ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۱۰ ویژگی مخفی یوسمیتی که ممکن است از آن ها بی خبر باشید

مدتی قبل، نسخه جدید سیستم عامل مک، با نام یوسمیتی در دسترس کاربران قرار گرفت؛ پیش از این نیز درباره قابلیت های بزرگ و کوچک اضافه شده به آن در دیجیاتو خواندید. اما در این ...

پویان رمضان پور
نوشته شده توسط پویان رمضان پور | ۱۱ آبان ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

مدتی قبل، نسخه جدید سیستم عامل مک، با نام یوسمیتی در دسترس کاربران قرار گرفت؛ پیش از این نیز درباره قابلیت های بزرگ و کوچک اضافه شده به آن در دیجیاتو خواندید. اما در این مقاله، به ۱۰ ویژگی کاربردی OS X Yosemite اشاره می کنیم که ممکن است از آن ها بی خبر باشید.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

Spotlight، جایگزینی مناسب برای Alfred

Screen-Shot-2014-06-07-at-2.41.52-PM

یکی از محبوب ترین برنامه های موجود برای مک، لانچر کاربردی Alfred است. اما اپل نیز بیکار ننشسته و بسیاری از قابلیت های موجود در این برنامه را به Spotlight اضافه کرده است. از این رو انتظار می رود به زودی، از تعداد کاربران این لانچر کاربردی کاسته شود.

هرچند، Spotlight تنها در صورتی می تواند جایگزین Alfred شود که استفاده شما از آن در حد اجرای اپلیکیشن ها، جستجو در مخاطبان، جستجو در وب و مواردی از این دست باشد.

 

اما برای کاربران عادی، Spotlight به خوبی جای Alfred را خواهد گرفت. از کاربرد های آن می توان به تبدیل نرخ پول های رایج، انجام محاسبات ریاضی و یافتن آدرس های مختلف در نقشه اشاره کرد. یکی دیگر از قابلیت های کاربردی این ابزار، جستجو در وب با امکان نمایش نتایج Wikipedia است. جستجو در Spotlight، با بهبود های فراوانی همراه بوده است؛ هم اکنون امکان جستجو برای اطلاعات مربوط به فیلم ها، جستجو در سیستم، اخبار، اپ استور و آیتونز استور نیز مهیا است. لازم به ذکر است که موتور جستجوی این ابزار قدرتمند نیز از گوگل به Bing تغییر یافته است.

امکان مدیریت تب های سافاری دیوایس های دیگر

remoteclose

حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید تب های سافاری موجود در دستگاه های دیگر را به راحتی مدیریت کرده و بعضی از آن ها را ببندید.

خوشبختانه این امکان در نسخه جدید سیستم عامل اپل اضافه شده است. کافیست یک تب جدید در سافاری باز کنید، سپس تب های موجود در آی دیوایس های خود را مشاهده خواهید کرد. امکان بستن تک تک این تب ها نیز برای شما مهیا است.

امکان امضا کردن اسناد به وسیله ترک پد

screenshot

یکی دیگر امکانات کاربردی اضافه شده به یوسمیتی، امکان امضا کردن اسناد مختلف در Preview، با استفاده از ترک پد است. اما متاسفانه مراحلی که برای انجام این کار باید طی شود، بسیار طاقت فرساست.

انجام این کار، به هیچ وجه به آن آسانی که به نظر می رسد نیست؛ اما برای مواقع ضروری یکی از بهترین راه حل های موجود است.

به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش در Messages

messages

امکان به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش در Messages، حل کردن مشکلات کامپیوتری را آسان می کند. متاسفانه، برای استفاده از این ویژگی، هردو طرف مکالمه نیاز به برنامه Messages خواهند داشت، و در این صورت کاربران ویندوز از این قابلیت کاربردی بی بهره خواهند بود.

برای دسترسی به این ویژگی، کافیست روی Details در سمت چپ صفحه چت مورد نظر کلیک کنید، سپس آیکنی برای این کار مشاهده خواهید کرد.

بد نیست به یکی دیگر از تغییرات اپلیکیشن Messages نیز اشاره ای داشته باشیم. همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می کنید، گزینه Mute نیز جهت خلاصی از دست اعلان های مزاحم به این برنامه اضافه شده است.

پاسخ دادن تماس ها به وسیله مک

callsmac

می توان گفت یکی از کاربردی ترین ویژگی های یوسمیتی، قابلیت پاسخ دادن تماس های آیفون به وسیله مک است. حتما برای شما نیز پیش آمده آیفون تان در اتاقی دیگر زنگ خورده و شما در حال کار با کامپیوترتان باشید؛ احتمالا در چنین لحظه هایی آرزو می کنید که ای کاش می توانستید تماس ها را به وسیله کامپیوترتان پاسخ دهید. خوشبختانه، به لطف این قابلیت کاربردی، پاسخ دادن تماس ها در چنین مواقعی آسان شده است.

این ویژگی، بخشی از قابلیت Continuity است که ارتباط iOS و مک را آسان می کند.

سافاری بهتر و قوی تر

safarirss

در کنار طراحی جدید و زیبا، نسخه جدید سافاری از قابلیت های کاربردی و مفیدی همچون 'نمایش تمام تب ها' نیز بهره می برد. این قابلیت در بالا و سمت چپ تب های سافاری در دسترس است. با کلیک کردن روی آیکن مربوط به آن، تمام تب های باز را مشاهده خواهید کرد و می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

نسخه جدید سافاری، از فید های RSS نیز پشتیبانی می کند. در صورت کلیک روی یک لینک RSS، به وسیله پاپ-آپ نمایش داده شده می توانید اشتراک در آن فید را تایید کنید. در صورت تایید شما، مطالب مربوط به آن فید در قسمت Shared Links نمایش داده خواهند شد.

duckduck

به تازگی، امکان تنظیم DuckDuckGo نیز در کنار گوگل، یاهو و بینگ به عنوان موتو جستجوی پیشفرض، به سافاری مک و iOS اضافه شده است.

قابلیت Instant Hotspot برای کاربران آیفون

personalhotspot

امکان استفاده از اینترنت آیفون، از سال ها پیش برای کاربران ممکن بوده است؛ اما Continuty استفاده از این قابلیت را برای کاربران مک و iOS آسان تر کرده است. اگر یک اکانت iCloud مشترک را روی مک و آیفون خود تنظیم کرده و اپراتور مورد استفاده شما نیز از قابلیت Personal Hotspot پشتیبانی کند، آیفون شما در لیست شبکه های Wi-Fi نمایش داده خواهد شد.

برای استفاده از این قابلیت، مطمئن شوید Hotspot را از طریق تنظیمات آیفون فعال کرده اید.

اپلیکیشن Maps بهتر و سریع تر

3Dmap

اپلیکیشن Maps نیز با بهبود هایی همراه بوده است. از بهترین و کاربردی ترین ویژگی های نسخه جدید Maps، می توان به نقشه های سه بعدی و نقشه ترافیک اشاره کرد.

وقتی برای مشاهده بهتر خیابان ها روی نقشه زوم می کنید، با کلیک روی دکمه ای در سمت چپ و پایین، می توانید به نقشه سه بعدی دسترسی داشته باشید. از روشن بودن حالت ماهواره ای نیز جهت نمای هر چه بهتر اطمینان حاصل کنید.

احتمالا این سوال برایتان پیش می آید که چرا این قابلیت مفید است؟ فرض کنید می خواهید مکان خاصی را از طریق نفشه پیدا کنید. در این صورت، مشاهده اطراف به صورت سه بعدی می تواند به شما کمک بسزایی بکند.

traffic

نقشه ترافیک نیز به خوبی عمل می کند. برای استفاده از این قابلیت، از فهرست سمت چپ صفحه، گزینه Show Traffic را انتخاب کنید. در اینصورت، شماره جاده های مختلف را به همراه دایره هایی قرمز رنگ با خطی سفید رنگ در وسط آن ها مشاهده خواهید کرد؛ این دایره قرمز رنگ، نشانه وجود مشکل در آن جاده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشکل، کافیست روی آن کلیک کنید.

اضافه شدن حالت تاریک به یوسمیتی

black

هم اکنون، امکان تغییر رابط کاربری سیستم عامل، به لطف حالت تاریک یا Dark Mode وجود دارد. هرچند، ممکن است برخی آیکن ها در بخش های مختلف سیستم عامل با این حالت هماهنگ نبوده و خیلی زیبا به نظر نرسند.

فعالسازی این حالت خیلی ساده است؛ تنها کافیست به System Preferences و سپس General مراجعه کنید.

blackbar

سپس، در قسمت Appearance، گزینه Use dark menu and Dock را تیک بزنید.

قابلیت اضافه کردن ویجت های گوناگون به مرکز اعلان ها

notification-center-today1

Dashboard همیشه یکی از بخش هایی بوده که مورد بی توجهی بسیاری قرار گرفته است، چون تنها تعداد محدودی ویجت برای اضافه کردن به آن در دسترس است. اما حالا، می توانید از ویجت های بخش 'امروز' مرکز اعلان ها، به عنوان جایگزینی برای داشبورد استفاده کنید.

ویجت هایی مختلفی برای نمایش آب و هوا، رهگیری مرسولات پستی، چک کردن وضع مصرف منابع سخت افزاری سیستم و مواردی از این قبیل در دسترس است.

 •••

نظر شما درباره قابلیت های جدید سیستم عامل یوسمیتی چیست؟ آقا قابلیت مفید دیگری نیز سراغ دارید که در بالا به آن اشاره نشده باشد؟ آن را با ما و دیگر کاربران دیجیاتو به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (47 مورد)
  • مهرناز
    مهرناز | ۲ آذر ۱۳۹۳

    سلام لطفا یکی کمکم کنه
    مک رو ارتقا دادم حالا دیگه ویندوزم بالا نمیاد؟چکار کنم

  • نیما
    نیما | ۲۳ آبان ۱۳۹۳

    چطوری میشه ویجت اضافه کرد به بخش نوتیفیکیشن؟ چندتا پیش فرض هست و همین....!

  • NAKOOT
    NAKOOT | ۱۳ آبان ۱۳۹۳

    همچین زیاد هم مخفی نبود :|

  • ویوارا
    ویوارا | ۱۱ آبان ۱۳۹۳

    امکان امضا کردن اسناد به وسیله ترک پد چرا واستون خیلی سخت و مراحل زیاد میخاد؟!!!
    سی ثانیه هم زمان نمیبره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی