ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا امسال خبری از آیپد پرو نشد؟

کوپرتینو، مقر فرماندهی اپل، چند روز پیش شاهد معرفی آیپدهایی جدید بود، اما در میانشان خبری از پر سر و صدا ترین آنها یعنی آیپد پرو نبود. مدت ها است که شایعات خبر از توسعه ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۲۷ مهر ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

کوپرتینو، مقر فرماندهی اپل، چند روز پیش شاهد معرفی آیپدهایی جدید بود، اما در میانشان خبری از پر سر و صدا ترین آنها یعنی آیپد پرو نبود.

مدت ها است که شایعات خبر از توسعه ی آیپدی بزرگ تر توسط اپل را می دهند. تبلتی که قرار است 12.9 اینچ باشد. در حالی که برخی گزارش ها حاکی از عرضه این محصول در همین پاییز بودند، اما آخرین مراسم سال 2014 اپل هم آمد و رفت و خبری از آیپد جدید تر نشد. اینطور که به نظر می رسد حداقل تا سال آینده میلادی، خبری از برادر درشت اندام تر آیپد نخواهد بود.

با شیب اندکی که در رشد بازار تبلت ها شاهد هستیم، آیپدی بزرگ تر و البته قدرت مندتر می تواند تکانی به بازار دهد. مشتاق کردن کاربران حرفه ای تر و همنیطور تجارت های بزرگ به خرید یک محصول جدید، آن هم یک آیپد، رویایی است که اپل سال ها در سر دارد. اینطور که از پیش بینی ها و شیب رشد نمودار بازار تبلت ها پیداست، آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3 اگر چه به احتمال زیاد سود مناسبی را نصیب اپل خواهند کرد، اما نمی توانند بازار را گسترش دهند.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در آخرین گزارش مالی شرکت اپل که مربوط به سه ماهه ی سوم می شد، آمار ها خبر از کاهش فروش 9 درصدی آیپد نسبت به سال گذشته می دادند. همچنین نمودار ها خبر از افت فروش برای سه ماهه ی بعدی نیز می دادند. در حالی که معمولا در 3 ماهه ی آخر سال محصولات اپل فروش خوبی را شاهد هستند، اما این شرکت امسال به سختی می تواند در بخش تبلت به فروش سال قبلش نزدیک شود.

تحلیل های جدید از بازار نشان می دهد که آیپدی بزرگ تر می تواند شور و نشاط را به بازار تبلت ها برگرداند.  بطور خاص، امکان تقسیم نمایشگر بین نرم افزار های مختلف و در کل چند وظیفگی بهتر در یک نمایشگر بزرگ تر می تواند تاجران و افرادی که از گجت های خود به صورت حرفه ای استفاده می کنند را جذب نماید، زیرا آنها به طور معمول نیاز به کار هم زمان با بیش از یک برنامه را دارند.

bae3ipad_pro_stacked_fake_mockup_hero

اکثر شرکت های برتر حوزه ی تکنولوژی، اکنون دارای دستگاه های بزرگ هیبریدی هستند که بین لپ تاپ و تبلت در حال تغییر وضعیت هستند. اما اپل چنین دستگاهی ندارد و اینطور که به نظر می رسد حتی با ظهور آیپد پرو هم شاهد چنین گجتی نخواهیم بود. دو سال قبل مدیر عامل اپل، در یک مصاحبه ی جنجالی دستگاه های هیبریدی را با ترکیبی از توستر و یخچال مقایسه کرد. اما تحلیل گران بازار معتقد اند آیپد پرو به خوبی با کیبورد جفت خواهد شد تا جای خالی یک دستگاه هیبریدی را پر کند.

" من فکر می کنم سیاست اپل در مورد ساخت یک آیپد بزرگ تر کامل با عقل جور در می آید." این حرف را بنیانگذار و مدیر شرکت Adonit کریس پرپیچ (Kris Perpich) می زند. شرکتی با 180 کارمند که برای آیپد های اپل و همچنین دیگر صفحات لمسی قلم استایلوس تولید می کند.

بسیار از تجارت ها هم خواهان امکانات خاص در محصولات هستند. به عنوان مثال همین قلم استایلوس، در یک صفحه نمایش بزرگ تر واقعاً می تواند کارا باشد. آیپد پرو می تواند به اکوسیستم اپل یک بخش کمتر دیده شده را هم اضافه کند: توجه به نیاز طراحان و به طور کل ابزار های طراحی حرفه ای یا هنری.

اپل توسعه دهندگان نرم افزاری فراوانی دارد، کسانی که سود قابل توجهی را از همکاری با برند یاد شده به جیب می زنند. این توسعه دهندگان بسیار مشتاق هستند که اپل وارد بازاری جدید شود و نیازهای جدیدی را ایجاد کند و یا پاسخ دهد، در نتیجه دست و بال آنها نیز برای توسعه ی اپلیکیشن های جدید باز خواهد شد و می توانند هر چه بیشتر درآمد کسب کنند.

ClamCase_Pro

اما دلایلی هم برای این که اپل عرضه ی آیپد پرو را به سال بعد موکول کرده وجود دارد. اولین مورد تامین کنندگان و مشکلات تولید است. اپل همین الان هم در تولید آیفون 5.5 اینچی مشکل دارد و بسیار از مشتریانش باید چیزی در حدود یک ماه را صبر کنند تا فبلت اپلی شان به دست شان برسد. این محصول و برادر کوچکتر 4.7 اینچی ش در حال ثبت رکود های خوبی در بازار هستند، که همین امر هم در دو دل کردن این کمپانی بی تاثیر نبوده است.

اپل ممکن است تامین کنندگان بیشتری را برای پاسخ گویی به تقاضای موجود برای آیفون های جدید تحت اختیار بگیرد و بعد از آن هم درگیر مشکلات تولید آن تامین کنندگان خواهد شد.

"تعداد بسیار کمی خط تولید وجود دارد که اپل حاضر است محصولاتش را به دست آنها بسپارد." اینها حرف های ون بیکر (Van Baker) تحلیلگر بازار تکنولوژی است. وی ادامه می دهد: "شما دوست ندارید بعد از مشقت های فراوان محصولی جدید را به بازار عرضه کنید که مشکلاتش ناشی از خط تولید باشند. و یا این که مجبور شوید مشتریان را ماه ها منتظر بگذارید."

مثل این که برخی مسائل نرم افزاری هم در عدم عرضه ی این محصول بی تاثیر نبوده است. تقسیم کردن صفحه نمایش بین چند نرم افزار و امکان چند وظیفگی بهتر، سخت تر از آن چیزی بوده است که اپل می پنداشته است و البته فعلا تمرکز اصلی بخش نرم افزار، حل مشکلات iOS 8 و عرضه ی OS X Yosemite است.

یک دلیل دیگر هم می تواند همکاری جدید اپل و IBM باشد. این دو شرکت در ماه جولای توافق نامه ای را امضا کردند که طبق آن IBM به اپل در ایجاد بستری مناسب در iOS برای کاربران تجاری کمک خواهد کرد. سرویس های پردازش ابری IBM همانند مدیریت دستگاه ها، امنیت و تحلیل های آماری می توانند برای iOS بهینه شوند.

تحلیل گر دیگر معتقد است: "شاید واقعا منتظر رسیدن به یک نتیجه ی مطلوب با IBM هستند تا دستشان برای عرضه ی محصول جدید پر باشد."

اما بیشتر از همه ی این ها دلیل این تاخیر استراتژی است تا محدودیت. در طی چند سال اخیر، محصولات مهم اپل در پاییز وارد بازار شده اند. این شرکت آیفون های خود را در آخر تابستان و آیپد هایش را یک ماه بعد معرفی می کند. این دو گجت روی هم رفته دو سوم فروش اپل را تشکیل می دهند. در فصل تعطیلات و خرید سال نو میلادی سود زیادی روانه ی حساب های شرکت مورد بحث می شود، که این قضیه فشار زیادی را به زنجیره تامین وارد می کند. فشاری که در بقیه سال حس نمی شود.

تصویری از قابی فلزی موسوم به قاب پشتی آیپد پرو
تصویری از قابی فلزی موسوم به قاب پشتی آیپد پرو

جان دونسان (Jan Dawson) که تحقیقاتی گسترده در این زمینه داشته معتقد است: "شرکت اپل چندان خوشحال نیست که محصولات محبوبش همه در پاییز معرفی می شوند. اگر بتواند تعدادی را در بهار معرفی کند، قطعا هیئت مدیره را بیش از گذشته راضی خواهند کرد."

و در این مورد، محصولی مانند آیپد پرو که حرفه ای ها را هدف قرار داده، برای فروش خوب الزاما به فصل تعطیلات نیاز ندارد. ممکن است همین الان هم در تقویم شخصی تیم کوک تاریخی در بهار برای معرفی محصولات جدید علامت زده شده باشد.

ممکن است میزان فروش آیپد های جدید بخاطر شایعات آیپد بزرگتر قدری کاهش یابد، اما اپل همواره از این که بازار فروش محصولاتش توسط دیگر دستاوردهای خودش بلعیده شود استقبال می کند، حتی اگر بلعنده هنوز وارد بازار نشده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • iPooya
    iPooya | ۳۰ مهر ۱۳۹۳

    تست

  • iPooya
    iPooya | ۲۸ مهر ۱۳۹۳

    من با اندازه آپید مینی بیشتر حال میکنم .... 10 اینچ بزرگه .... تو گوشیم هم باز 4.7 خوبه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی