ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دستیاران صوتی، تشنه ی اطلاعات شخصی

دستیاران صوتی که اخیرا پا به موبایل هایمان گذاشته اند ابزارهای کاربردی هستند. این منشی های مجازی واقعاً دوست دارند شما را بشناسند. اما آیا اطلاعاتی را که در اختیار دستیار صوتی تان قرار می دهید به ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۴ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

دستیاران صوتی که اخیرا پا به موبایل هایمان گذاشته اند ابزارهای کاربردی هستند. این منشی های مجازی واقعاً دوست دارند شما را بشناسند. اما آیا اطلاعاتی را که در اختیار دستیار صوتی تان قرار می دهید به اختیار بوده است؟

سیری، کورتانا و google now درخواست های شما را به سادگی انجام می دهند. حتی به موبایل تان هم سر و سامان می دهند. تقریبا می توانند نیازتان را به اخبار، مکان ها، یادآور ها و پیامک ها – البته به زبان انگلیسی – پاسخگو باشند. اما واقعاً چه اندازه ای از اطلاعات کافی است؟

آیا اطلاعات ما فقط جنبه ی آماری دارد؟

در ذهن ما اطلاعاتی که در اختیار دستگاه هایمان قرار می دهیم، خام و به نسبت کم ارزش هستند. این که کجا زندگی می کنیم، چه چیزی می خوریم، چه تفریحاتی داریم اطلاعات چندان خصوصی به نظر نمی رسند و شاید اینطور فکر می کنیم که تا زمانی که به صورت خاص مورد بررسی قرار نگیریم دادن اطلاعاتمان مشکل حادی پدید نمی آورد.

ولی جزئیات به ظاهر کم اهمیتی وجود دارد که به واقع مهم هستند، به طور مثال این که 4 درصد از مردم انگلستان در طول سال خون اهدا می کنند با این که جان اسمیت اهل بریستل هر سه ماه یک بار خون اهدا می کند کاملا متفاوت است.

اگر شما هم مثل ما کنجکاوید تا بیشتر در این زمینه بدانید، از شما دعوت می کنیم تا ادامه ی مطلب را مطالعه کنید.

آنچه به آن اشاره کردیم دقیقا همان کاری است که کارت های اعتباری در انگلستان انجام می دهند. هر خرید و محل آن، هر مقدار تخفیفی که دریافت می کنید ضبط خواهد شد و در حدود دو سال در دسترس خواهد بود تا هر فرد به صورت مجزا مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

کورتانا تقریبا به همین شیوه اداره می شود. همه چیز بسیار معمولی پیش می رود، البته تا زمانی که شما شروع می کنید به سخن گفتن از اطلاعات شخصی تان. از آن به بعد است که اتفاقات جالبی می افتد...

آنها از ما چه می دانند؟

Google Earth

سیری، کورتانا و google now می دانند که شما کجا هستید. سیری می تواند شما را از یک محل به محلی دیگر در شهرتان ببرد، کورتانا می تواند به شما یادآوری کند تا کتاب صد سال تنهایی را وقتی به دیدار پدر و مادرتان رفتید از آنها قرض بگیرید، google now می تواند وقتی در یک فروشگاه خاص هستید لیست خرید مربوط به آنجا را ارائه دهد.

iOS 8 در زمینه ی حریم خصوصی مشکلاتی دارد، اما بیشترشان وابسته به موقعیت جغرافیایی تان هستند. مثلا اگر my location را خاموش کنید (که به دوستان و اطرافیان این اجازه را می دهد تا وقتی شما در نزدیکی شان هستید با خبر شوند) یا Frequent location را غیر فعال کنید (که محل هایی را که بیشتر می روید به خاطر می سپارد و وای فای را روشن می کند) خود را از شر دنبال کننده هایتان خلاص کرده اید.

همچنین کورتانا هم از محل هایی که به دفعات می روید آگاه است و آنها را با دفترچه تماس تان همگام می کند. چیزی که بیشتر نگران کننده به حساب می آید قابلیت جدید ویندوز 10 است. در بخشی از کنفرانس معرفی این سیستم عامل اعلام شد: "در هنگام استفاده از نرم افزار های صوتی همانند تبدیل کننده صدا به نوشتار، ما اطلاعات گفتاریشما را جمع آوری می کنیم تا با تحلیل آنها کیفیت درک سخن را بالا ببریم." نمی توانید نگران کننده بودن این ویژگی جدید را انکار کنید.

بسته به اشتراک گوگل شما، google now تمام اطلاعات تان را یک جا دارد، اعم از ایمیل ها، موقعیت شما و تاریخچه ی جست و جوی تان را، و جالب اینجاست که در پس زمینه ی موبایلتان در حال جمع آوری همه ی موارد یاد شده به سر می برد.

کورتانا و google now با توجه به ساعات مراجعه تان، فرق بین محل کار و خانه ی شما را درک می کنند.

هر سه دستیار صوتی، علاقه ی خاصی هم به شبکه های اجتماعی دارند. حالا بهتر است به این پرسش پاسخ دهید، شبکه های اجتماعی چه قدر از ما می دانند؟ برای بسیاری افراد جواب این سوال "خیلی خیلی زیاد" است. پروفایلتان، پر از اطلاعات شخصی است، جزئیات زندگی و شخصیتی تان، تمام لایک ها و علایقتان به طور تمام و کمال آنجاست. و همینطور اطلاعات مفیدی در مورد دوستان و خانواده تان. اگر همیشه از جفت بودن بخش های مختلف موبایلتان لذت می بردید، باید بگوییم که شما رد پای کاملی از خود به جای می گذارید. حتی زمانی که در شبکه ی اجتماعی محبوبتان نیستید و اصطلاحا log out کرده اید هم به لطف کوکی ها همه ی اطلاعات تان در حال رصد است.

در عوض تمام این ها چه چیزی به دست می آوریم؟

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Get-Started-with-Cortana.mp4"]

اندکی سرگرمی، شاید. البته لذت و قابلیت در ارتباط بودن با کسانی که مدت ها است از ما دور هستند هم چیز کمی نیست. کورتانا، سیری و google now هر سه یک چیز را برایتان به ارمغان می آوردند و آن همان فلسفه ی موبایل های هوشمند است: راحتی در انجام امور ساده.

فلسفه ی موبایل های هوشمند راحتی در انجام امور ساده است.

یاد آور ها برای مثال بسیار کار آمد هستند. در اختیار گذاشتن فهرست مخاطبین تان می تواند شما را به راحتی در ارتباط با عزیزانتان نگه دارد. در مورد شبکه های اجتماعی هم کمتر نیاز به گشت و گذار بی هدف خواهد بود. کورتانا حتی می تواند سرگرمی هایی را به شما پیشنهاد دهد. کافی است اندکی از دستیار صوتی تان استفاده کنید تا لذت راحتی امور را بچشید.

گوگل ادعا می کند تمام اطلاعات شما برای "بالا بردن سطح رضایت مندی کاربران و همچنین افزایش کیفیت سرویس ها" یشان است. مایکروسافت معتقد است "اطلاعات برای بهینه سازی تجربه ی کاربری و وقت کاربر مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین از آنها برای افزایش بهره وری نرم افزار ها و سرویس ها استفاده می گردد." اپل هم حرف های مشابهی می زد، به علاوه می گوید: "استفاده از این اطلاعات برای تحلیل داده ها و افزایش کیفیت محصولات و همچنین ارتباط با مشتریان لازم است."

چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

Siri Knows About Me

نگران نباشید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

در IOS 8 می توانید در بخش settings --> pricacy اطلاعاتی را که به اپل می دهید مدیریت کنید. اگر هم دوست داشتید می توانید لوکیشن سرویس را خاموش کنید. یک خصوصیت کار آمد در این نسخه یک آیکون در نوتیفیکیشن بار است که به شما درباره ی نرم افزار هایی که در حال جمع آوری اطلاعات تان هستند خبر می دهد. برای فعال کردن این قابلیت به آدرس زیر بروید:

Settings > Privacy > Location Services > System Services.

کار با کورتانا قدری راحت تر است. کورتانا یک دفترچه یادداشت دارد که همه ی اطلاعات شما را در آن جمع آوری می کند. هر وقت احساس کردید پایش را از گلیمش درازتر کرده است، سری به دفترچه یادداشت آن بزنید و اطلاعات تان را پاک کنید. در مورد google now هم می توانید آن را بر روی حالت شخصی سازی (Customize) قرار دهید. همچنین می توانید اطلاعات پس زمینه ی google now را خاموش کنید که باعث مصرف کمتر باتری هم می شود، اما در نهایت هنگام رجوع به گوگل پلی باید آن را روشن کنید.

چه قدر اطلاعات کافی است؟

جواب این سوال در نهایت به خودتان بستگی دارد. این که خط قرمز هایتان را چه چیز و تا چه حدی در نظر بگیرید. شاید برای شما کاربردهای دستیاران صوتی بسیار با ارزش تر از حریم شخصی باشد، شاید هم برعکس.

شما چه فکر می کنید؟ نکات مثبت دستیاران صوتی بیشتر است یا منفی؟ اصلا چه قدر از اطلاعاتتان را در اختیارشان می گذارید؟ نظرات خود را با ما و دوستان تان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • میثم
    میثم | ۶ آبان ۱۳۹۳

    فکرش رو بکن گوگل چه اطلاعاتی از ما داره:
    1.آمار جستجوهامون(google.com)
    2.سیستم عامل خیلی از ماها (اندروید)
    3.آنالیز خیلی از وبسایت ها(گوگل آنالیزور)
    4.موقعیت جغرافیاییمون(google map)
    5.نوشته ها و علایق و طرز تفکرمون(جی پلاس)
    6.همه ی ایمیل های ارسالی و دریافتی و مخاطبینمون(gmail)
    7.هر چیزی رو که ما میبینیم!(گوگل گلس)
    و . . .
    حالا هم که یه گوش شنوا و کنجکاو داره همیشه به حرفامون گوش میده!(google now)
    خدا آخرش و عاقبتش رو ختم به خیر کنه!!!

  • پیمان
    پیمان | ۵ آبان ۱۳۹۳

    توی کشور ما.که گوگل نو اصلاً در دسترس نیست عزیزم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی