ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ARM Mali T800 GPU family
تکنولوژی

سری پردازنده های گرافیکی Mali-T800 از ARM رونمایی شدند

امروزه تلفن های هوشمند به اندازه ای قدرتمند شده اند که صحنه های گرافیکی شبیه به کنسول های بازی را می توانند نمایش دهند و همچنین ویدئوهایی با رزولوشن بسیار بالا مانند 4K را بسیار ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۶ آبان ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۰

امروزه تلفن های هوشمند به اندازه ای قدرتمند شده اند که صحنه های گرافیکی شبیه به کنسول های بازی را می توانند نمایش دهند و همچنین ویدئوهایی با رزولوشن بسیار بالا مانند 4K را بسیار نرم و روان حتی بهتر از لپ تاپ شما اجرا می کنند. این موضوع بسیار جالب است که در مورد پردازنده های گرافیک گوشی های هوشمند به همان روشی بحث کنیم که در مورد کارت گرافیک های قدرتمندی چون AMD و NVIDIA و بنچمارک های آن ها صحبت می شود.

در آینده اگر موبایل های ما قابلیت جابه جایی قطعات و ارتقا آن ها را داشته باشند، به راحتی قادر به ساخت رایانه هایی قابل حمل خواهیم بود و می توانیم تعیین نماییم که کدام GPU مختص تلفن های هوشمند از لحاظ اقتصادی برای استفاده ی ما مناسب تر است.

اما تا زمانی که محصولات یاد شده چنین قابلیتی داشته باشند بهتر است در مورد آخرین خانواده پردازنده های گرافیکی شرکت ARM سازنده ی چیپست ارزان و ماندگار Mali-400 MP  که هنوز هم قلپ تپنده ی گرافیکی بسیاری از تلفن های هوشمند ارزان قیمت چینی است، صحبت کنیم. این شرکت اخیراً خانواده ی جدید پردازنده ی گرافیکی Mali-T800 را معرفی کرده است که شامل، شتاب دهنده ی ویدئویی Mali-V550 و پردازنده ی صفحه نمایش Mali-DP550 می باشد.

همچنین پنج واحد گرافیکی جدید برای کارایی بهتر و مصرف انرژی کمتر طراحی شده  که در آینده در دل تلفن های هوشمند و تبلت ها جای خواهد گرفت. در واقع شرکت ARM انتظار دارد در اوایل سال ۲۰۱۵ این پردازنده جدید در دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Mali-T800 - کارایی بهتر، بهره وری بیشتر

خانواده ی گرافیکی تازه وارد شرکت ARM یعنی Mali-T800 در وافع شامل واحدهای Mali-T820 ،T-830 و T-860 است. پردازنده ی گرافیکی Mali-T820 برای محصولات سطح پایین بهینه سازی است، که ۴۰ درصد بهتر از پردازنده ی گرافیکی Mali-T622 کارایی دارد. اما پردازنده ی گرافیکی Mali-T830 یک چیپ میان رده است که ۵۵ درصد نسبت به Mali-T622 عملکرد بهتری دارد. در نهایت نیز چیپ Mali-T860 قدرتمندترین عضو این خانوده بوده و کارایی بسیار بالایی دارد. همچنین ۴۵ درصد در مصرف انرژی نسبت به مدل Mali-T628 بهینه تر عمل می کند.

خانواده ی جدید چیپست های Mali-T800 از جدیدترین API ها مانند OpenGL® ES 3.1 ، DirectX® 11 ، OpenCL و RenderScript پشتیبانی می کنند. در مدل های Mali-T820 و Mali-T830 از چهار هسته و در مدل Mali-T860 تا ۱۶ هسته به کار گرفته شده است.

پردازنده ی ویدئویی Mali-V550 با استاندارد کامل HEVC

پردازنده ی ویدئویی جدید شرکت ARM از استاندارد HEVC (کدگذاری ویدئویی پربازده) به طور کامل پشتیبانی کرده و قادر به پردازش ویدئوهایی با کیفیت ۱۰۸۰p و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه تنها با استفاده از یک هسته بوده و در حالت چند هسته ای نیز قادر به پردازش ویدئوهای 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه است. همچنین این چیپ قادر به انجام همزمان اعمال رمزگذاری (encoding) و رمز گشایی (decoding) بوده و از قابلیتی تحت عنوان motion search eliminatio یا حذف خودکار جستجوی حرکتی پشتیبانی به عمل می آورد. این امکان به فعال و غیر فعال کردن اتوماتیک قابلیت جستجوی حرکتی در video encoder کمک شایانی می نماید. این به طور خلاصه یعنی ویدئوهای دوربین شما سریعتر تولیدشده و بیش از هر زمانی بهتر به نظر خواهند رسید.

درایور صفحه نمایش Mali-D550

درایور صفحه نمایش جدید شرکت ARM از ۷ لایه ی ترکیبی برای رندر کردن تصاویر بهره می برد، که برای مصرف کنندگان رابط های کاربری پویا تر و همه جانبه تری را به ارمغان می آورد. می توان از این پردازنده برای مدیریت صفحه نمایش های 4K استفاده نمود و طراحان می توانند به مواردی مانند فیلترهای رفع نویز و امکان تنظیم نور پس زمینه، از طریق ارتباطات داخلی صفحه نمایش به طور مستقیم دسترسی داشته باشند. 

نظر شما در مورد چیپ جدید شرکت ARM چیست؟

4

5

3

ARM

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۷ آبان ۱۳۹۳

    چه قدرت خوفی داره تویه 4K

  • بهداد
    بهداد | ۶ آبان ۱۳۹۳

    آقا فکر این رو بکن پشتیبانی از H265 و 4k با ریت 120 و دایرکت ایکس 11 - باور کنید نصف کارتهای گرافیک دو سال پیش این توان و نداشتن

  • AM!N
    AM!N | ۶ آبان ۱۳۹۳

    اره خوبه


    اگه اعتراض داری برو خونتون اعتراض کن (SAEED DASTMARD)
    عجب نویسنده خوبی بودا (عــــــامـــــــــر)
    :D (سیب کوچولو)
    اصلا زیر صد خط نظر گزاشتن فایده نداره (M7M)
    واستا یک خود نمایی بکنم : بَره بَره (bahram)
    خانوما به دل نگیریدا شوخی کردم :-)

  • Erfanm
    Erfanm | ۶ آبان ۱۳۹۳

    4k @120FPS :)
    امیدوارم زودتر استفاده بشه روی پرچمدار ها
    هرچند من بیشتر Imagination رو میپسندم اما مالی هم خوبه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی