ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقایسه بهترین ها: اندروید ۵.۰ آب نبات چوبی در مقابل iOS 8.1 [قسمت اول]

یکی از هیجانات گیک ها، به روز رسانی گجت هایشان به آخرین نسخه سیستم عامل است. حال این به روز رسانی نرم افزاری هرچقدر بزرگ تر باشد، به شور آنها افزوده می شود. پس از ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۸ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

یکی از هیجانات گیک ها، به روز رسانی گجت هایشان به آخرین نسخه سیستم عامل است. حال این به روز رسانی نرم افزاری هرچقدر بزرگ تر باشد، به شور آنها افزوده می شود. پس از آن نوبت به شنا کردن در دریای امکانات جدید به جهت کشف آنها است که بخش دیگری از هیجان به روز رسانی های بزرگ محسوب می شود.

این شرح حال اتفاقی است که این روزها کاربران iOS و اندروید در حال تجربه کردن آن هستند. چرا که اپل جدیدترین سیستم عامل مختص آیفون، آیپد و آیپاد تاچ خود، یعنی iOS 8.1 را هفته پیش عرضه کرد و گوگل هم به زودی نسخه نهایی اندروید، آب نبات چوبی (Lollipop) را منتشر خواهد کرد.

هر دو پلفترم یک به روز رسانی بزرگ را تجربه می کنند، گوگل و اپل نه تنها در ظاهر این سیستم عامل ها بازنگری مجدد کرده اند، بلکه امکانات و ویژگی های بسیاری را به آنها اضافه نموده اند. همین دو مورد، برای لذت بردن گیک ها از آپدیت گجت مبتنی بر یکی از این دو سیستم عامل، کافی است.

در همین زمان زمزمه های برتری این دو پلتفرم نسبت به یکدیگر به گوش می رسد و ما هم قصد داریم در این مطلب، جدیدترین نسخه سیستم عامل های اندروید گوگل و iOS اپل را با یکدیگر مقایسه کنیم.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

پیش از آنکه مقایسه را آغاز کنیم، باید به عرض تان برسانیم که تمام آنچه که در این مطلب در رابطه با اندروید نوشته می شود، بر اساس نسخه خالص و گوگلی اندروید ۵.۰ آب نبات چوبی است. همانطور که می دانید اندروید خالصی که در محصولات نکسوس یا Google Play Edition دیگر شرکت ها دیده می شود، امکانات اضافه و پر زرق و برق محصولات دیگر را ندارند.

شرکت های سازنده تلفن های همراه اندرویدی، معمولا دخالت های زیادی در ظاهر و امکانات اندروید خالص می برند تا محصول خود را علاوه بر تفاوت برندی و سخت افزاری، در زمینه نرم افزار هم در مقایسه با رقبایشان متمایز کنند.

صفحات خانگی و قفل

Lock-screens

ما بیشتر از آنچه که فکر می کنیم، با صفحه قفل تلفن هوشمندمان روبرو می شویم که البته همیشه هم برای باز کردن قفل دستگاه نیست. این بخش علاوه بر ساعت، لیستی از تماس های از دست رفته، پیامک ها و پیغام های وارده از طرفه اپلیکیشن ها را به ما نشان می دهد.

صفحه قفل اندروید ۵ یک تعادل بسیار خوبی را بین عملکرد و سادگی دارد. در میانه صفحه یک ساعت نسبتا بزرگ قرار دارد که به سادگی خوانده می شود و همچنین، دکمه های اپلیکیشن دوربین و مکالمه هم در دو گوشه پایین، سمت راست و چپ دیده می شوند. این میانبرها به سادگی با یک سوایپ به چپ یا راست از لبه نمایشگر اجرا می شوند، به همین دلیل به راحتی می توانید به این دو اپلیکیشن دسترسی داشته باشید.

Lock-screen-PINs

اما مهم ترین گزینه در اندروید آب نبات چوبی، نمایش نوتیفیکیشن ها در میانه صفحه برای دستیابی سریع و آسان به آنها است. با دو بار تپ به روی نوتیفیکیشن، اپلیکیشن مربوطه اجرا شده و با سوایپ رو به پایین، جزئیات بیشتری از آن (مثل چند خط ابتدایی ایمیل دریافتی) را خواهید دید و در نهایت، با سوایپ به چپ یا راست آن را حذف می کنید. باید بگوییم ویجت های صفحه قفل در نسخه جدید اندروید پشتیبانی نمی شود، که البته ما هم فکر می کنیم آنچنان فقدان آنها حس نخواهد شد.

Lock-screen-notifications (1)

در مقابل ما iOS 8.1 را داریم که شباهت های زیادی با لالی پاپ دارد، چرا که هر دو به صورت هدفمند، ارائه و سادگی را مد نظر خود قرار داده اند. همانند اندروید، میانبر دوربین در گوشه سمت راست پایین قرار دارد که به سادگی با یک سوایپ رو به بالا با انگشت شست، اپلیکیشن دوربین اجرا می شود. باید گفت شانس لمس تصادفی نوتیفیکیشن های مرکز صفحه قفل به دلیل مجزا بودن سوایپ وسط نسبت به دکمه دوربین، تقریبا صفر است.

Lock-screen-notifications

نوتیفیکیشن های iOS 8 هم در وسط صفحه قرار دارد و عملکردی بسیار روان و بصری دارند. بسته به نوع نوتیفیکیشن، سوایپ به سمت چپ امکانات متفاوتی را برای شما به همراه خواهد داشت. به طور مثال، با سوایپ چپ به روی نوتیفیکیشن پیامک امکان پاسخ دادن سریع ظاهر می شود. با سوایپ به سمت راست هم می توانید علاوه بر باز شدن قفل نمایشگر (به شرط نداشتن کد عبور) به اپلیکیشن مربوط به نوتیفیکیشن منتقل شوید.

برخی افراد روشن شدن نمایشگر در iOS 8 با دریافت نوتیفیکیشن به جهت مطالعه سریع آن را بیشتر از عملکرد اندروید می پسندند چرا که در پلتفرم گوگل، این اتفاق رخ نمی دهد و صرفا چراغ LED نوتیفیکیشن (در صورت وجود در دستگاه) شروع به چشمک زدن می کند.

Home-screens

به محض عبور از صفحه قفل، وارد بخش خانگی دو پلتفرم می شویم. هر کسی که سیستم عامل اندروید را تجربه کرده باشد، با معنای واقعی "صفحه خانگی" در این پلتفرم آشناست. ما در این بخش صفحات متعددی برای میانبر اپلیکیشن ها، پوشه ها، ویجت ها، بخش اپلیکیشن ها و یا گوگل ناو را داریم که با سوایپ به آنها دسترسی خواهیم داشت.

Home-screens (1)

در نسخه جدید اندروید این بخش تغییرات ظاهری ظریفی دارد، رابط کاربری این بار با زبان متریال دیزاین طراحی شده و یک ظاهر تخت تر، انیمیشن هایی روان و افکت های انتقال زیبایی دیده می شود. در کل طراحان گرافیکی گوگل هویتی که در نسخه های پیشین اندروید وجود نداشت را در نسخه ۵ جبران کرده اند. با وجود پوست اندازی، رابط کاربری همچنان به لحاظ بصری آشنا مانده است.

Moving-items-around

طرح جدید کاملا جذاب و فاقد گیج کنندگی های اولیه است و مسیر خود را گم نخواهید کرد. اما ابتدا به ساکن در پیدا کردن برخی دکمه ها سختی خواهید کشید که این مشکل به سرعت برطرف می شود.

Folders

صفحه خانگی iOS 8 را می توان به صورت مینیمالیستی و کاملا بصری نسبت به حرکت توصیف کرد. بر خلاف اندروید ما هیچ بخش جدایی برای اپلیکیشن ها نداریم که همین مورد باعث کاهش شانس گیج و سردرگم شدن کاربر می شود. افکت اختلاف منظر موجود در تصویر پشت زمینه (که به جهت نگاه شما حساس است) رابط کاربری را زنده می کند و همچنین افکت های شفاف در المان های کلی طراحی باعث می شود با یک ظاهر بسیار زیبا و جذاب روبرو باشیم.

همانند سابق رابط کاربری ظاهر رنگارنگ و کودکانه که در iOS 7 به این پلتفرم اضافه شد را حفظ کرده. ضمن کار کردن بیشتر با iOS 8 درخواهیم یافت که در مقابله با متریال دیزاین موجود در اندروید ۵ حس الهام بخشی کمتری دیده می شود.

ویجت ها و شخصی سازی

Widgets

برای مدت های طولانی، پشتیبانی ویجت در اندروید یکی از سلاح های اصلی مبارزه طرفداران این پلتفرم به هوادارن iOS بود. چرا که این ویژگی باعث می شود کاربران از صفحات خانگی خود استفاده بهینه ببرند. در iOS 8 هم به روش دیگر افراد می توانند از ویجت های اپلیکیشن های سوم شخص استفاده کنند.

Widgets (1)

بر خلاف اندروید، اپل ترتیبی را اتخاذ کرده که ویجت ها در بخش نوتیفیکیشن ها قرار بگیرد و کاربر برای دسترسی به پنل مربوطه باید به روی صفحه سوایپ عمودی کند. بنابراین در هر صفحه ای می توان به ویجت ها دسترسی داشت اما در مقابل نسبت به اندروید، محدودیت فراوانی در iOS وجود دارد.

Wallpapers

وقتی صحبت از شخصی سازی شود، باید گفت آب نبات چوبی همان انعطافی را دارد که از آن انتظار می رود. لانچرها، بسته آیکن ها، صفحات قفل شخصی، تصاویر پس زمین متحرک و امکانات دیگر همگی در دسترس شما قرار دارند تا به شیوه دلخواه گجت اندرویدی خود را شخصی سازی کنید. اما در مقابل iOS 8.1 همانند سابق بسیار محدود عمل می کند و شخصی سازی های شما صرفا به مواردی همچون: تغییر جایگاه آیکن ها و تغییر تصویر پس زمینه استاتیک و پویا محدود می شود. هر چند در این محدودیت هم یک نقطه مثبت وجود دارد و آن، از بین رفتن احتمال خطا در اثر اشتباهات است.

همانطور که اشاره کردیم، در هر دو پلتفرم شما می توانید اپلیکیشن های دلخواه خود را در پوشه های مجزا قرار دهید، اما به دلایلی در اندروید شما یک محدودیت ۱۶ اپلیکیشن در هر پوشه را دارید، در حالی که در iOS 8.1 چنین موردی وجود ندارد. هرچند این موضوع آنچنان مهم نیست ولی به هر حال یک امتیاز مثبت در این رقابت تنگاتنگ محسوب می گردد.

پنل نوتیفیکیشن، تنظیمات سریع و مالتی تسکینگ

Notifications

بخش نوتیفیکیشن ها در اندروید ۵.۰ یک بازنگری ظاهری و کاربردی بسیار خوب را تجربه کرده. حالا نوتیفیکیشن های دریافتی به ترتیب اهمیت در لیست قرار می گیرند. به طور مثال، ایمیل های دریافتی همیشه در جایگاهی بالاتر از نوتیفیکیشن اپلیکیشن های در حال نصب قرار می گیرند.

Notifications (1)

روش اپل در بخش نوتیفیکیشن ها کمی متفاوت است. حباب تعداد نوتیفیکیشن های خوانده نشده به صورت دایره قرمز رنگ به روی آیکن اپلیکیشن قرار می گیرد. با سوایپ رو به پایین شما تب Today را خواهید دید که در آن بخش، لیستی از ویجت های فعال -مثل برنامه روزانه، یادآوری، هواشناسی و غیره- قرار دارد. نوتیفیکیشن ها در تب دوم همین صفحه با نام Notifications دیده می شود که پیغام های دریافتی برای هر اپلیکیشن به صورت مجزا قرار دارند. اولویت ترتیب قرارگیری لیست موجود در این ۲ منو در بخش تنظیمات قابل تغییر است.

Notifications (2)

اما نکته جالب و جذابی که در این بخش در هر دو پلتفرم وجود دارد، دستور پذیر بودن نوتیفیکیشن های دریافتی است. این ویژگی امکانات متنوعی در تعامل متقابل شما زمان دریافت نوتیفیکیشن پیغام جدید می بخشد. به طور مثال از بین بردن یادآوری یا ارسال پیامک سریع.

Notifications (3)

اما باید گفت اندروید ۵.۰ آب نبات چوبی عملکرد بهتری در زمینه تماس های دریافتی از خود نشان می دهد. در اندروید تماس وارده در صورتی که در حال اجرای اپلیکیشنی باشید، تمام صفحه درگیر نوتیفیکیشن تماس نشده و دو دکمه Answer و Dismiss در بالای نمایشگر ظاهر می شود.

Quick-controls

بخش تنظیمات سریع اندروید ۵.۰ نسبت به قبل یک باز طراحی مجدد شده است. همانند قبل شما می توانید با سوایپ عمودی با دو انگشت به این بخش دسترسی داشته باشید و تنظیماتی همچون نور نمایشگر، وایرلس، بلوتوث و غیره را کنترل کنید.

Quick-controls (1)

اما این قابلیت با همین کیفیت در iOS 8 اما در بخش پایین نمایشگر قرار دارد و با سوایپ عمودی رو به بالا باز می شود. فارغ از اینکه در چه صفحه ای قرار دارید، این بخش با سوایپ در دسترس قرار می گیرد و شما می توانید تنظیماتی مثل قطع و وصل کردن وایرلس یا بلوتوث، تغییر روشنایی نور صفحه نمایش یا حتی موسیقی در حال پخش را تحت کنترل خود داشته باشید.

Switching-between-apps

اندروید لالی پاپ در قسمت  مالتی تسکینگ تغییر ظاهری کلی نسبت به قبل دارد. از یک سو ما یک شکل و شمایل بهتر و زیباتر میبینیم و اپلیکیشن ها به جای ظاهر ردیف شکل زشت سابق، به صورت کارت در آمده اند و اسکرین شاتی از وضعیت فعلی را به ما نشان می دهند. اما از سوی دیگر انتقال به یک اپلیکیشن خاص کمی با دشواری بیشتری همراه شده، چرا که در هر صفحه ۳ کارت به صورت کامل نمایش داده می شود، بنابراین به اسکرول بیشتری نیاز است.

این بخش در iOS 8 وضعیت به مراتب بهتری دارد و همانند دیگر بخش های این پلتفرم، ترکیبی از زیبایی و سادگی را به نمایش می گذارد. با دو بار فشردن دکمه هوم (یا سوایپ عمودی رو به بالای چهار انگشته در نمایشگر آیپد) خواهید دید که اپلیکیشن ها به ترتیب زمانی در کنار یکدیگر به همراه آیکن مربوطه نمایش داده می شود. همچنین آخرین افراد مورد مکالمه و یا مخاطبین مورد علاقه خود را می توانید در همین بخش مشاهده کنید که یک قابلیت خاص و کاربردی محسوب می گردد.

شماره گیر و دفترچه تلفن

Phone-app-and-phonebook

اپلیکیشن تماس در اندروید ۵.۰ آب نبات چوبی یکی از برترین ها در بین موارد مشابه است. این مورد در نسخه آخر اندروید همانند دیگر بخش های این سیستم عامل دستخوش تغییرات ظاهری شده. با باز کردن آن شما یک لیستی از مخاطبین ستاره دار -افراد مورد علاقه خود- رو به رو می شوید. در بالا آن قسمت هم شما مخاطب آخرین تماس خود و قسمت جستجو را مشاهده می کنید

Phone-app-and-phonebook (1)

البته در این بخش شما می توانید به شماره تلفن مکان های تجاری نزدیک، مثل رستوران ها یا هتل ها هم دسترسی داشته باشید. اگر شماره تلفن فرد یا مرکز تماس گیرنده در دیتابیس گوگل ذخیره شده باشد، نام موسسه یا نام شخص نیز در تلفن همراه هوشمند اندرویدی شما قرار می گیرد.

Phone-app-and-phonebook (2)

با یک سوایپ ساده می توانید به آخرین مکالمات و با سوایپ دوم به لیست مخاطبین خود هدایت می شوید. نحوه نمایش دفترچه تلفن و اطلاعات هر فرد قابلیت جذابی است که گوگل در این اپلیکیشن قرار داده است.

Phone-app-and-phonebook (3)

در مقام مقایسه باید بگوییم iOS 8.1 مجددا سادگی را سر لوحه خود قرار داده و به همین دلیل اپلیکیشن تماس یک ظاهر کاملا ساده و بعضا خسته کننده به همراه دارد. البته وظیفه خود را به خوبی هرچه تمام تر انجام می دهد و هیچ شکی در این مورد نیست.

Phone-app-and-phonebook (4)

یک لیست مخاطبین سیاه و سفید به همراه یک تصویر کوچک از آن شخص تمام محتویات دفترچه تلفن این پلتفرم را تشکیل می دهد. البته باید این نکته را هم به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر داشته باشیم که افراد مورد علاقه و آخرین مخاطبین علاوه در این بخش، در صفحه مالتی تسکینگ هم دیده می شود. بنابراین نیازی نیست برای تماس گرفتن با این افراد دائم به اپلیکیشن Phone را اجرا نماییم.

خوشبختانه اپل در iOS 8 امکان مسدود کردن دریافت تماس یا پیامک از مزاحمین را فراهم کرده. ویژگی که ما در اندروید ۵ هم شاهد آن هستیم.

•••

ادامه این مطلب را در این پیوند مطالعه کنید:

مقایسه بهترین ها: اندروید ۵.۰ آب نبات چوبی در مقابل iOS 8.1 [قسمت دوم - پایانی]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (62 مورد)
  • abas
    abas | ۲۸ دی ۱۳۹۳

    نصفشو خوندم فهميدم طرف اندرويد و دارن ميگيرن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی