ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سهام داران اپل از محصولات جدید راضی نیستند

ارزش سهام اپل همیشه قبل از مراسم معرفی محصول جدید شاهد رشد صعودی است و بعد از مراسم نزول می کند (به راستی چرا؟) اگر چه اپل نازک بودن آیپد های جدید را با غرور ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۲۵ مهر ۱۳۹۳ | ۲۳:۰۰

ارزش سهام اپل همیشه قبل از مراسم معرفی محصول جدید شاهد رشد صعودی است و بعد از مراسم نزول می کند (به راستی چرا؟) اگر چه اپل نازک بودن آیپد های جدید را با غرور فراوان فریاد می زد، اما سهام داران چندان از این محصولات نازک راضی نیستند.

بعد از معرفی آیمک ها و آیپد های جدید در مراسم دیشب، ارزش سهام کمپانی اپل چیزی در حدود 1 درصد افت کرد. در واقع ارزش سهام تقریبا با همان سرعتی که پیش از کنفرانس بالا رفته بود، بعد از آن پایین آمد و به مبلغ هر سهم 96.58 دلار رسید.

مراسم دیشب هیئت رئیسه ی شرکت اپل را در کوپرتینو دور هم جمع کرد تا شاید دومین مراسم مهم سال 2014 باشند. مراسمی که در آن محصولات رتبه دوم شرکت معرفی شدند.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

عرضه ی محصول در 2 سپتامبر به اوج خود رسید و تقریبا با پیش بینی ها برابری می کرد. رشد سهام اپل از سال 2012 با نواسان بسیار در حال پیشرفت بوده است و همین امر سبب شده تا خیلی ها تیم کوک را جانشین مناسبی برای بنیان گذار اپل ندانند. مخالفان تیم کوک معتقدند وی در توسعه و ارائه ی محصولات جدید ضعیف عمل کرده است.

نمودار تغییر ارزش سهام اپل در زمان کنفرانس دیشب
نمودار تغییر ارزش سهام اپل در زمان کنفرانس دیشب

اپل در طول سال های گذشته با افت و خیز در ارزش سهامش مواجه بوده است، اما به صورت میانگین همیشه در حال رشد بوده است، این شرکت از سال 1997 که استیو جابز شرکت را نیمه ورشکسته اعمال کرد، رشد صعودی خود را حفظ کرده است. در حال حاضر اپل با ارزش ترین برند دنیا و یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان است. بازار هدف اپل چیزی در حدود 577 میلیارد دلار ارزش دارد که یکی از بزرگ ترین بازار های مصرفی دنیا است.

نمودار ارزش سهام اپل از ابتدا تا کنون
نمودار ارزش سهام اپل از ابتدا تا کنون

اخیرا سیاست کلی شرکت بر این بوده است که پول بیشتری را به سهام داران بپردازد. در مال ژوئن شرکت اپل 6 سهم بیشتر از محصولات را به سهام داران ارائه کرد. در آن زمان ارزش هر سهم چیزی حدود 93 دلار بود.

تحت رهبری کوک، شرکت اپل پرداخت سود های سهام را که مبلغ کلانی می شد آغاز کرد. در این بین شرکت سهام ها را به تعداد بیشتری تقسیم کرد و اقدام به فروش مازاد سهام کرد. در زمان مذکور، شرکت اپل چیزی حدود 130 میلیارد دلار را به سهام داران پرداخت کرد.

در سال مالی گذشته، که در 28 سپتامبر 2013 به پایان رسید، شرکت اپل درآمدی 170 میلیارد دلاری را کسب کرد که چیزی حدود 37 میلیارد دلار سود را عاید شرکت کرد.

آیفون هنوز هم برگ برنده ی اپل است و در حدود نیمی از فروش شرکت را شامل می شود. اما اپل دوست دارد تجارت های دیگرش را هم تقویت کند. نزدیک ترین محصول، آیپد است. آیپد دومین محصول بزرگ شرکت اپل در حدود 15 تا 20 درصد فروش این شرکت را شامل می شود. اما آیپد در بازار فروش روزگار خوبی ندارد و با کاهش فروش مواجه شده است. کاهش فروش این محصول این سوال را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده که آیا این اتفاق یک موج زور گذر است و یا یک سونامی در هم شکن.

apple oct 16 2014

کامپیوتر های مک هم برای اپل مهم هستند. مخصوصا به این دلیل که اکوسیستم اپل را کامل می کنند و نیاز به بیرون را به کلی از بین می برند. در حالی که اپل نسبت به تبلت ها و کامپیوتر های هیبریدی جبهه می گیرد، سیستم عامل Yosemite از قابلیت انجام وظایف "بدون دخالت دست" بهره می برد. اپل علاقه ی خاصی به هماهنگی دستگاه هایش دارد. به عنوان مثال اینک می توانید نوشتن یک متن را در آیفون خود آغاز کنید و سپس بدون دخالت مستقیم، آن را در مک خود به پایان برسانید.

apple oct 16 2014

گذشته ثابت کرده است که دنیای تکنولوژی همانند یک باتلاق است، هر شرکتی که در جا بزند، غرق خواهد شد. هنوز برای این که نتیجه بگیریم اپل در حال در جا زدن است قدری زود است. اما حقیقتاً تیم کوک و همکارانش تمام تلاش خود را کرده اند تا این شرکت پر آوازه را به جلو برانند. شما چطور فکر می کنید؟ آیا اپل می تواند کماکان سهام داران و مصرف کنندگان را راضی نگه دارد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (62 مورد)
  • حامد ش
    حامد ش | ۲۶ مهر ۱۳۹۳

    نزنید این حرفو چرا جو سازی؟ سهام همیشه بالا پایین میشه واسه همه هم همینه....

    باورتون نمیشه من بی طرفانه دارم میگم، اگر آیفون 6 فقط قابلیت ضدآب بودن داشت بی شک بهترین گوشیه دنیا بود...

    الانم جز بهترین هاست، گوشی هایی مثل HTC M8 ، NEXUS ، Sony Xperia Z3 اینا هم موردهایی هستن که اگه iPhone دستم نبود حتما اینا رو انتخاب میکردم...
    اما مطمئن باشید واسه کسی که چندین ساله با iOS داره کار میکنه، خیلی سخته که بخواد انتخاب دیگه ای داشته باشه... همون قضیه اکو سیستم اپل.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی