندوز موبایل ۲۰۰۳ عرضه شدند. نمایشگر این موبایل از نوع لمسی مقاومتی با ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل رزولوشن بود. این محصول پردازنده ای ۳۰۰ مگاهرتزی داشت و همراه با آن ۶۴ مگابایت رم و دوربین چرخنده با کیفیت VGA عرضه شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (43 مورد)
  • Hihaji
    Hihaji | ۳۰ مهر ۱۳۹۳

    6630 رو داشتم. یادش بخیر، دلم واسش تنگ شده... واقعا دوست داشتنی بود...
    حیف شد. نوکیای عزیز...

  • homan mi
    homan mi | ۲۴ مهر ۱۳۹۳

    پس ۶۶۰۰ کوو؟ بابا من با اون موقع تلویزیون خاموش روشن میکردم

  • homan mi
    homan mi | ۲۴ مهر ۱۳۹۳

    پس ۶۶۰۰ کوو؟ بابا من با اون اون موقع تلویزیون خاموش روشن میکردم

  • hesam_rezaee
    hesam_rezaee | ۲۴ مهر ۱۳۹۳

    اصن گوشی های قدیم ی چیز دیگه بودناااا یادش بخیر حتی میگفتی برو نون بگیر مگه روتو زمین مینداخت

  • Amir Reza
    Amir Reza | ۲۴ مهر ۱۳۹۳

    داداشم یه p990 داشت اصلا قلمش انقلابی بود واسه خودش

    • Amir Reza
      Amir Reza | ۲۴ مهر ۱۳۹۳

      ها یادم رفت اون درش خیلی معرکه بود که هم میشد بزاریش هم برش داری با روح و روان ادم باری میکرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی