ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپل آیفون ها و آیپدهای ۳۲ گیگابایتی را از لیست محصولاتش حذف کرد؟

پنجشنبه گذشته اپل کنفرانسی به بهانه معرفی آیپدهای جدید برگزار کرد که در آن آیپد ایر ۲ و آیپد مینی ۳ با حافظه های ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی معرفی شدند. درست مثل آیفون ۶ ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۲۸ مهر ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

پنجشنبه گذشته اپل کنفرانسی به بهانه معرفی آیپدهای جدید برگزار کرد که در آن آیپد ایر ۲ و آیپد مینی ۳ با حافظه های ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی معرفی شدند. درست مثل آیفون ۶ و ۶ پلاس که حدود ۴۰ روز قبل معرفی شده بودند. اما چرا در این میان گزینه ۳۲ گیگابایتی حذف شده است؟

دلیل اصلی جلب قشر میانی جامعه به انتخاب بهتر محصولاتش برای خرید بوده است. اما آیا این دلیل کافی برای حذف آیفون و آیپد ۳۲ گیگابایتی است؟ در ادامه جزئیات بیشتری در مورد این تصمیم اپل بخوانید.

به نظر می رسد به عقیده مشتریانی که 'قیمت' اصلی ترین فاکتور انتخاب محصول برای آنهاست، ارزانترین مدل آیفون یا آیپد یعنی مدل های ۱۶ گیگابایتی را نسبت به محصولات دیگر ترجیح می دهند. تشویق این مشتریان به خرید مدل های بالاتر تقریبا محال است. اما مدل ۱۶ گیگابایتی به این مشتریان اجازه می دهد یک گزینه حداقل قیمتی برای خرید داشته باشند.

اما مشتریانی هم هستند که تمام تمرکزشان بر روی قیمت محصولی که میخواهند بخرند نیست. برای این مشتریان گزینه ۳۲ گیگابایتی چندان نسبت به گزینه ۱۶ گیگابایتی تفاوتی ندارد. اپل به صورت سنتی به ازای دریافت ۱۰۰ دلار بیشتر، آیفون یا آیپدی با حافظه دو برابر به مشتری می دهد. اما با توجه به کاهش قیمت حافظه های NAND اپل توانسته امسال نمونه ۶۴ گیگابایتی را با قیمت حافظه ۳۲ گیگابایتی در سال گذشته، خریداری کند. بدین ترتیب با نگه داشتن حاشیه سود گزینه بهتری در اختیار مشتری قرار می دهد.

اما تاثیر روانی انتخاب بین گزینه ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی برای مشتریان بسیار بیشتر است و به قول معروف 'ارزشش را دارد'. مشتری با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر، محصولی می خرد که سال گذشته برای خریدش باید ۲۰۰ دلار بیشتر می پرداخت.

appleloop_u2_features

امسال برای اپل خرید حافظه های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی به ترتیب هم قیمت مدل های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی نسبت به دوازده ماه گذشته هزینه برمیداشته. بنابراین حافظه ۱۶ گیگابایتی بسیار ارزانتر از پارسال در آمده. با این حساب چیزی که منطقی به نظر می رسد این است که اپل حافظه ۱۶ گیگابایتی را از آیفون ها حذف و گزینه ۳۲ گیگابایتی را جایگزین می کرد. اما نسبت به حذف گزینه ۳۲ گیگابایت اقدام کرده است. این مساله دو دلیل دارد:

اول اینکه اپل میزان سود مارژینال را در نظر گرفته است. حتی برای شرکتی مثل اپل که وضع مالی بسیار خوبی دارد، بازدهی مالی بیشتر از اهمیت بالایی برخوردار است. تحلیلگران این شرکت با توجه به سود مارژینال اپل در مبحث سخت افزار بسیار با دقت عمل کرده اند و به اعتقاد آنها حذف گزینه ۳۲ گیگابایتی و نگه داشتن گزینه ۱۶ گیگابایتی میزان سود نهایی را به بالاترین حد ممکن میرساند.

دومین دلیل اما افزایش جلب توجه مشتریان میان رده بوده است. اپل سعی دارد مشتریانی که به گزینه ۱۶ گیگابایتی رضایت می دهند را ترغیب کند که با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر به جای ۱۶ گیگابایت اضافه از ۴۸ گیگابایت بیشتر بهره مند شوند. این مساله احتمالا اغلب مشتریان را ترغیب به خرید گزینه ۶۴ گیگابایتی می کند و در واقع همینجاست که حاشیه سود اپل در حد تضمینی باقی می ماند.

appleloop_u2_featurei

این مساله علاوه بر افزایش حداکثری حد رغبت در مشتریان میان رده برای خرید گزینه ۶۴ به جای ۱۶ گیگابایتی، باعث می شود مشتریانی که هزینه بیشتر اهمیت چندانی برایشان نداشت نیز انتخاب بهتری انجام دهند. آنها که تا قبل از این نسبت به انتخاب بین گزینه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی تردید داشتند، از این پس می توانند بین گزینه های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی انتخاب بهتر را انجام دهند.

با توجه به توضیحات بالا اکنون مشخص است که بالاترین حاشیه سود و ترغیب بهتر کاربران به خرید محصولات بهتر -و تامین سود بیشتر برای اپل- از جمله دلایلی بوده اند که باعث شده اند اپل گزینه ۳۲ گیگابایتی را از آیفون ها و آیپدهای خود حذف کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۹ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی..

  • TROOL
    TROOL | ۲۹ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی.

  • حسین (من عاشق اپلم) نارنجی
    حسین (من عاشق اپلم) نارنجی | ۲۹ مهر ۱۳۹۳

    اون ها همش به فکر سود خودشون هستن و ما اینجا همش میکوبیم تو سر و کله هم که فلان برند بهتره و این حرفا!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی