ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دنیای پزشکی در سال 2015 توسط تکنولوژی های جدید متحول خواهد شد

آینده علم پزشکی از راه رسیده. هنوز در مورد ربات های جراح، حافظه های کاشتنی یا پزشکانی که پیوسته از گوگل گلس استفاده می کنند صحبت نمی کنیم. در مورد تکنولوژی هایی می گوییم که ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

آینده علم پزشکی از راه رسیده. هنوز در مورد ربات های جراح، حافظه های کاشتنی یا پزشکانی که پیوسته از گوگل گلس استفاده می کنند صحبت نمی کنیم. در مورد تکنولوژی هایی می گوییم که نهایتا تا سال 2015 اجرایی خواهند شد.

هر ساله، کلینیک کلیولند لیستی از دستگاه ها یا شیوه های درمانی که امید می رود زندگی روزانه ما را بهبود بخشد و ریسک برخی اعمال را کاهش دهد منتشر می کند.

در ادامه مطلب تکنولوژی ها و راه های جدیدی که در حوزه پزشکی تا سال آینده مورد استفاده قرار می گیرند آورده ایم و توضیحاتی پیرامون شان داده ایم.

واکسن دانگ

polio-vaccine-afghanistan-child-1

نزدیک به نیمی از جمعیت دنیا می تواند دان را گسترش دهد. علایم آن، تب شدید، استفراغ و حالت تهوع، احساس درد در پشت چشم، بازو، استخوان و مفاصل است. این ویروس سالانه 20 هزار نفر را از بین می برد و از طریق پشه ها انتقال می یابد.

یکی از بزرگ ترین چالش ها در ساخت واکسن برای این بیماری، وجود 5 گونه مختلف اما مرتبط از این ویروس است. پیشگیری از ابتلا به یک گونه، فرد را نسبت به 4 گونه دیگر بی دفاع می کند اما دانشمندان هنوز امید دارند.

واکسنی که اخیرا فاز آزمایشی خود را با 60 درصد موفقیت در برابر بیماری گذرانده، قرار است به تولید انبوه برسد. در حالی که هنوز این واکسن پاسخگوی قطعی نیست اما فعلا بهترین راه درمان محسوب می شود. گفته شده این راه جدید تعداد بیماران بستری شده را تا 80 درصد کاهش می دهد.

واکسن دانگ اوایل سال 2015 در دسترس خواهد بود.

تست خون تک قطره ای

Blood-Test

خداحافظ سرنگ ها.

به جای کشیدن چندین میلی لیتر خون از رگ برای انجام آزمایش، این مدل تست خون به پزشکان و حتی داروسازها اجازه می دهد که با دریافت یک قطره خون از نوک انگشت، هزاران مدل آزمایش را انجام دهند.

در حالی که انجام تست معمولی خون این روزها می تواند بین 10 تا 100 دلار هزینه در بر داشته باشد، تست جدید این مبلغ را به 2.99 دلار کاهش می دهد.

داروهای بهتر برای کاهش کلسترول

cholesterol-lowering-drugs

کلسترول زیاد در خون می تواند عامل بیماری های بسیاری باشد که خطرناک ترین آن ها انسداد رگ های قلب و در نتیجه مرگ است. اغلب بیماران از استاتین ها برای کاهش کلسترول خون استفاده می کنند اما این دارو برای بسیاری پاسخگو نیست.

داروهای تزریقی جدیدی به نام PCSK9 اخیرا مورد بحث قرار گرفته اند. PCSK9 می تواند به مقادیر قابل توجهی، کلسترول خون را پایین بیاورد و روی آن دسته از افرادی که استاتین بر آن ها بی اثر است هم کار می کند.

بهتر از همه اینکه، برای هر بار تزریق لازم نیست به کلینیک یا بیمارستان برویم. همانند انسولین، این دارو هم می تواند به صورت شخصی تزریق شود که البته نیاز به چندین دوره آموزشی کوتاه مدت دارد.

درمان مناسب برای سرطان

cancer-cells-6

شیمی درمانی و پرتودرمانی می تواند جان میلیون ها انسان مبتلا به سرطان را نجات دهد اما همزمان می تواند به بسیاری از سلولهای دیگر بدن فرد هم آسیب جدی وارد کند، در نتیجه، بیمار اگرچه درمان می شود اما عوارض جانبی همانند ریزش مو، حالت تهوع و خستگی های دائمی را تجربه خواهد کرد.

رده ی جدیدی از داروها، سلول های سرطانی را هدف می گیرند و سلول های سالم را رها می کنند.

داروها فرم خاصی هستند که آنتی بادی ها را با توکسین های قوی (مواد سمی) ترکیب کرده و در نتیجه باعث کشته شدن سلول سرطانی می شوند. آنتی بادی ها سلول هایی هستند که دستگاه ایمنی بدن برای یافتن و توقف حمله ی ویروس های مضر استفاده می کند.

در حالی که این داروها ترکیبات دارویی آنتی بادی نام دارند، همه مدل بیماری را درمان نمی کنند. بیش از 24 مدل در فاز آزمایشگاهی به سر می برند و تا به حال تومورهای جامد و سرطان خون را درمان کرده اند. تعدادی دیگر مانند HER2 و Hodgkin سرطان سینه و لنفوم را درمان می کنند و همین حالا هم در در بازار دارو وجود دارند.

پِیسمِیکر وایرلس

St_Jude_Medical_pacemaker_in_hand

اولین تنظیم کننده ضربان قلب در سال 1958 کاشته شد. از آن زمان به بعد، پزشکان برای بهبود وضعیت قلبی برخی از بیماران از سیستم هایی استفاده کردند که سیم های باریکی دارد. این سیم ها می تواند به راحتی پاره و یا حتی از سیستم قطع شود و عفونت در بدن بیمار ایجاد کند.

پیسمیکرهای جدید بدون سیم هستند و اندازه شان تقریبا 10 درصد تنظیم کننده های قدیمی است و مستقیما درون قلب جایگذاری می شود.

در عملی که تقریبا 20 دقیقه به طول می انجامد، پزشکان از طریق رگ پا، دستگاه را به قلب می رسانند. باتری لیتیوم-یونی تنظیم کننده ی وایرلس به مدت 7 سال کار می کند و اولین بار در ماه فوریه درون بدن بیماری در اوهایو کار گذاشته شد.

درمان جدید برای بیماری های خطرناک ریه

Idiopathic-Pulmonary-Fibrosis-Image

فیبروز ریوی ایدیوپاتیک یکی از کشنده ترین، غیرقابل درمان ترین بیماری هایی است که علت ابتلا به آن همچنان نامعلوم است. لایه های زخم، درون ریه کم کم جای باز می کنند و ضخیم می شوند به حدی که فرد مشکلات جدی تنفسی می یابد.

اغلب مبتلایان به IPF بیشتر از 3 الی 5 سال عمر نمی کنند و سالانه 30 هزار آمریکایی درگیر آن می شوند. دو داروی جدید در ماه اکتبر تائید سازمان بهداشتی آمریکا را گرفتند که برای درمان زخم های عمیق ریه تاثیرگذار است. یکی از آن ها التهاب را بهبود می بخشد در حالی که دیگری جلوی عملکرد پروتئین خطرناکی که فرمان ایجاد زخم های عمیق تر می دهد را می گیرد.

هنوز مشخص نیست که آیا این داروها روی تمامی بیماران جواب می دهد یا خیر اما فعلا تنها راه حل منطقی محسوب می شوند.

درمانی مناسب تر و ارزان تر علیه سرطان سینه

breast-cancer-tree

براساس گزارش مجمع سرطان آمریکا، نردیک به 250 هزار نفر امسال به سرطان سینه دچار شدند و از این تعداد 40 هزار نفر می میرند. پرتو درمانی که موثرترین راه برای مبارزه محسوب می شود می تواند جراحاتی را وارد کند و البته گران قیمت هم باشد. در نتیجه، برخی از محققین به فکر شیوه درمانی جدید هستند.

کلینیک کلیولند تخمین می زند، تابش پرتوهای خاص حین عمل برداشتن تومورها می تواند یک پنجم حالت عادی هزینه در بر داشته باشد.

کپسولی که قلب را از ایستادن باز می دارد

A-woman-opens-a-bottle-of-012

تقریبا 55 هزار نفر در سال به خاطر ضعیف عمل کردن قلب از دنیا می روند. امروزه، افرادی که در چنین موقعیت خطرناکی قرار دارند، وضعیت خود را با دو دارو بهبود می بخشند: مهارکننده های ACE و مسدودکننده های بتا که رگ های خونی را گشاد تر و کار قلب را برای پمپاژ خون آسان تر می کنند. اما این ها هیچ کدام داروهای کاملا مناسبی نیستند.

داروی جدیدی که ARNI نام دارد روی 8 هزار بیمار آزمایش شده و نتیجه این بود بیماران زمانی که دارو را مصرف می کردند نسبت به حالت پیشین احساس بسیار بهتری داشته اند. در طول این تحقیق، هر دو مدل مصرف با یکدیگر مقایسه شد. کسانی که از داروهای جدید استفاده می کردند نسبت به کسانی که مصرف مهارکننده ACE و مسدود کننده بتا داشتند، 20 درصد کمتر کارشان به بیمارستان کشیده شد و در مجموع آمار مرگ 16 درصد کاهش یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۰ آبان ۱۳۹۳

    عالی بود. مثل همیشه مرسی..

  • محمد
    محمد | ۲۰ آبان ۱۳۹۳

    چراعکس عوض شد؟

  • bahram
    bahram | ۲۰ آبان ۱۳۹۳

    چرا عکس اولو عوض کردید؟

  • FCB
    FCB | ۱۹ آبان ۱۳۹۳

    پیشرفت در پزشکی واقعا خوشحال کنندس

  • ITMaster
    ITMaster | ۱۹ آبان ۱۳۹۳

    هر چقدر سعی کردم نتونستم بفهمم که عکس اون خانم در تیتر مطلب چه ربطی به موضوع داره؟!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی