ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پروژه Ara

تلفن هوشمند ماژولار گوگل و رونمایی از نمونه اولیه آن در نمایشگاه Expand 2014

در مورد پروژه ی Ara به دفعات در دیجیاتو صحبت به میان آمده است، پروژه ای که بر مبنای آن کاربران می توانند به سادگی و با مونتاژ و اتصال قطعات سخت افزاری به یکدیگر، تلفن ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۸ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

در مورد پروژه ی Ara به دفعات در دیجیاتو صحبت به میان آمده است، پروژه ای که بر مبنای آن کاربران می توانند به سادگی و با مونتاژ و اتصال قطعات سخت افزاری به یکدیگر، تلفن هوشمندی بر اساس سلیقه و نیاز خود در اختیار داشته باشند و بر حسب نیاز قطعه ای خاص را ارتقا داده، حذف و یا جایگزین نمایند.

اما سئوالی که برای بسیاری از خوانندگان وجود دارد این است که آیا یک تلفن هوشمند ماژولار به واقع می تواند کار بکند و نیاز افراد مختلف را پاسخگو باشد؟ این پروژه در حد ایده باقی خواهد ماند و یا روزی شاهد یک خروجی ارزشمند از آن خواهیم بود؟ آیا چنین موبایلی با سایر محصولات موجود در بازار تفاوت های بنیادی دارد؟

پائول ارمنکو (Paul Eremenko)، مدیر فنی پروژه ی تلفن هوشمند ماژولار گوگل، برای رفع ابهامات در مورد پرسش های یاد شده، در نمایشگاه Expand ۲۰۱۴ نیویورک با خود یک نمونه ی اولیه از موبایل مورد بحث را آورده و به خبرنگاران و حضار اجازه داده است تا با آن کار کنند.

در برخورد اولیه با محصول مذکور Engadget می نویسد: "تلفن هوشمند ماژولار به واقع کار می کند، وجود دارد، می توان قطعات سخت افزاری آن را عوض کرد و حتی با آن به بازی انگری بردز (Angry Birds) پرداخت".

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

ارمنکو در رابطه با نمونه ی اولیه ای که با خود به نمایشگاه یاد شده آورده بود نکات جالبی را مطرح کرده، که یکی از آنها امکان بهره گیری از سنسورهای سلامتی به صورت سفارشی شده است.

وی یک پالس آکسیمتر (pulse oximeter)، سنسوری که امکان اندازه گیری میزان اکسیژن خون به کمک نور را فراهم می آورد، از موبایل Ara جدا کرده و شرح می دهد این تلفن با انبوهی از سنسورها می تواند به یک ابزار تشخیصی قدرتمند برای پزشکان بدل گردد. خصوصاً که شما با خرید ماژول پایه و اصلی موبایل هزینه ی عمده و بزرگ را پرداخت کرده اید و برای تهیه ماژول های سنسور متحمل هزینه ای سنگین نخواهید شد.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/project-ara-demo.mp4"]

نویسنده Engadget مشاهدات خود از نمایشگاه Expand در مورد پروژه Ara را اینگونه ادامه می دهد: "همانطوری که ما کمی قبل در هفته ی جاری شاهد بودیم دستاورد پروژه ی Ara واقعاً کار می کرد، ارمنکو بر روی صحنه از طریق رابط کاربری نرم افزاری موبایلی که در دست داشت، یکی از ماژول های فیزیکی را آنلاک کرد و سپس آن را از کیت اصلی جدا نمود. اینکار بدون اینکه موبایل مورد استفاده خاموش گردد صورت پذیرفت و قضیه وقتی جالب تر شد که هیچ خللی در عملکرد این محصول به وجود نیامد."

هر چند قطعه ی جداسازی شده ممکن است تنها یک ماژول نمایشی LED باشد، اما نشان می دهد تا حدی تئوری اصلی پروژه ی Ara عملی شده است. ارمنکو در مورد اینکه چطور همه ی قطعات می توانند انرژی دریافت کنند یا انرژی دریافتی آنها بدون ایجاد مشکلی قطع شده و سپس آن قطعه را می توان از سایر اجزا جدا کرد نیز توضیحاتی را بیان داشته است.

پروژه Ara

در پشت صحنه ی این رویداد به حضار اجازه داده شده تا با اجزای مختلف و متفاوت هر دو مدل از تلفن های هوشمندی که به نمایشگاه آورده شده بود کار کنند. یکی از این محصولات فعال و قابل استفاده بوده و دیگری تنها یک نمونه ی اولیه غیر قابل بهره گیری به حساب می آمده است.

در صورت تحقق این ایده ی گوگل و عرضه ی محصولات مبتنی بر آن، دنیای تلفن های هوشمند نسبت به آنچه ما اکنون می شناسیم کاملاً متفاوت خواهد شد و برای مثال کاربران می توانند در کسری از ثانیه دوربین ۴ مگاپیکسلی موبایل خود را بر حسب نیاز با دروبین دیگری که مجهز به سنسور قدرتمند ۱۶ مگاپیکسلی با توانایی فیلمبرداری 4K است جایگزین کنند، در حالیکه امروزه برای چنین تغییری نیازمند خرید یک تلفن جدید با هزینه ای نسبتاً قابل توجه هستید.

پروژه Ara 3 4 5 6 8 9 10 11

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • bahram
    bahram | ۱۸ آبان ۱۳۹۳

    پروژه جالبیه.
    مرسی

  • آی تی گرد (تنها)
    آی تی گرد (تنها) | ۱۸ آبان ۱۳۹۳

    پروژه خوبیه فقط پشتیبانی خیلی قوی لازم داره .......

  • محمد
    محمد | ۱۸ آبان ۱۳۹۳

    به نظرم چیزه بی خودیه لااقل بدرد استفاده عام نمی خوره تلفن یکپارچه خیلی بهتره هم از نظر شکل و هم امنیت و درصد خرابیشم کمتره تنها حسنی که تلفن ماژولار می تونه داشته باشه اینه که تعمیر و تعویض قطعاتش خیلی راحتر می شه

  • WHSajjad
    WHSajjad | ۱۸ آبان ۱۳۹۳

    چا باحال

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی