ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دلایل کاهش پیاپی سود عملیاتی سامسونگ در سال ۲۰۱۴

همان طور که می دانید چند هفته پیش سامسونگ الکترونیک به صورت رسمی از کاهش سود عملیاتی خود در سه ماهه سوم امسال خبر داد. طبق اطلاعات منتشر شده از جانب سامسونگ، این شرکت در ...

رامین جهان‌‌پور
نوشته شده توسط رامین جهان‌‌پور | ۳۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

همان طور که می دانید چند هفته پیش سامسونگ الکترونیک به صورت رسمی از کاهش سود عملیاتی خود در سه ماهه سوم امسال خبر داد. طبق اطلاعات منتشر شده از جانب سامسونگ، این شرکت در این مدت نزدیک به ۶۱.۸ درصد کاهش سود عملیاتی را تجربه کرد که به عبارت ساده تر یعنی حدود ۴ میلیارد دلار ضرر دیده است. سود عملیاتی آن مقدار سودی ست که قبل از کسر مالیات به دست می آید. کاهش سود این شرکت از ابتدای سال ۲۰۱۴ شروع شده و این روند تا سه ماهه سوم هم ادامه یافته است. متاسفانه فروش گلکسی اس۵ هم آن طور که سامسونگ انتظار داشت نبوده و این شرکت به Galaxy Note 4 امید بسته است.

اما چه اتفاقی افتاده که سامسونگ بزرگ ترین فروشنده تلفن های اندرویدی دنیا چنین روزهایی را می بیند. در ادامه دلایل کاهش سود عملیاتی سامسونگ را در سال ۲۰۱۴ بررسی می کنیم تا ببینیم چرا سامسونگ به این زودی ها از بحران رد نمی شود.

سامسونگ دلایلی برای کاهش سود عملیاتی خود داشت که تا قبل از این نشنیده بودیم. این شرکت اگرچه بیش از هر سازنده دیگری تلفن اندرویدی می فروشد اما برای گسترش سهم بازار مجبور به کاهش قیمت موبایل های خود است. عامل اصلی این مساله این است که سایر تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی تلفن هایی می سازند که در قدوقواره گلکسی های رده بالای سامسونگ است اما قیمت بسیار پایین تری دارند. به عنوان مثال می توان به شیائومی اشاره کرد که هر روز با فروش های جنجالیش خبرساز می شود. از جمله گوشی های رده بالای شیائومی می توان به Mi4 اشاره کرد که با توجه به مشخصات سخت افزاری قوی که دارد در حدواندازه Galaxy S5 ظاهر شده است. این گوشی با ظاهری به مراتب زیباتر از موبایل های سامسونگ، تنها ۳۲۰ دلار قیمت دارد و این در حالی ست که پرچمدار کهکشانی فعلی سامسونگ با قیمتی حدود ۶۰۰ دلار به فروش می رسد.

یک تلفن اندرویدی یک تلفن اندرویدی ست و برای بسیاری از کاربران فرقی نمی کند که با سخت افزار یکسان و امکانات مشابه چه برندی را انتخاب کنند. این موضوع برای سامسونگ سخت است که تجربه منحصر به فردی که در زمینه تولید گوشی های اندرویدی متحمل شده توسط ده ها شرکت آسیایی به راحتی مورد استفاده قرار گیرد و این شرکت ها گوشی هایی با سخت افزار قدرتمند تولید کرده و در مقابل حاشیه سود کمی را در فروش دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت شیائومی آقای لی در حال نشان دادن افزایش آمار فروش گوشی های اندرویدی این شرکت است. این، کاهش فروش سامسونگ را نمایان می کند.
مدیرعامل شرکت شیائومی آقای لی در حال نشان دادن افزایش آمار فروش گوشی های اندرویدی این شرکت است. این، کاهش فروش سامسونگ را نمایان می کند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که اگر سامسونگ قیمت بهترین گوشی هایش را نیز کاهش دهد، باز هم نمی تواند بسیاری از تلفن های رده بالای پول سازش نظیر اس۵ و نوت را بفروشد. همین موضوع می تواند رقابت این شرکت را با گوشی های اپل بدتر کند. گوشی های آیفون ۶ و ۶ پلاس با نمایشگرهای بزرگ برای رقابت با سامسونگ حاضر شده اند. به عبارت دیگر سامسونگ از دو طرف تحت فشار است، یکی گوشی های رده بالا و دیگری گوشی های رده پایین. گوشی های اندرویدی سامسونگ تجربه خاص و جدیدی را برای کاربران ارائه نمی دهند. پس چرا مردم بهای گوشی های اندرویدی سامسونگ را بپردازند زمانی که از نظر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نمونه مشابه آن را می توان بر روی سایر گوشی های اندرویدی با نصف قیمت یافت و یا چرا چنین رقمی را برای تلفن های هوشمند سامسونگ پرداخت کرد در حالی که با همان قیمت می توان گوشی های آیفون را با اکوسیستم مناسب و ظاهر زیبا تهیه کرد؟

در حال حاضر اپل بازار گوشی های رده بالا را در اختیار دارد و تعدادی از تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی، رده پایین بازار را به خود اختصاص داده اند. در این میان سامسونگ قرار دارد که گویا با اوضاع پیش آمده به ته خط رسیده است.

مشکل سامسونگ این است که تلفن های اندرویدی که می سازد به اندازه کافی نواوری در بخش نرم افزاری ندارد که در برابر اپل و یا سایر تولیدکنندگان اندرویدی تمام قد بایستد. علاوه بر این سامسونگ سرگرم دسته جدیدی از گجت ها شده که همان ابزارهای پوشیدنی هستند و البته حداقل تاکنون موفقیتی به دست نیاورده اند. سامسونگ در سال گذشته ۵ مدل ساعت هوشمند معرفی کرد که بازخورد خوبی را در بررسی ها نداشت. و این خبر از فروش خوب آنها نیز نمی دهد. آخرین ساعت هوشمند سامسونگ یعنی Gear S که توانایی پشتیبانی از شبکه 3G را دارد هنوز عرضه نشده و تا اوایل زمستان وارد بازار خواهد شد.

سامسونگ تاکنون نزدیک به ده مدل ساعت هوشمند با طراحی های مختلف و امکانات متنوع معرفی کرده است، اما هیچ کدام  هنوز فروش خوبی نداشته اند.
سامسونگ تاکنون نزدیک به ده مدل ساعت هوشمند با طراحی های مختلف و امکانات متنوع معرفی کرده است، اما هیچ کدام  هنوز فروش خوبی نداشته اند.

خبر خوب برای سامسونگ این است که بخش الکترونیک این شرکت کره ای در موضوع کسب و کار وضعیت به مراتب بهتری دارد. اگرچه احتمال دارد بخش موبایل سامسونگ بزرگ ترین منبع سود برای این شرکت باشد، اما بخش الکترونیک به طرز حیرت انگیزی گسترده و بزرگ است و شامل مواردی همچون: تلویزیون ها، لوازم خانگی و چیپست ها می شود که خیلی هم از آن نام برده نمی شود. سامسونگ آن قدر قدرت دارد که بتواند میلیاردها دلار صرف تحقیق و توسعه کند. از این رو اگر سامسونگ نتواند در زمینه تلفن های هوشمند نواوری جدید داشته باشد، می تواند خودش را در زمینه فناوری های جدید وفق دهد.

شرایط بحرانی برای بسیاری از شرکت بزرگ نظیر بلک بری و نوکیا زمانی رخ داد که آنها نتوانستند نوآوری در تلفن های همراه داشته باشند از این رو و با ظهور محصولی مثل آیفون قاعده بازی را باختند. البته بلک بری پاسپورت تا حدودی این مشکل را جبران کرده. اما سامسونگ نیز ممکن است در چنین شرایطی باشد اما فعلا به صورت واضح تغییری در سیاست های فروش تلفن های هوشمند گلکسی ندارد.

شما در مورد آینده تلفن های هوشمند سامسونگ چه فکری می کنید؟ آیا دلایل عنوان شده علل اصلی کاهش سود این شرکت است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • ramtin
    ramtin | ۸ بهمن ۱۳۹۳

    اوف عجب غولیه این سامسونگ پرفروشترین شرکت موبایل 2014 شده با این همه ضرر

  • احسان تودجی
    احسان تودجی | ۲ آبان ۱۳۹۳

    گاهی اوقات ما بعضی مثایل ساده رو فراموش میکنیم
    یکی از اون ها بررسی شرایط زمانی هست،
    زمانی که سامسونگ اوج گرفتن رو در تلفن های هوشمند شروع کرد، شرکت های دیگر حضورشون جدی نبود ،سونی که از سونامی اسیب جدی دیده بود و درگیر معامله با اریکسون بود،نقشه راهش مشخص نبود و htc هم یک پرچمدار معرفی نمیکرد،معمولا سری از دستگاهای دیزایر رو ارایه میکرد که همه مشخصات پرچمدار رو نداشتن، نوکیا و بلک بری به خاطر عرضه گوی های پر هیاهوی اپل در حال افول بودند شر کت های چینی هم حضور نداشتند،پس تنها رقیبی که میماند اپل بود برای سامسونگ،و همانطور که سامسونگ نشان داده از شرکت های بزرگ استفاده میکند پیرو ارایه سالانه گوشی اپل گوشی هایش را در قالب رچمداران عرضه کرد و تقریبا اولین شرکتی بود در میان اندرویدیها که این راه را میپیمود،
    همه عوامل بالا به رشد این شرکت کره ای کمک بسیار زیادی کرد،
    اما اکنون سونی و htc ودیگر تولید کنندگان پرقدرت بازگشته اند و خلاشان را در بازار پر کنند.پس افرادی که از خرید محصولات سامسونگ با ظاهر و امکانات نرم افزاری ثابت خسته شده اند,قطعا دلشان میخواهد تجربه جدیدی داشته باشند یکی از برند های مقتدر دیگر را جایگزین سامسونگ میکنند،کمبود این نکته رو من در اکثر بررسی ها دیدم و فکر میکنم یکی از عوامل مهم کاهش سود این شرکت بزرگ است.

  • li_lor_
    li_lor_ | ۱ آبان ۱۳۹۳

    باید اینو در نظر داشت مردم خرج نمکنند در گذشته در امد خوب بود وهر سال تلفن عوض مکردن حالا مردم فقط فکر خرج شکم وقسط خونه در اروپا هستند ومسافرت که لازمه زندگی اروپای سرد است من در شهر که قدم میزدم فروشگاهای موبایل پر بود از مشتری ولی الان نه حتی با ورود تلفن جدید واقساط ماهیانه

  • Apple_Samsung
    Apple_Samsung | ۱ آبان ۱۳۹۳

    سامسونگ شبیه نوکیا و بلک بری نیست که با یه مشکل یا بحران کوچیک وا بده چون حمایت مالی خیلی قوی پشت سرش داره و میتونه از هر مشکلی جان سالم به در ببره درست مثل اپل. الان پول حرف اول رو میزنه نه خلاقیت

  • معین
    معین | ۱ آبان ۱۳۹۳

    بابا اینو ول کنید
    ترول و نباید جواب داد کلا
    این آقا میلاد سهامدار بزرگ اپله

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی