ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Android L
تکنولوژی

اندروید آب نبات چوبی؛ نگاهی به دیدگاه ها و اهداف پشت پرده (بخش اول)

تنها چند هفته ی دیگر گوگل بزرگترین به روز رسانی که تا کنون بر روی سیستم عامل موبایلش موسوم به اندروید انجام داده است را تحت عنوان اندروید پنج یا آب نبات چوبی ارائه خواهد کرد. ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۶ آبان ۱۳۹۳ | ۲۳:۱۵

تنها چند هفته ی دیگر گوگل بزرگترین به روز رسانی که تا کنون بر روی سیستم عامل موبایلش موسوم به اندروید انجام داده است را تحت عنوان اندروید پنج یا آب نبات چوبی ارائه خواهد کرد. این کمپانی اعتقاد دارد اکنون سیستم عامل مذکور از هر نظر دچار تغییرات بنیادین شده است.

یک به یک اپلیکیشن ها مورد باز طراحی قرار گرفته اند، قابلیت های جدید بسیاری به اندروید وارد شده اند، Runtime سیستم عامل کاملاً دستخوش تغییر شده و بر صرفه جویی در مصرف باتری تمرکز ویژه یی وجود داشته است.

گوگل دست به معرفی دو پرچمدار جدید با عناوین نکسوس ۶ و نکسوس ۹ زده و در کنار آنها اولین محصولش تحت پلتفرم اندروید تی وی را که نکسوس پلیر نام دارد نیز رو نمایی کرده است. عرضه ی این محصولات جدید همراه شده با ارائه ی به روز رسانی اندروید پوشیدنی و اپلیکیشن گوگل اینباکس.

در همین راستا وب سایت ArsTechnica نشستی داشته است با اعضای برجسته ی تیم اندروید تا هدف و جزئیات دیدگاه آن ها را در رابطه با این موج جدید از محصولات نرم افزاری و سخت افزاری بهتر مشخص نماید. در ساختمان شماره ی ۴۳ دفتر مرکزی گوگل دیو بورک (Dave Burke)، معاون ارشد واحد مهندسی توسعه ی پلتفرم اندروید و ابزارهای نکسوس، برایان راکووسکی، معاون ارشد مدیریت محصولات و گیب کوهن، رئیس گروه مدیران محصولات گوگل همگی گرد هم آمدند تا به توضیح دیدگاه شرکتشان در مورد آینده ی پیش روی پلتفرم اندروید و محصولات تحت آن بپردازند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

نسخه های Developer Previews

Developer-Preview-Android-L

صحبت را از نسخه های پیش نمایشی که ویژه ی توسعه دهندگان ارائه گشتند آغاز نمودیم. گوگل نسبت به گذشته در مورد روند توسعه ی اندروید آب نبات چوبی مخفی کاری چندانی نکرد و اطلاعات و جزئیات در این زمینه را بسیار گسترده تر از قبل منتشر نمود.

این شرکت بسیاری از اطلاعات مرتبط به نسل بعدی سیستم عامل موبایلش را چندین ماه پیش از عرضه ی رسمی آن ارائه نمود و حتی چند نسخه ی ویژه ی توسعه دهندگان تحت ابزارهای نکسوس ۷ و ۵ نیز عرضه کرد.

لازم بود در مورد اطلاع رسانی و دریافت نظر توسعه دهندگان به جد سیاستی بازتر را انتخاب نماییم.

نسخه هایی که تحت عنوان Developer Previews از اندروید آب نبات چوبی ارائه گشتند این فرصت را چندین ماه پیش از عرضه ی نسخه ی نهایی برای توسعه دهندگان فراهم نمودند تا اپلیکیشن های خود را به صورت کامل باز طرحی کرده و از نظر ظاهری و حتی عملکرد با نسل بعدی سیستم عامل مطابقت دهند.

رادووسکی می گوید از قبل درس های زیادی آموخته بودیم، تغییرات در اندروید L بسیار وسیع بودند، ما در زمان کنفرانس I/O تقریباً ۵۰۰۰ API‌ جدید داشتیم و دگرگونی ها به حدی گسترده تر شدند که این رقم به ۷۰۰۰ رسید. لذا لازم بود در مورد اطلاع رسانی و دریافت نظر توسعه دهندگان به جد سیاستی بازتر را انتخاب نماییم.

تیم توسعه ی اندروید توضیح می دهند که عرضه ی نسخه های ویژه ی توسعه دهندگان به واقع کمک بزرگی بوده است و سبب شده با دریافت نقطه نظرات مرتبط به برنامه نویسان بتوانیم محصول نهایی را به مراتب بهبود بخشیم. همچنین خود این افراد برای اولین بار فرصت زیادی در اختیار داشتند تا محصولاتشان را با آنچه در آینده قرار بود ارائه گردد مطابقت داده و حتی تغییراتی بنیادی و بزرگ را در آنها ایجاد کنند.

بورک می افزاید: "سیاست جدیدی که اتخاد نمودیم احتمالاً باعث خواهد شد هم به روز رسانی و هم ابزارهای جدید تحت اندروید L بسیار سریعتر از آنچه در قبل رخ می داد روانه ی بازار شوند."  گوگل پیش از این تنها کدهای اولیه نسل بعدی سیستم عاملش را از طریق کیت توسعه ی پلتفرم به شرکت های تولید کننده محصولات اندرویدی می داد، ولی حالا نسخه های Developer Previews دست این برندها را بسیار بازتر نموده است.

جداسازای برخی اجزای سیستم عامل

Play-services-640x444

یکی از اهداف دیگری که در مورد اندروید L اتخاذ شده بود جداسازی بخش هایی از اندروید از هسته ی اصلی سیستم عامل و انتقال آنها به فروشگاه پلی استور یا سرویس های گوگل پلی به حساب می آمد. این عملیاتی بود که گوگل از روزهای ابتدایی توسعه ی نسخه ی دوم اندروید آغاز کرده بود.

وقتی بخش های زیادی از سیستم عامل به پلی استور بیایند چالش به روز رسانی آن به سادگی برطرف خواهد شد.

این شرکت دریافته بود که متقاعد کردن تولید کنندگان محصولات تحت سیستم عاملش و همینطور اپراتورهای مخابراتی در ارائه ی به روز رسانی های مرتبط به هسته ی سیستم عامل، و آنهم به صورت منظم و در فواصل زمانی کوتاه مسئله ای بسیار دشوار و حتی نشدنی است. ولی وقتی بخش های زیادی از سیستم عامل را به پلی استور بیاورد چالش به روز رسانی به سادگی برطرف خواهد شد. با این شیوه ی جدید مشکلی که سال ها نقطه ضعف گوگل بود بدل به قوی ترین سلاحش در مقابل نسخه های منشعب اندروید می گردید.

وب ویو (WebView) موتور رندرینگی که اپلیکیشن ها جهت بارگذاری محتوای مبتنی بر وب به آن متکی هستند یکی دیگر از نقاط تمرکز گوگل بوده است. در اندروید ۴.۴ کدهای پایه این موتور دست خوش تغییر شدند. موتور وب کیت جای خودش را به بخشی از کدهای مبتنی به مرورگر گوگل کروم داد.

موتور کرومیوم اگرچه یک نسخه ی انشعابی و جانبی از وب کیت محسوب می شد ولی گوگل به صورت کامل بر روی آن تسلط داشت. نکته در اینجاست WebView در اندروید ۵ به صورت کامل از سیستم عامل جدا شده و به پلی استور رفته تا گوگل در هر زمان که اراده کند بتواند آن را به روز رسانی نماید.

جداسازی وب ویو یکی از دشوارترین قسمت ها بود و البته اهمیت زیادی نیز داشت.

بورک می گوید: "جداسازی وب ویو یکی از دشوارترین قسمت ها بود و البته اهمیت زیادی نیز داشت، زیرا هفتاد الی هشتاد درصد اپلیکیشن های موجود در پلی استور به دلایل مختلفی از آن استفاده می نمایند. وب ویو موتور رندرینگ گوگل کروم را نیز در خود جای داده است که اهمیت بسیار بالایی دارد و برخی مواقع به دلایل امنیتی نیاز به آپدیت سریع آن بدل به یک امر حیاتی می شود."

به زبان ساده WebView مرورگری است که در درون اپلیکیشن ها اجرا می گردد و از همین رو وقتی بحث امنیت آن به میان می آید یعنی در مورد مسئله ی بسیار حساسی صحبت می کنیم. وقتی این موتور بخشی از سیستم عامل بود گاهی به روز رسانی آن تا دو سال به وقفه می افتاد، با توجه به آنچه اشاره گشت می توانید تصور کنید کاربران با چه خلاء امنیتی روبرو می شدند.

اجرای یک مرورگر دچار ضعف های امنیتی اشتباهی بزرگ است و ریسک بالایی را به همراه دارد. در طول سال های گذشته شاهد حملات گسترده یی بر روی موتور وب ویو و ضعف های ناشی از آن بوده ایم. این مشکلات در اندروید ۵ به تاریخ سپرده شده اند و حداقل فعلاً به صورت تئوری قرار است کاربران امنیتی به مراتب بیشتری را تجربه نمایند.

تیم اندروید می گوید در آینده جزئیات بیشتری را از هسته ی سیستم عامل جداسازی کرده و آنها را به صورت اپلیکیشن های مستقل به پلی استور انتقال خواهند داد.

بخش دوم (پایانی) را می توانید در روزهای آتی در دیجیاتو مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • hadizarei
    hadizarei | ۷ آبان ۱۳۹۳

    اصلا نظرات ربطی به مطلب نداره
    کاربران عزیز لطفا رعایت کنید

  • TROOL
    TROOL | ۷ آبان ۱۳۹۳

    به به چه اهدافی
    منتظر قسمت دومش هستم
    مرسی

  • saeed_mousavi_1
    saeed_mousavi_1 | ۷ آبان ۱۳۹۳

    منِ برنامه نویس که نمیتونم همه نسخه های اندروید رو بزارم کنار برای 5 فقط برنامه بنویسم. بازم مشکل چند پارچگی هست . ولی شاید بعد از 5 سال نسل موبایل های قدیمی منقرض بشه و تازه پلتفرم 5 جا بیفته.
    باز دم مایکروسافت گرم که الان برنامه بنویسی رو ویندوز 95 هم اجرا میشه و بالعکس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی