ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اندروید آب نبات چوبی؛ نگاهی به دیدگاه ها و اهداف پشت پرده (بخش دوم – آخر)

شب گذشته در دیجیاتو پای صبحت های سه تن از مقامات ارشد گوگل یعنی دیو بورک (Dave Burke)، معاون ارشد واحد مهندسی توسعه ی پلتفرم اندروید و ابزارهای نکسوس، برایان راکووسکی، معاون ارشد مدیریت محصولات و ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۷ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

شب گذشته در دیجیاتو پای صبحت های سه تن از مقامات ارشد گوگل یعنی دیو بورک (Dave Burke)، معاون ارشد واحد مهندسی توسعه ی پلتفرم اندروید و ابزارهای نکسوس، برایان راکووسکی، معاون ارشد مدیریت محصولات و گیب کوهن، رئیس گروه مدیران محصولات گوگل نشستیم تا از دیدگاه های و اهداف این شرکت در رابطه با نسخه ی آتی سیستم عامل اندروید موسم به آب نبات چوبی آگاه شویم.

و حال قصد داریم در ادامه ی مطلب به باقیمانده ی گفتگوی این افراد با وب سایت ArsTechnica بپردازیم، با ما همراه باشید.

راه انداز اولیه به روز شده

android l

گوگل برای اینکه اشتباهات پیشینش را تکرار نکرده باشد به اصلاح راه انداز اولیه سیستم عاملش بر روی ابزارهای گوناگون پرداخته است. جریان Setup اولیه در اندروید آب نبات چوبی به صورت کامل مورد تجدید نظر واقع شده است و حالا از شناسایی دو عاملی نیز پشتیبانی به عمل می آید.

کوهن معتقد است در اندروید ۵ راه اندازی اولیه یکی از بخش هایی بوده که تمرکز بالایی بر بهبود و اصلاحش وجود داشته است. او می گوید: "یکی از عوامل حساس و چالش بر انگیز در یک پلتفرم، راه انداز اولیه ی آن است. تنظیماتی که در این بخش صورت می گیرند می توانند بر عملکرد کل سیستم عامل در طول زمان اثر گذار باشند".

در اندروید آب نبات چوبی امکان دریافت به روز رسانی ها به بخش راه اندازی اولیه آورده شده است.

گوگل در اندروید آب نبات چوبی امکان دریافت به روز رسانی ها را به بخش راه اندازی اولیه آورده است. به محض اینکه دستگاه به اینترنت دسترسی پیدا می کند و در همان مراحل ابتدایی، سیستم عامل به بررسی وجود به روز رسانی می پردازد. در مرحله ی یاد شده تلاش می شود آپدیت های ارائه گشته دانلود و نصب گردند، که البته همین امر می تواند باعث تغییر مراحل راه اندازی اولیه نیز بشود.

پیش از این گوگل در به روز رسانی شیوه های ورود به سرویس های خود دچار چالش بود. زیرا با تغییر در آنها این امکان وجود داشت، ابزارهای اندرویدی که قبلاً تولید و تازه وارد بازار شده اند در حین تلاش اولیه کاربر جهت ورود به سرویس های این شرکت (در زمان راه اندازی اولیه ابزار) با مشکل مواجه گردند. اما حالا گوگل می تواند به راحتی در شیوه های رمز نگاری خود تغییر ایجاد کرده و محصولات تحت اندروید را نیز پیش از راه اندازی ابتدایی به روز رسانی کند، تا در حین لاگین اولیه با مشکلی مواجه نشوند.

در راه انداز اندروید آب نبات چوبی قابلیت جدیدی تحت عنوان Play Auto Install وجود دارد که مسئولیت نصب اپلیکیشن های ارائه شده از جانب اپراتور مخابراتی را به عهده گرفته است. این شیوه سبب می گردد اپلیکیشن هایی که اپراتورها ارائه می نمایند، از قبل بر روی پارتیشن دیتای گجت فضا اشغال نکرده باشند و کاربر همیشه در شروع استفاده از محصولی که تهیه کرده است به روزترین اپ ها را در اختیار داشته باشد.

از سوی دیگر اپراتور نیز می تواند به سادگی در اپلیکیشن هایی که برای شروع به کار خدمات گیرندگانش ارائه می نماید تغییرات دلخواه را اعمال کنند.

راه انداز اندروید آب نبات چوبی از این به بعد از ری استور کردن بر مبنای پروفایل نیز پشتیبانی به عمل می آورد. کاربران می توانند از تنظیمات و اپلیکیشن های موجود بر روی تبلت و تلفن های هوشمند خود نسخه ی پشتیبان تهیه کرده و وقتی یک محصول مشابه ولی جدید را تهیه می کنند در حین راه اندازی اولیه کلیه اطلاعات و ابزارهای مورد نیاز خود را مجدداً از طریق بک آپ های یاد شده بارگذاری نمایند.

ابزارهای جدید و اپراتورها

nexus 6 and 9

بعد از توضیحاتی که داده شد نوبت آن می رسد تا به سراغ خانواده ی محصولات نکسوس برویم، اولین نکته یی که در بین آنها توجه شما را جلب می کند تغییر اندازه ی نکسوس ۶ است. این تلفن هوشمند با صفحه نمایش ۶ اینچی به یکی از عظیم الجثه ترین پرچمداران اندروید بدل گشته است.

سایز صفحه نمایش یکی از فاکتورهای متغیر در طول سال های اخیر بوده، در ابتدای ظهور تلفن های هوشمند این ابزارها صفحه نمایش ۳.۵ اینچی داشتند و بعد به ترتیب شاهد ظهور محصولاتی ۴، ۴.۷، ۵.۰، ۵.۳ و ۵.۷ اینچی بودیم و حالا نیز نمایشگرها ۶ اینچی از راه رسیده اند.

امیدواریم نکسوس ۶ توسط مردم به عنوانی ابزاری برای انجام همه ی امور شناخته شود.

در هر مرحله از تغییر اندازه ی نمایشگرها عده ای معتقد بودند ابعاد جدید بیش از حد بزرگ هستند ولی ظرف مدت زمان کوتاهی این دگرگونی ها مورد پذیرش واقع شدند. بورک در این رابطه می گوید: "شاید تلفن های بزرگ برای همه ایده آل نباشند ولی ما امیدواریم نکسوس ۶ توسط مردم به عنوانی ابزاری برای انجام همه ی امور شناخته شود".

فاکتور دیگری که در مورد نکسوس ۶ و نکسوس ۹ دچار دگرگونی شده قیمت آنهاست که در قیاس با مدل های قبلی جهشی قابل توجه داشته اند. در حالیکه نکسوس ۵ با قیمت ۳۵۰ دلار عرضه می شد مدل جایگزین قیمتش به ۶۵۰ دلار سیده است.

بورک توضیح می دهد: "خط تولید نکسوس در سال جاری متحول گشته، ما قصد داشتیم به همگان نشان دهیم محصولات مرتبط به این خط می توانند رو به جلو حرکت نمایند. برای همین بنا را بر این گذاشتیم تا امسال وارد رقابت با محصولات پرچمدار شویم."

در رابطه ی مابین گوگل و اپراتور ها نیز تجدید نظر شده است. در گذشته ابزارهای خانواده ی نکسوس به صورت آنلاک و مستقیماً توسط خود این شرکت عرضه می شدند ولی حالا اپراتورهای بزرگ ایالات متحده نقش اصلی را در ارائه ی این محصولات به کاربران ایفا می نمایند.

با قرار گرفتن محصولات جدید نکسوس تحت پوشش قرارداد اپراتورها، گوگل امیدوار است قشر بسیار بیشتری این گجت ها را تهیه و استفاده نمایند زیرا قیمت تمام شده ی آنها برای کاربران تا حد زیادی کاهش می یابد. آخرین باری که گوگل با اپراتورهای آمریکایی وارد عرصه ی همکاری شد مربوط می شود به عرضه ی گلکسی نکسوس از طریق ورایزن.

این همکاری در همان روزهای اول دچار چالش های مهمی شد، ورایزن به خاطر خدمات مشابهی که داشت سرویس گوگل والت (Google Wallet) را بر روی موبایل مورد بحث بلوکه کرد و البته این اپراتور مخابراتی در ارائه ی آپدیت ها نیز گوگل را دچار مشکل کرده بود و حاضر نبود آنها را در زمان های مقرر به کاربرانش عرضه کند، زیر نمی خواست بار ترافیکی شبکه اش بالا برود.

از مقامات گوگل پرسیدیم ممکن است باز هم تاریخ تکرار شود؟ و در پاسخ به ما گفته شد این شرکت با آزمون هایی دقیق این بار توان اپراتورها و امکانتشان را سنجیده و همه ی تلاشش را کرده است تا اشتباهات گذشته تکرار نشوند. بورک می گوید: "من فکر می کنم اپراتورها نیز به این درک رسیده اند که کاربران دریافت به روز رسانی ها را یک ضرورت می دانند و مسلماً به این تقاضا پاسخ مناسبی خواهند داد."

فرمان های صوتی

4

موتو اکس قابلیت جدیدی را معرفی کرد که بر مبنای آن این تلفن هوشمند حتی در زمان هایی که صفحه نمایشش خاموش باشد گوش به زنگ باقی می ماند و به فرمان های صوتی پاسخ می دهد. این قابلیت حالا به صورت پیش فرض در اندروید آب نبات چوبی تعبیه شده است.

امکان یاد شده مصرف باتری را مسلماً افزایش می دهد و به همین علت موتو X از یک چیپ ویژه ی کم مصرف بهره می گیرد تا پردازش های مرتبط به این عملیات، منبع تغذیه را ظرف زمان کوتاهی تخلیه نکند. این چیپ در نکسوس ۶ و ۹ نیز به کار گرفته شده است.

گوگل البته نسبت به موتو اکس بهینه سازی هایی را انجام داده و برخی از پردازش های اضافی را نیز حذف کرده است تا کلمات کلیدی مرتبط به فرمان های صوتی سریعتر تشخیص داده شده و خطا در این سیستم نیز تا حد زیادی کاهش یابد.

مشخصاً از همین تلاش ها می توان حدس زد گوگل فرمان های صوتی را شیوه یی موثر برای کار با محصولاتش در آینده ی نزدیک می داند و برای همین تیم اندروید در نسخه ی پنجم این سیستم عامل یک لایه ی جدید نرم افزاری به وجود آورده اند تا از سخت افزارهای ویژه ی تشخیص صدا و فرمان های صوتی پشتیبانی نمایند.

آنچه مشخص است اینکه گوگل همه ی تلاشش را کرده تا اندروید ۵.۰ دستاوردی بی نظیر به حساب آید و دلایلی که کاربران را پیش از این آزرده خاطر می کرده برطرف گشته باشد. باید دید در روزهای آتی که این نسخه از سیستم عامل یاد شده بر روی ابزارهای مختلف حضور به هم می رساند باز خوردها چگونه خواهد بود و آیا گوگل به آرمان هایش دست می یابد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • محمد کاظمی
    محمد کاظمی | ۸ آبان ۱۳۹۳

    بازم تاکید میکنم اهداف پشت پرده گوگل اینه یه لنگروید دیگه با تبلیغات زیرکانه بده دست مردم.حیف اون پول...حروم شه براش

  • TROOL
    TROOL | ۷ آبان ۱۳۹۳

    نکسوس سفیده ارزوست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی