ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روایت طراحان گلکسی نوت اج از روند اضافه کردن لبه خمیده به این تلفن هوشمند

تلفن هوشمند Galaxy Note Edge سامسونگ یک قابلیت منحصر به فرد در میان تمامی تلفن های هوشمند دارد. در این مدل بخش باریکی در سمت چپ آن تعبیه شده که اطلاعات اضافی یا میانبرهایی برای ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۲۳ آبان ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

تلفن هوشمند Galaxy Note Edge سامسونگ یک قابلیت منحصر به فرد در میان تمامی تلفن های هوشمند دارد. در این مدل بخش باریکی در سمت چپ آن تعبیه شده که اطلاعات اضافی یا میانبرهایی برای دسترسی به اپلیکیشن های پر کاربرد در اختیار کاربر قرار می دهد. اما این لبه چطور به وجود آمده؟ طراحان آن در سامسونگ چگونه به ایده اضافه کردن چنین اِلِمان منحصر به فردی رسیدند و چگونه در عمل آن را به مرحله اجرا و تولید رساندند؟

سایت CNet در مصاحبه ای اختصاصی با طراحان این مدل در مقر اصلی سامسونگ در شهر سئول پایتخت کره جنوبی، در مورد روند طراحی و ساخت این بخش و همینطور توسعه بخش نرم افزاری آن پرسش کرده.

اگر این مدل خاص برای شما هم جذاب است، این مطلب را از دست ندهید.

انحنا، نماد چیرگی است

Sunghoo Lee -طراح مفهومی در سامسونگ- خودش هرگز شمشیربازی نکرده اما میگوید: بازی شمشیربازی راهنمایی بود که جرقه ایجاد یک انحنای خاص در طراحی تلفن هوشمند را به طراحان داد. تیم طراح به دنبال انحنایی متفاوت بودند که در جهان فیزیکی هم قابل لمس و مشاهده باشد. و این نقل قول مشهور از Antoni Gaudi -طراح اسپانیایی- برای آنها الهام بخش بود:

در طبیعت هیچ خط صاف و مستقیمی وجود ندارد.

یافتن بهترین حالت ممکن برای نمایش زیبایی و قدرت

تثبت ظاهر یک منحنی یک چیز است و رسیدن به بهترین و ممکن ترین حالت ممکن برای اجرای تکنیکی و عملی آن، چیزی دیگر. مهندسان و طراحان بارها هندسهٔ یک منحنی و اینکه چطور می توانند بهترین تجربه را از این شکل به کاربران ارائه کنند را بررسی کردند. این بخش باید طوری طراحی می شد که در عین اینکه تفاوت مشخصی دارد بتواند به بهترین شکل اطلاعاتی ضروری مانند زمان و تاریخ را نمایش دهد.

با نگاه دقیق به انحنای گوشی متوجه می شوید که از یک زاویه خاص در آن استفاده نشده بلکه کمان انحنا طوری تنظیم شده که علاوه بر ایجاد تفاوت نسبت به سایر بخش ها، امکان نمایش مناسب آن از زوایای مختلف وجود داشته باشد. به گفته یکی از اعضای شرکت، 'این لبه از نمایشگر به راحتی به چشم می آید و میزان خم شدن آن بهینه و مناسب طراحی شده است.

galay-note-edge-sketch1

اما در مورد این بخش منحنی نگرانی هایی نیز وجود داشت. ممکن است این صفحه و عدم لمس عمدی آن توسط کاربر منجر به سقوط گوشی از دستان او شود. به همین منظور سامسونگ قابی فلزی در اطراف آن قرار داده. در حالت تئوری، در صورت سقوط گوشی، این قاب فلزی از صفحه نمایش محافظت می کند.

نمایشگر منحنی در سمت راست قرار داده شده که در صورت در دست گرفتن آن برای اولین بار کمی عجیب به نظر می رسد. هر چند که کماکان قالب مستطیلی و عادی ابزارهای مشابه را با خود دارد. اما به هر شکل باید آن را به طرزی متفاوت از سایر موبایل ها در دست گرفت. به منظور پیشگیری از تپ شدن آیکن ها و ویجت های لبهٔ تلفن، سامسونگ برخی عملکردها به واسطه تماس تصادفی انگشتان با مانیتور این بخش را از غیرفعال کرده است تا در عین بخشیدن راحتی بیشتر در نگه داشتن آن در دست، از بروز اعمال اتفاقی جلوگیری کرده باشد.

همچنین شاید به نظر برسد که این تلفن تنها برای راست دست ها طراحی شده که آن را با دست چپ نگه دارند و با دست راست لمسش کنند. اما در گلکسی نوت اج قابلیتی قرار داده شده که اجازه می دهد همه چیز معکوس شود و قابلیت قرار دادن آن در دست راست نیز وجود داشته باشد. هر چند که در این صورت باید گوشی را از لحاظ فیزیکی به صورت برعکس در دست گرفت، اما به هر شکل تجربه آن را برای چپ دستها نیز مهیا می کند.

انقلاب و تکامل

در زمان طراحی و کار روی گلکسی نوت اج، حداقل دو بخش در آن از دنیای فیزیکی ما الهام گرفته. اگر کمی دقت کنید، باریکه عمودی نمایشگر آن از دفترچه هایی الهام گرفته شده که برخی صفحات آن دارای فهرست هستند. در واقع طراحان از این فهرست های مذکور در طراحی این بخش از نمایشگر که از نوع AMOLED است الهام گرفته اند.

امکان استفاده از این بخش با کمک انگشت شست وجود دارد. بدین ترتیب با کشیدن انگشت روی این بخش می توان آن را به نوعی صفحه زد و آیکن ها و ویجت های مختلف را فراخواند. این قابلیت نیز از درهای چرخان ساختمان الهام گیری شده است.

همه چیز بامعنی است

نمایشگر گلکسی نوت اج صد در صد متفاوت از سایر نمایشگرهاست اما سامسونگ سعی کرده آن را تا حد ممکن کاربردی کند.

پس از رونمایی از Galaxy Round، گلکسی نوت اج دومین تلفن هوشمند با نمایشگر منحنی شکل است که سامسونگ اقدام به ساختش کرده. سامسونگ همچنین پنل های مشابهی را در تلویزیون ها و نمایشگرهای منحنی در ابزارهای پوشیدنی است مانند Gear Fit و Gear S استفاده کرده. سامسونگ البته تنها نیست و سایر رقبا -مانند ال جی- نیز در حال نزدیک شدن به عرصه نمایشگرهای منحنی بوده و هستند.

البته بهتر است با عرضه گلکسی نوت اج به بازار از سوی سامسونگ، اصلا تصور نکنید که این تلفن تلاشی دیگر از سامسونگ جهت تلاشی مجدد برای ورود به رقابت در عرصه نمایشگرهای منحنی است. در واقع این ابزار تلاشی برای ایجاد رده ای جدید در تلفن های هوشمند و رفع برخی مشکلات است.

به گفته آقای Lee تیم او قصد داشته یک محصول منحصر به فرد برای سامسونگ بسازد.

به هر شکل چه این مساله صحیح باشد چه نباشد، هدف طراحان گلکسی نوت اج، ابزاری با حداکثر بازدهی ممکن بوده که در قیاس با نوت ۴ امکان دسترسی همیشگی به بخشی از منوهای آن وجود داشته باشد.

sunghoo-lee-samsung

Lee در این باره می گوید: "ما تنها بر روی زیبایی و کیفیت این محصول فکر نکردیم، در کنار آن ما [در روند طراحی] تجربه کاربری و رفتار افراد را برای استفاده از چنین ابزاری بررسی و آزمایش کردیم."

آقای Lee و سایر طراحان سامسونگ می دانستند که روبرو شدن با ایرادات و باگ های مختلفی که به واسطه بروز اضافه کردن المان های جدید به ابزاری مانند تلفن هوشمند چقدر می تواند برای سامسونگ حساس باشد.

Lee در پایان می افزاید: سامسونگ قصد داشت که اولین استانداردها را در نمونه های آتی تلفن های هوشمند ایجاد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • cr7
    cr7 | ۱۷ آذر ۱۳۹۳

    عالیههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

  • mohsen player
    mohsen player | ۲۴ آبان ۱۳۹۳

    سلام
    جوری در مورد الهام گرفتن از شمشیرزن و درهای پروانه ای صحبت کردن که انگار قبل از اونها به ذهن هیچکس نرسیده بود، اگه فقط یه نمه سایتهای خبری رو تو چند سال گذشته دیده بودند و انواع کانسپت های موبایل رو رویت میفرمودن، ایده های به مراتب بهتری میگرفتن، یه حسی هست که بهم میگه وقتی یه قسمت از صحبت های یه نفر دروغه دیگه به بقیه حرفاش نمیشه اعتماد کرد. مخصوصاً که متقلب بودن کره ای ها توسط سامسونگ و داوران ورزشی شون بهم ثابت شده

  • farid
    farid | ۲۴ آبان ۱۳۹۳

    گوشی خوبیه ولی برای افراد خاصی کاربردیه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی