ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تکنولوژی و ۸ افتضاح بزرگ در تاریخ آن

مبحث موفق شدن یا شکست خوردن یک پروژه در عصر تکنولوژی همانند راه رفتن به روی یک طناب در ارتفاع بسیار بالا است، به همین مقدار خطرناک و بدون امکان پیشبینی. گاها شرکت ها محصولاتی ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۶ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

مبحث موفق شدن یا شکست خوردن یک پروژه در عصر تکنولوژی همانند راه رفتن به روی یک طناب در ارتفاع بسیار بالا است، به همین مقدار خطرناک و بدون امکان پیشبینی.

گاها شرکت ها محصولاتی را معرفی می کنند که انتظار دارند مورد اقبال عمومی قرار بگیرند اما مدتی بعد عکس این موضوع رخ می دهد و محصول مربوطه تبدیل به کابوس آن کمپانی می شود.

این اتفاق در رابطه با تمام شرکت ها می تواند رخ دهد و مثال های فراوانی هم برای این موضوع وجود دارد؛ از عرضه یک تلفن هوشمندی که به فروش نمی رسد تا معرفی نرم افزاری که آنطور که باید، مورد استقبال کاربران قرار نمی گیرند. حتی برخی از محصولات به نظر موفق می رسند اما در نهایت شرکت را به جهتی اشتباه هدایت می کنند. برخی محصولات هم شاید در زمان خود انقلابی باشند اما در زمان و مکان نامناسبی معرفی شوند.

فارغ از هر دلیل و برهانی که برای این اتفاق وجود دارد، در ادامه مطلب به ۸ عدد از بزرگ ترین افتضاحات تاریخ تکنولوژی اشاره خواهیم کرد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

Nexus Q

vuhde15of9fjszbhpakt

گوگل موفقیت های زیادی را تا به امروز کسب کرده. از جمله آنها می توان به اندروید، تولید نرم افزارها و ابزارهای تلفن های هوشمند و البته، جستجوگر بسیار قدرتمند آن اشاره کرد. اما حتی بزرگترین شرکت های دنیا هم نمی توانند از بلای عرضه محصول ناموفق در امان بمانند و Nexus Q نمونه بارز این موضوع در مورد گوگل است. این شرکت در کنفرانس Google I/O سال ۲۰۱۲ خود، مدیاپلیر ۳۰۰ دلاری کروی شکل خود را معرفی کرد.

اما پس از دریافت بازخوردهای منفی در رابطه با این محصول (اکثرا به قیمت اشاره داشتند)، گوگل نکسوس کیو را از فروشگاه های خود جمع کرد و مبلغ پرداخت شده خریداران را باز پس فرستاد و همچنین، یک نمونه رایگان این محصول را به آنها تقدیم کرد. خوشبختانه پیش از عرضه گسترده این اتفاق رخ داد و گوگل به سرعت متوجه عاقبت ناموفق این محصول شد.

باید امیدوار باشیم این اتفاق در رابطه با عینک گوگل رخ ندهد.

Microsoft Kin

yx29pz9ldu7gmna5y1ut

پیش از این به عرض شما رسانده بودیم که اولین تلاش مایکروسافت در تولید تلفن هوشمند، به یک شکست تمام عیار تبدیل شد و یک میلیارد دلار هزینه برای شرکت خسارت در پی داشت. این محصول می توانست در بین شکست ها مقام اول را کسب کند.

تنها نکته منفی این محصول جذاب شکست خورده، فقط قیمت است. چرا که این کمپانی با اپراتور مخابراتی Verizon قراردادی امضا کرد و این محصول را در دو مدل با قیمت های ۵۰ و ۱۰۰ دلار به فروش رساند. فروشی که در طی یک ماه فقط ۵۰۰ عدد بود و یک شرمساری بسیار بزرگ برای مایکروسافت به ارمغان داشت.

Apple Lisa

ofifx5qlvzjo1dckzrm0

در ۱۹ ژانویه سال ۱۹۸۳ اپل این رایانه شخصی خود را معرفی کرد و ذره ذره این اطمینان را به شرکت داد که در طراحی، تولید و قیمت گذاری این محصول اشتباه بزرگی کرده اند. این محصول با قیمت ۹٫۹۹۵ دلار به فروش می رسید و تنها حدود ۶ ماه دوام آورد. متاسفانه این محصول در هیچ زمینه ای نتوانست پاسخگوی نیاز کاربر باشد و اپل هم پس از فروش ناموفق آن، تولید و عرضه مک لیزا را متوقف کرد.

Windows Vista

xx7jgkbsixspdfxqsc3d

دوران تاریک ویندوز ویستا را همه به خاطر داریم، محصولی که حتی با وجود اتمام دوره تست، از باگ ها و ایرادات نرم افزاری فراوانی رنج می برد و اساسا هیچ دلیلی برای مهاجرت کاربر از ویندوز موفق XP به ویستا وجود نداشت.

اکثر کاربران پس از تست این ویندوز با مشکل عدم سازگاری نرم افزارها و سخت افزارهایشان مواجه شدند و از سرعت بسیار پایین این سیستم عامل شکایت می کردند. مایکروسافت پس از این محصول ویندوز ۷ را معرفی کرد و تا حد زیادی توانست اشتباهات ویندوز ویستا را برطرف کند.

Nintendo 64 (نسخه کارتریج)

d0rnapquxupomh6m6jtx

بر خلاف نینتندو ۶۴ اصلی که کاربران زیادی را به خود جذب کرد و مورد اقبال عمومی قرار گرفت، نسخه کارتریج خور این محصول به هیچ عنوان موفق نبود. نینتندو با این به روز رسانی متاسفانه تیر خلاص را به این کنسول خود شلیک کرد و در نهایت منجر به عدم تولید آن شد.

مشابه این اتفاق در رابطه با اضافه کردن CD به کنسول SNES توسط سونی هم رخ داد. پس از تعطیلی پروژه نینتندو ۶۴، سونی پلی استیشن متولد شد و به عنوان یکه تاز آن سال ها جایگاه خود را تثبیت کرد.

Alto

drhgq625ypzh2zqoclyx

لقب یکی از بزرگ ترین اشتباهات تاریخ تکنولوژی را می توان به Alto تقدیم کرد. سازندگان این محصول، شرکت زیراکس PARC، آلتو را به عنوان اولین رایانه خانگی در سال ۱۹۷۳ تولید کرد. این محصول دارای ماوس و رابط کاربری بود، اما سازندگان به جای ثبت این محصول برای خود، آن را در اختیار افرادی مثل استیو جابز و بیل گیتز گذاشت تا ایده ساخت چنین محصولی را به آنها بدهد.

زیراکس می توانست امروز یکی از بزرگترین شرکت ها باشد و یا به نحوی در تمام رایانه های خانگی حضور می داشت.

Microsoft bob

e61cbogdyx7dqzfrvo0l

متاسفانه ویندوز ویستا تنها سیستم عامل تولید شده توسط مایکروسافت نیست که در این لیست قرار گرفته. این شرکت میل شدیدی دارد به تولید نرم افزارهایی که نهایتا به کابوس آنها تبدیل می شوند و مایکروسافت باب یکی دیگر از این گزینه ها است. مایکروسافت با این محصول سعی کرد یک بازنگری کلی در کاربرد اینترنت ایجاد کند اما باب برای زمان خود بسیار نامناسب بود. این شرکت هم در طراحی این سیستم عامل موفق عمل نکرد و باب منفورترین فونت تمام تاریخ، Comic Sans، را با خود به ارمغان گذاشت.

Netbook ها

cbaxhjpxpoltgylekh8n

قطعا نت بوک ها را به خاطر دارید، لپ تاپ های کوچک ارزان قیمتی که به راحتی حمل می شدند و به دلیل قیمت پایین، همه افراد می توانستند اقدام به تهیه یک نمونه از آنها کنند. پیش از این در مطلب "تاریخچه ای کوتاه از نت بوک ها، تکنولوژی که از زمان خود عقب تر بود" به دلایل شکست این محصولات اشاره کرده بودیم. اما به صورت خلاصه باید گفت سخت افزار نت بوک ها عموما بسیار ضعیف بودند و متاسفانه مایکروسافت هم نتوانست پشتیبانی خوبی از این محصولات به عمل آورد و در نهایت تولید چنین لپ تاپی به طور کامل متوقف شد.


همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، محصولات شکست خورده در دنیای فن آوری بسیار زیاد هستند. از نظر شما کدام دسته جزو بدترین محصولات شناخته می شوند؟ آیا کمپانی و محصولی را سراغ دارید که می توانست در این لیست قرار بگیرد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۷ آبان ۱۳۹۳

    جالبه که عکس اصلی مطلب گوشی آمازون فایر هست . اما تو ۸ افتضاح برتر جایی نداره...پس چه دلیلی داره که به عنوان عکس اصلی این مطلب انتخاب بشه؟

  • TROOL
    TROOL | ۷ آبان ۱۳۹۳

    به به مایکروسافت اول چی بود الان چی شده!

  • محمدجواد
    محمدجواد | ۶ آبان ۱۳۹۳

    برعکس همه من ویستا رو خیلی دوس داشتم و خیلی ازش استفاده کردم و راضی بودم.مشکلی باهاش نداشتم ظاهرشم که خیلی خوب بود برام
    نت بوکم اتفاقا پسرعموم داره و بسیار راضیه و مورد اعتماد منم هست نت بوک
    در کل ی سری چیزا کشف نشدن تو این چیزا
    حیف...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی