ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلترینگ
تکنولوژی

فیلترینگ هوشمند اجرایی می شود

فیلترینگ هوشمند چند صباحی است که به صورت نصف و نیمه در ایران اجرا می شود. یکی از سایت هایی که برای این کار مورد آزمایش قرار گرفت، ویکی پدیا است. نحوه کار به این ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۳۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰

فیلترینگ هوشمند چند صباحی است که به صورت نصف و نیمه در ایران اجرا می شود. یکی از سایت هایی که برای این کار مورد آزمایش قرار گرفت، ویکی پدیا است. نحوه کار به این شکل است که کل سایت مذکور مسدود نشده ولی صفحات با محتوای نامناسب کاملا فیلتر گردیده.

هوشمند سازی فیلترینگ قرار است برای شبکه های اجتماعی و دیگر سایت ها نیز اجرایی شود. امروز تفاهم نامه ای توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت و پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات به امضا رسید، تا فیلترینگ هوشمند در کشور به اجرا درآید.

برای اطلاع از جزئیات این طرح در ادامه دیجیاتو را بخوانید.

مسدودشدن کامل یک شبکه اجتماعی یا سایتی که محتوای خوب و نامناسب را در کنار هم دارد، سبب می شود تا کاربران از مطالب مفید و امکانات سودمند آن محروم شوند.

چنین موضوعی باعث شد تا مسئولان به فکر تفکیک محتوای صحیح و نامناسب از یکدیگر بیافتند. بهترین راه برای این کار فیلتر شدن محتواهای نامناسب به جای مسدودسازی کل یک شبکه اجتماعی یا سایت است. در این جداسازی هیچ سایتی به طور کامل فیلتر نمی شود مگر سایت‌های غیر اخلاقی و معاندین با نظام جمهوری اسلامی. اگر در شبکه اجتماعی یا سایت ها بخشی محتوای نامناسب داشته باشد آن بخش مسدود شده و کاربر می تواند از دیگر محتویات مناسب بهره ببرد.

در جلسات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون های آن بر روی این مبحث، بررسی های بسیاری انجام شد. بدین ترتیب و بنا بر مصوبه کمیسیون امنیت این شورا مقرر شد تا فیلترینگ هوشمند در کشور اجرایی گردد. قرار است در فاز اول که امروز با تفاهم نامه ای آغاز شده، تا پایان خرداد ماه 94 سامانه پالایش هوشمند اینترنت در کشور به بهره برداری برسد و این پالایش برای شبکه های اجتماعی و سایت های علمی عملیاتی شود.

به گفته سایت رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با این سیستم نگرانی های صاحب نظران فرهنگی و دینی و نهادهای مرتبط، در رابطه با محتوای نامناسب موجود در صفحات اینترنتی شامل متن، عکس و ویدئو رفع می شود.

انتطار می رود با اجرایی شدن کامل این طرح مسدودیت کامل شبکه های اجتماعی نیز برداشته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • Arian Sartippour
    Arian Sartippour | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

    سنگ شکن هوشمند هم اجرایی می شود? ? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی