ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بسته اینترنت موبایل
تکنولوژی

بسته اینترنت اپراتورهای همراه زیر ذره بین دیجیاتو

بسته اینترنت اپراتورها یکی از محبوب ترین پیشنهادات تشویقی این خدمات دهندگان در بین کاربران است. با توسعه به کار گیری تلفن های هوشمند در بازار دیجیتال دنیا و افزایش فروش این ابزار در ایران، استفاده ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۶ آبان ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

بسته اینترنت اپراتورها یکی از محبوب ترین پیشنهادات تشویقی این خدمات دهندگان در بین کاربران است. با توسعه به کار گیری تلفن های هوشمند در بازار دیجیتال دنیا و افزایش فروش این ابزار در ایران، استفاده از دیتای موبایل به خاطر وابستگی بیش از حد اپلیکشن های  اندروید و iOS به اینترنت، گسترش یافته است.

از هنگامی که شبکه 3G ایرانسل و بعد از آن همراه اول راه اندازی شد، انتخاب بسته دیتای مناسب و سرعت بیشتر برای استفاده از اینترنت، از دغدغه های مشترکان حرفه ای و نیمه حرفه ای موبایل در ایران شده است.

ما نیز بنا به نیاز کاربران، تصمیم گرفتیم بسته های اینترنت سه اپراتور موبایل کشور را بررسی و مقایسه کنیم، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

به دلیل ایجاد موج و تب استفاده از شبکه 3G در کشور به ترتیب دریافت پروانه این نسل توسط اپراتورهای مختلف، بسته هایی اینترنتی که ارائه می نمایند را با هم مقایسه می کنیم. یعنی ابتدا به سراغ رایتل رفته و بعد از آن بسته های اینترنت ایرانسل و همراه اول را مرور خواهیم کرد.

 

بسته های اینترنت رایتل

رایتل که اولین اپراتور نسل سوم تلفن همراه ایران بود، از ابتدا تعرفه بسته های اینترنت را برای سیم کارت دیتا متفاوت با سیم کارت های دائمی و اعتباری خود ارائه کرد. این اپراتور تا سال قبل نیز بسته های اینترنتی خود را در 3 سرعت 128، 512 و 1024 کیلوبیت بر ثانیه دسته بندی می کرد ولی از ماه های ابتدایی امسال بسته های اینترنت این شرکت در دو سرعت 128 و 1024 کیلوبیت بر ثانیه به ترتیب با نام های اینترنت پایه و اینترنت حرفه ای ارائه می گردد.

بسته های اینترنت رایتل برای سیم کارت های دائمی و اعتباری
بسته های اینترنت رایتل برای سیم کارت های دائمی و اعتباری
بسته اینترنت رایتل برای سیم کارت های دیتا
بسته های اینترنت رایتل برای سیم کارت های دیتا

با یک نگاه متوجه خواهید شد اینترنت این شرکت مخابراتی از دیگر اپراتورها و حتی شرکت های اینترنتی گران تر است. البته رایتل سعی کرده این گرانی را در بسته های سیم کارت دیتا با ارائه حجم شبانه حل کند.

بسته های اینترنت ایرانسل

ایرانسل از وقتی به پروانه نسل های سوم و چهارم دست یافت سعی کرد به جای دسته بندی بر اساس سرعت، اینترنت خود را چون گذشته بر مبنای حجم، قیمت گذاری کند. اپراتور یاد شده سرعت اینترنت 3G خود را همچون اپراتورهای خارجی بر مبنای ترافیک مشترکان در هر منطقه قرار داده است. با این کار، در برخی مناطق و یا در برخی از ساعات سرعت اینترنت مشترکان ایرانسل تا 8 یا 12 مگابیت بر ثانیه نیز می رسد و میانگین سرعت این اپراتور در تهران حدود 1 و نیم مگابیت بر ثانیه است. همچنین ایرانسل پس از دریافت مجوز 3G و 4G، اقدام به ارائه طرح های جدید اینترنت با حجم بالاتر کرده است.

بسته های اینترنت ایرانسل
بسته های اینترنت ایرانسل

بسته های اینترنت اپراتور مذکور هر چند از قیمت و تنوع نسبتا خوبی برخوردار است اما نکته منفی ارائه تنها 4 بسته برای کاربران دائمی است. هرچند که همه می دانیم مشترکین اعتباری این شرکت بسیار بیشتر هستند اما حقوق مشترکین دائمی نیز باید در نظر گرفته شود.

بسته های اینترنت همراه اول

همراه اول قبل از دریافت پروانه نسل سوم تلفن همراه بر روی تبلیغات برند نوترینو برای اینترنت پرسرعت خود کار کرد و جدولی برای تعرفه های آن ارائه داد. ولی به خاطر محدود نبودن سرعت اینترنت رقیب اصلی خود ایرانسل، صلاح دید این بسته ها را از سایتش بردارد و همچنان تعرفه های قبلی را پا برجا نگه دارد. دلیل این کار همراه اول نقص این جدول در ارائه بسته های نوترینو بر اساس سرعت بود که فضای رقابت را برای ایرانسل بسیار باز می گذاشت. البته همراه اول به خاطر موفقیت ایرانسل در ارائه سرعت بالا و بدون محدودیت، تصمیم گرفت از رقیب تبعیت کند. بنابر این، اپراتور اول تلفن همراه ایران نیز سرعت خوبی را در اختیار مشترکان خود قرار می دهد و در برخی نقاط تهران این سرعت به 4 مگابیت بر ثانیه نیز رسیده است.

بسته های اینترنت همراه اول
بسته های اینترنت همراه اول

بسته های اینترنت این شرکت مخابراتی هر چند از تنوع خوبی بردار نیست اما قیمت های نسبتا مناسب و به صرفه ای را به کاربران ارائه می دهد. ارائه تعدادی پیام چند رسانه ای یا MMS در کنار بسته های همراه اول نیز یکی از مزیت های این اپراتور به حساب می آید.

جمع بندی و مقایسه

بسته های اینترنت رایتل نیاز کاربرانی را پاسخگوست که در منطقه آنتن دهی پایدار این اپراتور قرار دارند و قیمت بالای اینترنت مصرفی موبایل یا تبلت برایشان مهم نیست.

مطمئنا برای اکثر کاربران انتخاب بر سر همراه اول و ایرانسل مشکل است. یک نکته مهم این است که این دو اپراتور به علت اینکه تازه شبکه های 3G را راه اندازی کرده و در حال توسعه هستند از پایداری کمتری در نسل سوم برخوردارند. البته در پایداری بیشتر کفه ترازو به نفع ایرانسل سنگینی می کند.

پیش بینی می شود تا آخر سال این پایداری در دو شبکه 3G ایرانسل و همراه اول نیز بیشتر شود. اما تا آن موقع و اعلام بسته های جدید به نظر می آید طرح های ایرانسل متنوع تر بوده و سرعت بیشتری دارند. اما همراه اول در بسته 10 هزار تومانی با ارائه نیم گیگابایت حجم بیشتر، وضیعت نسبتا بهتری دارد.

نکته مهم اینکه وقتی از اینترنت یا همان دیتای همراه اول استفاده می شود، برخی از تماس ها و پیامک های مشترک دریافت نمی گردد و بعد از خاموش کردن دیتا تنها پیامک ها برای مخاطب توسط شبکه ارسال می شوند. این یکی از معضلاتی است که بارها برای مشترکان اپراتور یاد شده که تلفن های هوشمند دارند به وجود می آید.

در نهایت می توان گفت، پیشنهاد اول بسته های اینترنت سیم کارت اعتباری ایرانسل است که حجم بالا، قیمت مناسب و سرعت بیشتر را برای کاربر به ارمغان می آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (70 مورد)
  • behroozy4
    behroozy4 | ۳ آذر ۱۳۹۸

    فکرش رو بکنید ، اون اوایل رایتل یه بسته داشته با سرعت 1 مگابیت با حجم 4 گیگ ، یک ماهه به قیمت 47 هزار تومن !!! چقدر گرون
    من الان از همراه اول یه بسته خریدم با سرعت بین 50 تا 100 مگابیت ، با حجم 6 گیگ ، یک ماهه 16 هزار تومن .. تازه اون موقع ارزش پول ایران چند برابر بیشتر هم بود . البته لازم بذکر هستش که من در مشهد هستم و ممکنه که سرعت 4G همراه اول در شهر های دیگه اینقدر خوب نباشه .
    تازه تا یک ماه پیش اگر از همراه اول یه بسته ی اینترنت میخریدی بهت اینترنت شبانه رایگان هم میداد که میتونستی با سرعت بالای 50 مگابیت دانلود کنی ، یعنی فکر کن میتونستی تو هر ساعت حداقل 22 گیگ دانلود کنی که برای دانلود بازی هایی با حجم بالا عالی بود . این طرح شبانه حداقل برای یک سال فعال بود و اولش از ساعت 3 تا 9 صبح بود ولی بعد یک سال شد از ساعت 3 تا 7 و بعد چند ماه هم غیرفعال شد . حیف شد

  • مهرداد
    مهرداد | ۱۷ فروردین ۱۳۹۵

    همراه اول پوشش خوبی نداره. رایتل 4G هم داره
    همراه اول و رایتل رو داشتم. گول 1000-2000 تومن قیمت همراه اول رو نخورید خارج بسته حساب کرده و یه دفعه 340000 زده تو فیش موبایلم با کیفیت پایینتر. آخر نامردی.
    فقط رایتل .بسته 3+3 گیگش عالی است. دمشون گرم

  • sina
    sina | ۶ اسفند ۱۳۹۴

    سلام،منظور از "ساعات غیر اوج مصرف" کی هست؟ من فک میکردم از 12 شبه ولی هر چقدر استفاده میکنم از اینترنت اصلیم میره.

  • سعید
    سعید | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    آنتن دهی و سرعت ایرانسل نسبت به بقیه اپراتورها خیلی بدتره. من بسته اینترنتی ازش خریدم هیچوقت نتونستم از اینترنتش استفاده کنم ایرانسل هم پاسخگو نبود هی کار منو پاس میدادند به واحدهای مختلف. آخرش هم عطاشو به لقاش بخشیدم . کلا سیم کارت انداختم دور.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی