ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لپ تاپ
تکنولوژی

تحلیل بازار: قیمت لپ تاپ به خاطر رکود، پایین تر از ارزش واقعی است

بازار لپ تاپ که هر سال در تابستان و ماه مهر با رونق روبرو بود، امسال با رکود همراه شده است. این اوضاع به حدی شدت یافته که برخی از وارد کنندگان نوت بوک، قصد ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۱:۰۰

بازار لپ تاپ که هر سال در تابستان و ماه مهر با رونق روبرو بود، امسال با رکود همراه شده است. این اوضاع به حدی شدت یافته که برخی از وارد کنندگان نوت بوک، قصد عزیمت از این بازار را دارند.

حالا پس ازشروع ماه آبان، رکود همچنان ادامه دارد. قیمت ها کاهش یافته و برخی از فعالان این بازار معتقدند، این شرایط پای بر جا خواهد ماند. شرایط یاد شده برای تعدادی از فروشندگان گران تمام می شود. البته باید بازار دستگاه های اپل یا همان خانواده مک بوک را از این قاعده جدا کرد.

در ادامه دیجیاتو را دنبال کنید تا از وضعیت کنونی بازار لپ تاپ آگاه شوید.

قیمت به صرفه لپ تاپ را در سال های 88 تا 90 به یاد بیاورید. در آن زمان به دلایلی چون رقابت، پایین بودن قیمت ارز و تنوع بسیار محصولات، قیمت لپ تاپ از نت بوک های 300 هزار تومانی شروع و به مک بوک های 3 میلیونی ختم می شد. یعنی هر کس با هر درآمدی می توانست لپ تاپ بخرد.

اما با تغییر قیمت دلار از هزار و 200 تومان به هزار و هشتصد و پس از آن دلار 3 هزار تومان، قیمت انواع نوت بوک به بالای یک میلیون تومان رسید. لپ تاپ های حرفه ای نیز با قیمتی بین 6 تا 10 میلیون فروخته می شدند. تنوع و قدرت سخت افزاری تبلت ها بیشتر شد و با حضور windows 8  بازار تبلت های ویندوزی گسترش یافت. بدین خاطر تقاضا، نسبت به قبل کمتر می گشت.

بازار دستخوش تغییراتی شد اما هنوز رونق در آن وجود داشت. روز به روز خرید و فروش ها کاهش یافت و در فاصله زمانی خرداد تا مرداد 92 فروش ها نسبت به سال های قبل افت زیادی کرده بود. روزهای آخر مرداد تا پایان شهریور رنگ و روی بازار با حضور مشتریان برگشت و فعالانش را کمی خوشحال کرد.

این وضع زیاد ماندگار نشد. آذر و دی 92 شوک بسیار سختی با تغییر عوارض و تعرفه گمرک از 2 به 20 درصد به تاجران نوت بوک وارد گردید. هرچند تصمیم به تغییر رقم تعرفه با مقاومت فعالان واردات و ICT  هیچ وقت به مرحله اجرا نرسید، ولی اخبار و حواشی این تغییرات در بازار تاثیر به سزایی گذاشته بود.

تابستان 93 بازار از سال قبل نیز بدتر بود. فروشگاه های نوت بوک نتوانستند به آمار فروش روزی 5 تا 10 دستگاه در تابستان دست یابند و برخی با فروش یک تا 3 دستگاه در روز خوشحال می شدند.

بازار لپ تاپ

قیمت لپ تاپ پایین تر از ارزش واقعی است

بازار در آبان ماه نیز کماکان دستخوش رکود است. آرش فکوری تحلیل گر و متخصص بازار لپ تاپ که خود روزی مدیر گارانتی امرتات بوده، در مورد وضعیت فعلی به دیجیاتو گفت: شرایط کنونی بازار به این شکل است که قیمت نوت بوک ها پایین تر از ارزش واقعی رسیده. قیمت ارز نیز در این بازار تاثیر ندارد و با افزایش قیمت دلار در چند هفته اخیر شاهد کاهش و یا ثبات قیمت لپ تاپ های موجود هستیم.

احتمال کاهش بیشتر قیمت نوت بوک وجود دارد

وی در مورد افزایش یا کاهش قیمت لپ تاپ اظهارکرد: اگر در روزهای آینده شاهد افزایش تقاضا و بالارفتن تعداد فروش نوت بوک باشیم، قیمت ها مطمئنا افزایش می یابد. اما اگر روال همین طور بماند قیمت ها به خاطر جلوگیری از ضرر بیشتر، کاهش می یابد. البته هم اکنون نیز قیمت لپ تاپ ها برای فروش پایین تر از قیمت تمام شده است و احتمال می رود که این ارقام باز هم تنزل داشته باشند.

فکوری در مورد عدم واردات مدل های جدید به بازار لپ تاپ افزود: با توجه به صدمه ای که هم اکنون به صاحبان سرمایه در این عرصه وارد شده است، احتمال عدم ورود مدل های جدید بیش از پیش قوت گرفته که امری منطقی است.

بازار مک بوک با دیگر لپ تاپ ها تفاوت دارد

این متخصص بازار لپ تاپ درباره خرید فروش خانواده مک بوک توضیح داد: این سری از محصولات مشتریان خاص خود را داشته و یک مارکت کوچک محسوب می شوند. فروشندگان این محصولات هم اکنون شاید سود کمتری نسبت به قبل داشته باشند ولی می دانم که کالا را با ضرر نمی فروشند.

لنوو و ایسوس پرفروش ترین  برندهای بازار لپ تاپ هستند

وی در مورد پر فروش ترین برند در بازار لپ تاپ گفت: هنوز ایسوس و لنوو برترین برندهای اول بازار هستند و نمی شود که نام یکی را به عنوان برترین انتخاب کرد. البته کسی که لنوو می فروشند  سهم بازار این برند را بیشتر می داند و دیگری ایسوس را، ولی چون آمار دقیقی نیست نمی توان یکی از این دو را به عنوان پرفروش ترین انتخاب کرد.

با توجه به وضعیت بازار و گفته های فکوری برای افرادی که نیاز به خرید لپ تاپ دارند، فرصت نسبتا مناسبی به وجود آمده است. شاید با ادامه همین روند، قیمت ها کاهش بیشتری داشته باشد و متقاضیان خرید نوت بوک بتوانند با قیمت بسیار مناسبی کالای مورد نظر خود را خریداری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (41 مورد)
  • علی
    علی | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    سلام یکی به من بگه چ لبتابی خوبه ک بگیرم همه امانات خوب هم داشته باشه قیمتش هم مناسب باشه ...

  • لنوو
    لنوو | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

    اقا من با دو میلیون یه قرونم بیشتر نشه چه لپ تابی بگیرمبدردم بخوره عالی و با کیفیت باشه ؟فقط لنوو باشه

  • mohsen.g
    mohsen.g | ۵ آبان ۱۳۹۳

    کاسب هیچ وقت ضرر نمیکنه، سنگ کیو به سینه می زنید؟

  • bahram
    bahram | ۵ آبان ۱۳۹۳

    تا چند وقت باید بیخیال آرزوهام بشم. شدنی نیست :(

  • skY
    skY | ۵ آبان ۱۳۹۳

    به نظر من
    تا گوشی خوب و یک لپتاپ خوب نداشته باشی خرید تبلت اشتباس
    ابته هر کس یه سلیقه ای داره
    ولی پیشنهاد من به اقوام اینه و خیلی راضین از کارشون
    وقتی لپتاپ n56 vz تو تهران 4500 بود من خریدم 1800 با همه ی لوازم . آکبند و کیبورد فارسی
    نپرسید چجوری :-D

    • alone
      alone | ۵ آبان ۱۳۹۳

      سلام sky جان خب جسارتا میشه بپرسم چجوری...!؟ :-/

      • skY
        skY | ۵ آبان ۱۳۹۳

        نمی گم :-D
        شوخی کردم
        از عراق کسی برام آورد
        آیفون 5 ام مدل 64 وقتی تهران قیمتش به 4300 رسید من واس کسی 1400 آوردم که 2 تومن دادم بهش
        دلالی می کردم تا این که بدبختو تو مرز عراق گرفتن
        4 تا لپتاپ فروختم
        20 تا گوشی

        • skY
          skY | ۵ آبان ۱۳۹۳

          فقط بدیه این لپتاپی که دستمه اینه که باطریش اصن بهش نمی خوره ینی همین که در میاری از شارژر تا یه فیلم بخوای ببینی خالی می کنه
          بعدم بدون شارژر بازی رو راحت اجرا نمی کنه
          خیلی داغ می کنه در حد بخاریه پیکان که دیگه رو پات نمی تونی بزاری

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی