ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ویندوز ۱۰ می تواند از این پنج ویژگی یوسمیتی الهام بگیرد

بسیاری از ویژگی های برتر ویندوز ۱۰ در سال های گذشته در سیستم عامل Mac OS X وجود داشتند. مانند دسکتاپ های مجازی، مدیریت پنجره های درحال نمایش و اضافه شدن بخش مرکز اعلانات. نسخه ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۸ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

بسیاری از ویژگی های برتر ویندوز ۱۰ در سال های گذشته در سیستم عامل Mac OS X وجود داشتند. مانند دسکتاپ های مجازی، مدیریت پنجره های درحال نمایش و اضافه شدن بخش مرکز اعلانات. نسخه ی جدید سیستم عامل مک یعنی Mac OS X Yosemite دارای ویژگی های جدیدی است که مایکروسافت نیز می تواند از آن ها در سیستم عامل جدیدش یعنی ویندوز ۱۰ بهره برده و کارایی آن را بیش از گذشته برای کاربران افزایش دهد.

همه ی سیستم عامل ها ویژگی ها و ایده ها را از روی یکدیگر کپی می کنند و این الزاما اتفاق بدی نیست. مهم نیست چه کسی اولین بار یک ویژگی جدید را ایجاد کرده باشد، بلکه مهم ارتقا دادن سیستم عامل هایی است که روزانه میلیاردها انسان از آنها استفاده می کنند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

ارتقای رایگان به نسخه های جدید

2

این ویژگی جدیدی در نسخه ی Yosemite سیستم عامل مک نیست بلکه در نسخه Mavericks 10.9 که سال گذشته از آن رونمایی شده بود معرفی گشت. همه ی کاربران این سیستم عامل می توانند کامپیوتر خود را به صورت کاملا رایگان به آخرین نسخه Mac OS X بروزرسانی نمایند. مایکروسافت نیز باید این امکان را فراهم کند و دست کم به کاربران ویندوز ۸ اجازه ارتقای رایگان به ویندوز ۱۰ را بدهد. البته شایعاتی نیز وجود دارد که مایکروسافت واقعا قصد چنین کاری را دارد اما این شایعه تا کنون به صورت رسمی توسط این شرکت تایید نشده (قبلاً یکی از مدیران دفاتر مایکروسافت به جد در این مورد صحبت هایی را مطرح کرده بود). آنها ممکن است همچنان برای ارتقا به ویندوز ۱۰ از هر کاربر مبلغی را دریافت کنند.

اگر مایکرسافت امکان دریافت آخرین نسخه ویندوز را برای همه فراهم آورد، توسعه دهندگان راحت تر می توانند آن را هدف قرار دهند. کاربران می توانند از همه ی مزیت های این سیستم عامل استفاده کنند، از برنامه های جهانی جدید گرفته تا دریافت آخرین نسخه ی DirectX 12 برای افزایش کیفیت بازی های ویدئویی. برنامه نویسان تمایلی ندارند از تمام کسانی که نسخه های قدیمی ویندوز را استفاده می کنند پشتیبانی به عمل آورند، زیرا در این صورت قادر به استفاده از تکنولوژی های جدیدی مانند DirectX 12 نخواهند بود.

نیازی نیست ویندوز به کل رایگان شود. مایکروسافت می تواند هزینه ی لایسنس استفاده از این سیستم عامل را دریافت نماید. هر رایانه جدید قطعا نیاز به لایسنس خواهد داشت ولی آنها باید واجد شرایط ارتقای رایگان به نسخه های آینده ویندوز باشند. در این صورت قطعا کامپیوترهای کاربران در گذشته باقی نمی مانند زیرا دیگر نیازی به پرداخت یک هزینه ی گزاف جهت ارتقا سیستم عامل وجود ندارد.

پنجره های نیمه شفاف

3

نسخه ی Yosemite ظاهر مک را به سمتی پیش برده که در آن شفافیت (transparency) بیشتری به چشم می خورد، که از نظر فنی به آن نیمه شفافی (translucency) می گویند. کوپرتینویی ها این ویژگی را طراوت و چالاکی (vibrancy) می نامند. ظاهر Aero Glass که در ویندوز ۷ وجود داشت مورد علاقه ی بسیاری از کاربران بود که مایکروسافت در ویندوز ۸ به کلی این حالت را حذف کرد. در دسکتاپ نسخه ی یاد شده، سیستم عامل ویندوز فضای بازتری وجود داشته و پنجره ها نیز با حاشیه ی تک رنگ و طراحی تخت، حالت دلپذیری دارند و هیچگونه شفافیت و سایه ای وجود ندارد. اما تسکبار همچنان شفاف بوده و بسیاری از ویژگی های سبک Aero نیز هنوز پا برجا هستند.

این ویژگی در ویندوز ۱۰ کمی هوشمندانه تر به کار رفته است، مثلا بهره بردن از سایه ها در دسکتاپ برای عمق بصری بیشتر. مایکروسافت باید به فکر اضافه کردن حالتی شبیه به سبک شفاف Aero در ویندوز جدیدش باشد.

این شرکت هنگام معرفی Aero اعلام کرد که استفاده از این حالت تاثیر زیادی بر مصرف انرژی و استفاده از سخت افزار ندارد و حتی بر روی باتری ها تاثیر مثبت نیز خواهد داشت.

اگر وضعیت مذکور را دوست ندارید در نسخه ی Yosemite سیستم عامل مک امکان غیر فعال کردن آن وجود دارد و این ویژگی دیگری است که مایکروسافت باید از آن بهره ببرد؛ امکان انتخاب. همین عدم وجود امکان انتخاب، یکی از دلایل سقوط و عدم موفقیت چشم گیر ویندوز ۸ بوده است.

فروشگاه نرم افزاری اپلیکیشن های دسکتاپ

4

در Yosemite یک فروشگاه نرم افزاری برای Mac OS وجود دارد که البته ویژگی جدیدی نیست. اما مایکروسافت نیز باید با ساخت فروشگاهی برای همه ی برنامه های ویندوزی، امکان دسترسی و نصب آسان آنها را برای کاربران فراهم نماید.

البته بر اساس پستی که به صورت رسمی در بلاگ این شرکت ارسال و البته بعدا حذف شد، شاید مایکروسافت قبلا این کار را کرده باشد. پست مذکور، دلیل نسبتا محکمی برای تایید ساخت چنین فروشگاهی توسط مایکروسافت است. اما به هر حال امکان دارد اینگونه هم نبوده و این شرکت در سیاست های خود تغییراتی ایجاد کرده باشد.

ایجاد فروشگاه به این معنی نیست که فقط بتوان اپلیکیشن هایی که در آن وجود دارد را نصب کرد. در سیستم عامل مک، شما می توانید اپلیکیشن هایی که در اپ استور مک نیز وجود ندارند را پس از تایید یک پیغام هشدار امنیتی، نصب کنید.

مایکروسافت باید ویژگی یاد شده را نیز در فروشگاه نرم افزاری مخصوص ویندوز لحاظ کند. تنها دلیل اجباری کردن قرار گیری اپلیکیشن های جهانی در فروشگاه نرم افزاری ویندوز، حفظ امنیت کاربران است. مایکروسافت هم می تواند مانند سیستم عامل مک، نصب نرم افزارهایی که در فروشگاه ویندوز وجود ندارند را با نمایش دادن یک هشدار امنیتی برای کاربران امکان پذیر کند.

پیوستگی

5

پیوستگی باعث می شود لپ تاپ یا رایانه رومیزی شما بتواند بهتر با تلفن هوشمند یا تبلتتان کار کند. این ویژگی شامل همه چیز می شود. از نوشتن و ارسال یک ایمیل بین رایانه و تلفن هوشمند گرفته تا ارسال و دریافت پیام کوتاه از طریق کامپیوتر و دریافت تماس های صوتی توسط لپ تاپ. ویژگی مورد بحث در کل باعث می شود وسایل شما با یکدیگر بهتر از قبل ارتباط داشته باشند.

نیازی نیست بگوییم این ایده چقدر بزرگ است. در سیستم عامل کروم نیز قابلیت های مشابهی برای ارتباط بهتر با دستگاه های اندرویدی تعبیه شده است. مایکروسافت در نهایت باید این یکپارچه سازی را بین ویندوز ۱۰ و ویندوز فون ایجاد نماید.

البته این شرکت قصد دارد به صورت Cross-Platform در آمده و با هر دستگاهی که شما دارید یکپارچه شود. بنابراین مایکروسافت با چنین ویژگی ای، یک گام بزرگ به جلو برداشته و شاید این امکان برای دستگاه های اندرویدی و آیفون ها نیز فراهم گردد. جای هیچ شکی نیست که ایجاد این پیوستگی نیاز به کار فراوانی دارد، اما از آنجایی که در حال حاضر کاربران ویندوز فون نسبت به اندروید و iOS کمتر هستند، ارزش انجام دادنش را دارد.

آیکن های جدید و باز طراحی بصری

6

در Yosemite شاهد یک باز طراحی بصری هستیم که موارد جدید زیادی نیز در آن اضافه و به روز رسانی شده و آیکن ها به حالت مدرن تری در آمده اند. ویندوز نیز به این مورد نیاز دارد. نسخه دسکتاپ ویندوز ۸ هیچگونه بروز رسانی ای در آیکن ها نداشته و همه ی آنها مانند نسخه پیشین هستند. همچنین ویندوز هنوز هم از تعدادی از آیکن های بسیار قدیمی که در ویندوز XP و حتی نسخه های قدیمی تر وجود داشته استفاده می کند.

مایکروسافت سرمایه ی کافی را برای به کار گرفتن متخصصان طراحی در این امر را دارد. و می تواند با طراحی آیکن های جدید ظاهری مدرن و دلچسب تر را برای ویندوز ۱۰ ایجاد نماید. البته این مشکل جدیدی نیست، همراه با هر نسخه از ویندوز، این شرکت برخی از آیکن ها را تغییر داده ولی از بروز رسانی و طراحی مجدد برخی از آنها خودداری نموده است.

اگر قبلا از ویندوز ۸ استفاده کرده باشید، بهترین چیزی که پس از کار کردن با Mac OS X Yosemite متوجه خواهید شد این است که Mac OS X می داند که دقیقا یک سیستم عامل برای رایانه های رو میزی است و دارای دو رابط کاربری کاملا مجزا نیست که شما مجبور باشید بین آنها جابه جا شوید.

خوشبختانه اخیرا مایکروسافت این موضوع را دریافته و به لپ تاپ و رایانه های رومیزی اجازه می دهد که دقیقا آن چیزی باشند که هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • siavasha24
    siavasha24 | ۹ آبان ۱۳۹۳

    تا شما اینجا سر مک و ویندوز مشغول بحثین، من برم با اوبونتوم حال کنم...

    واقعا لینوکس معرکست. از آتا اشغالای اضافی ویندوز و YES و NO کردناش راحت شدم. خیلی چشم نواز و زیبا هم هست:)

    • مصطفی
      مصطفی | ۹ آبان ۱۳۹۳

      سید روش یه gnome shell هم بریزی بسیار چشم نوازتر هم میشه

  • jox
    jox | ۹ آبان ۱۳۹۳

    حالم ازرابط کاربری مکینتاش بهم میخوره.

  • AMD
    AMD | ۹ آبان ۱۳۹۳

    ظاهرش که هنوز به زیبایی 7 نشده بنظرم...خیلی تلاش کردم که روی7 تم Glass رو که پنجره ها رو بحالت شیشه ای و کمی تیره میکنه نصب کنم ولی نشد...البته گاهی اولش یه جورایی میشه ولی دیگه ویندوز بالا نمیآد..که اگه با آکرونیس ازش ایمیج نداشتم فاتحه اش خونده بود... کسی میتونه راهنمایی کنه( خواهشا" اگه ایمیج از ویندوزتون ندارید امتحان نکنید!) ...باتشکر پیشاپیش☺

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی