ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

بزرگترین اشتباه هایی که در نوشتن رزومه ممکن است مرتکب شوید

من در طول دوران کاری خود رزومه های بسیاری به جاهای مختلفی فرستاده ام و برای هر جور شغلی درخواست کرده ام. بیش از ۲۰۰ هزار رزومه را باز بینی و در گوگل گاهی بیش از ۵۰ ...

سامه گل زاده
نوشته شده توسط سامه گل زاده | ۱ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

من در طول دوران کاری خود رزومه های بسیاری به جاهای مختلفی فرستاده ام و برای هر جور شغلی درخواست کرده ام. بیش از ۲۰۰ هزار رزومه را باز بینی و در گوگل گاهی بیش از ۵۰ هزار رزومه در هفته دریافت کرده ام.

بعضی ها عالی هستند، بیشتر آنها خوبند و بسیاری افتضاحند. بدترین قسمت ماجرا این است که من یک اشتباه تکراری را برای ۱۵ سال متوالی در رزومه های مختلف می دیدم. مساله این جا بود که از بسیاری از رزومه ها به این نتیجه می رسیدم که این فرد برای کار بسیار عالی است اما به دلیل اشتباه های موجود در رزومه  اش و بازار رقابتی موجود آنها شانس به دست آوردن شغل مناسب را از دست می دادند. این روزها که شرایط استخدامی بسیار دشوار است کافی است یک اشتباه کنید تا به سادگی کاری که لیاقت آن را دارید از دست بدهید.

به شما پیشنهاد می کنم که این مقاله را بخوانید چون شک ندارم که بیش از نیمی از شما این قبیل اشتباه ها را در رزومه خود مرتکب می شوید. در ادامه به پنج مورد از اشتباه هایی که در رزومه های بسیاری دیده شده اشاره می کنم. رزومه های خودتان را بازبینی کنید و آنها را اصلاح کنید.

اشتباه اول: غلط املایی و نگارشی. این اشتباهی است که بسیاری از کاندیدها در رزومه شان مرتکب می شوند. در سال ۲۰۱۳ در گزارشی از CareerBuilder معلوم شد ۵۸ درصد رزومه حاوی چنین اشکالی بوده اند.

معمولا دستکاری بیشتر رزومه احتمال بروز اشتباهات املایی و نگارشی در آن را بیشتر می کند.

این اشتباه معمولا حاصل از بازبینی های وسواس گونه است که فرد مدام به ویرایش مطالب رزومه خود "برای آخرین بار" می پردازند و در همین دستکاری ها اشتباه های نگارشی رخ می دهد، جمله بندی با اشکال مواجه می شود و متن نوشته شده ساختار درست خود را از دست می دهد. این اشتباه مخصوصا در رزومه های مشاغل MBA به وفور رخ می دهد. توجه به این اشتباهات بسیار حائز اهمیت است زیرا کارفرما چنین اشتباهاتی به بی دقتی و کم توجهی به جزئیات کار تلقی می کند. راه حل اصلاح؟

یک بار رزومه خود را از پایین به بالا بخوانید. این به هم ریختن ترتیب نوشته باعث می شود که شما به هر خط با دقت بیشتری تمرکز کنید و اشکالات آن را بیابید. همچنین می توانید از شخص دیگری بخواهید که آن را برای شما بخواند و غلط گیری کند.

اشتباه دوم: طول رزومه. یک قانون در مورد رزومه کاری هست که می گوید برای هر ۱۰ سال سابقه کاری یک صفحه رزومه! یعنی اگر سابقه کاری شما زیر ده سال است طول رزومه شما نباید بیشتر از یک صفحه باشد.

رزومه کوتاه نشاندهنده توانایی شما در تجزیه و تحلیل صحیح مطالب، اولویت بندی کردن کارها، انتقال مهمترین اطلاعات فردی است.

واقعیت این است که رزومه هایی که ۴ یا ۵ صفحه باشند خوانده نمی شوند و یا بسیار سرسری به آنها نگاهی انداخته می شود.

به آن از این زاویه نگاه کنید: "تنها" هدف از نوشتن رزومه این است که شما بتوانید موفق به گرفتن مصاحبه شوید. همین! و هدف این نیست که مسوول استخدام را مجاب کنید که شما را استخدام کند. این نتیجه ای است که باید در حین مصاحبه به آن دست یابید. پس با دانستن این موضوع رزومه خود را طوری کوتاه کنید که بتوانید مصاحبه بگیرید وقتی موفق شدید به مرحله مصاحبه برسید رزومه دیگر اهمیت چندانی ندارد.

اشتباه سوم: قالب بندی. تمرکز شما در هنگام نوشته رزومه باید بر روی خوانا و تمیز بودن آن باشد، مگر این که جویای کارهای هنری و طراحی باشید. فونت شما باید حداقل ۱۰ باشد و ۱ تا ۱،۵ سانتیمتر از کناره های صفحه فاصله داشته باشید (مارجین).

بهترین فرمت برای ارسال رزومه، PDF است.

صفحه سفید جوهر سیاه. فاصله گذاری همسان بین خطوط و ستون های ردیف شده. نام و مشخصات تماس در تمام صفحات. اگر می توانید پیش از ارسال با ایمیل، آن را هم در  Google Docs و هم در Word بررسی و بازبینی کنید.  قالب بندی شما ممکن است تغییر کند. از بهترین راه ها ارسال فایل به صورت PDF است.

اشتباه چهارم: اطلاعات محرمانه. یک بار من رزومه ای دریافت کردم از شخصی که در یکی ار شرکت های مشاوره ای کار میکرد.

تعارض ذاتی بین آنچه کارفرما از شما می خواهد «محرمانه نگه داشتن مطالب کسب و کار» و آنچه شما می خواهید «نشان دادن توانایی ها و مهارت هایتان» است.

از مهم ترین اصول کاری این شرکت این بود که نام مشتری ها هرگز نباید فاش شود. در رزومه این شخص این قبیل اطلاعات ذکر شده بود. نتیجه این که بلافاصله رد شد.

اشخاص جویای کار به دلیل نیاز به نشان دادن توانایی ها و مهارت ها، گاهی اطلاعاتی را در رزومه خود قرار می دهند که محرمانه است و این به ضرر آنها تمام می شود. حدود ۵ تا ۱۰ درصد رزومه چنین اشتباهی را مرتکب می شوند. کارفرما هرگز آنها را استخدام نمی کند مگر آن که بخواهند اطلاعاتشان به گوش همه برسد!

اشتباه پنجم: دروغگویی. این یکی از اشتباه ترین کارهایی است که افراد در رزومه هایشان انجام می دهند و موجب اخراج شدن کارمندان در هر موقعیت و جایگاهی که باشند می گردد. عبارت «CEO fired for lying on resume» را جستجو کنید و نتیجه را ببیند.

افراد درباره مدرک، معدل، محل تحصیل، طول مدت کار کردنشان در شرکت های قبلی، موارد مشابه دروغ می گویند.

اما مشکلات عمده ای در دروغ گفتن وجود دارد:
۱. به سادگی لو می روید. این روزها یک جستجوی ساده از اسم شما در اینترنت یا افرادی که پیشتر همکار شما بوده اند همه گفته های نادرست شما را فاش می کند.
۲. دروغ ها همیشه شما را دنبال می کنند. در رزومه خود دروغ می گویید و استخدام می شوید اما چند سال بعد حقیقت آشکار می شود و شما به فضاحت از کار برکنار می شوید.

 

•••

این ها اشکالاتی هستند که در رزومه ها دیده می شوند. سعی کنید از انجام آنها اجتناب کنید. کارفرماها دنبال مناسب ترین افراد هستند. با انجام چنین اشتباهاتی شانس خود را از بین نبرید.

نکته حائز اهمیت این است که بیشتر رزومه ها چنین اشتباهاتی را دارا هستند.ا دوری کردن از آنها باعث می شود که شانس کاریابی شما افزایش یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • نیما
    نیما | ۶ مهر ۱۳۹۴

    سلام به همه :)

    توی این سایت می تونید به صورت رایگان یه رزومه شیک درست کنید.

    http://rezome.com

  • mohsen_borji
    mohsen_borji | ۱ آبان ۱۳۹۳

    دیدن یک رزومه مناسب و بدون اشکال، چیزی است که این روزها خیلی نایاب شده است.
    در مجموعه‌ای که کار می‌کنم، هر ماه حدود 50 رزومه جدید را برای استخدام بررسی می‌کنم و از این تعداد شاید 5 رزومه واقعا بدون اشکال باشد.
    جالب هم این است که افرادی که برای ما رزومه ارسال می‌کنند، در حوزه رسانه، برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک و طراحی وب فعالیت می‌کنند؛ که احتمالا نسبت به میانگین جامعه، رزومه‌نویسان خیلی بهتری هستند.

  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۱ آبان ۱۳۹۳

    مطلب خیلی خوبی بود
    منم زمانی مسئول چک کردن رزومه ها بودم و افراد این اشتباه هارو مرتکب می شدن؛ طولانی بودن رزومه و غلط تایپی داشتن و صفحه بندی بد، معمولا بعد از نگاه کردن به اسم دانشگاه اگر این اشکالات رو داشت، رزومه رو رد می کردم و می رفتم سراغ رزومه نفر بعدی

  • صاد
    صاد | ۱ آبان ۱۳۹۳

    البته این معیارها بیشتر برای خارج از ایران کاربرد داره!

  • SONY means CREATIVE
    SONY means CREATIVE | ۱ آبان ۱۳۹۳

    دستتون درد نکنه
    مثلا درست شد
    ممنون که به نظرات کاربران نهایت احترام را می گذارید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی