ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقایسه بهترین ها: اندروید ۵.۰ آب نبات چوبی در مقابل iOS 8.1 [قسمت دوم – پایانی]

اندروید و iOS دو پلتفرم تلفن های همراه و تبلت هستند که بیشتری آمار کاربران را به خود اختصاص داده اند. از این رو هر به روز رسانی بزرگ آنها بیشترین توجهات را به خود ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۹ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

اندروید و iOS دو پلتفرم تلفن های همراه و تبلت هستند که بیشتری آمار کاربران را به خود اختصاص داده اند. از این رو هر به روز رسانی بزرگ آنها بیشترین توجهات را به خود جلب می کند. لازم به ذکر این توضیح است که به روز رسانی های بزرگ، به طور کلی به تغییر نام یا شماره اصلی یک سیستم عامل گفته می شود و عمدتا حاوی تغییرات گرافیکی و نرم افزاری زیادی نسبت به نسخه پیشین هستند. حال نسخه پنجم اندروید با نام آب نبات چوبی و iOS 8.1 عرضه شده اند و هر دو از به روز رسانی های بزرگ این پلتفرم ها محسوب می شوند.

یکی از دغدغه ها و علایق کاربران، مقایسه این دو سیستم عامل است تا ببینند هر کدام نسبت به دیگری چه برتری و ضعف هایی دارد. این موضوع را ما شب گذشته در دیجیاتو آغاز کردیم.

در قسمت اول "مقایسه اندروید ۵ و iOS 8.1" ما به بررسی بخش های صفحات خانگی و قفل، ویجت ها و شخصی سازی، پنل نوتیفیکیشن، تنظیمات سریع و مالتی تسکینگ و در نهایت شماره گیر و دفترچه تلفن در این دو سیستم عامل پرداختیم.

در ادامه مطلب نظر شما را به قسمت دوم و پایانی این مقایسه جلب می کنیم.

کیبورد و ارسال پیامک

Keyboard (3)

کاربرانی که از کیبورد رسمی اندروید ۵ استفاده کرده باشند، به این موضوع اذعان دارند که با وجود امکانات کافی و مناسب این اپلیکیشن، نیازی به کیبوردهای سوم شخص پیدا نخواهند کرد. این کیبورد از زبان های بسیار زیادی پشتیبانی می کند و همچنین قابلیت هایی مثل پیشبینی کلمات بعدی، تصحیح املای کلمات و نوشتار صوتی در آن وجود دارد. 

Keyboard (2)

همچنین قابلیت تایپ کلمات به صورت سوایپ در این کیبورد وجود دارد که البته هنوز زبان فارسی در این حالت پشتیبانی نمی شود. اما با توجه به اضافه شدن تشخیص صدا با زبان فارسی هیچ بعید نیست در آینده نزدیک این امکان هم برای ما فارسی زبانان هم محیا شود.

Keyboard (1)

در مورد کیبورد iOS 8.1 باید مجددا این موضوع را عنوان کنیم که اپل در این قسمت هم ترجیح را به سادگی هرچه بیشتر داده، به همین دلیل ویژگی های فراوان لالی پاپ را در کیبورد این پلتفرم نمی بینیم. با این حال اپل هم در نسخه جدید این سیستم عامل امکان انتخاب کیبوردهای سوم شخص را فراهم کرده که اتفاقا موارد بسیار خوبی هم می توانید در اپ استور پیدا کنید.

Keyboard

اما به طور کلی باید کیبورد iOS از نظری ظاهری در عین سادگی، زیبا است و به دستورات شما با سرعت خوبی پاسخ می دهد. قابلیت پیش بینی کلمه هوشمندی که همراه با iOS 8 به این کیبورد اضافه شد، جزو نقاط بسیار مثبت آن محسوب می شود. اما از طرفی برای ارسال یک اسمایلی Emoji پروسه طولانی تری را نسبت به اندروید طی کنید، چرا که هیچ میان بری برای این شکلک ها در کیبورد iOS قرار ندارد.

Messaging-app

حال از کیبورد گذر کرده و به مقایسه اپلیکیشن پیامک این دو سیستم عامل بپردازیم. خوشبختانه در اندورید ۵ استفاده اجباری از اپلیکیشن Hangouts برای ارسال پیامک یا پیام اینترنتی برطرف شده و ما مجددا اپلیکیشن جداگانه Messaging (این بار با نام Messenger) را می بینیم. به طور کلی پیام ها مشابه سیستم چت کردن قرار دارند و تمام پیامک های ارسالی و دریافتی از سوی هر فرد به صورت مجزا دیده می شوند.

Messaging-app (2)

اما اپلیکیشن پیامک (Messages) در iOS یکی از نقاط قوت این سیستم عامل محسوب می شود. باید اعتراف کرد انتقال بین ارسال پیام کوتاه و iMessage با سرعت بسیار خوبی انجام می پذیرد. بدین صورت که تا جایی که ممکن باشد پیام ها به صورت اینترنتی ارسال شده و در هزینه شما هم صرفه جویی فراوانی می شود. امکان ارسال عکس، ویدیو و صدا هم در این اپلیکیشن وجود دارد.

Messaging-app (1)

متاسفانه باید گفت این اپلیکیشن ۲ عیب شاید بزرگ دارد: یک اینکه سرویس iMessage صرفا برای محصولات اپل است و دوم، نبود امکان دریافت Delivery پیامک های ارسالی. در مقابل Hangout گوگل در سیستم عامل های اندروید، iOS و رایانه قابل استفاده است.

جستجو و دستورات صوتی

Voice-search

اندروید ۴.۴ (کیت کت) با یک دستیار صوتی عرضه شد که به کمک آن و با گفتن عبارت "OK Google" می توانید به وسیله دستورات صوتی گجت خود را کنترل کنید. حالا در لالی پاپ شما می توانید از این دستورات در صفحه قفل و حتی با خاموش بودن صفحه نمایش در صورت اتصال دستگاه به برق استفاده کنید. مشابه همین مورد را ما در iOS 8.1 با دستیار صوتی اپل، سیری، داریم. با گفتن عبارت Hey Siri (در صورت اتصال به شارژر) و یا نگاه داشتن دکمه هوم گجت محصول اپل شما آماده شنیدن دستورات تان خواهد بود.

Search

اما به طور کلی در اکثر مواقع ما تایپ کردن را به سر و کله زدن با دستیاران صوتی ترجیح می دهیم. گوگل و اپل هم این موضوع را می دانند به همین دلیل هر دو بخشی را برای جستجو در پلتفرم های شان قرار داده اند. در اندروید ۵.۰ همانند سابق یک نوار جستجو به صورت ثابت در صفحه دیده می شود. به وسیله این بخش شما می توانید نه تنها در اینترنت، بلکه در محتوای موجود در دستگاه خود مثل مخاطبین یا اپلیکیشن ها هم جستجو کنید. سرویس Google Now هم به شما این امکان را می دهد که به ترافیک محل زندگی، نتایج مسابقات، مراسمات پیش رو و غیره دسترسی داشته باشید که البته متاسفانه تجربه این سرویس برای ما مقدور نیست.

Search (1)

در iOS 8.1 هم بخش جستجو، موسوم به Spotlight در بالای نمایشگر قرار دارد که در صفحه خانگی با سوایپ رو به پایین ظاهر می شود. در این بخش شما می توانید در اینترنت، مخاطبین، اپلیکیشن ها، ایمیل و حتی Wikipedia و فروشگاه آیتیونز به جستجو بپردازید.

مرورگر وب

Web-browser

جای تعجبی ندارد که در اندروید ۵.۰ لالی پاپ ما شاهد کروم به عنوان مرورگر اصلی باشیم. این مرورگر از سرعت بالا و امکانات مناسبی که هر مرورگری باید آنها را داشته باشد، بهره می برد. امکاناتی نظیر: حالت ناشناس، پشتیبانی از تب و بزرگنمایی به اندازه نوشته ها.

Web-browser (2)

از طرفی شما با لاگین کردن به حساب کاربری گوگل خود در کروم، به تمام اطلاعات همین مرورگر در رایانه مثل تب های باز، بوک مارک ها و غیره دسترسی خواهید داشت. همچنین می توانید از قابلیت فشرده سازی اطلاعات در جهت صرفه جویی بیشتر در اینترنت بهره ببرید.

Web-browser (3)

اما سافاری در iOS 8.1 هم دست کمی از یک مرورگر عالی ندارد. همانند کروم شما می توانید از چندین تب همزمان و حالت ناشناس بهره ببرید. مثل کروم، شما تمام بوک مارک ها و پسوردهای خود را در محصولات اپل با یک اپل آی دی در اختیار خواهید داشت.

Web-browser (4)

قابلیتی که در کروم دیده نمی شود، تبدیل نوشته صفحه مطلب به حالت کتاب برای مطالعه بهتر متون است. در این وضعیت تمام عناصر وب سایت به جز متن حذف شده و شما به سادگی می توانید مطلب مورد نظر را مطالعه کنید.

دوربین و گالری تصاویر

Camera

اندروید آب نبات چوبی از Google Camera به عنوان اپلیکیشن اصلی دوربین استفاده می کند. باید اعتراف کرد این اپلیکیشن از نظر ظاهری و امکانات یک گزینه بسیار جذاب و کاربردی محسوب می شود. هرچند که شاید رابط کاربری آن برای مدت زمان کوتاهی برای شما گیج کننده باشد. در کل اپلیکیشن به گونه ای طراحی شده که کاملا ساده به نظر برسد به همین دلیل شما امکان کنترل مواردی مثل ISO یا سرعت شاتر را در آن نخواهید یافت.

Camera (1)

امکاناتی مثل عکاسی در حالت های Lens Blur ،HDR، پانوراما و Photo Sphere در این اپلیکیشن قرار دارد که به خوبی وظایف خود را به انجام می رسانند. اما باید گفت با وجود خوب بودن اپلیکیشن گوگل، دوربین iOS 8.1 در برخی جهات بهتر عمل می کند. در درجه نخست سادگی بیشتر و بصری بودن این اپلیکیشن به چشم می رسد.

Camera (2)

شما در اپلیکیشن دوربین iOS 8.1 به خوبی می توانید دامنه اکسپوژر را کنترل کرده و در حالات مختلف مثل پانوراما، HDR، اسلوموشن و Time-Lapse هم به عکاسی و فیلم برداری بپردازید.

Photo-gallery-and-editing

عکس های شما در اندروید ۵ آب نبات چوبی در اپلیکیشنی با همین نام، یعنی Photos که اتصال عمیقی به اکوسیستم و سرویس های گوگل دارد، دیده می شوند. یکی از ویژگی های این اپلیکیشن امکان پشتیبان گیری تصاویر با روزولشن بالا در سرورهای گوگل است تا نگرانی از بابت از دست رفتن تصاویرتان نداشته باشید.

Photo-gallery-and-editing (3)

همچنین امکان بهبود تصاویر به صورت خودکار وجود دارد. در این اپلیکیشن شما تصاویر را در دو تب جداگانه ALL و HIGHLIGHTS می بینید که مورد دوم تمام تصاویر بر اساس تاریخ دسته بندی شده اند.

Photo-gallery-and-editing (2)

در بخش ویرایش تصاویر باید بگوییم گوگل امکانات ویرایش تصاویر از کراپ کردن تا اعمال افکت های قدرتمندی در این اپلیکیشن قرار داده و خوشبختانه بدون هیچ پیش زمینه علمی شما می توانید به این کار بپردازید.

Photo-gallery-and-editing (5)

در مقابل اپلیکیشن Photos در iOS 8.1 هم امکانات زیادی دارد ولی باید گفت به فراوانی اندروید نیست. برای سادگی مدیریت بیشتر تصاویر به ترتیب ساعت و تاریخ مرتب شده اند و همچنین می توان آنها را در فضای ابری اپل ذخیره سازی کرد.

Photo-gallery-and-editing (8)

اما به هر حال گزینه های فراوان ویرایش تصاویر که در اپلیکیشن تصاویر اندروید می بینیم را ما در iOS 8.1 در اختیار نداریم و مجددا اپل سادگی بیشتر را ترجیح داده است.

نقشه و مسیر یابی

Maps-and-navigation (1)

نقشه گوگل یا همان Google Map یکی از اپلیکیشن هایی است که نیازی به توصیف و توضیح ندارد. چرا که به دلایل متعددی تا مدت های زیادی یکی از بهترین گزینه ها در نوع خود بوده است. این اپلیکیشن به خوبی می تواند اطلاعات دقیق و به روز، تصاویر ماهواره ای و جهت یابی در سه حالت رانندگی، پیاده روی و حمل و نقل عمومی به شما ارائه کند.

Maps-and-navigation

همچنین شما می توانید محل های خاص را به اشتراک گذاشته و یا برای یافتن ساده تر آنجا را ذخیره کنید. ضمنا در مناطق خاصی شما می توانید به وسیله سرویس Street View نمایی سه بعدی از خیابان ها و محل های تفریحی داشته باشید.

Maps-and-navigation (6)

متاسفانه بخشی از امکانات این اپلیکیشن در حالت آفلاین غیر فعال می شود. البته شما می توانید نقشه را دانلود کنید تا بدون اینترنت به آن دسترسی داشته باشید ولی امکان جستجو یا مسیر یابی صرفا با وجود اینترنت امکان پذیر است. در حالت مسیریابی هم می توانید پس از اتمام محاسبه مسیر، اینترنت را قطع کرده و به ادامه رانندگی بپردازید.

Maps-and-navigation (4)

اما نقشه اپل چطور است؟ اپل پس از آبرو ریزی های پیشینش در این زمینه تلاش کرد تا این اپلیکیشن را بسیار بهینه تر کند و باید گفت موفق هم عمل کرده. وا وجود مسیریابی و دقت مکان یابی شما در اپلیکیشن نقشه اپل، Google Maps تبحر و امکانات بیشتری را در اختیار ما قرار می دهد.

Maps-and-navigation (5)

از طرفی نقشه اپل در مورد ایران به تکامل نقشه گوگل نرسیده و ما خیابان ها و کوچه های شهرهای ایران را به صورت کامل در اختیار نداریم. همچنین امکان استفاده از نقشه اپل در حالت آفلاین هنوز وجود ندارد.

Continuity ،Family Sharing و پشتیبانی از چند کاربر

family-sharing-560

در iOS 8.1 قابلیت هایی وجود دارد که حداقل فعلا در اندروید ۵.۰ گزینه مشابه آنها هم دیده نمی شوند. یکی از آنها سرویس Continuity است که اپل برای یکپارچه سازی سیستم عامل های iOS و OS X ایجاد کرده. به طور مختصر بخواهیم این سرویس را توصیف کنیم، باید بگوییم که به وسیله Continuity شما می توانید فعالیت های خود (نوشتن ایمیل، ویرایش تصویر و غیره) را از آیفون یا آیپد به مکینتاش خود منتقل کنید و در آنجا به ادامه کار خود بپردازید. یا حتی تماس های صوتی خود را از طریق آیپد یا مکینتاش خود پاسخ دهید. اما در سمت دیگر اندروید چنین ویژگی را ندارد و ما امیدواریم گوگل چنین قابلیت جذاب و مهمی را ایجاد کند.

Family Sharing هم قابلیت خوب دیگری است که در iOS می بینیم. همانطور که نام آن مشخص است، این سرویس مربوط به خانواده می شود و به وسیله آن، می توانید اپلیکیشن ها، بازی ها، فیلم ها، موسیقی ها و کتاب هایی که یک خانواده می خرند را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

اما از طرفی گوگل هم از اندروید ۴.۲ به بعد (فقط برای تبلت) قابلیت چند کاربری را به پلتفرم خود اضافه کرد و حالا این ویژگی را در نسخه ۵ برای تمامی گجت های مبتنی بر این سیستم عامل در اخیتار داریم. بدین ترتیب که شما می توانید بدون نگرانی از در هم آمیختن اطلاعات شخصی خود با استفاده کننده دوم، اقدام به ساخت پروفایل کنید. خوشبختانه تمام اطلاعات هر فرد به صورت مجزا ذخیره می شود و بدون اجازه نمی توان به آنها دسترسی داشت. این ویژگی هنوز در گجت های ساخته شده توسط اپل با سیستم عامل iOS وجود ندارد.

جمع بندی

end2

 

سال به سال سیستم عامل ها نسبت به قبل پیشرفت می کنند و قابلیت های نرم افزاری بیشتری را در خود قرار دادند. امسال اندروید و iOS یک به روز رسانی بزرگ را تجربه کردند و هر دو جزو پلتفرم های قدرتمند، پر طرفدار و غنی از ویژگی هستند. این که بگوییم کدام سیستم عامل نسبت به دیگری برتری دارد اساسا کار اشتباهی است و ما هم قصد چنین کاری را نداشته و نداریم. آن چه که یک سیستم عامل را خارق العاده می کند تا حدی به نیازها، اولویت های شخصی و سلایق افراد ارتباط دارد.

اندروید آب نبات چوبی با طراحی متریال دیزاین ظاهری بسیار زیبا و براق پیدا کرده و در مقابل iOS 8.1 شکل و شمایلی ساده و مینیمال با رویکردی ظریف دارد. این موضوع به هیچ عنوان بد نیست ولی به هر حال شما امکان شخصی سازی زیادی را نخواهید داشت.

در بخش قابلیت های نرم افزاری هر دو پلتفرم شانه به شانهٔ هم قابلیت های فراوان بسیار خوبی را برای کاربر به ارمغان آورده اند که هر کدام به نوبه خود ارزشمند هستند. اندروید آب نبات چوبی تجربه لذت بخشی در قسمت صفحه قفل، کیبورد و اپلیکیشن تماس به ما می بخشد و در مقابل، iOS 8.1 هم در اپلکییشن های پیام کوتاه، دوربین و برخی امکانات اضافه تر مثل Continuity و Family Sharing خوش درخشید.

برخلاف طرفداران سرسخت این دو پلتفرم، ما خوشحالیم که گوگل و اپل امکانات و نکات ریزی را از یکدیگر یاد گرفته اند و در سیستم عامل های شان به کار بردند. از جمله آنها می توان به استفاده بهینه تر از نوتیفیکیشن ها در لاک اسکرین اندروید و پشتیبانی از ویجت ها و کیبوردهای سوم شخص توسط iOS اشاره کرد که از نظر ما هیچ مشکلی هم در این رابطه وجود ندارد. چرا که در نهایت تمام این پیشرفت ها به استفاده بهتر و راحت تر کاربر از گجت هایش تاثیر مثبت می گذارد.

مسابقه بین اندروید و iOS کماکان ادامه دارد و هر دو، برنامه های بسیار بلند بالایی برای پیشرفت بیشتر دارند. در این بین باید دید کدام پلتفرم با علایق و سلایق ما سازگار تر است و در نهایت از گجت خود با سیستم عامل مورد علاقه مان، لذت ببریم.

راستی؛ پلتفرم مورد علاقه شما چیست؟ نام و علت انتخاب خود را با ما و دیگر دوستان در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (62 مورد)
  • ali
    ali | ۱۵ تیر ۱۳۹۴

    سلام .من نزدیک ب سه ساله ک دارم با ندروید کار میکنم.با همه نوع اندرویدی هم کار کردم.از اولین نسخه تا حالا ک لالی پاپ امده .اما خیییلی کم با ios اشنایی دارم و قصد دارم ک iPhone 6 رو بخرم.با این نظر هایی ک شما دادین من به شک افتادم ک چیکار کنم.جون خیلی دوس دارم با ios کار کنم...ممنون میشم اگه راهنماییم کنین.

    اینم ایمیل ام ممنون میشم ایمیل بزنین

    alihidden3@gmail.com

    • Ali110
      Ali110 | ۳ شهریور ۱۳۹۴

      به نظر من تو گوشی اندروید خوبه
      و تو تبلت آی پد و آی او اس هرچند اگر کم تر بخواید هزینه کنید نکسوس هم خوبه
      ولی به شخصه آی او اس رو روی آی فون دوست ندارم
      چون امکانات خیلی خوبی که با نصب نرم افزار تو اندروید میشه اضافه کرد تو آی او اس امکانش کمتره به خاطر آزادی کمتر
      موفق باشید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی