ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت در اندیشه بهره وری

مایکروسافت در دهه 80 تصمیم گرفت کامپیوترها را همه گیر کند به طوری که روی هر میز در هر خانه یک کامپیوتر وجود داشته باشد. اکنون که این امر محقق گشته، مایکروسافت اهداف بزرگتری را پیش ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۱ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

مایکروسافت در دهه 80 تصمیم گرفت کامپیوترها را همه گیر کند به طوری که روی هر میز در هر خانه یک کامپیوتر وجود داشته باشد. اکنون که این امر محقق گشته، مایکروسافت اهداف بزرگتری را پیش روی خود دارد. اما امروز دیگر دهه 80 نیست، دنیای کامپیوترها به سوی پردازش موبایلی در حال حرکت است که مایکروسافت تسلطی بر آن ندارد.

کامپیوترها دیگر فقط وسیله نیستند، بلکه به اجزای جدا ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده اند. هر شرکتی وظایف یکی از عناصر این دنیای جدید را برعهده گرفته است. اپل خلاقیت و سادگی را انتخاب کرده، گوگل پیوندگر داده ها شده و مایکروسافت به تولید و بهره وری می اندیشد.

پیشتر که مدیریت مجموعه مایکروسافت بر عهده استیو بالمر بود، اکثر فعالیت های این شرکت در زمینه محصولات و خدمات بود اما اکنون تغییر رویه داده و تمامی پلتفرم هایش را روی بهره وری متمرکز کرده است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر با مفهوم بهره وری از دیدگاه مایکروسافت آشنا شویم.

بهره وری کلمه کلیدی این شرکت است که آن را برای تمامی دستگاه های خود، از Microsoft Band گرفته تا تبلت هایش به کار می برد و با استفاده این روش سعی دارد بتواند دوباره جایگاه خود را در مقابل رقبای بزرگش همچون اپل، آمازون و گوگل تحکیم کند.

productivity.0

 

نشانه هایی از این رویه در جای جای کاتالوگ های محصولات مایکروسافت وجود دارد. برای دستیار هوشمند، کورتانا، آمده: «بهره وری شما به اوج می رسد.» در کاتالوگ معرفی Microsoft Band گفته شده: «سالم تر زندگی کنید و بهره وری خود را افزایش دهید.» آفیس کمک می کند تا «بیش از یک میلیارد نفر بهره وری بیشتری داشته باشند.» سرفیس 3 «بهره ور ترین تبلت روی این سیاره است.» با توجه به این کلمات می توان پی برد که مایکروسافت در اندیشه بهره وری است.

اما مشکلی در پس این تفکر وجود دارد. این کلمه به اندازه کافی جذاب نیست تا بتواند تأثیر چشمگیری در فروش مایکروسافت بگذارد؛ حتی اگر بهره وری کاری باشد که مایکروسافت بهتر از همه آن را انجام می دهد (مثل آفیس).

اینگونه نیست که مردم هیچ کاری نکنند و صبح با اشتیاق سیری ناپذیر به افزایش بهره وری از خواب بیدار شوند. بهره وری کار می خواهد، بهره وری فلسفه مدیریت است، اشتیاقی است به منظور دریافت کارایی بیشتر برای آن ها که زحمت می کشند. مسلماً اگر ورزش نکنید، بهره وری شما با خریدن مچ بند سلامتی افزایش پیدا نمی کند. همان طور که اگر رژیم نگیرید، با خوردن سریال صبحانه تفاوتی ایجاد نمی شود.

مایکروسافت احتیاج دارد پی ببرد «چرا کاربران می خواهند از کامپیوتر استفاده کنند» نه این که «چرا به آن نیاز دارند». کاربران وقتی به سراغ محصولی می روند که ساده و راحت باشد و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. گاهی نیز به خاطر اعتمادشان به برندی خاص محصولی را تهیه می کنند.

مسأله اینجاست که بهره وری خالی از احساس است و اجازه نمی دهد کاربر آن ارتباط را با محصول مورد نظر برقرار کند. این ایده باعث می شود فکر کنید دائماً زیر نظر رئیستان هستید یا تبدیل به یک روبات شده اید که محکوم به زندگی ماشینی است.

satyanadella

«منطقی است که بگوییم بهره وری به عنوان یک کلمه، گیرایی ندارد.»

مایکروسافت حداقل پی برده که استفاده از لغت بهره وری در همه جا، زیادی روی است. ساتیا نادلا، مدیر این شرکت، در همایش بررسی آینده مایکروسافت که در لندن با عنوان Future Decoded برگزار شد گفت: «منطقی است که بگوییم بهره وری به عنوان یک کلمه، گیرایی ندارد.» نادلا منظورش را از بهره وری بیان نکرد اما فرانک شاو (Frank Shaw)، مدیر روابط عمومی مایکروسافت، مسئولیت تببین این رویکرد را بر عهده گرفته است.

او در تعریف بهره وری از دیدگاه مایکروسافت، استدلال می کند: «به بیان ساده، بهره وری روش فکری درباره چگونگی استفاده مناسب از زمان است» این شرکت اعلام کرده که اکنون به دنبال خلق ابزارهای طبیعی و هوشمندی است که برای یادگیری چگونگی انجام کارها به انسان ها نیاز ندارند و می توانند خودشان امور را تشخیص دهند، پیش بینی و اولویت بندی کنند. شاو می گوید: «کاربران ما با مفهومی تاریخ گذشته از آنچه که 'بهره وری' می نامیم سر و کار ندارند. ما نیز همینطور.»

تمرکز مایکروسافت روی هسته های قدرتمند نرم افزاری، پلتفرم ها و سازماندهی امور رویکرد خوبی است اما روش ارائه آن ها مشکل دارد. چرا مایکروسافت به جای این که بهره وری را به ما گوشزد کند خودش زمام امور را در دست نمی گیرد تا ما هم با خیال آسوده به زندگیمان برسیم؟ «ما به فکر بهره وری شما خواهیم بود، شما به دغدغه های دیگر خود برسید.»

البته نشانه هایی از اجرای چنین برنامه ای در آینده وجود دارد. مخصوصاً Mircosoft Band، کورتانا و صدای سه بعدی که تجربه تکنولوژی را به مرحله ای بالاتر ارتقا خواهند داد. با این وجود، فعلاً که خبری نیست و در همه جا فقط برچسب بهره وری را می بینیم.

msband.0

بحث بر سر پول ساز بودن یا نبودن بهره وری نیست، مشکل اصلی روش است. بهره وری بهترین مسیر برای جذب کاربران نیست. سرفیس پرو 3 که اوایل 2014 رونمایی شد، به عنوان رقیبی برای لپ تاپ ها و همچنین تبلتی با کارایی بالا و توانایی ساماندهی امور برای کاربران حرفه ای معرفی گردید و با توجه به گزارش درآمدهای اخیر مایکروسافت، فروش آن افزایش داشته است.

ساتیا نادلا دارد نرم افزارها و سرویس های این شرکت را در ابعادی وسیع به اندروید و iOS می آورد.

این شرکت همچنین در حال کارا ساختن دیگر محصولاتش است تا به بهره وری واقعی برسند. به لطف نرم افزارهای بین پلتفرمی قدرتمند این شرکت مثل آفیس و سرویس هایی مثل OneDrive، این امر در حال محقق شدن است. بر خلاف بالمر که تمام تمرکزش بر ویندوز بود، رئیس جدید مایکروسافت، ساتیا نادلا دارد نرم افزارها و سرویس های این شرکت را در ابعادی وسیع به اندروید و iOS می آورد.

با وجود تمام صحبت هایی که در مورد بهره وری کردیم، نشانه هایی نیز از قصد این کمپانی برای برقراری تعادل بین کار و زندگی دیده می شود تا شاهد تبدیل آن به شرکتی مثل IBM و Dell نباشیم. یعنی همانطور که مایکروسافت گفت، قرار است با مفهوم واقعی بهره وری رو به رو شویم. از این نشانه ها می توان قابلیت استفاده از تمامی خدمات مایکروسافت مثل OneDrive، Skype و Xbox با یک حساب کاربری را نام برد.

بنابراین مایکروسافت در حال ایجاد تعادل کار-زندگی در محصولاتش است اما پیام بازاریابی بهره وری کمی پیچیدگی دارد. اگر تغییر مثبتی را بتوان از تفکر بهره وری مایکروسافت نتیجه گیری کرد، دیدگاه درستی است که این شرکت به آن رسیده : اول کارت را درست انجام بده، سپس به فکر ایجاد پلتفرم باش.

این دیدگاه می تواند فرهنگ صحیحی را به مایکروسافت بیاورد چرا که برای سال ها اصرار بی جهتی روی ویندوز داشت. همچنین این حرکت آینده این شرکت را تضمین می کند زیرا مواجه شدن با آینده نیازمند آمادگی در تمامی زمینه های نرم افزاری و سرویس ها است. رسیدن به نقطه ای که کاربران بتوانند تمامی کارهایشان را روی هر دستگاهی به راحتی انجام دهند، همان جایگاه مناسبی است که مایکروسافت باید خودش را به آن برساند. فقط شاید کلمه بهره وری شعار و پیام تبلیغاتی مناسبی برای این جایگاه نباشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • mr.ip
    mr.ip | ۲۲ آبان ۱۳۹۳

    به نظر من ساتیا نادلا میتونه مایکروسافت رو خیلی بهتر از بالمر پیش ببره. بالمر خیلی چیزها رو دست کم گرفت مثل صنعت تلفن همراه و این باعث شد تا مایکروسافت توی این حوزه سهم پایینی داشته باشه

  • iphone.ir
    iphone.ir | ۲۲ آبان ۱۳۹۳

    کارایی، بهره وری، خلاقیت چیزایی هستش که بر خلاف همه جای دنیا اینجا بی معنیست)-:

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی