ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاربر اینترنت
تکنولوژی

تعداد کاربران اینترنت ایران ؛ کدام آمار درست است؟

تعداد کاربران اینترنت هر کشور، یکی از معیارهای توسعه در دنیای امروز است. امروزه در مدارس ابتدایی سراسر کشور تکلیف دانش آموزان با جستجو و تحقیق در اینترنت همراه شده که این موضوع اهمیت میزان ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۱۸ آبان ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

تعداد کاربران اینترنت هر کشور، یکی از معیارهای توسعه در دنیای امروز است. امروزه در مدارس ابتدایی سراسر کشور تکلیف دانش آموزان با جستجو و تحقیق در اینترنت همراه شده که این موضوع اهمیت میزان ضریب نفوذ این شبکه در بین مردم را بیشتر می کند.

این آمار در ایران توسط مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) اعلام می شود. اطلاعات ضریب نفوذ اینترنت در سال جاری با تاخیر اعلام گشت و هم اکنون فقط اطلاعات سه ماهه اول امسال به تازگی توسط این مرکز منتشر شده است.

در عرصه بین الملل نیز سازمان هایی چون بانک جهانی و اتحادیه جهانی مخابرات و سایت هایی از قبیل internetworldstats.com ، اقدام به انتشار آمار تعداد کاربران اینترنت کشور ها می کنند.

در ادامه دیجیاتو را بخوانید.

سایت متما، ضریب نفوذ اینترنت ایران را 53.29 درصد و تعداد کاربران اینترنت را 44 میلیون و 46 هزار و 785 نفر تا 3 ماهه اول سال جاری اعلام کرده است. تعداد اشتراک های اینترنت در این آمار 23 میلیون و 567 هزار و 268 عدد، دیده می شود.

متما

بر اساس این آمار، اینترنت ADSL با 13 میلیون و 170 هزار و 418 نفر، اینترنت موبایل با 11 میلیون و 69 هزار و 130 نفر و اینترنت دایال آپ با 6 میلیون و 934 هزار و 760 نفر بیشترین تعداد کاربر را به خود اختصاص داده اند. اینترنت فیبر و اینترنت وایمکس نیز بقیه کاربران را پشتیبانی می کنند. این مرجع جمعیت کشور را 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفر اعلام کرده است.

در پایین اطلاعات اینترنت، ضریب نفوذ کاربران پهن باند (broadband) آمده است. این آمار ضریب نفوذ اینترنت پهن باند کشور در سه ماهه اول امسال را 31.16 درصد (حدود 23 میلیون و 417 هزار نفر) می داند.

بانک جهانی نیز  که جمعیت سال 2013 ایران را 77 میلیون و 447 هزار و 168 نفر اعلام کرده، میزان کاربران اینترنت در ایران را 31.5 درصد جمعیت کشور ذکر نموده است. بر اساس آمار این موسسه بین المللی تعداد کاربران اینترنت در کشورمان تا پایان سال 2013 چیزی حدود 24 میلیون و 319 هزار نفر بوده است.

جمعیت ایران بر اساس آمار بانک جهانی
جمعیت ایران بر اساس آمار بانک جهانی
درصد کابران اینترنت ایران بر اساس آمار بانک جهانی
درصد کابران اینترنت ایران بر اساس آمار بانک جهانی

این در حالی است که بر اساس آمار متما، تعداد کاربران اینترنت کشور در سال 1392 (همزمان با سال 2013 میلادی) چیزی حدود 36 میلیون و 919 هزار نفر و تعداد مشترکان نیز حدود 21 میلیون و 199 هزار نفر بوده است.

سایت internetworldstats.com هم آمار متفاوتی نسبت به این دو منبع اعلام کرده، این سایت آمار کاربرانرا تا آخرین ماه سال 2013 میلادی 45 میلیون نفر بر اساس جمعیت 80 میلیون و 840 هزار و 713 نفری ایران می داند. آمار سایت مذکور نشان از ضریب نفوذ 55.7 درصدی اینترنت در کشورمان دارد.

سایت آمار اینترنت
همانطور که در این شکل می بینید آمار ضریب نفوذ کاربران کشورهایی مانند ایتالیا و مجارستان با آمار بانک جهانی برابر است.

حالا سوالی که پیش می آید این است که کدام منبع آمار حقیقی تری را اعلام می کند؟ برای این کار باید یک توضیح در مورد تعداد کاربر و مشترک بدهیم. در تعداد مشترک، سایت متما نقاط دسترسی به اینترنت را اعلام می کند. یعنی تعداد اشتراک هایی برای ارتباط با اینترنت ثبت شده است.

شاید نزدیکی تعداد اشتراک اینترنت مرکز متما با تعداد کاربر اینترنت ایران در بانک جهانی، یک امر اتفاقی نباشد و تعریف دو کلمه مشترک و کاربر در اصطلاحات این دو مرجع برابر باشد. البته آمار سایت internetworldstats.com از تعداد کاربران اعلام شده توسط متما به این دلیل بیشتر است که این دو مرجع اختلاف 5 میلیون نفری در جمعیت ایران دارند و گرنه ضریب نفوذ آنها تفاوت چندانی را نشان نمی دهد.

لازم به ذکر است اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) میزان کاربران اینترنت ایران در سال 2012 را 20 میلیون و 504 هزار نفر اعلام کرده بود. این آمار با ضریب نفوذ 26 درصدی، تعداد کاربران ایران را 24 امین کشور دنیا و صریب نفوذ اینترنت کشورمان را در جایگاه 133 جهان قرار داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۰ آبان ۱۳۹۳

    عالی بود. مثل همیشه مرسی.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی