ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

10 مدل از بهترین و بدترین تلفن های همراه نوکیا

هفته پیش، مایکروسافت با اعلام خبر جایگزینی نام لومیا به جای نوکیا، وارد فاز جدیدی از تلفن های همراه شد. با نوکیا بدرود گفتیم اما تمام خاطرات گذشته همچنان سر جای خود هستند. نوکیا بیش ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۰ آبان ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

هفته پیش، مایکروسافت با اعلام خبر جایگزینی نام لومیا به جای نوکیا، وارد فاز جدیدی از تلفن های همراه شد. با نوکیا بدرود گفتیم اما تمام خاطرات گذشته همچنان سر جای خود هستند. نوکیا بیش از سه دهه به تولید دستگاه ها و تلفن های هوشمند می پرداخت که استانداردهای بسیاری را وارد صنعت کردند.

از 3310 گرفته تا لومیا 1020 که عکسبرداری با تلفن های همراه را به مرحله ای جدید برد اما این کمپانی فنلاندی محصولاتی هم طی سال های فعالیتش تولید نموده که تعجب همگان را برانگیخته.

با توجه به اینکه نوکیا دیگر تولید سخت افزار نخواهد داشت، نگاهی داریم به بهترین ها و بدترین های نوکیا طی 30 سال اخیر.

بهترین ها

 

Nokia 3310

farewell-nokia-02-1014-lgn
با گذشت زمان، آنچه باعث می شد یک تلفن همراه از نظر مردم عالی باشد تغییر می کرد. سخت افزار خوب، استحکام، طراحی ظاهری، طراحی رابط کاربری و ... هر کدام در بازه زمانی خاصی مورد توجه قرار گرفتند. اگرچه نوکیا 3310 با استانداردهای امروز دستگاه قدرتمندی نیست، ولی زمانی تولید شد که اسمارتفون های امروزی ما، تنها در فیلم های تخیلی دیده می شد.

Nokia N95

farewell-nokia-03-1014-lgn
اوایل سال 2007 نوکیا N95 در برابر آیفون اپل قرار گرفت اما رقابت فنلاند و کوپرتینو قابل توجه بود و نوکیا علی رغم تقابل با یک تلفن هوشمند به خوبی از پس بازار بر آمد. پشتیبانی از جی پی اس، یک ام پی 3 پلیر، وای فای، اتصال 3G و دوربین 5 مگاپیکسلی از ویژگی های مهم دستگاه بود. اگرچه کاربران آیفون، به مرور صفحات وب با اینترنت 3G غبطه می خوردند اما رابط کاربری بهتر و طراحی زیبای آیفون آن ها را یک قدم جلوتر نگه می داشت.

Nokia Lumia 1020

farewell-nokia-04-1014-lgn
لومیا 1020، بیش از یک سال پیش عرضه شد اما همچنان بحث عکسبرداری با موبایل که پیش می آید، نام نوکیا با این دوربین-تلفن 41 مگاپیکسلی می درخشد. به لطف لرزشگیر اوپتیکال (OIS) و لنز کارل زایس با رزولوشن بالا و گشودگی f/2.2، این تلفن همراه قادر به تولید تصاویر فوق العاده بود که گاهی با تصاویر یک دوربین DSLR اشتباه گرفته می شد. در بعد نرم افزاری هم، لومیا 1020 اپلیکیشن های فوق العاده ای مثل Smart Cam و Pro Cam را در خود داشت که اگر به دنبال یک دوربین کامپکت بودید، این دستگاه شما را از آن بی نیاز می کرد.

Nokia 7710

farewell-nokia-05-1014-lgn
هیچ تردیدی وجود ندارد که نوکیا 7710، در رده بهترین های این کمپانی قرار داشته. اولین تلفن کاملا لمسی نوکیا در ابعاد گسترده ای موفق بود. فنلاندی ها تلاش کرده بودند تا همه را راضی نگه دارند، از کسانی که قدرت تلفن برای شان مهم بود گرفته تا عاشقین سرگرمی. اگرچه نتیجه هم در تمامی موارد حد واسط را نشان می داد، ولی 7710 بهترین تجربه موبایل اینترنتی را در زمان خود ارائه می داد. این تلفن همراه روی روال عادی کاری نوکیا ساخته نشد ولی نشان داد شرکت سازنده تمایل زیادی برای تجربه فضاهای جدید دارد.

Nokia 3250

farewell-nokia-06-1014-lgn
نوکیا 3250 نمونه دیگری از ایجاد نوآوری، ریسک کردن و رساندن تجربه ای جدید به بازار بود. طراحی تلفن هنوز هم جالب به نظر می رسد، در قسمت پایینی که دکمه های مخصوصی داشت پیچ می خورد و کارایی بهتری پیدا می کرد. یک رادیو FM درونی با میکرو SD که تا 500 ترک موسیقی را در خود جای می داد باعث شد که عاشقان موسیقی به 3250 علاقه مند شوند.

بدترین ها

 

Nokia N-Gage

Nokia_N-Gage
N-Gage عجیب بود. قصد رقابت با گیم بوی ادونس و قدرت سخت افزاری بالایی داشت. متاسفانه، N-Gage نه به عنوان پلتفرم بازی موفق بود و نه به عنوان تلفن همراه. دکمه های بزرگ و ظاهر بی اغراق یغور آن هیچ کس را به خود وابسته نکرد. این تلفن-کنسول، سال 2003 منتشر شد ولی نوکیا پشیمان نبود و می خواست ورود جدی تری به بازار گیم داشته باشد. مدل جدید در سال 2004 به بازار رسید و تا 2009 از آن پشتیبانی به عمل آمد.

Nokia 7280

farewell-nokia-08-1014-lgn
حالا که به این دستگاه نگاه می کنیم به یاد طراحی کینکت و حتی دوربین پلی استیشن می افتیم. 7280 به نظر تلفن قدرتمندی بود اما شکل ظاهری آن همه چیز را خراب کرد. بیشتر شبیه یک ابزار لوکس و جانبی بود تا وسیله ای جدی برای برقراری ارتباط با دیگران.

Nokia 8800

farewell-nokia-09-1014-lgn
نوکیا 8800 ابزار لوکسی بود که هیچ کارایی خاصی نداشت و صرفا به خاطر طراحی اش گران قیمت بود. مواد خاصی برای طراحی آن در نظر گرفته شد و صفحه ضد خش داشت اما فراتر از تماس تلفنی، ارسال پیامک و دوربین معمولی هیچ کاربرد دیگری نداشت.

Nokia 5510

farewell-nokia-10-1014-lgn
نوکیا 5510 باز هم شکل ظاهری یک کنسول بازی را به خود گرفته بود و البته همانند مدل های N-Gage، هیچ بازی خوبی (به جز اسنیک 2 البته) برای آن منتشر نشد. صادقانه بگوییم که 5510 قدرت سخت افزاری بالایی هم برای اجرا نداشت. یک کیبورد کامل روی دستگاه قرار گرفته بود و بیشتر به یک ماشین تایپ شبیه بود. بد قیافه، یغور و صفحه نمایش کوچک از ویژگی های اصلی آن بودند. البته برای گوش دادن به موسیقی مناسب به نظر می رسید چرا که یه حافظه 64 مگابایتی درون خود داشت.

Nokia 8110

farewell-nokia-11-1014-lgn
نوکیا 8810 سال 1998 عرضه شد و سریعا به خاطر استفاده در فیلم ماتریکس به شهرت رسید. این دستگاه اولین ساخته نوکیا با طراحی اسلایدر بود اما چه کسی طراحی مقعر آن را دوست داشت؟ حتی قرار گرفتن آن در جیب هم آزار دهنده بود. جدا از طراحی میوه مانند، نوکیا 8110 اسپیکرفون (اسپیکری که بتوان صدای مخاطب را از طریق آن به صورت بلند شنید) نداشت و لیست مخاطبینش تنها 125 نام را در خود جای می داد.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (77 مورد)
  • 20kiyan
    20kiyan | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

    میگم اگه سنتون قد نمیده 6600 رو سرج کنید

  • 20kiyan
    20kiyan | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

    حتی یک فیلمم واسش ساختن امریکاییه اسمشم فکر کنم تماس بود یا همچی چیزی 6600 کجایی که یادش بخیر

  • 20kiyan
    20kiyan | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

    سلام. هر چی گفتین فقط از 6600 نگفتین. ارزوی 6600 داشتم می رفتم جلوی مغازه نیم ساعت تو نخش بودم ارزوهایی داشتیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی